Gå til innhold

Friskmeldt fra ptsd for 10 år siden, merker det igjen nå


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For 10 år siden ble jeg friskmeldt fra ptsd, jeg sleit med flashbacks etter mange år med en voldelig mor. I tiden før behandling sleit jeg med å være redd sinte mennesker. I tiden etter behandling har jeg ikke vært redd. 

Nå som gravid så føles det nesten likt inni meg som før behandling. Jeg har utrolig mange mareritt om familien, jeg er redd og urolig når andre er i dårlig humør, jeg gjør ekstra for å skape god stemning for andre. Når noen er sinte rundt meg så kan jeg nå begynne å skjelve ukontrollert. Jeg takler heller så mye negativitet eller sure kommentarer for tiden.  

Det rare er at dette er langt ifra min første graviditet, men det er første gang jeg føler slikt. Jeg har gått tilbake til gamle "verktøy" med hobby, sysselsetting, få ut negativ energi på god måte, skrive dagbok, etc. Jeg ønsker ikke å dele dette noe særlig mer enn å søke råd. 

Noen som har følt på slikt i en graviditet? Rett og slett pga hormoner? Hva med tiden etter fødsel?

Anonymkode: c325d...375

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du snakket med jordmor om dette? Det finnes utvidet svangerskapsomsorg som man kan få grunnet psykiske plager, med ekstra oppfølging og samtaler. Det høres ut som om du har mye tankekjør, og kanskje det hadde hjulpet deg å få hjelp til å stabilisere deg selv nå før fødsel. Det trenger ikke bety det er på grunn av hormoner heller. Det kan være noe som har trigget deg helt uten at du tenkte over det der og da. Har det skjedd noe spesielt i det siste som du kan komme på? Jeg ville anbefalt å få hjelp før fødsel, så du kan komme deg raskere etter. Hvordan du reagerer etter fødsel, er det dessverre ingen som vet. Du kan bli helt fin, eller du kan bli mye verre. 

Anonymkode: 8378c...eae

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde PTSD av noe annet - og ble som lyn fra klar himmel veldig preget fra begynnelsen av 3. trimester. Jeg var helt fra meg i flere uker, gråt masse hver dag, våknet av mareritt flere ganger hver natt, måtte sykmeldes 100%. Ble normal igjen i øyeblikket da jeg fikk bedøvelse rett før keisersnitt og hadde fin barseltid 🤷‍♀️

 

 

Anonymkode: 14001...01e

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

For 10 år siden ble jeg friskmeldt fra ptsd, jeg sleit med flashbacks etter mange år med en voldelig mor. I tiden før behandling sleit jeg med å være redd sinte mennesker. I tiden etter behandling har jeg ikke vært redd. 

Nå som gravid så føles det nesten likt inni meg som før behandling. Jeg har utrolig mange mareritt om familien, jeg er redd og urolig når andre er i dårlig humør, jeg gjør ekstra for å skape god stemning for andre. Når noen er sinte rundt meg så kan jeg nå begynne å skjelve ukontrollert. Jeg takler heller så mye negativitet eller sure kommentarer for tiden.  

Det rare er at dette er langt ifra min første graviditet, men det er første gang jeg føler slikt. Jeg har gått tilbake til gamle "verktøy" med hobby, sysselsetting, få ut negativ energi på god måte, skrive dagbok, etc. Jeg ønsker ikke å dele dette noe særlig mer enn å søke råd. 

Noen som har følt på slikt i en graviditet? Rett og slett pga hormoner? Hva med tiden etter fødsel?

Anonymkode: c325d...375

Dessverre er det veldig vanlig å begynne en "ny" prosessering ved graviditet og når man får barn. Mye som dukker opp som har ligget i "dvale", en del husker man ikke fra før og noe ønsker man rett og slett ikke å kjenne på engang💞 Eneste som vil fungere er å begynne å jobbe med dette med en psykolog/psykiater. 

EMDR behandling er veldig anbefalt. Mange merker rask effekt av denne typen behandling. Håper du får god hjelp når du spør om dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...