Gå til innhold

Er det jeg som er gal?? Venninne varierer mellom materialistisk skryt og underdrivelse av egen situasjon??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en venninne fra barndommen. Vi er begge i midten av 30-årene. Bestevenner i grunn, men begynner å irritere meg grønn over henne. 

Meg: alminnelig inntekt på mannen og meg, omtrent 500k året hver. 1/2 tomannsbolig med 3 millioner i gjeld. Studielån og et lite billån. Betaler alltid til tiden, sparer fast 1000 kroner i pensjon og 1000 kroner til barnet, ryddig økonomi. Vi reiser på ferie til familiehytta eller i Norge etter vi fikk bolig og bil. Jeg tenkte på dette som normalt.

Henne: tror hun har nokså alminnelig inntekt. Litt mindre på henne og litt mer på ham. De har alltid råd til flotte ferier flere ganger i året Enebolig og fritidsbolig uten lån. Nedbetalt studielån. Vi kom inn på økonomi nylig på grunn av jeg lurte på råd rundt min bror som sliter og hun har studert noe økonomi. Hun mener de er helt normale. Og hun var veldig "behjelpelig" med å komme med alle mulige råd. Hvordan "alle" kunne ha råd til det samme som henne. Kom også fram at de hadde 1 million i fond! De har arvet halvparten av eneboligen. 

Er det jeg som er fattig, dum økonomisk og surrer? Elller er hun litt blind for situasjonen sin?  

Anonymkode: 1670f...16c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå henger jeg ikke helt med... Hva er hun blind for? Det er jo ikke noe spesielt med verken hennes eller din situasjon. Hvis de har arvet litt så har de det vel litt romsligere, men hva så? Dere har jo begge det dere trenger.

Skulle jeg gått rundt og irritert meg over alle som har litt bedre økonomi enn meg så hadde livet blitt stusselig.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei. Så kort oversatt: "Jeg irriterer meg grenseløst over at venninnen min og hennes nærmeste kan reise på turer utenlands, og ikke jeg. Vi tar oss ikke råd til slikt, men det gjør hun/de. De skal ikke kunne reise hvis vi ikke kan! Det er jo helt uhørt! Blablabla".

Oser sjalusi av hele innlegget, og det er skrevet så uryddig og merkelig at det ikke var lett å henge med i det hele tatt.

Anonymkode: d1b32...493

  • Liker 9
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nei. Tror dere misforstår. TS. Dere er ikke fattige men har det helt normalt. Hun og mannen har vært heldige. Ikke rart de har god råd. Hun er enten ovenpå eller helt blind for hvordan økonomi kan være for folk flest. 

Anonymkode: 872a6...285

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har en venninne fra barndommen. Vi er begge i midten av 30-årene. Bestevenner i grunn, men begynner å irritere meg grønn over henne. 

Meg: alminnelig inntekt på mannen og meg, omtrent 500k året hver. 1/2 tomannsbolig med 3 millioner i gjeld. Studielån og et lite billån. Betaler alltid til tiden, sparer fast 1000 kroner i pensjon og 1000 kroner til barnet, ryddig økonomi. Vi reiser på ferie til familiehytta eller i Norge etter vi fikk bolig og bil. Jeg tenkte på dette som normalt.

Henne: tror hun har nokså alminnelig inntekt. Litt mindre på henne og litt mer på ham. De har alltid råd til flotte ferier flere ganger i året Enebolig og fritidsbolig uten lån. Nedbetalt studielån. Vi kom inn på økonomi nylig på grunn av jeg lurte på råd rundt min bror som sliter og hun har studert noe økonomi. Hun mener de er helt normale. Og hun var veldig "behjelpelig" med å komme med alle mulige råd. Hvordan "alle" kunne ha råd til det samme som henne. Kom også fram at de hadde 1 million i fond! De har arvet halvparten av eneboligen. 

Er det jeg som er fattig, dum økonomisk og surrer? Elller er hun litt blind for situasjonen sin?  

Anonymkode: 1670f...16c

Hva konkret er det egentlig som er problemstillingen her???

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er like gammel som deg, TS. Vi har god lønn, men mye mer lån enn dere. Vi har spart en del de siste 10 årene, så vi har en halv million i aksjer. 

Venninnen din har vært veldig med tanke på eiendom. 

Anonymkode: 6006d...885

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen får en grei slump med arv på forskudd eller på vanlig vis. Det er nok det som er tilfellet for venninnen din. Hun og evnt mannen har nok arvet mer enn hun sier. Er liksom litt slik at man ikke vil at andre skal vite hvor egentlig lett de har fått det. Folk vil helst fremstå som smarte og vellykkede 

Anonymkode: 57d2b...19f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er blåst om du mener økonomisk smart er å betale regninger til tiden. Det er et minimum. 

Billån er kjempedyrt og burde være unødvendig. Klart du får dårligere råd på samme lønn med billån. 

Så ja, i min verden er hun helt vanlig, og du blåøyd og uerfaren. Men jeg har vært på sydenferie tre ganger siste året, så jeg innser jeg ikke er gjennomsnittlig. 🧘‍♀️🥳

Anonymkode: 50c03...7d9

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du overreagerer men også at hun også er litt blind for andres økonomi siden hun mener deres situasjon er vanlig. Men samtidig har hun rett i at det er mulig å få det sånn. Men man må jo ha de rette forutsetningene. Regner med at broren din ikke har de. 

Anonymkode: 3cd86...5e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er nok helt normale, men heldige når de har arvet halve boligen. Det gjør automatisk lånet mindre og dermed har de kunnet betale lånet raskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette beskriver mitt forhold til bestevenninnen min. Hun har hatt det tøft i oppveksten og tidlig liv. I dag har hun god jobb. Mannen har god jobb. De tjener ca 100 000 pr mnd sammen. Hver mnd. Jeg greier å være venninne. Men snakker aldri om økonomi.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at din situasjon er den vanligste økonomien i Norge. Hun og mannen har litt over snittet økonomi, men det er jo også mye enklere når de har arvet så mye som en halv enebolig. 

Anonymkode: c462f...74b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har en venninne fra barndommen. Vi er begge i midten av 30-årene. Bestevenner i grunn, men begynner å irritere meg grønn over henne. 

Meg: alminnelig inntekt på mannen og meg, omtrent 500k året hver. 1/2 tomannsbolig med 3 millioner i gjeld. Studielån og et lite billån. Betaler alltid til tiden, sparer fast 1000 kroner i pensjon og 1000 kroner til barnet, ryddig økonomi. Vi reiser på ferie til familiehytta eller i Norge etter vi fikk bolig og bil. Jeg tenkte på dette som normalt.

Henne: tror hun har nokså alminnelig inntekt. Litt mindre på henne og litt mer på ham. De har alltid råd til flotte ferier flere ganger i året Enebolig og fritidsbolig uten lån. Nedbetalt studielån. Vi kom inn på økonomi nylig på grunn av jeg lurte på råd rundt min bror som sliter og hun har studert noe økonomi. Hun mener de er helt normale. Og hun var veldig "behjelpelig" med å komme med alle mulige råd. Hvordan "alle" kunne ha råd til det samme som henne. Kom også fram at de hadde 1 million i fond! De har arvet halvparten av eneboligen. 

Er det jeg som er fattig, dum økonomisk og surrer? Elller er hun litt blind for situasjonen sin?  

Anonymkode: 1670f...16c

Jeg stusser mer over at dere tilsynelatende har så dårlig råd med to inntekter og ganske lite lån. 
Lyser forøvrig sjalusi av innlegget ditt. God bedring 

Anonymkode: 825db...14b

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere har høyere inntekt enn jeg og mannen noen gang har hatt tilsammen. Dere har ikke spesielt mye i huslån heller.

Helt ærlig høres det ut for at dere har ett høyt forbruk. Billån burde være helt unødvendig med deres økonomi. Jeg holder nok med venninna di her.

At dere sparer 2.000kr i mnd er jo helt hinsides lite med deres inntekt og boliglån

Anonymkode: 4ff88...72e

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg stusser mer over at dere tilsynelatende har så dårlig råd med to inntekter og ganske lite lån. 
Lyser forøvrig sjalusi av innlegget ditt. God bedring 

Anonymkode: 825db...14b

Enig, fatter ikke hvordan man kan beskrive sin økonomiske situasjon som såpass lite romslig med såpass høy inntekt og lite boliglån. Her er det noen som ikke får til økonomi og blir sjalu over at andre får det bedre til.

Anonymkode: 4ff88...72e

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Dere har høyere inntekt enn jeg og mannen noen gang har hatt tilsammen. Dere har ikke spesielt mye i huslån heller.

Helt ærlig høres det ut for at dere har ett høyt forbruk. Billån burde være helt unødvendig med deres økonomi. Jeg holder nok med venninna di her.

At dere sparer 2.000kr i mnd er jo helt hinsides lite med deres inntekt og boliglån

Anonymkode: 4ff88...72e

Ja, jeg tenker litt som dette jeg også. Forbrun virker høyt.. Vi sparte unna veldig mye på tilsvarende lønn, men uten billån, men med en dyr hobby som kanskje tilsvarer omtrent det samme som TS sitt billån for alt jeg vet.

Anonymkode: f1130...9fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Folk er forskjellig, og forbruker forskjellig. Så enkelt er det.

likt lån på litt over halve inntekten deres (er alene), har noen hundre i fond og sparer 2-3000 i mnd. Står for alle utgifter alene, og reiser utenlands 1-2gr i året. Kjøper lite tant og fjas, men prioriterer opplevelser. 

Anonymkode: 09f98...3d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker begge deler er ganske vanlig.  Så skjønner henne. 

Anonymkode: ab6ae...1fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er alle disse som arver / får forskudd på arv? Mine foreldre har ikke nåla i veggen, forstår ikke at folk kan si at de forventer en god slump arv (før eller senere). Mener ikke at de gjøre noe feil, det er bare så langt unna min realitet. 

 

 

Anonymkode: fb77f...84c

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 33 og mannen på samme alder. Vi eier også bolig og har ca like mye lån som dere og ca lik inntekt. Vi hadde lite studielån i utgangspunktet, da vi jobbet ved siden av. Ingenting i studielån nå lenger. Jeg har mastergrad, han bachelor. Vi har heller ikke billån. Vi har klart oss mye uten bil eller med billig/dårlig bil som yngre. Vi har også bodd billig og trangt før vi kjøpte bolig. Vi hadde derfor råd til å kjøpe en bil til noen hundre tusen uten lån og har ca 2 mill mindre i lån enn det boligen kostet. Ingen arv i bildet her, og vi sparer mellom 5000 og 10 000 kr HVER (altså mellom 10 000 og 20 000 til sammen) i måneden, i tillegg til 1000 kr til barnet. 

Jeg syns helt ærlig det høres ut som om dere ikke har tatt så fornuftige valg økonomisk. Dere har ikke tenkt langsiktig før og har derfor lite til overs nå.

Anonymkode: 48ac2...3ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...