Gå til innhold

Hvorfor må enkelte ledere oppdøre seg som små tyranner?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg takler ikke slike. De kjefter, snakker til deg med hensikt så respektløst som mulig. Smisker når de vil ha noe fra deg og så kjefter og gnåler ellers. Bitch blikker deg for å vise sin autoritet. Ber deg om det umulige og vil du skal jobbe med dårlig utstyr etc. 

Hvorfor skjønner de ikke at alle vil vekk fra de, de er ikke ledere men små tyranner. 

 

Anonymkode: 70564...445

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Samme kan sies om ansatte :) 

Anonymkode: 6e9ba...99b

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifløge Nietzsche er alt levende liv opprettholdt av viljen til makt

Anonymkode: 689c4...d0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tror du at de "ikke skjønner" at alle vil vekk fra de? De vet det vel, men gir blaffen. De er der for å jobbe, og bryr seg ikke om hva de ansatte måtte føle.

Anonymkode: b0e9c...8ac

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken utdannelse har du og hvor ofte skifter du jobb ts? 

Anonymkode: 65690...b1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvilken utdannelse har du og hvor ofte skifter du jobb ts? 

Anonymkode: 65690...b1f

Jeg har universitetetsgrad og har stortsett jobbet som leder. Ser enkelte andre klarer ikke lede, de er bare tyranner. 

Anonymkode: 70564...445

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Ifløge Nietzsche er alt levende liv opprettholdt av viljen til makt

Anonymkode: 689c4...d0f

Men makt er ikke frykt. Folk som «bøller» med andre er ikke mektige. De er ikke på vei til å bli mektige. De er redde. Redde for at folk skal oppdage hvor svake de er, redde for at folk skal velge dem bort, redde for at folk skal påpeke at de er inkompetente.

Redsel er ikke makt. Redsel er bare redsel. Redde små menn og kvinner kan fortelle seg selv og omverdenen at redsel er makt - de bruker mye penger på å formidle dette. Men det vil aldri, noensinne, bli sant av den grunn. Slik du kan reklamere for at månen  er en ost uten at det endrer virkeligheten det minste.

Ts: inkompetanse finnes i alle nivåer. Man behandle inkompetanse ved å høflig, konsekvent og gjennom offisielle kanaler påpeke den. I ditt tilfelle er din leder inkompetent i sin jobb. Men hens leder er enda mer inkompetent - for det er denne vedkommendes ansvar både å rekruttere riktig kandidat, lære opp vedkommende og veilede hen når hen gjør feil. 

Anonymkode: a71a2...8e2

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også evnen til å snakke med folk på ordentlig måte og voila, da får man stort sett det samme igjen fra ansatte. 

Har selvsagt også jobbet på den andre siden. Overalt har jeg strevd mot å gjøre mitt beste. Syns slike sjefer ødelegger arbeidsmiljøet. Det er svært lite kult og totalt unødvendig. 

Anonymkode: 70564...445

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makt er som kokain. Man blir avhengig

Anonymkode: 76b41...345

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg takler ikke slike. De kjefter, snakker til deg med hensikt så respektløst som mulig. Smisker når de vil ha noe fra deg og så kjefter og gnåler ellers. Bitch blikker deg for å vise sin autoritet. Ber deg om det umulige og vil du skal jobbe med dårlig utstyr etc. 

Hvorfor skjønner de ikke at alle vil vekk fra de, de er ikke ledere men små tyranner. 

 

Anonymkode: 70564...445

Høres ut som min sjef, hun er ei skikkelig bitch! 

Anonymkode: 11000...135

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting jeg legger merke til er at sjefer ofte skylder på at de ansatte har dårlig kultur fordi de kommer fra andre land, men jeg observerer i de fleste firma som minst like mange norske med dårlige holdninger i samme bedrift ofte ledere med. 

Det finnes de som er gode og de som er dårlige uavhengig av etnisitet og kulturell bakgrunn, såfremt opplæringen er bra nok. 

At de kommer fra feil land er en rask og dårlig unnskyldning, som gjennomsyrer store deler av bransjer. Det er ikke riktig- da er det noe feil med opplæring evt kultur på stedet. 

 

Anonymkode: 70564...445

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg takler ikke slike. De kjefter, snakker til deg med hensikt så respektløst som mulig. Smisker når de vil ha noe fra deg og så kjefter og gnåler ellers. Bitch blikker deg for å vise sin autoritet. Ber deg om det umulige og vil du skal jobbe med dårlig utstyr etc. 

Hvorfor skjønner de ikke at alle vil vekk fra de, de er ikke ledere men små tyranner. 

 

Anonymkode: 70564...445

Folk som til stadighet klager på arbeidsplass og/eller ledere uten å ta tak i eget arbeidsliv er faktisk mer irriterende enn de du definerer som dårlige ledere. Hvis det er så ille så ville jeg faktisk sluttet i jobben og funnet meg noe nytt, det bør alle som mistrives i jobben gjøre istedenfor å klage og syte. Kanskje lederen ikke er fornøyd med jobben du gjør og helst vil bli kvitt deg? Det er som regel minst to versjoner av alle historier.

Anonymkode: 76279...d75

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Høres ut som min sjef, hun er ei skikkelig bitch! 

Anonymkode: 11000...135

Har det slått deg at din sjef synes du er en udugelig arbeidstaker??

Anonymkode: 76279...d75

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har det slått deg at din sjef synes du er en udugelig arbeidstaker??

Anonymkode: 76279...d75

Men da skal man ta det opp saklig, ikke "bitche" rundt. 

Anonymkode: 57743...f94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Folk som til stadighet klager på arbeidsplass og/eller ledere uten å ta tak i eget arbeidsliv er faktisk mer irriterende enn de du definerer som dårlige ledere. Hvis det er så ille så ville jeg faktisk sluttet i jobben og funnet meg noe nytt, det bør alle som mistrives i jobben gjøre istedenfor å klage og syte. Kanskje lederen ikke er fornøyd med jobben du gjør og helst vil bli kvitt deg? Det er som regel minst to versjoner av alle historier.

Anonymkode: 76279...d75

Hat det slått deg at jeg reflekterer om annet enn egen stakkarslig situasjon? Hvorfor er alt her konstant personlig problem? 

Anonymkode: 70564...445

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker said:

Har det slått deg at din sjef synes du er en udugelig arbeidstaker??

Anonymkode: 76279...d75

Sannsynligvis en inkompetent tyrann sjef som svarer dette. 

Anonymkode: 70564...445

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor tror du at de "ikke skjønner" at alle vil vekk fra de? De vet det vel, men gir blaffen. De er der for å jobbe, og bryr seg ikke om hva de ansatte måtte føle.

Anonymkode: b0e9c...8ac

Det er egentlig trist. Da slutter de gode som kan. Blir mye folk inn og så ut. 

Anonymkode: 70564...445

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har det slått deg at din sjef synes du er en udugelig arbeidstaker??

Anonymkode: 76279...d75

Da får hun gi advarsel, eventuelt si vedkommende opp. Det er aldri innenfor å bitche og oppføre seg som dritt i profesjonelle sammenheng.

Anonymkode: 9fff5...f3b

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men makt er ikke frykt. Folk som «bøller» med andre er ikke mektige. De er ikke på vei til å bli mektige. De er redde. Redde for at folk skal oppdage hvor svake de er, redde for at folk skal velge dem bort, redde for at folk skal påpeke at de er inkompetente.

Redsel er ikke makt. Redsel er bare redsel. Redde små menn og kvinner kan fortelle seg selv og omverdenen at redsel er makt - de bruker mye penger på å formidle dette. Men det vil aldri, noensinne, bli sant av den grunn. Slik du kan reklamere for at månen  er en ost uten at det endrer virkeligheten det minste.

Ts: inkompetanse finnes i alle nivåer. Man behandle inkompetanse ved å høflig, konsekvent og gjennom offisielle kanaler påpeke den. I ditt tilfelle er din leder inkompetent i sin jobb. Men hens leder er enda mer inkompetent - for det er denne vedkommendes ansvar både å rekruttere riktig kandidat, lære opp vedkommende og veilede hen når hen gjør feil. 

Anonymkode: a71a2...8e2

Jeg tror du kanskje har misforstått hva Nietzsche mener med makt, la meg forklare.

Nietzsche mener at alle vi som er her inne nå er drevet av viljen til makt, alle levende skapninger osv. Viljen til makt manifesterer seg på mange ulike vis, men det som kjennetegner tyrannene er at deres maktutfoldelse er drevet av dominans, posisjon.

Å si at denne maktutøvelsen ikke er makt men frykt er naivt, det er ren ønsketenkning å si at det kommer av redsel for å bli avslørt. De tyranniske lederne er det som Bjørneboe kalte de små ulvene i det sosiale spillet, mennesker som viser makt med å spre frykt og lidelse. Hitler var også en sånn.

Psykologiseringen i vår samtid har havnet i hendene på legfolk, og kan derfor ikke tas alvorlig.

Les en bok du, så kanskje du forstår.

Anonymkode: 689c4...d0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange ledere har psykopatiske trekk. Har vært borti noen av disse, grøss...

Anonymkode: 5f075...f16

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...