Gå til innhold

Nav avviser sykemeldinger

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Min lege satte "Depresjon" som årsak i  min sykemelding. Han forklarte for meg at nav var veldig strenge, og at den egentlige grunnen ikke kom til å bli godkjent. 

Så i ditt tilfelle har du en lege som ikke kjenner systemet.

Anonymkode: 0ef03...9bc

Men, du skal jo ikke ha sykemelding på feil grunnlag heller, det du gjør er på grensen til å oppfordre til uærlighet og tilsnikelse av trygdegoder du ikke har krav på! 

Anonymkode: 56595...7ad

• Liker 3
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nav avviser ikke sykmeldinger. Sykmeldinger er et forhold mellom deg og legen.

NAV kan avslå søknad om sykepenger. Men det er noe annet. Nav legger seg ikke oppi din sykmelding.

Anonymkode: b6cb2...3a1

Du må ringe nav da og spørre hva som er årsak til avslag og så purre på legen. Ja han skal sikkert gjøre det men legene er hardt presset på tid så det kan glippe. Jeg har selv vært sykemeldt med ptsd etter samlivsbrudd (Psyksik vold) så det er ikke diagnosen som er feil. Det må være noe annet. 

Anonymkode: 10eed...8bb

Har du vært i kontakt med NAV og motatt ytelser i mer enn et år?

Da kan sykemeldingsperioden være over og du må over på AAP   . De burde informere om dette men det er din plikt å følge med selv.

Anonymkode: 70e17...0c7

Hvorfor svarer dere når dere ikke har peiling, og helt i hytt og pine? Kjære vene!

Anonymkode: bda5f...d81

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Først mareritter, samlivsbrudd

Så andre gang stress av voldig forhold 

Anonymkode: b4194...780

Men dette er jo ikke diagnoser som fører til sykemelding. Om du har PTSD er det merkelig at legen ikke fører opp det som diagnose.

Da må du ringe legen igjen. Går til psykolog, kan du be psykologen ringe fastlegen for å høre om legen trenger noe informasjon om diagnoser fra dem. Og går du ikke til psykolog, bør fastlegen henvise uansett (eller til annen psykisk helsehjelp). Dette pga krav fra Nav, oppfølgning fra fastlege er gjerne ikke nok når det kommer til psykiske helseplager.

Anonymkode: e5f35...3e8

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan går det med deg ts? Har du fått snakket med Nav og lege idag?

Anonymkode: 95751...57a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hæ, det var rart? Har han glemt å fylle ut skikkelig? 

Hvilken diagnose har han oppført?

Anonymkode: c6c00...d9c

Det kan du sjekke på nav.no ved å logge inn og lese din egen sykemelding 

Anonymkode: dc253...9ed

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Det er jo flisespikkeri i denne sammenhengen. 

Anonymkode: dbe98...367

Jo, NAV avviser sykmeldinger.

Fra nav.no: "Hva skjer når NAV mottar en digital sykmelding? Når NAV mottar sykmeldingen, sjekker vi automatisk om alle nødvendige punkter er fylt ut. Hvis sykmeldingen mangler noe, eller er utfylt feil, blir den avvist. Både du og legen din får beskjed om hvorfor sykmeldingen er avvist og hva dere må gjøre."

Anonymkode: 6b01f...382

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Min lege satte "Depresjon" som årsak i  min sykemelding. Han forklarte for meg at nav var veldig strenge, og at den egentlige grunnen ikke kom til å bli godkjent. 

Så i ditt tilfelle har du en lege som ikke kjenner systemet.

Anonymkode: 0ef03...9bc

En liten avsporing her:

Psykisk sykdom/lidelser i sykemeldinger registreres og kan gjøre det vanskelig med blant annet forsikringer ved senere anledninger. Til info.

Anonymkode: 8faff...70b

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker said:

En liten avsporing her:

Psykisk sykdom/lidelser i sykemeldinger registreres og kan gjøre det vanskelig med blant annet forsikringer ved senere anledninger. Til info.

Hvis man ikke har tegnet forsikring før. Man skal uansett oppgi lidelser man har og har hatt, når man tegner forsikring. 

Anonymkode: e9b38...cbb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Trodde legene ikke kunne skrive samlivsbrudd, men at de må knytte sykemeldingen til en reel diagnose. For eks: "psykisk ubalanse". Skulle tro det var basic kunnskap hos en fastlege ihvertfall. 

Anonymkode: 27682...115

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Trodde legene ikke kunne skrive samlivsbrudd, men at de må knytte sykemeldingen til en reel diagnose. For eks: "psykisk ubalanse". Skulle tro det var basic kunnskap hos en fastlege ihvertfall. 

Anonymkode: 27682...115

Det stemmer det du skriver. Jeg mistenker at ts ha misforstått både sin lege og hvor man kan lese sykemeldingsgrunn på nav.no. Sykemeldingen går ikke gjennom om ikke alle felt er utfylt rett, deriblant diagnose. Om fastlegen til ts er så langt bak en Stein at grunnen til at sykemeldingen stopper er fordi fastlegen ikke klarer å fylle inn en godkjent diagnose. Vel, da må hun klage til fastlegens legekontor og til nav og be om råd herfra. 

Ellers er det feil som flere kommenterer at sykemeldinger ikke kan stoppes av nav. Sykemeldinger er ikke bare en sak mellom pasient og lege som det påstås her. Nav har rett til å velge å ikke godkjenne sykemeldingen legen har skrevet om nav vurderer sykemeldingen som mangelfull eller sykemeldingsårsak som ikke god nok for sykemelding videre. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker said:

Det stemmer det du skriver. Jeg mistenker at ts ha misforstått både sin lege og hvor man kan lese sykemeldingsgrunn på nav.no. Sykemeldingen går ikke gjennom om ikke alle felt er utfylt rett, deriblant diagnose. Om fastlegen til ts er så langt bak en Stein at grunnen til at sykemeldingen stopper er fordi fastlegen ikke klarer å fylle inn en godkjent diagnose. Vel, da må hun klage til fastlegens legekontor og til nav og be om råd herfra. 

Ellers er det feil som flere kommenterer at sykemeldinger ikke kan stoppes av nav. Sykemeldinger er ikke bare en sak mellom pasient og lege som det påstås her. Nav har rett til å velge å ikke godkjenne sykemeldingen legen har skrevet om nav vurderer sykemeldingen som mangelfull eller sykemeldingsårsak som ikke god nok for sykemelding videre. 

Da selv om jeg ikke er i stand til å jobbe er påtvungen å miste inntekt den måneden da. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

En liten avsporing her:

Dette er det ikke mange som tenker over, og litt synd at legene ikke opplyser pasientene sine om denne problemstillingen. 

Anonymkode: f046f...2bd

AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er det ikke mange som tenker over, og litt synd at legene ikke opplyser pasientene sine om denne problemstillingen. 

Jeg skal jo på DPS også.... 😔

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

...men det skal jo registreres når man tegner forsikring uansett, helt uavhengig av om man har vært sykemeldt for det eller ikke. Noe annet er svindel.

Jeg har Graves, som gir høyt stoffskifte, og da jeg tegnet forsikring i ettertid så måtte jeg oppgi det selv om det aldri har påvirket arbeidsevnen min. Dermed dekker ikke forsikringen min uførhet som kan stamme fra det, blant annet utmattelse eller depresjoner. 

Anonymkode: bd53b...68f

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Da selv om jeg ikke er i stand til å jobbe er påtvungen å miste inntekt den måneden da. 

Har du ikke snakket med legen din de siste dagene ts? I såfall så be legen skrive depresjon og/ eller angst på diagnose. 

Anonymkode: 95751...57a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

...men det skal jo registreres når man tegner forsikring uansett, helt uavhengig av om man har vært sykemeldt for det eller ikke. Noe annet er svindel.

Jeg har Graves, som gir høyt stoffskifte, og da jeg tegnet forsikring i ettertid så måtte jeg oppgi det selv om det aldri har påvirket arbeidsevnen min. Dermed dekker ikke forsikringen min uførhet som kan stamme fra det, blant annet utmattelse eller depresjoner. 

Anonymkode: bd53b...68f

Man skal selvfølgelig oppgi, mener ikke at man skal svindle. Men om man feks har mistet en forelder og blir sykemeldt en periode pga sorg så skriver legen psykisk lidelse. Dette kan skape problemer selv om man egentlig aldri har hatt en psykisk lidelse, men vært utenfor pga sorg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Man skal selvfølgelig oppgi, mener ikke at man skal svindle. Men om man feks har mistet en forelder og blir sykemeldt en periode pga sorg så skriver legen psykisk lidelse. Dette kan skape problemer selv om man egentlig aldri har hatt en psykisk lidelse, men vært utenfor pga sorg.

Psysisk belastning situasjonsbetinget er ikke lidelse. Fikk det nå godkjent av nav 

• Liker 3
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Psysisk belastning situasjonsbetinget er ikke lidelse. Fikk det nå godkjent av nav 

Fint at du fikk godkjent.

Hva jeg skrev ifht psykisk lidelse og sykemelding/forsikring var mer informasjon til de som eventuelt skulle få bruk for det 😃

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Midlertidig livskrise bør absolutt godkjennes som sykefravær i en periode dersom man har mistet noen i nærmeste familie. Helt sykt at man må dikte opp diagnoser som kan få alvorlige konsekvenser for forsikring dersom man blir utsatt for noe traumatisk og ute av stand til å fungere i en periode. Ikke alle får PTSD, men legen må likevel skrive det. Forstår ikke at vi har et slikt system i 2024...

Anonymkode: a11a0...ca8

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Midlertidig livskrise bør absolutt godkjennes som sykefravær i en periode dersom man har mistet noen i nærmeste familie. Helt sykt at man må dikte opp diagnoser som kan få alvorlige konsekvenser for forsikring dersom man blir utsatt for noe traumatisk og ute av stand til å fungere i en periode. Ikke alle får PTSD, men legen må likevel skrive det. Forstår ikke at vi har et slikt system i 2024...

Anonymkode: a11a0...ca8

Det finnes jo? 

Sitat

Psykisk ubalanse situasjonsbetinget (inkluderer sorg og tapsreaksjoner) (P02 Akutt belastningslidelse)

• Diagnosen brukes ved reaksjoner på belastende livshendelser, som for eksempel sorg. Det er store variasjoner i hva som oppleves som alvorlig belastning.
  • Psykiske reaksjoner på ytre belastninger kan utvikle seg på en slik måte at de gir symptomtrykk og funksjonstap på linje med sykdom

https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/sykmelderveileder/diagnosespesifikke-anbefalinger-for-sykmelding/psykisk-p#psykisk-ubalanse-situasjonsbetinget-inkluderer-sorg-og-tapsreaksjoner-p02-akutt-belastningslidelse

Anonymkode: 68535...25f

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...