Gå til innhold

Nav avviser sykemeldinger

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Legen din er problemet. Diagnosen må være sykdom, ikke sosiale forhold. Hvis du har ptstd og det er relatert til dette, må dette skrives, eventuelt noe ang, utbrenthet eller psykisk ubalanse. Det må komme frem at det er sykdom.

Anonymkode: 58b4b...4ba

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Legen er problemet.

Hadde en dialog med min lege om dette for halvannet år siden da jeg mer eller mindre møtte veggen. Hun var ganske tydelig på hva man kan skrive i en sykemelding og hva man ikke kan.

Snakk med legen igjen, eventuelt snakk med NAV / Google hvilke punkter i de oppramsede sykemeldingsmulighetene som kan passe for din situasjon før du snakker med legen. Også forklarer du hva NAV sier.

Ville forsåvidt vurdert å bytte lege også, for dette skal legen vite.

Anonymkode: 94b0d...38c

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Rent formelt er det sykdom, skade eller lyte som gir rett på sykepenger. Sosiale årsaker eller forhold på jobb gir ikke rett til sykemelding/sykepenger med mindre man blir så preget at man blir syk, og dermed fyller sykdomskravet. Derfor avviser NAV sykemeldingen. Du må ta en prat med legen, så må dere se om du fyller de lovpålagte kravene til sykemelding. Hvis du ikke gjør det er det ikke stort legen kan gjøre. Legen kan ikke lyve på sykmeldingen, da kan du måtte tilbakebetale og legen miste retten til å sykemelde.

https://www.aftenposten.no/norge/i/Adq88q/ga-ett-aars-sykmelding-for-slapphet-naa-er-legen-fratatt-retten-til-aa-sykmelde

Anonymkode: d5065...4f4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Først mareritter, samlivsbrudd

Så andre gang stress av voldig forhold 

Anonymkode: b4194...780

Høres veldig rart ut. Dette er ikke diagnoser. 

Anonymkode: 53c8b...5eb

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis legen faktisk har skrevet "samlivsbrudd" i sykemeldingen, så er det årsaken. Man får ikke sykemelding pga samlivsbrudd, det er ingen sykdom og ingen diagnose.

Har du diagnose PTSD fra før,eller fått det offisielt? Da må legen skrive nettopp det, ikke trekke inn samlivsbrudd og mareritt.

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ercikke sikker på om diagnosene ervproblemet, noe feil må det være da. 

Men i de tilfellene nav ikke tror sykdom er årsaken til at en wr birtr, nå vi innhente nye legeopplysninger og gjøre en vurdering. Og dette tar mer tid en det virker som det har gjort her. 

Det må helst være noe som ikke er riktig utfylt. Men det er viktig du selv ringer nav og snakker med de på kontskttelegonen. De kan gi deg riktig svar og forklare dkkurat hva det er som må rettes opp i. De er veldig gode på bekledning og ikke noe å kvie seg for. 

Anonymkode: facdb...745

Skrevet

Var jo veldig rart at fastlegen har skrevet dette på diagnoser. 
Nesten smått utrolig at en fastlege ikke vet at dette ikke er diagnoser og dermed ikke gir rett til sykepenger. Tipper at de fleste vet dette, helt uten å være fastleger. 
Er jo en stor del av fastlegers jobb dette…

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Bacteria said:

Var jo veldig rart at fastlegen har skrevet dette på diagnoser. 
Nesten smått utrolig at en fastlege ikke vet at dette ikke er diagnoser og dermed ikke gir rett til sykepenger. Tipper at de fleste vet dette, helt uten å være fastleger. 
Er jo en stor del av fastlegers jobb dette…

Det er en turnus kandidat lege. Har ikke fastleger kun vikarer/ turnus / lis

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er en turnus kandidat lege. Har ikke fastleger kun vikarer/ turnus / lis

De skal ha noen som følger dem opp. Diagnosene er feil, han må skrive en ordentlig diagnose. 

Anonymkode: bda5f...d81

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nav avviser ikke sykmeldinger. Sykmeldinger er et forhold mellom deg og legen.

NAV kan avslå søknad om sykepenger. Men det er noe annet. Nav legger seg ikke oppi din sykmelding.

Anonymkode: b6cb2...3a1

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Du må ringe nav da og spørre hva som er årsak til avslag og så purre på legen. Ja han skal sikkert gjøre det men legene er hardt presset på tid så det kan glippe. Jeg har selv vært sykemeldt med ptsd etter samlivsbrudd (Psyksik vold) så det er ikke diagnosen som er feil. Det må være noe annet. 

Anonymkode: 10eed...8bb

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du vært i kontakt med NAV og motatt ytelser i mer enn et år?

Da kan sykemeldingsperioden være over og du må over på AAP   . De burde informere om dette men det er din plikt å følge med selv.

Anonymkode: 70e17...0c7

Gjest issoras
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Du må ringe nav da og spørre hva som er årsak til avslag og så purre på legen. Ja han skal sikkert gjøre det men legene er hardt presset på tid så det kan glippe. Jeg har selv vært sykemeldt med ptsd etter samlivsbrudd (Psyksik vold) så det er ikke diagnosen som er feil. Det må være noe annet. 

Anonymkode: 10eed...8bb

Det kommer jo frem av tråden at diagnosen er feil! Samlivsbrudd er ikke en diagnose! Det finnes diagnoser som kan brukes, så dette løser seg fint ts, men legen din trenger åpenbart veiledning... 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

NAV kan avslå søknad om sykepenger. Men det er noe annet. Nav legger seg ikke oppi din sykmelding.

Det er jo flisespikkeri i denne sammenhengen. 

Anonymkode: dbe98...367

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg har fått to automatisk avslag fra nav på min sykemelding i en måned, jeg blir så stressa og får ikke sove.

Ble sykemeldt i forrigårs pga psysisk tilstand, er kommet ut av et voldig forhold og er veldig dårlig og har PTSD oppblussing igjen.  Nå skjønner jeg ingenting, legen sendte inn to sykemelding på rad og begge ble avvist nå 😭 jeg er så stressa.  . Hva gjør jeg... 

Ta kontakt med nav og be om begrunnelse. Kanskje du har hatt for lang sykemelding i forkant og gått over 52 uker. Da kan du ikke få SM samme hvor syk du er. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

En viktig presisering dette. Og som flere andre har vært inne på i tråden, så finnes det tydeligvis diagnoser/tilstander som gir rett til sykemelding (i betydningen fravær fra jobb), men som ikke gir rett til sykepenger fra nav. Det er kanskje litt rart, men sånn er det.

Et familiemedlem av meg opplevde en annen variant av dette, som heldigvis enkelt lot seg rette opp i. Vedkommende ble sykemeldt av fastlegen, men så tikket det inn et "avslag på søknad om sykepenger" fra nav fordi diagnosen ikke gav rett til sykepenger. (I seg selv litt rar formulering det med avslag på søknad, i den forstand at vedkommende aldri hadde søkt direkte til nav om noe, bare tatt fastlegens vurdering om at hen var syk og burde sykemeldes til etterretning.) Heldigvis var det i dette tilfellet en åpenbar feil som var lett å rette opp i, for den diagnosen som var nevnt i avslaget var en helt annen lidelse enn det hen var sykemeldt for. Fastlegen hadde rett og slett tastet feil og dermed lagt inn en diagnosekode som ikke gav rett til sykepenger.

Tipper at de færreste tenker over og er klar over denne nyansen mellom sykemelding og sykepenger. Når man sitter på legekontoret og legen sier at du skal sykemeldes tenker man automatisk at det også betyr sykepenger. Eneste grunnen til at jeg vet om det er at en nærstående opplevde et avslag fra nav på grunn av en banal tastefeil fra legen.

Så hvis TS sitt problem er at den tilstanden vedkommende har ikke gir rett til sykepenger, og legen ikke kan oppgi en annen diagnose som gir rett til sykepenger, så er det nok ikke så mye å få gjort med det.  

Anonymkode: c1a94...68f

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er jo flisespikkeri i denne sammenhengen. 

Anonymkode: dbe98...367

Nei det er ikke flisespikekri. Det er faktisk helt sentralt. Når TS skriver at NAV avviser sykmeldingen så leder det til at folk spekulerer i at diagnosen legen har satt er uklar. Når det like gjerne kan være at TS f.eks ikke er medlem av folketrygden. Da spiller det ingen rolle hva sykmeldingen sier. Eller det kan være at TS er arbeidsledig og ikke har krav på sykpenger. Igjen så spiller det ingen rolle hva sykmeldingen sier. Eller så kan det være at TS er på AAP. Igjen så spiller det ingen rolle hva sykmeldingen sier.

Så det er absolutt ikke flisespikkeri.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Min lege satte "Depresjon" som årsak i  min sykemelding. Han forklarte for meg at nav var veldig strenge, og at den egentlige grunnen ikke kom til å bli godkjent. 

Så i ditt tilfelle har du en lege som ikke kjenner systemet.

Anonymkode: 0ef03...9bc

• Liker 2
  • Nyttig 1
Gjest issoras
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei det er ikke flisespikekri. Det er faktisk helt sentralt. Når TS skriver at NAV avviser sykmeldingen så leder det til at folk spekulerer i at diagnosen legen har satt er uklar. Når det like gjerne kan være at TS f.eks ikke er medlem av folketrygden. Da spiller det ingen rolle hva sykmeldingen sier. Eller det kan være at TS er arbeidsledig og ikke har krav på sykpenger. Igjen så spiller det ingen rolle hva sykmeldingen sier. Eller så kan det være at TS er på AAP. Igjen så spiller det ingen rolle hva sykmeldingen sier.

Så det er absolutt ikke flisespikkeri.

Men TS har jo fått begrunnelse fra NAV om at det er diagnosen som ikke er godkjent, og ts har skrevet hvilke "diagnoser" legen har satt - og det er altså ikke diagnoser i det hele tatt. Mareritt og samlivsbrudd er ikke diagnoser! 

Ingen grunn til å spekulere i om ts har vært sykemeldt for lenge, eller ikke er medlem av folketrygden, når årsaken til avslag er gitt i tråden. 

Dette løser seg enkelt ved at legen setter en reell diagnose. Både PTSD og depresjon er reelle diagnoser, så legen må jo skrive dette i stedetfor mareritt. 

Ts, kontakt legekontoret og si at dette må de fikse opp i, og vurder å kontakte kommunelegen hvis din fastlege ikke forstår at mareritt og samlivsbrudd selvfølgelig ikke er en diagnose. Det er ikke syke pasienter som skal lære opp en turnuslege! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dette, hva skal VI liksom gjøre? 

Anonymkode: 6a0a0...974

Gi råd om hva TS skal gjøre? Hjelpe meg! 

Anonymkode: d7228...09e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...