Gå til innhold

Dumt å takke nei til jobb etter man har sagt ja/skrevet kontrakt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har fått tilbud om ny jobb (må svare innen fredag). Oppstart i august. Har vært på intervju andre steder også og skal på et par til neste uke. Et par av de andre stillingene er jeg enda mer interessert i hvis jeg får de. 

Er det veldig dårlig å takke ja for så å si nei hvis jeg får tilbud om annen stilling? 

Og er det frekt å forhandle lønn i ettertid hvis jeg får en av de andre stillingene? Mulig en av de har lavere lønn, så hvis det blir stor forskjell må jeg nesten vurdere den jeg takker ja til nå. 

Anonymkode: 7911c...62d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan takke ja og så trekke deg etterpå ja. Du har nok oppsigelsestid da.

Lønn tror jeg ikke er enkelt å forhandle når du først har signert kontrakt nei.

Anonymkode: b7e36...fc1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forhandle om startlønn gjør du før signering, det er for useriøst å spørre om dette uka etter signering.

Det er mye jobb for bedrifter å ansette nye medarbeidere, så tenk deg godt om før du takker ja om du ikke er sikker. Spør evt om du kan få ei uke til før du bestemmer deg.

Om du takker ja og ombestemmer deg igjen etter 14 dager kan dette innvirke på fremtidige søknader også om du møter på samme mennesker som skal ansette igjen. 

Anonymkode: 69397...d07

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan brenne en liten bro i en stund fremover om du først sier ja og signerer, og leverer en oppsigelse noen uker etterpå. Men som alt annet går ting som regel over. Kan være lurt å ringe når du sier opp jobben og forklarer at du har blitt tilbudt hva som fremstår som drømmejobben. Kanskje de kommer med et mottilbud? Eller forklarer at den jobben du tror er bra ikke er det i virkeligheten... 

Men hadde en nyansatt kommet til meg før oppstartsdato og krevd mer lønn for å begynne, ellers sier de opp og begynner et annet sted hadde jeg sagt "hadetbra" og lagt det navnet i "ikke-ansett-noensinne"-bunka. Utpressing før man begynner er ikke bra. At arbeidsgiver frivillig tilbyr bedre totalpakke er noe helt annet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du be om lenger svartid?

Anonymkode: 1d654...d2f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Kan du be om lenger svartid?

Anonymkode: 1d654...d2f

Mulig. Men jeg vet ikke når jeg kanskje får tilbud om de andre. Så hvis jeg ber om en uke til, så er det ikke sikkert jeg har fått svar på de andre enda. Men det kan vel hjelpe mtp evt oppsigelsestid jeg må jobbe.

Jeg vet det var flere søkere. Så de skal non klare å ansette en ny. 

De to andre jobbene er mer aktuell da det er høyere lønn, kortere reisevei og "drømmejobben". Den jeg har fått tilbud om nå ønsker jeg hvis ikke jeg får andre tilbud. Vil nok trives, men kanskje savne at jeg ikke tok sjansen hvis jeg før tilbud om en av de andre.

Anonymkode: 7911c...62d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke fortell at du har fått et tilbud til de andre jobbene i hvertfall før de kommer med et ev. tilbud selv. Jeg gjorde det, og ble da ikke prioritert etter andregangsintervju.

Anonymkode: 04134...aa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du høre med de andre stedene du har vært på intervju om hvordan de ligger an?

Ville uansett spurt om du kunne fått litt mer svartid, men da må du gi et svar innen den fristen

Anonymkode: 2ef77...c22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si ifra når du har signert endelig avtale med ny jobb. Så sier du opp og har 14 dagers oppsigelsestid. Ingen kommer å ansette deg for 14 dager.

Anonymkode: be3a6...a1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke først si ja og så takke nei. Du har allerede sagt ja. Men du kan ombestemme deg og trekke deg, det er noe annet. Men du kan bli ansvarlig for merutgiftene bedriften har i forhold til å måtte finne noen andre. Og du kan risikere å brenne noen bruer i prosessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (19 minutter siden):

Du kan ikke først si ja og så takke nei. Du har allerede sagt ja. Men du kan ombestemme deg og trekke deg, det er noe annet. Men du kan bli ansvarlig for merutgiftene bedriften har i forhold til å måtte finne noen andre. Og du kan risikere å brenne noen bruer i prosessen.

Kan bli ansvarlig for det? Det har jeg aldri hørt om før, hvor er det hjemlet? Det er jo lov å si opp en jobb også før man har begynt. 

Anonymkode: d3b7e...281

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kan bli ansvarlig for det? Det har jeg aldri hørt om før, hvor er det hjemlet? Det er jo lov å si opp en jobb også før man har begynt. 

Anonymkode: d3b7e...281

https://www.aftenposten.no/norge/i/nyBG5/begynte-ikke-i-jobben-maatte-betale-75000

Som det står i artikkelen så er det sjeldent at slike saker går så langt. Både fordi det kan være vanskelig å dokumentere tapet men og fordi det ofte er bortkastet tid.

Men rent praktisk. Har man takket ja til en jobb så har man inngått en avtale. Og en avtale kan ikke ensidig avsluttes. Begge parter må bli enig.

Når det gjelder oppsigelsestid som noen nevner så begynner ikke den før man faktisk har startet i jobben. Dvs man kan først si opp kontrakten første arbeidsdag og oppsigelsestiden vil løpe fra den dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...