Gå til innhold

HVOR vanlig er egentlig spontanabort?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

14 SA og 2 barn...barna er graviditet nr 6 og 11...dårlig statistikk for oss ser jeg, men vi håper på en liten til ❤️ blir det ikke vellykket graviditet i år så stopper vi..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min lege ble forbløffet da jeg fortalte at jeg aldri hadde mistet. Jeg har vært gravid to ganger, og har to barn. Det virket som at de fleste opplever å miste.

Anonymkode: da82f...ab1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 av 3 graviditeter ble SA her. Det er ikke noen hemmelighet - men ikke naturlig å snakke så mye om det. Jeg lurer på hva slags oppfølging man egentlig forventer og ønsker. Det er et faktum at ikke alle befruktede egg kommer seg gjennom den kompliserte prosessen det er å bli et fungerende embryo. At man ikke har lest seg opp på graviditeter før man hopper til sengs endrer jo ikke det. Det ER relativt stor sannsynlighet for at det går i dass - og det er jo vanlig å vite at mange ikke forteller noe før «den magiske grensen» uke 12 - det er jo nettopp fordi på dette tidspunktet må embryoet fungere mer selv, og lever det da er det større sjanse for at det blir barn. 

Anonymkode: 467d3...086

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av 6 graviditeter så endte en av dem i missed abortion.

Anonymkode: 8f20d...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig vanlig med spontanabort. Det har jeg «alltid» visst. Det er jo derfor man venter i 12 uker med å fortelle om graviditet, fordi etter 12.uke minker faren.

Selv har jeg bare klart å bli gravid en gang. Det endte med SA. Søsteren min hadde en SA mellom sine to barn.  En venninne hadde tre SA før hun fikk første barnet. Naboen vår hadde en graviditet utenfor livmoren og ble så dårlig at vi måtte kjøre henne til sykehuset da egglederen sprakk. En kollega på jobb har hatt flere SA. Dronning Sonja hadde en SA før hun fikk Märtha. I bygda går det rykter om flere som «måtte» gifte seg, men så kom det ikke noe barn likevel.

Endret av Hulderen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig vanlig ... Dumt det ikke snakkes mer om. Man vet jo at det kan skje, men jeg hadde aldri hørt noe mer om det enn at det kan kjennes som menssmerter og at det er en blødning når man mister i første trimester, litt som mensen. Jeg var ikke forberedt på at fosteret skulle komme intakt ut i uke 10, og det ble en ekstra traume pga sjokket. 

Bortsett fra den i uke 10, har jeg mistet 7 ganger i uke 5 (altså kjemisk). Da var det smertefritt og en lett blødning, men likevel vondt når man har prøvd lenge. 

Er i uke 13 nå gjennom IVF. ❤️

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...