Gå til innhold

HVOR vanlig er egentlig spontanabort?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

"Det er vanlig!" sier legene når man kommer inn etter å ha "født" på baderomsgulvet i flere uutholdelige timer. Hvor vanlig er det egentlig? Hvorfor hører jeg nesten aldri om noen som opplever det? 

Anonymkode: 45527...2d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veldig vanlig, men vi har et annet inntrykk da det snakkes lite om

Anonymkode: e9be6...667

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Veldig vanlig, men vi har et annet inntrykk da det snakkes lite om

Anonymkode: e9be6...667

Jeg er litt i sjokk etter å ha opplevd dette selv. Fy søren for et underkommunisert tema som får oss kvinner til å føle på en ensomhet som knapt finnes maken. Og smerten, for ikke å glemme den. 

Anonymkode: 45527...2d1

  • Liker 3
  • Hjerte 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig vanlig. Egentlig rart at noen kvinner blir så overrasket når det skjer.

Anonymkode: 22b0c...ba9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er desverre veldig vanlig. Jeg har 3 spontanaborter og 3 barn. Så 50% for min del. Stor forskjell på å abortere i uke 5 og uke 11. Mye smerte og blødning. Og ingen snakker om det. Ofte mister man innen man har fortalt om graviditeten, og da kan det være ennå vanskeligere å prate om det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig vanlig - og har en del variabler for hvor vanlig det er. 

Ca 20% av alle graviditeter ender i spontanabort. Herunder gjelder både spontanabort og missed abortion. 

Risikoen øker med alderen, og for dem som opplever 3 eller flere er risikoen enda større. Etter 3 spontanaborter på rad har man rett på utredning. 

Hvorfor du aldri hører om det? Fordi folk snakker ikke åpent om spontanaborter og mange sier ikke at de er gravide til noen før uke 12 for det er det vi er blitt lært. 

Min mor har hatt 2 spontanaborter i sitt liv, min søster har hatt 4, jeg har hatt 4, min tante har hatt 6, min mormor hadde 2, farmor 2,  min kusine har hatt 5. Min nærmeste venninne har hatt 2, andre venninner har 2, 3 og 4 stk. Naboen har hatt 2. 

Det er med andre ord veldig vanlig og 100% naturlig. Naturens biologiske seleksjon. 

Anonymkode: dfe92...417

  • Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde to før første vellykkede graviditet og siden to mellom den og neste barn. Altså 4 av 6  graviditet hos meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig vanlig er det nok. Jeg har hatt en i uke ti, og tre der jeg fikk positiv test, men begynte å blø et par dager etter. Vet ikke om det telles med som abort da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke slik at alle kvinner stort sett opplever en spontanabort i løpet av livet? 
Jeg har hatt én (uke 8), og har to barn. 

Anonymkode: 49af1...493

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært gravid åtte ganger, har to barn. Mistet i alt fra uke 5 til uke 20. 

Anonymkode: b443d...bfb

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det var ganske vanlig, og fortalte det rett ut på jobb da jeg ble sykemeldt i en uke pga det. Da jeg var så åpen om det, kom det plutselig 3 stk i min avd og fortalte om da det skjedde med de. De hadde aldri sagt det til noen. 3 menn og 1 dame, i en avdeling hvor 4/11 ønsker/har barn.

Anonymkode: da396...0c4

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg trodde det var ganske vanlig, og fortalte det rett ut på jobb da jeg ble sykemeldt i en uke pga det. Da jeg var så åpen om det, kom det plutselig 3 stk i min avd og fortalte om da det skjedde med de. De hadde aldri sagt det til noen. 3 menn og 1 dame, i en avdeling hvor 4/11 ønsker/har barn.

Anonymkode: da396...0c4

Mente 2 menn, og 1 dame 😇

Anonymkode: da396...0c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt to spontanaborter og har to barn. 50% for meg

Anonymkode: 10d22...41c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har 1 barn og 3 missed abortions. 75% abort her altså 😅

Anonymkode: fa946...b71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gravid 6 ganger mistet 3.

Anonymkode: 947cf...56d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en SA i uke 10, så fikk jeg et levendefødt barn og nå nylig en MA i uke 11. MA skal liksom være enda mer sjeldent men dessverre føles det ut som det er vanlig sånt skjer. Veldig kjipt og frykter allerede en eventuell ny graviditet, og ikke minst prosessen å bli gravid skal hale ut.

Anonymkode: 85c33...9af

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg har hatt en SA i uke 10, så fikk jeg et levendefødt barn og nå nylig en MA i uke 11. MA skal liksom være enda mer sjeldent men dessverre føles det ut som det er vanlig sånt skjer. Veldig kjipt og frykter allerede en eventuell ny graviditet, og ikke minst prosessen å bli gravid skal hale ut.

Anonymkode: 85c33...9af

MA er ikke mer skjeldent enn SA. De regner faktisk med at mange SA som skjer senere enn første 8 uker har vært en MA i utgangspunktet. Og derfor skiller de ikke på tallene eller risikoen for MA eller SA. 

Kjemiske graviditeter derimot - mist før utgangen av uke 5 er ikke regnet med - da de aller fleste av disse ikke oppdages og kun oppleves som en noe forsinket mens eller kraftigere mens. 

Anonymkode: dfe92...417

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dessverre veldig vanlig. Det har skjedd meg og de fleste venninnene mine. Det er jo ikke noe man snakker om til vanlig. Men i min venninnegjeng var vi flere som prøvde å bli gravide samtidig og da deler man litt mer. Har mange venninner som har mistet mer enn en gang. Jeg opplevde MA i uke 10. Men alle jeg kjenner (og jeg selv) fikk barn etter et par år med prøving. Kjenner også kvinner som ikke har mistet. 

Anonymkode: 0c1b9...f42

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man hører litt ulik statistikk fra ulike studier. Om man regner helt fra befruktning og tar med egg som ikke fester seg ordentlig, er det bare halvparten av påbegynte graviditeter som ender i baby. Om man kommer forbi 5+0 er det noe sånt som 20% av graviditeter som går til grunne, og risikoen synker jo lengre du kommer. Jeg tror det er noe sånt som halvparten av alle par som prøver å bli gravide, som opplever det i løpet av livet. Har selv hatt en SA og så to problemfrie graviditeter etter det. 

Anonymkode: 6e740...271

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg er litt i sjokk etter å ha opplevd dette selv. Fy søren for et underkommunisert tema som får oss kvinner til å føle på en ensomhet som knapt finnes maken. Og smerten, for ikke å glemme den. 

Anonymkode: 45527...2d1

Er så leit at man ikke får noen oppfølging etter å ha opplevd det heller. Man skal liksom bare tåle det fordi det er så vanlig liksom.... 

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...