Maleficenta Skrevet 4. april #21 Del Skrevet 4. april AnonymBruker skrev (19 timer siden): Veldig vanlig. Egentlig rart at noen kvinner blir så overrasket når det skjer. Anonymkode: 22b0c...ba9 Men veldig få snakker om det så man tenker ikke det er så vanlig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #22 Del Skrevet 4. april Jeg har snakket med venner og familie om min spontanabort. Da kommer det frem at flertallet av kvinnene jeg snakker med som har fått barn, har opplevd en eller flere spontanaborter. Anonymkode: d6174...b2f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #23 Del Skrevet 4. april Maleficenta skrev (1 time siden): Er så leit at man ikke får noen oppfølging etter å ha opplevd det heller. Man skal liksom bare tåle det fordi det er så vanlig liksom.... Det ville vært totalt feil bruk av ressurser. En spontanabort er jo generelt rett og slett avslutningen på et svangerskap der det er noe alvorlig feil, og da stort sett med fosteret. I de aller fleste tilfellene ville ikke en oppfølging ha noe som helst å si. Anonymkode: 9ce86...53e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #24 Del Skrevet 4. april AnonymBruker skrev (20 timer siden): Veldig vanlig. Egentlig rart at noen kvinner blir så overrasket når det skjer. Anonymkode: 22b0c...ba9 Ikke så rart når det skjer med en selv tror jeg. Anonymkode: 04080...e94 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #25 Del Skrevet 4. april AnonymBruker skrev (20 timer siden): "Det er vanlig!" sier legene når man kommer inn etter å ha "født" på baderomsgulvet i flere uutholdelige timer. Hvor vanlig er det egentlig? Hvorfor hører jeg nesten aldri om noen som opplever det? Anonymkode: 45527...2d1 Du har ikke «født», men spontanabortert. Kall det for det det heter. Kvinner som opplever dødfødsler har helt andre typer opplevelser, og det er noe helt annet. Selvfølgelig er det ille med spontanaborter, men det er kroppens måte å si fra at det er ikke liv laga. Alle i dyreriket opplever dette fra tid til annen. Anonymkode: 9aff1...ecd 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #26 Del Skrevet 4. april AnonymBruker skrev (20 timer siden): "Det er vanlig!" sier legene når man kommer inn etter å ha "født" på baderomsgulvet i flere uutholdelige timer. Hvor vanlig er det egentlig? Hvorfor hører jeg nesten aldri om noen som opplever det? Anonymkode: 45527...2d1 Har du ikke? Jeg har nesten ikke hørt om noen som har vært eller forsøkt få barn som ikke har en eller flere spontanaborter, senaborter, graviditeter utenfor livmor, dødfødsler etc. Spør kvinnene (og for all del mennene) i din familie og vennekrets, ts. Jeg vil anta 9 av 10 kvinner som ønsker dele dettemed deg (og det e helt greit om de ikke ønsker det) vil ha en erfaring å dele. Jeg er også forundret over omgangskretsen, familien, stundetgruppene og vennene til dere som ikke har hørt om spontanaborter før. I min familie, vennekrets etc er dette offentlig kunnska0 som vi snakker om. Så jeg vet om min mors, min bestemors, hennes mors, en barndomsvenninne, jeg vet at hun som ikke har barn i vennekretsen la ønsket på is etter talløse spontanaborter medførte alt for stor psykisk belastning. Jeg vet om hun i klassen på videregående som mest var lettet, om paret som gravla sitt dødfødte, jeg vet om min bestemors dødfødte - og talløse, ufattelig mange andre. Anonymkode: c11d1...dd7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #27 Del Skrevet 4. april Hørt 1/4-1/5 graviditetstest ender i SA. I tillegg opplever mange kjemisk SA, altså før 5 uker. Har inntrykk av at mange bagatelliserer dette. Greit det er "kjemisk", men man opplever jo en glede og forventning ved å tro man er gravid. Det kan være like kjipt å "miste" 1 uke etter testen lyste positivt. Opplevd det selv. Hsr inntrykk av at SA bagatelliserer fordi det er så vanlig. Og siden så mange opplever det så trengs det liksom ikke prates om, det er bare noe man bør forvente skjer. Jeg tok egenmelding i to dager. Legene vil ikke alltid sykemelde heller. Jeg mener mange hadde hatt godt av en uke sykemelding. Og i noen tilfeller lengre. Det er en stor påkjenning fysisk og psykisk. Og jeg mener det bør være like legitimt at mannen kanskje har behov for et par dager borte fra jobb. Selv om det skjer kvinnen er graviditeten og barnet like fult hans "eierskap", hans følelser, reaksjoner og sorg. Anonymkode: 80b8f...6a5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Deseo Skrevet 4. april #28 Del Skrevet 4. april Jeg har gått gjennom 4 SA og en graviditet,men jeg har PCOS med insulinresistens som igjen øker sjansen for SA. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ny Bruker Skrevet 4. april #29 Del Skrevet 4. april For min del er det alt for vanlig. 60% av mine barn er spontantabortert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ebbeliten Skrevet 4. april #30 Del Skrevet 4. april Jeg har hatt en MA og en SA. Syns de fleste jeg snakker med har opplevd SA en gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PurpleTuliip Skrevet 4. april #31 Del Skrevet 4. april Jeg har hatt en spontan abort og ett svangerskap utenfor livmor. Så utifra tre graviditeter så har jeg et barn. Opplever at spontanabort er ganske så vanlig. Har flere vennepar som har mistet og 🥲 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #32 Del Skrevet 4. april Jeg har hatt 6 aborter, 5 spontan og 1 missed abortion. Følte meg så utrolig alene. Jobber nå på kvinneklinikk på sykehus, og vil tippe vi i gjennomsnitt har 10 spontanaborter/MA’er hver eneste dag. Så det er MYE vanligere enn man tror og hører om. Anonymkode: 38e79...d0e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
strawberry88 Skrevet 4. april #33 Del Skrevet 4. april Veldig vanlig er min erfaring og opplevelse av det. Her har 3 av 7 svangerskap endt i spontanaborter. Følte meg også en del alene om det. Men så fort jeg fikk bearbeidet sorgen, så har jeg snakket åpent om de alle. Og da har flere av både venner og familie fortalt om sine spontanaborter. For min del, var det absolutt verst å gå igjennom svangerskapsavbrudd i uke 20 pga. alvorlig avvik på fostret, som ikke var forenelig med liv utenfor livmoren. Da følte jeg meg ekstra forrådt av kroppen min 😔. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #34 Del Skrevet 4. april Veldig vanlig å miste før uke 12. Ca 25 %( 1 av 4) av alle graviditeter går til grunne. Jeg kjenner knapt noen på min alder (36) som har prøvd å få barn, som aldri har abortert. Har selv fire barn, men har vært gravid 10 ganger. Anonymkode: 87d7a...79f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april #35 Del Skrevet 5. april AnonymBruker skrev (18 timer siden): Du har ikke «født», men spontanabortert. Kall det for det det heter. Kvinner som opplever dødfødsler har helt andre typer opplevelser, og det er noe helt annet. Selvfølgelig er det ille med spontanaborter, men det er kroppens måte å si fra at det er ikke liv laga. Alle i dyreriket opplever dette fra tid til annen. Anonymkode: 9aff1...ecd Beklager, det var en dårlig formulering. Mener ikke at jeg har født, men selve aborten var grusom vond som en miniminifødsel med rier og alt. Sjokkerende vondt. Og sjokkerende at så mange går gjennom den fysiske biten uten at jeg har vært klar over det Ts Anonymkode: 45527...2d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi84 Skrevet 5. april #36 Del Skrevet 5. april (endret) Veldig vanlig. Jeg har mistet 4 av 6 ganger. Alle før uke 12, i tidsrommet uke 5- uke 11. Uke 5 var ikke så vondt, men etter det har det vært veldig vondt. Syns det å føde et barn i uke 38 med epidural, var mindre vondt, enn det å spontanabortere.. Mistet forresten i 2008, to ganger i 2018, en gang i 2019..siste var en MA. Endret 5. april av tussi84 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april #37 Del Skrevet 5. april Jeg vil nyansere det litt. På et forum kommer alle og forteller om sine opplevelser og man kan få inntrykk av at det er veldig vanlig. I min vennegjeng vet jeg om 2 av ca 12 med barn som opplevd en tidlig SA (før uke 7). Ingen MA, flere vet ikke hva MA er en gang. Det er nok vanligere enn man tror, men det betyr ikke at alle vil oppleve en abort i løpet av livet. Anonymkode: c53c8...2c7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april #38 Del Skrevet 5. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg vil nyansere det litt. På et forum kommer alle og forteller om sine opplevelser og man kan få inntrykk av at det er veldig vanlig. I min vennegjeng vet jeg om 2 av ca 12 med barn som opplevd en tidlig SA (før uke 7). Ingen MA, flere vet ikke hva MA er en gang. Det er nok vanligere enn man tror, men det betyr ikke at alle vil oppleve en abort i løpet av livet. Anonymkode: c53c8...2c7 Hvis man får to barn hver vil statistisk sett annenhver kvinne oppleve en spontanabort. Anonymkode: d6174...b2f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april #39 Del Skrevet 5. april Jeg har ikke opplevd det. 35år gammel, 3 barn. Har gjennomført en abort da, men det var selvbestemt i narkose på sykehuset. Anonymkode: 1639a...86a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april #40 Del Skrevet 5. april Jeg spontanaborterte for første gang, har tre barn fra før. Det er nokså vanlig, ja, men vi snakker for lite om det, og vi blir samtidig avfeid med at vi liksom bare skal tåle det. For meg ble den fysiske biten kjempetøff, ble sendt med ambulanse fordi jeg nesten blødde i hjel, og den psykiske biten med å miste i uke 10 skal man heller ikke kimse av. På sykehuset sa de 1 av 3 svangerskap til meg, men vet ikke helt hva som stemmer. Anonymkode: 6d217...fb0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå