Gå til innhold

12-åring med kraftige kramper i syklus og mens-smerter, skolefravær mm.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå har jeg ingen personlig erfaring med hverken barn eller mensen, men jeg tenker at disse smertene kommer til å bli et problem for henne videre i livet og. Jo bedre dere legger opp hverdagen til å passe med disse smertene nå jo bedre vil hun takle både det og andre ting. Svært viktig at hun opplever mestring rundt dette. Dere bør derfor fokusere på å legge opp denne perioden så lite belastende som mulig ved å skape noen felles rutiner.

Typ: når, hvor og hvordan hun skal lære seg skolearbeidet hjemme. Start i det små og øk gradvis i takt med opplevelse av mestring. Fokuser på de små tingene og feir de. Kan hun se på gode opplæringsvideoer i sofaen med varmeflaska på magen mens dere gjør de langtekkelige leksene hennes for henne og forklarer kjapt etterpå?

I idretten har menn som regel hatt 2-3 harde uker etterfulgt av en hvileuke. Sånn har kvinner også hatt det, men man ser at de ofte får bedre resultater når de legger opp treningen etter egen syklus. Man trenger tross alt mer hvile i perioder uansett så da er det like greit å ha det i perioder hvor man uansett ikke klarer å prestere på topp.

Endret av Majer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Støtter å kontakte lege igjen og be om utredning. Jeg får mye hjelp av disse. Klistrer de på underbuksa eller singleten. De gir varme i mange timer.

https://lyko.com/no/deodoc/deodoc-soothing-heat-patch

 

har hun prøvd vimovo (må få resept fra lege) og begynt på de dagen før mensen og fortsatt med jevn dosering i noen dager?

Anonymkode: dfeab...d52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (8 minutter siden):

Nå har jeg ingen personlig erfaring med hverken barn eller mensen, men jeg tenker at disse smertene kommer til å bli et problem for henne videre i livet og. Jo bedre dere legger opp hverdagen til å passe med disse smertene nå jo bedre vil hun takle både det og andre ting. Svært viktig at hun opplever mestring rundt dette. Dere bør derfor fokusere på å legge opp denne perioden så lite belastende som mulig ved å skape noen felles rutiner.

Typ: når, hvor og hvordan hun skal lære seg skolearbeidet hjemme. Start i det små og øk gradvis i takt med opplevelse av mestring. Fokuser på de små tingene og feir de. Kan hun se på gode opplæringsvideoer i sofaen med varmeflaska på magen mens dere gjør de langtekkelige leksene hennes for henne og forklarer kjapt etterpå?

I idretten har menn som regel hatt 2-3 harde uker etterfulgt av en hvileuke. Sånn har kvinner også hatt det, men man ser at de ofte får bedre resultater når de legger opp treningen etter egen syklus. Man trenger tross alt mer hvile i perioder uansett så da er det like greit å ha det i perioder hvor man uansett ikke klarer å prestere på topp.

Nå er det vel ikke sånn at kvinner alltid bare skal lære seg å leve med smerter og ubehag, håper vi har kommet lengre i 2024 til tross for at kvinnehelse fortsatt er nedprioritert dessverre. Opplever det med overgangsalder selv og er kvitt hetetokter, svimmelhet og smerter med hormonbehandling. 
 

Men selvsagt må vi finne en måte å håndtere situasjonen på sikt. Nå er jo vi på jobb når hun er hjemme så har ikke anledning til alternativ hjemmeskole for henne, og om hun mestrer skolearbeid på egen hånd vil nok kreve øvelse. 
 

Håper først og fremst at helsevesenet kan hjelpe og støtte. TS

Anonymkode: 072a3...922

  • Liker 10
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nå er det vel ikke sånn at kvinner alltid bare skal lære seg å leve med smerter og ubehag, håper vi har kommet lengre i 2024 til tross for at kvinnehelse fortsatt er nedprioritert dessverre. Opplever det med overgangsalder selv og er kvitt hetetokter, svimmelhet og smerter med hormonbehandling. 
 

Men selvsagt må vi finne en måte å håndtere situasjonen på sikt. Nå er jo vi på jobb når hun er hjemme så har ikke anledning til alternativ hjemmeskole for henne, og om hun mestrer skolearbeid på egen hånd vil nok kreve øvelse. 
 

Håper først og fremst at helsevesenet kan hjelpe og støtte. TS

Anonymkode: 072a3...922

Dessverre har nok ikke kvinnehelsen kommet noe særlig langt i somatikken. Har man vondt er det gjerne forsøk med hormoner og evt operasjon når hun blir gammel nok. Så kommer rådet om å få barn tidlig. Tenker i såfall at det er mest å hente på god fastlege, helsesykepleier og sosiallærer. Det å kunne ta pauser på sosiallærers kontor kan kanskje være en løsning. Spørs naturligvis på skolen

Endret av Majer
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Støtter å kontakte lege igjen og be om utredning. Jeg får mye hjelp av disse. Klistrer de på underbuksa eller singleten. De gir varme i mange timer.

https://lyko.com/no/deodoc/deodoc-soothing-heat-patch

 

har hun prøvd vimovo (må få resept fra lege) og begynt på de dagen før mensen og fortsatt med jevn dosering i noen dager?

Anonymkode: dfeab...d52

Jeg går på Vimovo for artrose i knærne på dager med mye smerter, hadde ikke tenkt på det ifh til menstruasjonssmerter. 

Anonymkode: 072a3...922

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (1 time siden):

Har du prøvd Naproxen? Det ble redningen for meg i tenårene, da jeg slet med voldsomme og smertefulle menstruasjons-kramper, som gjorde at jeg lå i fosterstilling og gråt i timesvis. Naproxen virker på den måten at det tar ondet ved roten; det løser opp krampene i muskelen i livmoren som er det smertefulle. Den har også noe betennelsesdempende virkning.

Den fås i styrke 250 mg reseptfritt på apotek. Man kan ta to om man har veldig ille smerter. Men start med en om gangen, og les pakn.vedlegget. Trenger hun styrke 500 mg er det å få på resept, men man kan altså også bare ta to reseptfrie.

Jeg har brukt Naproxen i mange år og det var virkelig REDNINGEN for meg. Ingen smertestillende hjalp, kun den.

PS! Noen kan reagere med å bli løse i magen av Naproxen. Jeg blir det. Men det var det verdt, så lenge menssmertene forsvant!

Ja, jeg var rask med å kjøpe Naproxen når jeg fikk det anbefalt. Hun har kun prøvd det og synes det gjorde det værre så har ikke turt å prøve det igjen. Skal forsøke å få henne til å prøve i en runde til. TS

Anonymkode: 072a3...922

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1. Finn noe som hjelper på smertene (Naproxen er nevnt, varmeflaske etc).

2. Når menssmertene er så sterke at de hindrer aktivitet og jobb/skole, er det IKKE normale smerter og noe «man bare må tåle» eller «vokser det av seg». Hvis fastlegen har dette som innstilling: Bytt fastlege.

3. Det er kommet noen nyere prevensjonsmidler som er myntet på endometriose-smerter mer enn å være en prevensjon. Jeg husker ikke merkene, men Google er din venn her. Jeg ville fått dette til datteren din så fort som mulig, for å se om det kan hjelpe.

4. Hvis ikke noe av dette gir bedring: Rop høyt om å få en laparoskopi for å sjekke for endometriose. Nå vet jeg ikke hvor i landet du bor, men ta det på et større sykehus. Ullevål, sykehuset i Vestfold og til dels Haukeland har god kompetanse på endometriose. Småsykehusene kan du risikere at enten ikke finner endometriose selv om det er der, eller sjekker ut uten å fjerne vev.

5. Les alt du kan om endometriose og behandling. Dere vil møte så mye utdatert kunnskap og dårlige holdninger til dette i helsevesenet, så her må dere utdanne dere selv. Dessverre.

Datteren dun er heldig som har deg som står på for henne ❤️ Hilsen hun som skjønte midt i 20-årene at menssmertene mine ikke var normale, of som går med smerter hver eneste dag pga dette.

Anonymkode: 8d017...f89

  • Liker 6
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

1. Finn noe som hjelper på smertene (Naproxen er nevnt, varmeflaske etc).

2. Når menssmertene er så sterke at de hindrer aktivitet og jobb/skole, er det IKKE normale smerter og noe «man bare må tåle» eller «vokser det av seg». Hvis fastlegen har dette som innstilling: Bytt fastlege.

3. Det er kommet noen nyere prevensjonsmidler som er myntet på endometriose-smerter mer enn å være en prevensjon. Jeg husker ikke merkene, men Google er din venn her. Jeg ville fått dette til datteren din så fort som mulig, for å se om det kan hjelpe.

4. Hvis ikke noe av dette gir bedring: Rop høyt om å få en laparoskopi for å sjekke for endometriose. Nå vet jeg ikke hvor i landet du bor, men ta det på et større sykehus. Ullevål, sykehuset i Vestfold og til dels Haukeland har god kompetanse på endometriose. Småsykehusene kan du risikere at enten ikke finner endometriose selv om det er der, eller sjekker ut uten å fjerne vev.

5. Les alt du kan om endometriose og behandling. Dere vil møte så mye utdatert kunnskap og dårlige holdninger til dette i helsevesenet, så her må dere utdanne dere selv. Dessverre.

Datteren dun er heldig som har deg som står på for henne ❤️ Hilsen hun som skjønte midt i 20-årene at menssmertene mine ikke var normale, of som går med smerter hver eneste dag pga dette.

Anonymkode: 8d017...f89

Blir så fortvilet over at man skal måtte møte så mye uvitenhet og lide i ensomhet fordi det ikke er nok kunnskap. Selv var jeg gjennom mange ufrivillige aborter og møtte det samme da, informasjonen måtte jeg finne mye selv og av andre i samme situasjon. 
 

Vi bor i Lillestrøm kommune så bør bo i nærheten av noe kompetanse. Takk for gode tips, KG er mer enn sladremeldinger og shit! 💜 TS

Anonymkode: 072a3...922

  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg fikk p-piller måtte jeg ta dobbel dose paracet og komme meg i seng straks jeg oppdaget mensen var på vei. Da kunne jeg holde det noenlunde i sjakk smertemessig. Hvis jeg ventet for lenge var det helt grusomt, gjerne med oppkast. Da jeg fødte første barnet mitt innså jeg at mine mensensmerter i ungdommen var akkurat som de første timene av en fødsel.

Anonymkode: 69b59...be4

  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Før jeg fikk p-piller måtte jeg ta dobbel dose paracet og komme meg i seng straks jeg oppdaget mensen var på vei. Da kunne jeg holde det noenlunde i sjakk smertemessig. Hvis jeg ventet for lenge var det helt grusomt, gjerne med oppkast. Da jeg fødte første barnet mitt innså jeg at mine mensensmerter i ungdommen var akkurat som de første timene av en fødsel.

Anonymkode: 69b59...be4

Huff a meg… 🥲 Datteren har hatt et par runder hvor hun kaster opp og er tilnærmet grønn i ansiktet. Hvor gammel var du da du begynte på p-piller? TS

Anonymkode: 072a3...922

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var som dattera di TS. Jeg hadde helt uutholdelige smerter de første årene etter at jeg fikk mensen. På videregående kunne jeg ta opp mot fire Paracet før det hadde noen som helst virkning. Jeg hadde som dere skjønner svært mye fravær. Dagens fraværsgrenser tar ikke hensyn til slike smerter. Jeg hadde så vondt at jeg tidvis ikke visste hvor jeg skulle gjøre av meg. Det føltes ut som om jeg måtte bæsje hele tiden (som rier). Jeg kaldsvetta og kasta opp. Lå i fosterstilling på badet. Det eneste som lindra litt var å ta et bad, selv om det av åpenbare grunner ikke var noe jeg egentlig ønsker husker jeg. 

Smertene avtok gradvis etter at jeg kom i 20-årene. Ingen endometrise. Jeg har fått to barn og har hatt en MA. Når de satt i gang «aborten» fikk jeg «tilbake» mensensmertene. Jeg kaldsvetta, kasta opp, måtte på do, visste ikke hvor jeg skulle gjøre av meg. Sykepleieren, ei eldre dame, ble ganske sjokkert og måtte gi meg  smertestillende rett i låret. 


siden har jeg bare hatt murringer! 
 

All medfølelse med dattera di. Jeg regnet på det. Mi datter er ni år. Det er ikke lenge til dette kan ramme henne. Jeg håper da at noen har mer enn Paracet å by på. 

Anonymkode: 46a68...acd

  • Liker 1
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde og enorme smerte,(hele skolen så at jeg fikk den..lik bleik og krøp hjem over)desverre var vi ikke kommet langt på utredning av slikt. Så lærte å leve med de. Dette var mine ritualer, varm dusj, varme pute, og noe som het fenazon koffein og ibux ( anbefaler ikke den ) fordi jeg ble så trøtt på vanlig parasett. Og brukte sykkel for å løsne smertene ved å bli varm i kroppen, kunne sitte huket over styret før varmen i kroppen løsnet verste krampene.

Men leger i dag kan gi bedre utrendning og tilpasset opplegg for at unge jenter skal slippe å bli helt invalidisert av perioden sin. Ønsker hun alt det beste. 

Endret av Motstrømmen
  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter fikk minipiller, og nå er det bare noen få sykluser hun har litt smerter, men det klarer hun å døyve med smertestillende om hun tar dem tidlig nok. Utrolig vondt å se sin lille jente hylgrine og svette mens hun vrir seg i senga, holder krampaktig på varmeflaska og ikke orker å spise eller klare å tenke klart, selv på reseptbelagte smertstillende 💔

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Datteren min går på minipille og får ikke lenger mensen, hun er veldig fornøyd. Hun startet vel da hun var 15-16, men hadde hun hatt så vondt som TS sin datter ville jeg startet før.

Det er selvfølgelig ikke bare positive ting med prevensjon, men etter å ha sett en klassevenninne ligge i fosterstilling hver menstruasjon i flere år (diagnostisert ned endo i voksen alder) så har jeg alltid sagt at mine jenter skal slippe dette om mulig.

Har selv ikke hatt mens på 12 år pga. hormonspiral (siden siste barn ble født), men den ble for vond å sette inn for henne. Hun er litt vims så ville vært greit å slippe å ta tablett hver dag. 

Anonymkode: ccd34...147

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik hadde jeg det også, fra jeg var 11 år. Voldsomme blødninger og kraftige smerter, vondt i korsryggen og kvalme. Jeg svimte av et par ganger pga smertene. 
Fikk lite hjelp. Det som hjalp til en viss grad var Naproxen og varmeflaske. 
Skaffet meg p-piller selv da jeg var 16 og fikk et nytt liv. 

Anonymkode: 0fdad...eb4

  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min var gjennom en laparoskopi i alder av 16 år (noen dager etter 16-årsdagen). Hun hadde da gått på p-piller i ett år. Fra hun var 14 år gikk formen hennes bare nedover og på slutten før operasjonen lå hun nesten bare i sengen. Hun var rett og slett helt invalid. Vi var hos en "ekspert"/ ekspert på endometriose på en privat klinikk i Oslo. Han sendte henvisning til Sykehuset i Vestfold om laparoskopi. Jeg tror ikke det hadde gått så fort å få operasjon uten den privatklinikken. Jeg kan prøve å finne navnet hans, for husker ikke nå. 

Her hjalp operasjonen. De fjernet vev, men mente det var for lite til å gi diagnosen endometriose. De satte samtidig inn en hormonspiral. Det er to år siden operasjonen nå og formen hennes er ikke helt på topp, hun sliter enda med energien, men hun klarer skole på deltid og kommer seg videre. Hun gikk glipp av hele 10.klasse, for da lå hun bare i sengen. 

Jeg har veldig vondt av dere. Det er en helt grusom situasjon, for både foreldre og barn. Spesielt for barnet, selvsagt. Det er veldig vondt å ikke kunne hjelpe. Å møte på de riktige personene er alfa og omega, for dette er enda et nedprioritert felt. 

Og jeg er helt, helt enig med deg. Det er ikke riktig at jenter bare skal lære seg å leve med sterke smerter! Her ble det uansett så ille at ikke noe vanlig liv var mulig, men selv da kom inspektøren på skolen med råd om å lære seg å leve med smertene. Det er så irriterende, jeg tror faktisk ikke at de ville sagt det om en gutt med smerter han enda ikke hadde fått en ordentlig diagnose på og som var så invalidiserende at han bare lå i sengen og stadig ble dårligere. 

Anonymkode: 890e4...1b5

  • Liker 3
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Anton Langebrekke var vi hos og han fikk ballen til å rulle. Fastlegen ville prøve ut p-piller i tre måneder. Etter tre måneder så sier han at det var jo litt kort tid. Deretter ville han bytte merke og gå gjennom prøvetiden igjen. Har man mulighet til det, så greit. Men blir barnet bare stadig dårligere så går det der litt for sakte. 

Anonymkode: 890e4...1b5

  • Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mtp alder så kan gynekolog undersøkelse være traumatisk for hun så jeg tenker det er viktig at hun får forklart hva som skjer under timen og har mulighet til å si nei til undersøkelse og til å avslutte undersøkelse om hun ikke vil mer. Masse lykke til.

Anonymkode: 5828e...b9c

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt normalt for noen. Jeg kunne svime av. P piller reddet meg🙏

Anonymkode: 169a4...fe0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Huff a meg… 🥲 Datteren har hatt et par runder hvor hun kaster opp og er tilnærmet grønn i ansiktet. Hvor gammel var du da du begynte på p-piller? TS

Anonymkode: 072a3...922

Jeg startet ikke før jeg fikk kjæreste når jeg var 18. Er en av de som måtte leve med disse smertene på 90-tallet. Håper virkelig verden har kommet lengre idag og at unge jenter blir tatt seriøst og får hjelp. 

Anonymkode: 69b59...be4

  • Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...