Gå til innhold

"Vil bare prate litt", hvorfor går de aldri bort til menn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er mann og tar kollektivt til jobb tre dager i uken nå etter korona. Jeg har aldri sett eller hørt noe av dette. Ikke gjort det heller. Møtte en pratsom fyllik på 19 trikken en gang, men det er ikke disse dere snakker om? 

Hvor er vi på vei hen? 

Menn skal ikke snakke til dere og menn skal ikke se på dere? 
 

Seriøst?

 

Hva tilsier at dere skal ha slik sosial kontroll over menn? Hva slags samfunn er det? Vil vi ha det slik? 

 

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TomSawyer skrev (10 minutter siden):

ALT er galt med at en mann tror han har krav på sex med en tilfeldig kvinne.

Hvordan du klarte tolke meg dithen at en mann skal få ha det moro med kroppen din mot din vilje fatter ikke jeg? 🤔

Det jeg sier er at dere skal slutte å shame menn som prøver seg. Jeg har baller og er null redd for å prøve...Og jeg tåler fint å bli avvist og, no hard feelings.

Til det uthevede; der er vi enige. 🙂 Imidlertid er det nettopp det som ofte er problemet, i alle fall ut fra de verste reaksjonene på avvisning; det virker som at en del menn faktisk TROR de har krav på sex med tilfeldige kvinner. Enten det, eller så føler de seg så skamfull at de skylder på kvinnen for å dekke over det.  Det er disse mennene, eller kanskje rettere sagt, reaksjonene, mange shamer. For egen del har jeg i alle fall ingen problemer med menn som prøver seg og respekterer det hvis jeg ikke ønsker den  kontakten akkurat da. De som blir truende og skylder på meg fordi de ville jo bare, derimot? Det handler i grunn mest om respekt for den man prøver seg på.

 

Beklager, det avsnittet der ble litt klønete formulert. Jeg mente ikke å tolke deg dithen.

Anonymkode: c30a9...99d

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Beklager, det avsnittet der ble litt klønete formulert. Jeg mente ikke å tolke deg dithen.

Helt greitt, tror ikke vi er uenige om noe egentlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er interessant med denne "ville bare prate litt" er at om mannen er attraktiv nok så er praten godt innafor. Ikke bare det, men smigrende...

Anonymkode: 28c2e...ae4

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Det som er interessant med denne "ville bare prate litt" er at om mannen er attraktiv nok så er praten godt innafor. Ikke bare det, men smigrende...

Anonymkode: 28c2e...ae4

Det er ikke sant. Sånne tilnærmelser er ekkelt uansett.

  • Liker 18
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke prøv å si at de ikke har baktanker, de er like lette å lese som en åpen bok......

Anonymkode: dd7c2...50d

Omtrent som dine fordommer da, altså ....

Anonymkode: 7f64c...81b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 hours ago, AnonymBruker said:

Det er et kjent problem i vårt samfunn at damer blir konfrontert av fremmede menn som "bare vil prate litt". Damene føler det som et problem og mennene blir krenka og sier at de ikke mente noe med det.

Javel? Hvorfor går aldri de mennene bort til andre menn for å "prate litt"? De vil altså bare "prate litt" med pene damer men aldri med stygge menn? Spar meg!

Ikke prøv å si at de ikke har baktanker, de er like lette å lese som en åpen bok......

Anonymkode: dd7c2...50d

Ja, alle skjønner at mennene har baktanker. Men så lenge de aksepterer avslag så er det vel helt greit?  Det er ikke så rart at en mann som forsøker seg på en kvinne sier "jeg ville bare prate litt" for å redde ansikt når han blir avvist. Så lenge han ikke fortsetter å legge an på dama så synes jeg det er helt greit å ville prøve å redde ansikt. 

Du har sikkert løyet du også for å redde ansikt. 

Anonymkode: c386c...50b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det som er interessant med denne "ville bare prate litt" er at om mannen er attraktiv nok så er praten godt innafor. Ikke bare det, men smigrende...

Anonymkode: 28c2e...ae4

Passer jo bra det da, for det er jo attraktive damer som som regel blir utsatt for noen som vil prate. Skal ikke attraktive damer få være tiltrukket av attraktive menn?

Anonymkode: 00a7c...75b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, visp said:

Jo, men det er jo liksom dette som driver menneskeheten framover også da. Vi hadde neppe vært her om ikke dette aldri skjedde:) 

Enig. Men her på Kvinneguiden så klages det over alt. Om en mann ikke tør å sjekke opp en dame så er han patetisk og om han forsøker å sjekke opp en dame så er det galt det også om han ikke er attraktiv nok. 

I mitt hode så burde sjekking være helt legitimt så lenge man gir seg når man har blitt avvist.

Anonymkode: c386c...50b

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de fleste er enige om at tilfeldig snakk kan være hyggelig. Jeg gjør det stadig, med både menn og kvinner. Men "ville bare prate litt"-mannfolk er mannfolk uten sosiale antenner, som ikke tar hint. De avbryter deg når du hører på noe med airpods eller headset og de forstyrrer deg når du aktivt leser bok. De unnskylder seg ikke, durer på. Noen av dem skal bare belære, fordi de tror kvinner blir imponert av at de viser kunnskap, som i type trivia eller hvordan man bør gjøre ting. Du bør... hvis du... etc.

De fleste menn er ikke sånn, men de fleste kvinner er nok blitt oppsøkt av sånne. Felles for dem er ofte at de har en eller annen diagnose og eller skakkjørte sosiale antenner.

Anonymkode: cc268...dc7

  • Liker 16
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Enig. Men her på Kvinneguiden så klages det over alt. Om en mann ikke tør å sjekke opp en dame så er han patetisk og om han forsøker å sjekke opp en dame så er det galt det også om han ikke er attraktiv nok. 

I mitt hode så burde sjekking være helt legitimt så lenge man gir seg når man har blitt avvist.

Anonymkode: c386c...50b

Jo, men jeg tror de som har sterke meninger om dette er veldig unge og kanskje ikke er vant til å håndtere mennesker utenom skjermer. 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er et kjent problem i vårt samfunn at damer blir konfrontert av fremmede menn som "bare vil prate litt". Damene føler det som et problem og mennene blir krenka og sier at de ikke mente noe med det.

Javel? Hvorfor går aldri de mennene bort til andre menn for å "prate litt"? De vil altså bare "prate litt" med pene damer men aldri med stygge menn? Spar meg!

Ikke prøv å si at de ikke har baktanker, de er like lette å lese som en åpen bok......

Anonymkode: dd7c2...50d

Menn prater med andre fremmede menn stadig vekk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

miniomelett skrev (6 timer siden):

Jepp. Menn som sier slikt, "prater" aldri med andre menn. De sikter seg alltid inn på damer av en mystisk grunn. Men det er alltid bare for å prate litt.

Jeg har aldri i mitt liv sett en mann gå opp til en fremmed mann på buss/trikk/osv for å prate litt, få de til å ta av seg hodetelefoner, insistere på at de må se opp fra boka de leser og slikt.

Kanskje menn kan slå to fluer i en smekk og bare prate med hverandre når de bare skulle prate litt, så får vi jaggu bukt med menns ensomhet også.

Har aldri sett menn gjøre det mot kvinner heller, og aldri opplevd det selv, selv om jeg er pen og flere ganger har blitt sjekket opp på gata eller på bussen, men da har jeg blitt spurt på date rett og slett, ingen later som de «bare vil prate», og ikke blitt mast på mens jeg leser eller strikket med headsett -kanskje jeg tiltrekker meg litt mer oppegående menn enn deg…

Jeg har selvsagt også blitt snakket til av menn som ikke ber meg på date, og av kvinner, og av barn, men ikke på en ubehagelig måte, og headsett eller nesa i en bok har alltid fungert som signal på at jeg ikke vil kommunisere.

Anonymkode: 294b1...7e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snakker vi nå om menn som viser interesse ved å ta intiativ ved å starte en prat? Så lenge det er gjort med respekt så ser jeg ikke problemet. En mann som ikke tar nei for et nei er et problem.

Og jo. Menn snakker med ukjente menn hele tiden. Så uninterresant livet hadde vært hvis den eneste sosiale stimulien jeg fikk hele tiden var fra folk jeg allerede kjenner. 

Av og til blir flau over hvor selvhøyttidlige enkelte er...

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for avsporing og brukerdebatt. 

Christina82, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Har aldri sett menn gjøre det mot kvinner heller, og aldri opplevd det selv, selv om jeg er pen og flere ganger har blitt sjekket opp på gata eller på bussen, men da har jeg blitt spurt på date rett og slett, ingen later som de «bare vil prate», og ikke blitt mast på mens jeg leser eller strikket med headsett -kanskje jeg tiltrekker meg litt mer oppegående menn enn deg…

Jeg har selvsagt også blitt snakket til av menn som ikke ber meg på date, og av kvinner, og av barn, men ikke på en ubehagelig måte, og headsett eller nesa i en bok har alltid fungert som signal på at jeg ikke vil kommunisere.

Anonymkode: 294b1...7e0

Fint for deg. At du ikke har opplevd det eller sett det, betyr derimot ikke at det ikke skjer.

Anonymkode: cc268...dc7

  • Liker 16
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 hours ago, Bigote said:

Snakker vi nå om menn som viser interesse ved å ta intiativ ved å starte en prat? Så lenge det er gjort med respekt så ser jeg ikke problemet. En mann som ikke tar nei for et nei er et problem.

Og jo. Menn snakker med ukjente menn hele tiden. Så uninterresant livet hadde vært hvis den eneste sosiale stimulien jeg fikk hele tiden var fra folk jeg allerede kjenner. 

Av og til blir flau over hvor selvhøyttidlige enkelte er...

Problemet er at mange av oss kvinner har opplevd pågående og ubehagelig oppførsel fra menn som ikke tar nei for et nei gjentatte ganger. Når en fremmed fyr henvender seg på busstoppet eller i butikken og "bare vil prate" så aner ikke vi hvilken type det er. Vi er fanget i en situasjon med en potensiell stalker som vi ikke tør å avvise direkte men må prøve å komme oss unna uten at han blir sur. 

Jeg kan fortelle et eksempel fra da jeg var yngre: jeg var på vei ut av bilen med noen varer da en fremmed mann plutselig kom bort og begynte å prate og hjelpe meg med varene som om vi kjente hverandre fra før. Han var ganske kjekk og veltrent, og på min alder (midt i 20-årene ca), og jeg ble forvirret for han oppførte seg som vi var gamle kjente selv om jeg ikke hadde sett han før. Jeg takket for hjelpen og kom meg inn døra dit jeg skulle ganske raskt. Noen dager senere kom samme mann inn på arbeidsstedet mitt (butikk). Det var ingen kunder der og han var veldig pågående. Jeg sa jeg hadde kjæreste, men de brydde han seg ikke om. Jeg ble reddet av at det kom kunder i butikken og det ble for travelt til å prate med han. Noen uker senere satt jeg på cafe da han kom inn og jeg så meg rundt etter en "fluktrute". Like ved så jeg en annen dame som gjorde det samme og jeg fikk øyekontakt med henne. Vi møttes utenfor og jeg fikk vite at han hadde forfulgt henne på samme vis, men i hennes tilfelle hadde det gått lengre og hun hadde også blitt voldtatt av han. Jeg så ikke denne mannen flere ganger, men gikk og så meg over skuldra i lag tid etter dette og det ødela mye for meg i hverdagen.

Vi har også saker som denne: Kvinna i Bjørnafjorden har i to år blitt forfølgt av framand mann. No må ho flytta frå bygda – NRK Vestland 

De ekle folkene gjør at alle henvendelser blir ekle, for det går ikke an å vite hvem som er hva. En fremmed mann som tar kontakt kan potensielt være livsfarlig for en kvinne.

  • Liker 9
  • Hjerte 5
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, man må klare å skille på farlige menn/stalkere som det tross alt er et mindretall av og helt ordinære framstøt fra menn. Og synes det er overdrevent framstilt hvor mye og hvor stort omfang og problem dette er. 
Det er mye man kan problematisere og lage issues ut av her i verden, men jeg er sv den formening av at mange kunne ha godt av å være litt relaxed og ta ting med et smil og godt humør. Lære seg å håndtere små og ubehagelige situasjoner uten at det er verdens undergang. For det er det nemlig ikke, at en mann prøver å ta kontakt og tar en avvisning på en grei og normal måte, som de aller fleste gjør. Og ikke bland inn psykisk syke og sosialt mistilpassede menn, de er det heller ikke en overvekt av. 
kvinne49

Anonymkode: 62b66...7b0

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Altså, man må klare å skille på farlige menn/stalkere som det tross alt er et mindretall av og helt ordinære framstøt fra menn. Og synes det er overdrevent framstilt hvor mye og hvor stort omfang og problem dette er. 
Det er mye man kan problematisere og lage issues ut av her i verden, men jeg er sv den formening av at mange kunne ha godt av å være litt relaxed og ta ting med et smil og godt humør. Lære seg å håndtere små og ubehagelige situasjoner uten at det er verdens undergang. For det er det nemlig ikke, at en mann prøver å ta kontakt og tar en avvisning på en grei og normal måte, som de aller fleste gjør. Og ikke bland inn psykisk syke og sosialt mistilpassede menn, de er det heller ikke en overvekt av. 
kvinne49

Anonymkode: 62b66...7b0

Hvordan skal man skille på det? De ser ut akkurat som alle andre. 

Det er ikke en overvekt av disse stalkerne nei, de fleste er vanlige folk. Men EN stalker er nok til å ødelegge liv et ditt så det er da grunn til å være skeptisk. Men jeg skjønner det er lett å bagatellisere når man ikke har opplevd det selv. 

  • Liker 6
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt underlig at de som "bare vil prate litt" ofte velger kvinner og helst unge og vakre. Det tyder vel på at målet med praten egentlig er noe annet enn bar en prate. Men det er også litt paradoksalt at om den som "bare vil prate" er en høy kjekk mann så vil damen sannsynligvis gjerne bli med på den praten.
 

Anonymkode: 2e774...c97

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...