Gå til innhold

"Vil bare prate litt", hvorfor går de aldri bort til menn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gliffy skrev (24 minutter siden):

Goddag mann, økseskaft. 

INGEN har argumentert for at man skal svare frekt eller ufint til folk. Hvorfor fortsetter du å argumentere mot noe som ingen har påstått?

Men da har vi i alle fall løst halvparten av problemstillingen? Vi kan avblåse #vilbarepratelitt, og utblåsning over menn som sier høflig nei er en saga blott? Det er kjempefint. Sønnen min vil sikkert takke for jobben vi har gjort når han blir kjønnsmoden.

Så kan vi gå videre til hvorfor noen menn ikke tar nei for et nei, hvorfor noen blir ubehagelig, og hva vi kan gjøre med det?

Anonymkode: 5c827...88f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, Bigote said:

Du er klar over at det finnes folk som ikke tar nei for et nei her også?

Ja, de finns over alt dessverre 😢 men det er i alle fall mer naturlig å innlede en samtale en sånn plass, enn på t-banen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raven.Writingdesk skrev (3 minutter siden):

Tråden handler ikke om «menn som sier hei».

Har du ikke fått med det det?

Prøv å les H.I en gang til, så kanskje forstår du mer. 

Sorry, men første post skriver vitterligen «menn som bare vil prate litt» og legger ut at det er et stort problem.

Kanskje du bare ikke forstår problemstillingen godt nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.4.2024 den 23.12):

Passer jo bra det da, for det er jo attraktive damer som som regel blir utsatt for noen som vil prate. Skal ikke attraktive damer få være tiltrukket av attraktive menn?

Anonymkode: 00a7c...75b

Merkelig nok så er det gjerne de damene som langt ifra er attraktive som er så fryktelig, fryktelig plaga med menn som bare vil prate litt og metoo og greier. 

Anonymkode: 72fc3...376

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A new man skrev (På 3.4.2024 den 20.00):

Jeg er mann og tar kollektivt til jobb tre dager i uken nå etter korona. Jeg har aldri sett eller hørt noe av dette. Ikke gjort det heller. Møtte en pratsom fyllik på 19 trikken en gang, men det er ikke disse dere snakker om? 

Hvor er vi på vei hen? 

Menn skal ikke snakke til dere og menn skal ikke se på dere? 

Seriøst?

Hva tilsier at dere skal ha slik sosial kontroll over menn? Hva slags samfunn er det? Vil vi ha det slik? 

Når vi sitter på kollektivtransport, vil vi sitte i fred og ikke snakke med fremmede menn (eller damer).

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (Akkurat nå):

Når vi sitter på kollektivtransport, vil vi sitte i fred og ikke snakke med fremmede menn (eller damer).

Noen sier det. Men noen (som meg) synes at det kan være hyggelig å snakke med fremmede. Jeg har tilogmed hørt om damer som synes at Norske menn er tafatte fordi de aldri tør å ta kontakt på bussen.

Hvordan ser du for deg at både de som misliker å snakke med fremmede og de som liker å snakke med fremmede skal ko-eksistere med mindre det gis adgang til å si «hei»?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Noen sier det. Men noen (som meg) synes at det kan være hyggelig å snakke med fremmede. Jeg har tilogmed hørt om damer som synes at Norske menn er tafatte fordi de aldri tør å ta kontakt på bussen.

Hvordan ser du for deg at både de som misliker å snakke med fremmede og de som liker å snakke med fremmede skal ko-eksistere med mindre det gis adgang til å si «hei»?

Jeg vil helst ikke ha et hei heller. Jeg er svært introvert og er ikke interessert i å ha menneskelige relasjoner til fremmede rundt meg.

De som ikke vil sitte i fred kan prate i vei, men vi som ikke vil prate må få lov til det også.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raven.Writingdesk skrev (1 time siden):

. Er det virkelig så vanskelig? La de være i fred når de synlig ikke har noen interesse i deg. 

Så lett, men allikevel tydeligvis så vanskelig.

Menn som #barevilsnakkelitt med det som tilfeldigvis er pene jenter som er opptatt med sitt, er menn som åpenbart mangler noen sosiale antenner.

Anonymkode: c5175...84a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ønsker du å gå rundt og si «hei» til alle du møter, som et lite barn, så er jo det greit, om enn litt spesielt.

Jeg har ingen problemer med at noen sier «hei», men så vil jeg la det bli med det, og signalisere at jeg absolutt ikke er interessert i å snakke noe mer. Og det er som sagt der det potensielle problemets kjerne ligger, ikke i selve «hei»-et. 

Anonymkode: 9a9c2...3fc

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (3 minutter siden):

Jeg vil helst ikke ha et hei heller. Jeg er svært introvert og er ikke interessert i å ha menneskelige relasjoner til fremmede rundt meg.

De som ikke vil sitte i fred kan prate i vei, men vi som ikke vil prate må få lov til det også.

Jeg tror ikke noen ønsker å pålegge deg å prate.

Spørsmålet mitt er hva en annen kan tillate seg å gjøre for å finne ut om du har lyst til å prate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grevling skrev (19 minutter siden):

Det er bare sunt at slike temaer tas opp og at det blir litt mer etablerte etiketter i samfunnet for hvor man skal få lov til å være i fred. Selvfølgelig

Det er et slikt samfunn jeg er skeptisk til, Det er ikke bare bare å bli utsatt for det han psykologistudenten ble. Folk blir kansellert i øst og vest for brudd på me too, noe er i høyeste grad fortjent, noen er mer eller mindre uskyldige ofre. 

Å innføre normer som  innskrenker sentrale rettigheter bør gjøres med omhu og i fellesskap.

Bare se alt røret om berøringspunkter. Skal man bli kansellert av den grunn at man tråkker feil på det? Folk er rimelig raske på avtrekkeren med å stigmatisere andre. 

Det blir et rimelig kaldt samfunn uten sosialisering. 

Ønsker vi et samfunn det normer tilsier at menn ikke skal kunne snakke til kvinner offentlig?

Det er den eneste løsningen som bringes opp, bortsett fra Helene1982, hun hadde noe annet og mer rettet mot problemet, de fåtall av menn som er slibrige. 

Jeg er overbevist om at det er bedre med fortsatt sosial kontakt, vil dere ikke prate si nei, den som søkte kontakt må tåle nei. Da har ingen skade skjedd. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Fordi jeg verken er jente, er interessert i gutter eller ønsker å bli sjekker opp når jeg er gift. Du må ikke sjekke opp alt med innovertiss, vet du.

Anonymkode: eab6b...3f3

Alt handler ikke om meg og deg, og hele verden kan ikke tilpasse seg oss.

Jeg synes vi skal akseptere at (unge) mennesker snakker sammen og blir kjent, og jeg tror vi må tåle at mennesker tar kontakt på en hyggelig og respektfull måte. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ønsker du å gå rundt og si «hei» til alle du møter, som et lite barn, så er jo det greit, om enn litt spesielt.

Jeg har ingen problemer med at noen sier «hei», men så vil jeg la det bli med det, og signalisere at jeg absolutt ikke er interessert i å snakke noe mer. Og det er som sagt der det potensielle problemets kjerne ligger, ikke i selve «hei»-et. 

Anonymkode: 9a9c2...3fc

Det er vel litt tvil om hvor problemet egentlig ligger for noen later til å mene at _enhver_ kontakt er noe styggedom.

Hu dama på 80 som sier «nei så fin hund du har, kan jeg sette meg her?» og så setter seg ned ved side av meg og så forteller at hun skal inn til byen for å besøke datteren er da bare hyggelig. Jeg skulle ønske at vi hadde flere sånne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Gliffy said:

Ja, de finns over alt dessverre 😢 men det er i alle fall mer naturlig å innlede en samtale en sånn plass, enn på t-banen. 

Dette er et kulturelt aspekt i Norge, og er en av grunnene til at vi er ansett som et kaldt og kjedelig folkeslag. 

Anbefaler deg å reise litt rundt å verden så oppdager du faktisk at busser er en mer vanlig arena for samtaler enn hobbygrupper. Om en fremmed får glede i hverdagen av en liten samtale så kan jeg ofre litt energi på det, men mennesker som anser seg selv som ofre fordi de måtte forholde seg til en kort uskyldig samtale med fremmed på bussen har ikke peiling på hvordan verden fungerer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (3 minutter siden):

Jeg synes vi skal akseptere at (unge) mennesker snakker sammen og blir kjent, og jeg tror vi må tåle at mennesker tar kontakt på en hyggelig og respektfull måte. 

Så hvis ei jente på 13 år tar bussen alene bør hun være klar på at en gjeng gutter på 18-20 år setter seg tett på henne for å «bare snakke litt». 

Edit: og det er hun som er ansvarlig for å eventuelt «avvise på en hyggelig måte» slik at gutta ikke blir krenket. Hun har heller ikke lov til å synes at dette er ubehagelig, fordi «såpass må hun takle» 

Endret av Raven.Writingdesk
  • Liker 1
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (6 minutter siden):

Fint at du fungerer såpass st du orker å ta bussen da. Men jeg tenker folk som deg er i mindretall og at man ikke nødvendigvis skal ha en kadaverdisiplin for å tekke de svært introverte på bussen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 minutter siden, herzeleid said:

jeg tror vi må tåle at mennesker tar kontakt på en hyggelig og respektfull måte. 

100 % enig med dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raven.Writingdesk skrev (1 minutt siden):

Så hvis ei jente på 13 år tar bussen alene bør hun være klar på at en gjeng gutter på 18-20 år setter seg tett på henne for å «bare snakke litt». 

Hvorfor slenger du ikke bare på at de gruppevoldtar henne også, for virkelig å understreke at du ikke ønsker å ærlig tak i hva andre sier?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor slenger du ikke bare på at de gruppevoldtar henne også, for virkelig å understreke at du ikke ønsker å ærlig tak i hva andre sier?

Så du sier at å «bare snakke litt» med en fremmed jente er det samme som å voldta henne? Jøss. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bigote skrev (3 minutter siden):

Dette er et kulturelt aspekt i Norge, og er en av grunnene til at vi er ansett som et kaldt og kjedelig folkeslag. 

Anbefaler deg å reise litt rundt å verden så oppdager du faktisk at busser er en mer vanlig arena for samtaler enn hobbygrupper. Om en fremmed får glede i hverdagen av en liten samtale så kan jeg ofre litt energi på det, men mennesker som anser seg selv som ofre fordi de måtte forholde seg til en kort uskyldig samtale med fremmed på bussen har ikke peiling på hvordan verden fungerer.

Case in point: sør-europa og latin-amerika. Jeg har jobbet med noen sånne og mange av dem synes vi er et nitrist folkeslag.

En vanlig buss har 52 seter, dvs 26 dobbelt-seter. I Norge så setter de 26 første seg på hvert sitt dobbelt-sete. Når den 27. passasjeren kommer på så må han og en annen stakkar sette seg sammen.

I latin-Amerika så setter passasjer #2 seg sammen med #1. Og de smiler mer enn Nordmenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...