pop up bruker Skrevet 4. april 2024 #141 Del Skrevet 4. april 2024 (endret) A new man skrev (14 minutter siden): Der er det jo igjen! Alle er enige om at hun og andre føler seg trygg i det offentlige rom. Forslag til løsning er å begrense hvem menn skal kunne snakke med offentlig er galt. Vi bør etterstrebe et samfunn der hun skal kunne føle seg trygg uten at andre må ofre enormt mye frihet. Forslaget til løsning er ikke å begrense hvem menn skal kunne snakke med. Kravet til kvinner er at menn må oppføre seg som folk. Helt grunnleggende vil det innebærer: 1: se på kvinne-menneske du har foran deg. Ser hun ut som hun er åpen for kontakt? Hvis ja, da kan du si HEI! Hvis nei (feks hun leser en bok veldig konsentrert, ser ut som hun er veldig inn i sin greie, kanskje hun ikke er så åpen for kontakt og hun vil være med sine egne ting - se an situasjonen før du tar kontakt, og forsøk å lese mennesket du har foran deg). 2: ikke start med en seksuell kommentar så lenge dere ikke er på et sted hvor det er naturlig. 3: Tar du kontakt og hun ikke er interessert: Trekk deg tilbake, UTEN å være sur, furt, klikke, kommenter kroppen hennes eller anklage henne for noe. Hvis disse tre punktene oppleves som å begrensende for at menn skal snakke med kvinner tror jeg faktisk det er veldig bra at du ikke kontakter kvinner. Endret 4. april 2024 av pop up bruker 2 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven.Writingdesk Skrevet 4. april 2024 #142 Del Skrevet 4. april 2024 pop up bruker skrev (13 minutter siden): Nei det stemmer ikke: – I kommentarfeltet ble det tydelig for meg at mange menn ikke skjønte at dette er et problem, og at det er viktigere at jeg føler meg trygg i det offentlige rom enn at de skal få snakke til hvem de vil. Det følte jeg for å utbrodere, sier Krieg til VG. https://www.vg.no/rampelys/i/Xgaw3o/hashtagen-villebarepratelitt-tar-av-paa-twitter-drittrist Uansett hva som er bakgrunnen for hvordan debatten vi har nå har kommet dit den har, med tanke på det ene leserinnlegget som har tatt det andre, og har blitt til tråder på Twitter, så endrer ikke det på selve grunnlaget for dagens debatt. Hvis du ønsker å debattere hvordan den utviklingen har skjedd foreslår jeg en egen tråd da det blir en avsporing fra HI. Det denne brukeren gjør er å invalidere hva kvinnene faktisk sier. Enten det er via å ilegge enkeltpersoner ytringer/meninger de ikke har, eller ilegge kvinnene følelser/verdisyn som man egentlig vet fint lite om ( jf de «takler ikke»..) Drysset med mye «du bør» og «du må» (korrigering av andre brukere som mener noe annet enn vedkommende selv) Dette er nok ikke «tilfeldig» eller «uhell». Det er en måte å fremme sitt eget synspunkt på, og samtidig tråkke ned de som måtte mene noe annet via at man bruker unødvenig mye tid på å korrigere utsagn og påstander som er direkte feil, sidespor eller fortolkninger. herzeleid skrev (41 minutter siden): Jeg er helt enig med deg. Problemet er bare at hun som startet kampanjen tilsynelatende ikke er det, gitt at hun startet den som et tilsvar til studenten som vil si hei. Det er forsåvidt et av de største problemene i denne debatten: menn setter kvinner i posisjoner kvinner mener er problematiske, for at menn føler seg krenket via at kvinner påpeker dette. Det er kvinnen som skal be om unnskyldning, lære seg å «tåle mer», eller «hun må»/ «du må» (gjerne være som de kvinnene som ikke finner dette problematisk) - fremfor at menn heller lyttet til hva kvinnene faktisk sier, og heller diskuterer innenfor de rammene der saken ligger. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A new man Skrevet 4. april 2024 #143 Del Skrevet 4. april 2024 Helene1982 skrev (13 minutter siden): Jeg tror vi har det samme målet: at både menn og kvinner skal kunne ha normale, hyggelige samtaler med hverandre i det offentlige rom - uten at menn skal føle seg som forhåndsdømme overgripere og kvinner skal slippe å «måtte tåle» å være redd for menn som tar uønsket kontakt som oppleves truende. VELDIG ENIG Jeg tror noe av problemet ligger i at noen menn har vanskelig for å se forskjellen på et smil og «ser ut som bussen er forsinket» og pågående trakasserende adferd. Og en mulig årsak til det er at de fleste menn ikke er ufine og trakasserende, men har heller aldri sett eller følt hva kvinner utsettes for regelmessig, og som de får beskjed om at de må tåle. DET KAN GODT HENDE Jeg syntes det var urettferdig at den unge studenten fikk skyllebøtten til alle slibrige menn i landet, og det er ikke ok. FLOTT SKREVET! DETTE ER JEG HELT ENIG I. Om vi skal snakke om tiltak, er jo problemet at «slibrig» ikke er forbudt. Og det er ingen som orker å gå til politiet med: «ukjent mann kalte meg hore etter at jeg avviste ham,» da det er meningsløst. Jeg mener at løsningen ligger i hvordan vi snakker til og om hverandre. JA! Det er ingen som har foreslått en lov der menn ikke kan snakke til kvinner. MEN DET VIL MÅTTE INNFØRES FOR Å FÅ HÅNDHEVD IKKE-TILSNAKK Dette er ikke metoo- som handler om arbeidslivet, og ikke ytringsfrihet. ENIG Fant bare Caps Lock til å skille ut mine kommentarer. Jeg tror vi er ganske enige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pop up bruker Skrevet 4. april 2024 #144 Del Skrevet 4. april 2024 Raven.Writingdesk skrev (Akkurat nå): Det denne brukeren gjør er å invalidere hva kvinnene faktisk sier. Enten det er via å ilegge enkeltpersoner ytringer/meninger de ikke har, eller ilegge kvinnene følelser/verdisyn som man egentlig vet fint lite om ( jf de «takler ikke»..) Drysset med mye «du bør» og «du må» (korrigering av andre brukere som mener noe annet enn vedkommende selv) Dette er nok ikke «tilfeldig» eller «uhell». Det er en måte å fremme sitt eget synspunkt på, og samtidig tråkke ned de som måtte mene noe annet via at man bruker unødvenig mye tid på å korrigere utsagn og påstander som er direkte feil, sidespor eller fortolkninger. Ja, ser det! 😷 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A new man Skrevet 4. april 2024 #145 Del Skrevet 4. april 2024 pop up bruker skrev (6 minutter siden): jeg faktisk det er veldig bra at du ikke kontakter kvinner. Så stygt (+ det svampebobgreiene) Sender en virtuell klem jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 4. april 2024 #146 Del Skrevet 4. april 2024 A new man skrev (4 minutter siden): Fant bare Caps Lock til å skille ut mine kommentarer. Jeg tror vi er ganske enige. Så bra at vi er enige om det meste. Jeg tror ikke kvinner heller ønsker et samfunn der vi ikke kan snakke ril hverandre, men det kan virke som at noen menn tror at det er alt eller ingenting - at de ikke forstår (eller vil forstå) at det er greit å innlede litt småprat, og om noen ikke vil prate er det greit, men at aggressiv sjekking med kommentarer om kropp kan oppleves truende for en del kvinner. Jeg har opplevd at en del menn og kvinner har «brydd seg» ved å blande seg inn i samtalen, eller spørre: Er alt ok her? Når de har sett en situasjon der jeg eller andre har opplevd ubehagelig oppmerksomhet, og jeg har også gjort det for andre. Jeg tenker at vi trenger mer av det. «Hei kompis» burde være neste kampanje. 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
herzeleid Skrevet 4. april 2024 #147 Del Skrevet 4. april 2024 Raven.Writingdesk skrev (5 minutter siden): Det denne brukeren gjør er å invalidere hva kvinnene faktisk sier. Enten det er via å ilegge enkeltpersoner ytringer/meninger de ikke har, eller ilegge kvinnene følelser/verdisyn som man egentlig vet fint lite om ( jf de «takler ikke»..) Drysset med mye «du bør» og «du må» (korrigering av andre brukere som mener noe annet enn vedkommende selv) Dette er nok ikke «tilfeldig» eller «uhell». Det er en måte å fremme sitt eget synspunkt på, og samtidig tråkke ned de som måtte mene noe annet via at man bruker unødvenig mye tid på å korrigere utsagn og påstander som er direkte feil, sidespor eller fortolkninger. Det er forsåvidt et av de største problemene i denne debatten: menn setter kvinner i posisjoner kvinner mener er problematiske, for at menn føler seg krenket via at kvinner påpeker dette. Det er kvinnen som skal be om unnskyldning, lære seg å «tåle mer», eller «hun må»/ «du må» (gjerne være som de kvinnene som ikke finner dette problematisk) - fremfor at menn heller lyttet til hva kvinnene faktisk sier, og heller diskuterer innenfor de rammene der saken ligger. Forsøk å diskutere sak fremfor person så blir dette nyttigere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pop up bruker Skrevet 4. april 2024 #148 Del Skrevet 4. april 2024 A new man skrev (12 minutter siden): Så stygt (+ det svampebobgreiene) Sender en virtuell klem jeg. Tenker du kan lese, og ta til deg til deg, de tre svært enkle punktene jeg sendte. Er det for mye for deg å håndtere? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A new man Skrevet 4. april 2024 #149 Del Skrevet 4. april 2024 pop up bruker skrev (2 minutter siden): Tenker du kan lese, og ta til deg til deg, de tre svært enkle punktene jeg sendte. Er det for mye for deg å håndtere? Det var da voldsomt? Har jeg irritert deg eller noe? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pop up bruker Skrevet 4. april 2024 #150 Del Skrevet 4. april 2024 A new man skrev (1 minutt siden): Det var da voldsomt? Har jeg irritert deg eller noe? Voldsomt å be folk ha folkeskikk? Den var ny. (De tre punktene jeg sendte over er rein folkeskikk som gjelder for begge kjønn så klart, men her i utgangpsunkt i mannen siden det er det tråden handler om) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven.Writingdesk Skrevet 4. april 2024 #151 Del Skrevet 4. april 2024 (endret) herzeleid skrev (24 minutter siden): Forsøk å diskutere sak fremfor person så blir dette nyttigere. Jeg diskuterer ikke deg som person, jeg diskuterer måten du diskuterer på (metakommunikasjon) : Akkurat som du gjør om meg. Jeg mener du tar i bruk invalidering, hersketeknikker. Sidespor. Korrigering av andre brukere. Forsøk du å lær deg forskjellen, det blir nytting for deg. Endret 4. april 2024 av Raven.Writingdesk 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A new man Skrevet 4. april 2024 #152 Del Skrevet 4. april 2024 (endret) pop up bruker skrev (8 minutter siden): Voldsomt å be folk ha folkeskikk? Den var ny. (De tre punktene jeg sendte over er rein folkeskikk som gjelder for begge kjønn så klart, men her i utgangpsunkt i mannen siden det er det tråden handler om) Det fremgår klart i tråden hvem av oss to som har best manerer. Du har frekkhetens nådegave som skal belære meg i folkeskikk. Endret 4. april 2024 av A new man 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pop up bruker Skrevet 4. april 2024 #153 Del Skrevet 4. april 2024 A new man skrev (3 minutter siden): Det fremgår klart i tråden hvem av oss to som har best manerer. Du har frekkhetens nådegave som skal belære meg i folkeskikk. Jaja, hvis du ikke kan dem fra før av bør noe fortelle deg om de. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A new man Skrevet 4. april 2024 #154 Del Skrevet 4. april 2024 pop up bruker skrev (5 minutter siden): Jaja, hvis du ikke kan dem fra før av bør noe fortelle deg om de. Jeg har bedre manerer og oppførsel enn deg. Det har du bevist i tråden i kveld. Gratulerer med det. Det vil glede deg at guttene våre også er flinkere enn deg. Jeg sier som de gjør: «Sett deg ned!» Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
herzeleid Skrevet 4. april 2024 #155 Del Skrevet 4. april 2024 Raven.Writingdesk skrev (18 minutter siden): Jeg diskuterer ikke deg som person, jeg diskuterer måten du diskuterer på (metakommunikasjon) : Akkurat som du gjør om meg. Jeg mener du tar i bruk invalidering, hersketeknikker. Sidespor. Korrigering av andre brukere. Forsøk du å lær deg forskjellen, det blir nytting for deg. Som sagt oppfordrer jeg deg til å forsøke å holde deg til sak så blir dette mye nyttigere. Kanskje du vil forsøke å sette ord på hva, om noe, du eventuelt er uenig med meg i? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven.Writingdesk Skrevet 4. april 2024 #156 Del Skrevet 4. april 2024 herzeleid skrev (1 minutt siden): Som sagt oppfordrer jeg deg til å forsøke å holde deg til sak så blir dette mye nyttigere. Kanskje du vil forsøke å sette ord på hva, om noe, du eventuelt er uenig med meg i? Det har jeg gjort gjentatte ganger, så jeg oppfordrer deg til å forsøke å lese det som står der, rasjonelt, og legge følelsene dine til side. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A new man Skrevet 4. april 2024 #157 Del Skrevet 4. april 2024 herzeleid skrev (1 minutt siden): Som sagt oppfordrer jeg deg til å forsøke å holde deg til sak så blir dette mye nyttigere. Kanskje du vil forsøke å sette ord på hva, om noe, du eventuelt er uenig med meg i? Jeg tror Raven ser noe stort i deg🤣🤣 Med litt villedning fra Raven, så kan du bli en middels KG bruker etter Ravens smak, eller noe. Gøyalt for oss som ikke står i dette. Du har min støtte og sympati. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
herzeleid Skrevet 4. april 2024 #158 Del Skrevet 4. april 2024 pop up bruker skrev (1 time siden): Forslaget til løsning er ikke å begrense hvem menn skal kunne snakke med. Kravet til kvinner er at menn må oppføre seg som folk. Helt grunnleggende vil det innebærer: 1: se på kvinne-menneske du har foran deg. Ser hun ut som hun er åpen for kontakt? Hvis ja, da kan du si HEI! Hvis nei (feks hun leser en bok veldig konsentrert, ser ut som hun er veldig inn i sin greie, kanskje hun ikke er så åpen for kontakt og hun vil være med sine egne ting - se an situasjonen før du tar kontakt, og forsøk å lese mennesket du har foran deg). 2: ikke start med en seksuell kommentar så lenge dere ikke er på et sted hvor det er naturlig. 3: Tar du kontakt og hun ikke er interessert: Trekk deg tilbake, UTEN å være sur, furt, klikke, kommenter kroppen hennes eller anklage henne for noe. Hvis disse tre punktene oppleves som å begrensende for at menn skal snakke med kvinner tror jeg faktisk det er veldig bra at du ikke kontakter kvinner. Nå påpekte innlegget du svarte på at Krieg tok til orde for at andre "ikke skal få snakke med dem de vil" for at hun skal føle seg trygg, og det er også påpekt at kampanjen startet med hennes angrep på den unge studentens oppfordring til å kunne si hei og prate på en respektfull måte, der en aksepterer en avvisning. Det er kanskje derfor det fremstår litt malplassert når du plutselig kommer med en helt annen løsning enn Krieg sin, kronet med en ufinhet på slutten. A new man skrev (3 minutter siden): Jeg tror Raven ser noe stort i deg🤣🤣 Med litt villedning fra Raven, så kan du bli en middels KG bruker etter Ravens smak, eller noe. Gøyalt for oss som ikke står i dette. Du har min støtte og sympati. Ja det ble litt vel mye om meg og svært lite argumenter, som jeg synes gir en mindre god diskusjon. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pop up bruker Skrevet 4. april 2024 #159 Del Skrevet 4. april 2024 A new man skrev (9 minutter siden): Jeg har bedre manerer og oppførsel enn deg. Det har du bevist i tråden i kveld. Gratulerer med det. Det vil glede deg at guttene våre også er flinkere enn deg. Jeg sier som de gjør: «Sett deg ned!» Sett meg ned? Hva mener du med det? Jeg har kommet med tre enkle punkter som alle menn, og kvinner, bør kunne overholde. Hvis det å vise til disse tre punktene er "dårlig oppførsel" er jeg oppriktig bekymret for hvordan enkelte menn ser, og ikke respekterer kvinner. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pop up bruker Skrevet 4. april 2024 #160 Del Skrevet 4. april 2024 herzeleid skrev (6 minutter siden): Nå påpekte innlegget du svarte på at Krieg tok til orde for at andre "ikke skal få snakke med dem de vil" for at hun skal føle seg trygg, og det er også påpekt at kampanjen startet med hennes angrep på den unge studentens oppfordring til å kunne si hei og prate på en respektfull måte, der en aksepterer en avvisning. Det er kanskje derfor det fremstår litt malplassert når du plutselig kommer med en helt annen løsning enn Krieg sin, kronet med en ufinhet på slutten. Det blir avsporing og du får starte en ny tråd hvis du vil ta den veien videre, så kan vi heller diskutere det der 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå