Gå til innhold

Hva kan jeg som mann lære av kvinner når det kommer til jobbsøking?


Majer

Anbefalte innlegg

Det er ikke lenger så veldig relevant for meg siden jeg nylig fikk en veldig fin jobb, men i jobbsøkingen vil jeg tippe omtrent 90% av stillingene ble besatt av kvinner. Jeg har også sett på en venn sine søknader og der var det jobb hvor de trengte 8 ansatte og kun en av de som fikk jobben var menn. I Statens Vegvesen IKT så jeg flere søknader og der var det alltid kvinner som fikk jobbene. 

Jeg orker ikke at dette skal bli en tråd om diskriminering. Forskning viser at det forekommer, men det kan umulig skje "overalt". Derfor må det være noe kvinner gjør som vi menn kan lære av 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gjetter at kvinner gjør seg mer flid med formuleringene i søknadene, og forbereder seg bedre til intervjuene. Men jeg bare gjetter.

Anonymkode: 3c42a...8e4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har motsatt erfaring da, men. Kanskje de rett og slett har mer utdanning eller riktigere kompetanse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinnelige ledere velger ofte menn, mens mannlige ledere ofte velger kvinner.

Anonymkode: 2e07c...38e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat IKT bransjen skriker etter kvinner så at de prioriteres foran menn der har neppe noe med søknadene men mer med kjønn å gjøre. Samme gjelder nok mannlige sykepleiere eks tipper de har en ganske stor fordel når de søker jobb kun fordi det er så få menn i det yrket som gjør at om man vil ha en noenlunde ok balanse vil menn prioriteres høyt.

Anonymkode: 7e389...8f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kvinnelige ledere velger ofte menn, mens mannlige ledere ofte velger kvinner.

Anonymkode: 2e07c...38e

Nei, både kvinnelige og mannlige ledere velger dessverre ofte menn.

https://kampanje.com/tech-design/2016/05/--menn-leker-helst-med-andre-menn/

Anonymkode: f9582...e1d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kvinnene gjør i disse tilfellene er nok å søke jobber hvor flertallet er menn. Det kan menn absolutt ta lærdom av, og søke jobber med overvekt av kvinner. F.eks sykepleier eller barnehagelærer. Da sklir mannfolka inn foran i køen og får jobb lett som bare det! Forutsatt at de har de rette kvalifikasjonene, selvsagt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myrmica skrev (9 timer siden):

Det kvinnene gjør i disse tilfellene er nok å søke jobber hvor flertallet er menn. Det kan menn absolutt ta lærdom av, og søke jobber med overvekt av kvinner. F.eks sykepleier eller barnehagelærer. Da sklir mannfolka inn foran i køen og får jobb lett som bare det! Forutsatt at de har de rette kvalifikasjonene, selvsagt. 

Skulle til å skrive det samme. Jeg jobber i en kvinnedominert bransje, og har ikke tall på hvor mange ganger jeg er blitt forbigått av menn som åpenbart er mindre kvalifisert enn meg. Men som hovedsakelig blir valgt fordi de er menn, og man ønsker flere menn inn blant alle oss kvinnene 🙄

Anonymkode: f9582...e1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet jammen meg ikke. Opplever i alle fall at når folk blir ansatt er de fleste godt kvalifiserte og passer inn i rollene sine. Kanskje går det bare på type oppgaver det e rmange av og hvem lederne har erfaring med at trives best med slike oppgaver? 🤷‍♀️ Ellers ver jeg at noe av det viktigste er at arbeidstakeren har lyst til å vokse INN i rollen, og ikke ut av den, for da blir de fort lei og forsvinner ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...