Gå til innhold

Brød sprekker på skorpen. Trenger råd


Kitty Odis

Anbefalte innlegg

Begynner å bli fustert. Jeg elter deigen med kjøkkenmaskin 15-20 min. Før steking lager jeg en haug av hull med grillspyd i deigen og skjærer skorpen. Men det blir ikke så bra. Noen ganger er det kjempefint brød, og ofte er som på bildet.

Noen som kan komme med tips?

 

Screenshot_20240403_092656_Gallery.jpg

Endret av Kitty Odis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du sier ikke noe om heving. Kanskje du etterhever for lenge? Det kan føre til at skorpen løsner slik som her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunhilde skrev (1 time siden):

Du sier ikke noe om heving. Kanskje du etterhever for lenge? Det kan føre til at skorpen løsner slik som her.

Ca. 1 time i bollen og 40 min i formen. Er det for lenge? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kitty Odis skrev (14 minutter siden):

Ca. 1 time i bollen og 40 min i formen. Er det for lenge? 

Det kan se slik ut. Prøv med litt kortere heving i formen og se om det hjelper? Det har jo ikke vært frosset, har det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunhilde skrev (4 minutter siden):

Det kan se slik ut. Prøv med litt kortere heving i formen og se om det hjelper? Det har jo ikke vært frosset, har det? 

Ja. Jeg baker 6 brød om gangen og fryser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kitty Odis skrev (2 minutter siden):

Ja. Jeg baker 6 brød om gangen og fryser det.

Det skrev du ikke i startinnlegget. :)

Da bør du skjære brødet i skiver før du fryser det ned, eventuelt dele det i to før du fryser det. Jeg baker også brød og fryser ned, men siden jeg er alene skjærer jeg det enten i skiver eller i tre biter før jeg fryser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunhilde skrev (38 minutter siden):

Det skrev du ikke i startinnlegget. :)

Da bør du skjære brødet i skiver før du fryser det ned, eventuelt dele det i to før du fryser det. Jeg baker også brød og fryser ned, men siden jeg er alene skjærer jeg det enten i skiver eller i tre biter før jeg fryser det.

Jeg trodde det var noe galt med hevingen/eltingen. Nå skal jeg prøve din tips. Tusen takk 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjærer alltid mine i skiver ja, for da er alt som helt ferskt og uten sprekker når det skal spises. 
Hvis en skal steike hele brød hjemme er det også greit å lage et langt snitt i brødet på langs, for da
kontrollerer man dette selv.https://www.facebook.com/watch/?v=2051489391604287  Sakset fra nett: 
"Snitting av brødet er ikke bare for utseendets skyld, det er en måte å kontrollere hvordan brødet sprekker når det hever seg i ovnen. Rett før du setter brødet i ovnen, bør du derfor skjære noen snitt på toppen. Da får du kontrollerte sprekker i toppen av brødet og unngår at brødet sprekker på sidene eller under."

Håper du finner det ut. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...