Gå til innhold

Hun har begynt å lese og høre podcast om døden etter å ha mistet kjæresten sin.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min søster mistet kjæresten sin for en stund siden.

Han døde av kreft etter drøyt to års sykdom, og min søster gikk i sjokk da han døde for det ble så dramatisk på slutten.

De siste månedene har hun begynt å lese om hva som skjer når vi dør, både fysisk og det at sjelen forlater kroppen, og hun har begynt å høre på en podcast som heter "Døden".

Min søster er en skvetten og mørkredd dame, så dette er litt rart synes jeg.

Trenger jeg å være bekymret?

Anonymkode: 65f93...f1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at din søster må få prosessere tapet slik det passer henne best. Hvem har vel bedre av å lære at det ikke lurer spøkelser i mørket, enn noen som er mørkeredd? 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel vanlig å lese om det man står i. Søke trøst, forklaringer eller noe. Jeg har også søkt slik når jeg har mista noen. 

Anonymkode: af4f7...5ba

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Min søster mistet kjæresten sin for en stund siden.

Han døde av kreft etter drøyt to års sykdom, og min søster gikk i sjokk da han døde for det ble så dramatisk på slutten.

De siste månedene har hun begynt å lese om hva som skjer når vi dør, både fysisk og det at sjelen forlater kroppen, og hun har begynt å høre på en podcast som heter "Døden".

Min søster er en skvetten og mørkredd dame, så dette er litt rart synes jeg.

Trenger jeg å være bekymret?

Anonymkode: 65f93...f1a

nei, det trenger du ikke. Dette er hennes måte å prosessere tapet på. Jeg gjorde noe lignende da jeg mistet min mor ifjor, dvs jeg begynte å se på videoene til hospice nurse Julie, der hun forklarer dødsprosessen. Det ga meg mye hjelp i bearbeidingen av sjokket.

Anonymkode: 436a1...9cf

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Podcasten Døden er fantastisk! Den gir svar på mange vanskelige ting rundt akkurat det med å dø, også hvordan man skal bearbeide sorgen. Anbefaler at hun også leser bøkene om død og gravferd som han har skrevet. 

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun var aldri interessert i døden før han døde, så det virker litt morbid å høre podcast om død nå og grave seg ned i sorg eller hva hun enn gjør.

Hun burde heller fokusere på positivitet, og høre på humoristiske podcaster som "Synnøve og Vanessa" eller "Marte og Janka", for å glemme litt og tenke på andre ting synes jeg.

Jeg har spurt om hun vil bli med til Gran Canaria, men hun har ikke lyst.

Hun sier hun bare vil være hjemme og ta det med ro, tenke og gjøre vanlige ting.

TS 

Anonymkode: 65f93...f1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hun var aldri interessert i døden før han døde, så det virker litt morbid å høre podcast om død nå og grave seg ned i sorg eller hva hun enn gjør.

Hun burde heller fokusere på positivitet, og høre på humoristiske podcaster som "Synnøve og Vanessa" eller "Marte og Janka", for å glemme litt og tenke på andre ting synes jeg.

Anonymkode: 65f93...f1a

Du viser lite forståelse og respekt for hennes måte å bearbeide tapet på. At du synes hun heller skal høre på Synnøve og Vanessa i sin situasjon, sier vel litt om deg. La henne være i fred.

Anonymkode: f65b6...2df

  • Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hun var aldri interessert i døden før han døde, så det virker litt morbid å høre podcast om død nå og grave seg ned i sorg eller hva hun enn gjør.

Hun burde heller fokusere på positivitet, og høre på humoristiske podcaster som "Synnøve og Vanessa" eller "Marte og Janka", for å glemme litt og tenke på andre ting synes jeg.

Jeg har spurt om hun vil bli med til Gran Canaria, men hun har ikke lyst.

Hun sier hun bare vil være hjemme og ta det med ro, tenke og gjøre vanlige ting.

TS 

Anonymkode: 65f93...f1a

Synes du burde la henne være i fred.. Da jeg mistet min mann for noen år siden, var det siste jeg tenkte på å høre på humor podkaster  og reise . La henne lese om døden og sånt, det kan jeg huske fra meg sjøl at jeg var nysgjerrig på hva som skjedde etter døden og slikt, leste det jeg kom over om det, men etterhvert sluttet jeg med det. Min mann var syk i flere år, så jeg var forberedt på at han ville dø. Han døde  stille og rolig. bare sovna inn, så det var ikke skremmende.  Nei, press ikke din søster til noe hun ikke vil. Spesielt det første året etter å ha mistet en person som stod deg nær kan være veldig tøft!

Anonymkode: 81ecb...cca

  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hun var aldri interessert i døden før han døde, så det virker litt morbid å høre podcast om død nå og grave seg ned i sorg eller hva hun enn gjør.

Hun burde heller fokusere på positivitet, og høre på humoristiske podcaster som "Synnøve og Vanessa" eller "Marte og Janka", for å glemme litt og tenke på andre ting synes jeg.

Jeg har spurt om hun vil bli med til Gran Canaria, men hun har ikke lyst.

Hun sier hun bare vil være hjemme og ta det med ro, tenke og gjøre vanlige ting.

TS 

Anonymkode: 65f93...f1a

Du har sikkert gode intensjoner, men du virker litt uempatisk. Folk prosesserer ting på forskjellige måter, og hennes er ikke en uvanlig måte. Det er utrolig hardt å miste partneren sin, og det tar tid å komme over. Gjør det klart at du er der for henne når hun ønsker det, og la henne få fred og ro til å sørge. 

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hun var aldri interessert i døden før han døde, så det virker litt morbid å høre podcast om død nå og grave seg ned i sorg eller hva hun enn gjør.

Hun burde heller fokusere på positivitet, og høre på humoristiske podcaster som "Synnøve og Vanessa" eller "Marte og Janka", for å glemme litt og tenke på andre ting synes jeg.

Jeg har spurt om hun vil bli med til Gran Canaria, men hun har ikke lyst.

Hun sier hun bare vil være hjemme og ta det med ro, tenke og gjøre vanlige ting.

TS 

Anonymkode: 65f93...f1a

Men folk prosesserer ikke ting likt. Du ville kanskje dratt til granka og ville beskjeftiget deg med morsomme og lystige ting for å slippe å tenke på det.

Noen har behov for å tenke på ting, og gjøre sine dagligdagse ting. At hun faktisk gjør "vanlige ting" som du sier vitner jo om at hun trolig ikke ligger helt nede for telling.

Og som folk har sagt i tråden, har fler gjort de samme tingene som henne med stor suksess. 

Tenk om skoen var på den andre foten og hun tvang deg til å høre på podcast og gå tur, når alt du trengte var å dra på ferie og nyte noe morsomt og annerledes..

I min familie takler bi sorg veldig forskjellig. Men vi må gi hverandre rom til det. Bare sånn fåe man jo gått videre. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hun var aldri interessert i døden før han døde, så det virker litt morbid å høre podcast om død nå og grave seg ned i sorg eller hva hun enn gjør.

Hun burde heller fokusere på positivitet, og høre på humoristiske podcaster som "Synnøve og Vanessa" eller "Marte og Janka", for å glemme litt og tenke på andre ting synes jeg.

Jeg har spurt om hun vil bli med til Gran Canaria, men hun har ikke lyst.

Hun sier hun bare vil være hjemme og ta det med ro, tenke og gjøre vanlige ting.

TS 

Anonymkode: 65f93...f1a

Du tar feil. Eller så troller du. Ferdig snakka.

Anonymkode: 436a1...9cf

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hun var aldri interessert i døden før han døde, så det virker litt morbid å høre podcast om død nå og grave seg ned i sorg eller hva hun enn gjør.

Hun burde heller fokusere på positivitet, og høre på humoristiske podcaster som "Synnøve og Vanessa" eller "Marte og Janka", for å glemme litt og tenke på andre ting synes jeg.

Jeg har spurt om hun vil bli med til Gran Canaria, men hun har ikke lyst.

Hun sier hun bare vil være hjemme og ta det med ro, tenke og gjøre vanlige ting.

TS 

Anonymkode: 65f93...f1a

Tuller du ts? 
 

Om ikke bør du forstå at vi er forskjellig, og prosesserer ting på ulike måter. Og det er helt naturlig at hun blir mer interessert i døden etter å ha opplevd et dødsfall hos en nær person. 

Anonymkode: 7bf10...55e

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Tuller du ts? 
 

Om ikke bør du forstå at vi er forskjellig, og prosesserer ting på ulike måter. Og det er helt naturlig at hun blir mer interessert i døden etter å ha opplevd et dødsfall hos en nær person. 

Anonymkode: 7bf10...55e

Jeg tuller ikke og tenker at det hadde vært sunt for henne å komme inn i et annet spor, enn dette triste sporet hun er i nå.

Hun gjør kun det mest nødvendigste, spiser masse godterier, og er nesten bare hjemme.

I går kveld skulle vi se en komedie ønsket hun, men så kom vi  over en serie som het "You&Me" som handler om et par som får tvillinger og to dager etterpå da de skal reise hjem fra sykehuset i en taxi, kolliderer taxien slik at damen dør og mannen blir alene med babyene.

Serien var trist og ikke humoristisk, men min søster ønsket å se den ferdig.

Etter ett par episoder og det har gått 6-7 år, møter mannen en dame han blir interessert i, men hun er også i sorg fordi hun har mistet søsteren sin til hjernesvulst og da orket ikke jeg å se noe mer, men min søster ønsket å se hele serien ferdig.

Heldigvis ble de sammen og det ble en lykkelig slutt.

Ts

Anonymkode: 65f93...f1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt naturlig å ikke ha en interesse for døden , før du opplever den på nært hold. Døden kan fort virke litt fjernt for de fleste, før de ser den selv og opplever den.

Har ikke mistet samboer, men begge foreldre. Da mamma døde for to år siden, var jeg til stede når hun døde. Når du får døden så tett på deg, så blir en mer opptatt av den, og det å få litt kunnskap og informasjon om det, kan hjelpe på sorgen. Det hjelper også å få høre at flere opplever noe lignende.

Videre vil det å forelså «hyggelige og humoristiske» podcaster, turer osv være litt dumt.  Jeg selv slet lenge med at jeg fikk dårlig samvittighet over å kose meg og ha det hyggelig. Dessuten ble jeg sinna og sur på alle som var så jæskla trivelige og livsglade i perioden etterpå. Mulig hun sliter med noe lignende? 

La henne vertfall få sørge i sitt tempo og prosessere tapet på sin måte. Å prøve å «fremskynde» å være lykkelig vil bare virke mot sinn hensikt. Dyrke sorgen er sunt i en periode for tapet som har skjedd har faktisk skjedd og det viktig å føle på sorgen og følelsene rundt sorgen. Gjør en ikke dette vil smellen komme senere og gjerne verre

Endret av Thjelp
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørt om katarsis, ts?

anbefaler at du googler begrepet og leser litt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så modig av henne å gå så "rett til kilden" 😊 Den podkasten du nevner er laget av en kjernekar. Tor Håkon har massiv erfaring med sorg og en nydelig tilnærming. Din søster står i sitt livs krise, så vær varsom. Back ut fra denne kampen, til det beste for begge to. 

Av all overflate og glossy drit på podkastfronten, så velger hun en av de beste. Støtt henne i dette 😉 Hun trenger trøst, oppklaring og forklaring.

La henne være i fred. Av alt hun til nå ikke har hatt kontroll over, så må hun få utforske støtte fra sitt  perspektiv. 

Heier på henne 💞💞💞 

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tradegy skrev (54 minutter siden):

Så modig av henne å gå så "rett til kilden" 😊 Den podkasten du nevner er laget av en kjernekar. Tor Håkon har massiv erfaring med sorg og en nydelig tilnærming. Din søster står i sitt livs krise, så vær varsom. Back ut fra denne kampen, til det beste for begge to. 

Av all overflate og glossy drit på podkastfronten, så velger hun en av de beste. Støtt henne i dette 😉 Hun trenger trøst, oppklaring og forklaring.

La henne være i fred. Av alt hun til nå ikke har hatt kontroll over, så må hun få utforske støtte fra sitt  perspektiv. 

Heier på henne 💞💞💞 

Hun begynte å høre på podcasten "Døden"  2-3 måneder etter at kjæresten døde, og da sa hun at det hun hørte gjorde henne redd samtidig som det var utrolig interessant og forståelsesfullt.

Hun har også sagt at hun ble tipset om å se videoen av Nurse Judith, men klarte  ikke for det ble for morbid og dessuten omhandlet den mye døden til gamle folk, mens hennes kjæreste var en mann i sin beste alder.

Ts

Anonymkode: 65f93...f1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hun var aldri interessert i døden før han døde, så det virker litt morbid å høre podcast om død nå og grave seg ned i sorg eller hva hun enn gjør.

Hun burde heller fokusere på positivitet, og høre på humoristiske podcaster som "Synnøve og Vanessa" eller "Marte og Janka", for å glemme litt og tenke på andre ting synes jeg.

Jeg har spurt om hun vil bli med til Gran Canaria, men hun har ikke lyst.

Hun sier hun bare vil være hjemme og ta det med ro, tenke og gjøre vanlige ting.

TS 

Anonymkode: 65f93...f1a

Det er din mening. Hvorfor må søsteren din sørge på din måte?

du kan tipse henne om podcasten sorgens kapittel på nrk. Den handler om hvordan personer har håndtert sorgen og er en fin samtale om det å sørge ulikt.

Anonymkode: 2fcba...636

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er din mening. Hvorfor må søsteren din sørge på din måte?

du kan tipse henne om podcasten sorgens kapittel på nrk. Den handler om hvordan personer har håndtert sorgen og er en fin samtale om det å sørge ulikt.

Anonymkode: 2fcba...636

Den har hun hørt litt på 

Ts

Anonymkode: 65f93...f1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Den har hun hørt litt på 

Ts

Anonymkode: 65f93...f1a

Ok. 
 

håper du tar til deg tilbakemeldingene her inne og gir henne rom til å sørge på sin måte.

Anonymkode: 2fcba...636

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...