Gå til innhold

Samboer som drikker alkohol ofte


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min samboer drikker ofte på kveldene. Dette er både i ukedager og på helg. Han drikker ikke så mye at han blir merkbart beruset, men det er hyppigheten jeg reagerer på.

Drikkingen foregår alltid alene hjemme, og i smug. Han sier eller viser aldri at han drikker (med unntak av fredagspilsen) 

Jeg drikker selv sjelden, tar kun et glass eller to ved sosiale anledninger noen ganger i året. Jeg har to vinflasker stående i huset. Disse har han nå 3-4 ganger drukket tom, kjøpt ny og satt på plass, uten å si noe.. 

Har prøvd å ta opp noen ganger om han har drukket og har også nevnt vinflaskene, men nektet/ville ikke svare og snudde ryggen til. 

Kan dette være et tegn på alkoholisme? 

Anonymkode: a1f63...8f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja. 

Anonymkode: fa0bd...a12

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh….. ja. 

Anonymkode: dca86...fbb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Spiller ingen rolle at han ikke drikker seg «sanseløs», med daglig inntak sikrer man konstant alkohol i blodet og man blir det jeg liker å kalle alkoholdement. Mindre fokusert, dårligere hukommelse,  ustabilt humør, dårligere søvn og ja. Du hadde merket forskjell på ham om han gikk 2 uker helt hvit. 

Anonymkode: b5ee7...a18

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Min samboer drikker ofte på kveldene. Dette er både i ukedager og på helg. Han drikker ikke så mye at han blir merkbart beruset, men det er hyppigheten jeg reagerer på.

Drikkingen foregår alltid alene hjemme, og i smug. Han sier eller viser aldri at han drikker (med unntak av fredagspilsen) 

Jeg drikker selv sjelden, tar kun et glass eller to ved sosiale anledninger noen ganger i året. Jeg har to vinflasker stående i huset. Disse har han nå 3-4 ganger drukket tom, kjøpt ny og satt på plass, uten å si noe.. 

Har prøvd å ta opp noen ganger om han har drukket og har også nevnt vinflaskene, men nektet/ville ikke svare og snudde ryggen til. 

Kan dette være et tegn på alkoholisme? 

Anonymkode: a1f63...8f6

Ja. Til slutt vet du ikke hvem som er samboeren din og hvem som er han ‘andre’ brisne.

Jeg merket det likevel på humørsvingningene i perioder han var tom for drikke. Vanvittig irritabel. Sånn typisk dag 3+ av hytteferier o.l.  Etterhvert fant jeg tomme vinflasker og sprit flasker gjemt overalt i huset. Til og med i vaskemaskinen fant jeg en tom spritflaske en dag. Til slutt ble han tom for unnskyldinger. Vi inngikk en avtale om at han skulle holde seg borte fra alkohol i 3 måneder og at jeg da også skulle droppe å ta meg noen glass disse månedene for å gjøre det enklere for ham. Bare for å se hvor ille det var. Jeg fikk lov å kontrollere ham ekstra disse månedene. Det burde være lett, men han klarte det ikke. Måtte forlate ham etter 8 år sammen. Hadde ikke lyst å gi ham opp, men ønsket meg barn og det hadde vært uaktuelt å få barm med an alkoholiker😔 Det ble et vondt brudd. Har ingen kontakt med ham i dag 10 år senere, men rykte sier at han fortsatt sliter med alkoholen.

Anonymkode: a597b...5b7

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge at han må skjule at han drikker, og det ikke er sammen med andre, så er det noe som ikke stemmer. Da er det ikke for kosens skyld

Anonymkode: e302f...afd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De at man skjuler hvor mye man drikker er vel et typisk tegn på alkoholisme.

"Drikker i det skjulte

Alkoholikere prøver å skjule problemet så lenge som mulig. Derfor gjemmer de flasker med alkohol i huset, hagen, bilen eller andre steder. Så sniker de seg rundt, finner frem alkoholen og drikker i det skjulte."

https://terapivakten.no/2018/07/06/symptomer-pa-alkoholisme/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja. Spiller ingen rolle at han ikke drikker seg «sanseløs», med daglig inntak sikrer man konstant alkohol i blodet og man blir det jeg liker å kalle alkoholdement. Mindre fokusert, dårligere hukommelse,  ustabilt humør, dårligere søvn og ja. Du hadde merket forskjell på ham om han gikk 2 uker helt hvit. 

Anonymkode: b5ee7...a18

Kilde?

Anonymkode: 4eef7...960

Lenke til kommentar
Del på andre sider

petterm skrev (8 minutter siden):

De at man skjuler hvor mye man drikker er vel et typisk tegn på alkoholisme.

Jeg er enig. Hvis man prøver å skjule at man drikker eller drikker i smug så er det skummelt.

Anonymkode: 4eef7...960

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...