Gå til innhold

Hva finnes av norsk historie mellom vikingtiden og andre verdenskrig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det finnes så mange norske filmer og bøker om Norge under f.eks. andre verdenskrig, men vet dere om noen filmer, bøker, tidsskrift, eller lignende som tar for seg Norge fra f.eks. sånn 1750-1930 ? Kan godt være nytt, men må ha litt flere historiske detaljer og "fun facts" enn en kioskroman ☺️ Kan være både skjønnlitteratur eller rene observasjoner

Jeg er interessert i samfunnet fra et historisk perspektiv og er kanskje på jakt etter noe litt annet enn determinismen til Henrik Ibsen. Ramser opp noen tema under som jeg kan være interessert i å lære mer om, men kan selvfølgelig være mye mer

- Overtakelse av odelsgård og hvordan dette gikk for seg. Evt. hvordan yngre søsken forholdt seg til å ikke kunne arve og hvordan de klarte/ikke klarte å skaffe seg et levebrød

- Å være ugift kvinne (eller mann). Hvordan samfunnet var bygd opp til å ta vare på dem. Hadde f.eks. gamle ugifte tanter mer eller mindre respekt enn gifte kvinner? Flere eller færre rettigheter?

- Litt om matproduksjon, men mer spesifikt hvordan man var kreativ med det lille man hadde. Mattradisjoner og annen gjestfrihet er også interessant!

- Storbonden og familien, dersom vi har noe delvis realistisk skjønnlitteratur om dette eller observasjoner. Alt fra gård, giftemål, kirken, konkurs, gårdsdrama, nabogården, osv. 

- Aktiv utbygging av byer (eller små bygder, som de mest sannsynligvis er i dag)

- Noen interessante biografier til noen som deltok under riksforsamlingen i 1814? 

Er generelt bare interessert i å lære om hverdagen til nordmenn i en periode som ikke er vikingtiden eller andre verdenskrig

Anonymkode: d9231...83e

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

VisBildeServlet?produktId=74516512&width

Anonymkode: cde57...ee3

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

image.png.ef6da36189cff160092e1d031f84c7cc.png

Anonymkode: ad662...317

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk utdanningshistorie, har ikke boka her hjemme nå men den er ganske interessant. Fra klostrene startet med opplæring til dagens skolesystem.

Anonymkode: f0ec7...a99

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trilogien til Lars Mytting. 

Søsterklokkene, Hekneveven, Skråpånatta

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spør riktignok om 1750-1930, men det er jo 700 år fra vikingtidens slutt og fram til 1700-tallet. Ganske lenge, m.a.o. Sigrid Undsets middelalderromaner fikk faktisk nobelprisen nettopp for å skildre samfunnet i middelalderen. Handlingen i Kristin Lavransdatter er vel lagt til 1300-tallet. Altså etter vikingtiden, men lenge før 2. verdenskrig. De er lærerike selv om det er skjønnlitteratur og ikke sakprosa. 

Det offentlige Norge vi kjenner i dag kan på mange måter sies å ha startet i 1837. Da ble formannskapslovene vedtatt, noe som gjorde at vi fikk kommuner og kommunalt selvstyre. Dette finner du mye om på nett.

 

Anonymkode: 1fba1...d6c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Gekko said:

Romanserien om Folket på Innhaug av Anne Karin Eldstad anbefales. Det er jo oppdiktet, men gir et fint og ganske brutalt bilde på livet på landet, drift av en slektsgård, uår og sult, å få barn utenfor ekteskap og å skulle skape seg en fremtid i Norge på 1800 tallet.

https://aschehoug.no/series/index/collections/view/Innhaugfolket/

 

Enig!

Anonymkode: 3308d...a52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Stor pike said:

Trilogien til Lars Mytting. 

Søsterklokkene, Hekneveven, Skråpånatta

Yes!

Anonymkode: 3308d...a52

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fins jo Ibsen, Hamsun, Undset (i tillegg til Kristin Lavransdatter-bøkene), Lie, Kielland, Cora Sandel, alle bøkene til Amalie Skram (ikke minst Hellemyrsfolket!)

Anonymkode: 3308d...a52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kong Håkon Håkonsson er undervurdert. Mange tror Norges storhetstid var i vikingtiden, men det var nemlig på 1200-tallet. En av Norges største konger, at til og med paven foreslo han til å bli tysk-romersk (Holy Roman) keiser. Han underla også Island og Grønland under Norge og under han var Norge på sitt største, og militært hadde Norge en av Europas største flåter. Kulturelt var dette også en gullalder for Norge, da norrøn litteratur ble nedskrevet i denne perioden samt oversetting av andre europeiske tekster, og Heimskringla bre skrevet av Snorre Sturlason under oppdrag fra Håkon. Franskekongen Louis IX foreslo også å gå på korstog sammen med kong Håkon, med Håkon som kommandør, men Håkon avslo. Han var også kandidat til å bli høykonge av Irland. Under Håkon var Norge en makt i Europa med stor innflytelse. 

Birkebeinerne er en bra film som omhandler Norge i borgerkrigsstiden. Dette er 150 år etter vikingtidens slutt. Selv må jeg innrømme at jeg begynner å bli litt lei alle filmene om andre verdenskrig. Norge har så mange andre interessante historiske perioder hvor det ligger mye potensial, og hvor vi kunne laget noen skikkelig bra filmer.

Anonymkode: 78f88...7af

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har lært endel om disse tidsepokene fra Kioskromaner.  F.eks Isfolket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bøkene jeg har lest som jeg kommer på sånn på stående for er disse to:

Det glemte århundret av Atle Næss. Overraskende interessant og underholdende, jeg slukte den fra perm til perm trass i at jeg sjeldent leser faktabøker om historie. Jeg lærte masse og ble samtidig underholdt. Terningkast 6!

Jordmor på jorda av Edvard Hoem. Boka er en roman som følger livet til tippoldemoren hans som var en av landets første jordmødre på starten av 1800-tallet. Godt skrevet og spennende historie, og man lærer mye om hvordan livet kunne være på den tiden.

62606296.jpeg

43355146.jpeg

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En spennende epoke var hva som skjedde etter reformasjonen da det på ingen måte var enkelt å få nordmenn til å tro på noe som ble pålagt fra Danmark; her er Norges svar på James Bond:

«Klosterlasse» var en av historiens mest betydelige nordmenn. Hvorfor har vi ikke hørt om ham?

400 år etter sin død løftes historien om den landsforviste jesuittpresten fram. Den kaster nytt lys over fortellingen om reformasjonen i Norden.

https://www.forskersonen.no/meninger-populaervitenskap-religionshistorie/klosterlasse-var-en-av-historiens-mest-betydelige-nordmenn-hvorfor-har-vi-ikke-hort-om-ham/2026783

Det er blitt skrevet flere biografier om ham, sist "Klosterlasse og hans forbudte skrifter", og "Klosterlasse: Stormfuglen som ville gjenerobre Norden for katolisismen" av Oskar Garstein, som jeg selv hadde som lærer på videregående en stund.

 

Anonymkode: fcf21...1bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lydbøker som En kort introduksjon til Norge i høymiddelalderes, og tilsvarende om 1800- og 1900-tallet.

Anonymkode: 7ee35...608

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.4.2024 den 8.23):

Oioi, you're in for a treat! :) På 1200-tallet kom Europas mest radikale lov. I Norge! 

Se Prof. Jørn Øyrehagen Sunde om Kong Magnus Lagabøte og den nye landslova. Veldig interessant (og underholdende).

Anonymkode: ad662...317

Nasjonalbiblioteket har også en bra podcast-serie om den, i forbindelse med 750-årsjubileet. Akkurat i dag har de faktisk en livesending av podden: https://www.nb.no/hva-skjer/livepod-domt/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...