Gå til innhold

Nav fortsetter med å bryte personvernet


Perine

Anbefalte innlegg

Nav er en stor etat. De har mange oppgaver og gjør mye som er bra.  Men de har også en forferdelig ukultur når det gjelder personvern. Jeg blir kvalm av å lese slike saker, og det er mange av dem.  Hvem har åpnet mappa mi, og hvorfor?  
Nylig fikk Nav en dom: Datatilsynet gir 20 millioner i bot til Nav men det er bare skuespill. Det får jo ingen praktiske konsekvenser.

Nå er det en ny sak på gang.  Nav-ansatte snoker også på hverandre Link til sakenThorenfeldt har tatt opp personvernet for hele Norges befolkning og gått til retten. Det er hennes kamp som har ført frem og til nå har hun også betalt mange 100.000 kroner for rettssakene selv.og forsøker å få inn noe på en Spleis  

Vi, hele befolkningen, bør ikke lenger finne oss i at personvernet brytes stadig vekk, uten å kunne beskytte oss mot det.   Hvorfor styrer de ikke tilgangen til opplysninger på en mye bedre måte?  Hvorfor ordner de ikke opp i slike brudd etterhvert som de oppstår?  Virkemidler kan være å sparke degradere eller omplasserer ansatte som blir tatt i snoking.  Nav-direktøren bør selvsagt ta sin hatt og gå.

Tenker dere noe om det som foregår?

 

 


 

  • Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Staten bryr seg ikke, de gjør som de vil. Uansett...vi lever i et totalitært regime, men få forstår det.

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FruLine skrev (12 timer siden):

Staten bryr seg ikke, de gjør som de vil. Uansett...vi lever i et totalitært regime, men få forstår det.

ja, det virker jo slik, dessverre.
Nav er i særklasse der, med enormt mye makt. Som en stat i staten. En etat som til de grader kan gripe inn i borgernes økonomi, helse og personlige forhold, burde opptre korrekt og rettferdig. Og vi burde være garantert at våre sensitive personopplysninger ble respektfullt og betryggende oppbevart.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde vært logg hos NAV om hvem som er og snoker av ansatte.

"Navn Navnesen, avdeling A1 har åpnet din journal klokken xx, dato yy. Ref kode 123456"

Så kan du ringe NAV og si "ref 123456, hvorfor skulle Navn Navnesen inn i min journal", eller for eks sende inn melding til NN. Tittel: red 123456. Emne: Hvorfor var du i min journal"

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ansatte i Nav burde bli fortløpende straffet på samme måte som ansatte i helsevesen og andre etater/bedrifter som driver med taushetsbelagt informasjonsbehandling. Så enkelt burde det være, og det er ikke fattbart at det ikke er satt i handling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FruLine skrev (På 4.4.2024 den 8.45):

Staten bryr seg ikke, de gjør som de vil. Uansett...vi lever i et totalitært regime, men få forstår det.

Det har da ingenting med å leve i totalitært regime å gjøre, det bidrar ingenting å slenge rundt seg med slike merkelapper når man åpenbart ikke forstår hva det betyr.

Ut ifra artikkelen er det ikke slik at staten kan gjøre som de vil, her fikk det konsekvenser i form av en betydelig bot for NAV når de brøt personvernet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

GP950mAh skrev (5 timer siden):

Det har da ingenting med å leve i totalitært regime å gjøre, det bidrar ingenting å slenge rundt seg med slike merkelapper når man åpenbart ikke forstår hva det betyr.

Ut ifra artikkelen er det ikke slik at staten kan gjøre som de vil, her fikk det konsekvenser i form av en betydelig bot for NAV når de brøt personvernet.

Dette er jo bare symbolsk. Det går ingen penger ut eller inn  noen steder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyne skrev (1 time siden):

Dette er jo bare symbolsk. Det går ingen penger ut eller inn  noen steder. 

NAV må betale den boten og må finne pengene i sine budsjetter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GP950mAh skrev (12 timer siden):

NAV må betale den boten og må finne pengene i sine budsjetter.

Hvor kommer disse pengene egentlig fra?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stor grunn til å tro at noen i Nav har snoket på mine opplysninger. 
Det har blant annet kommet fram i samtale med en tredjepart i privat sammenheng. 
 

Men, det ble raskt «tatt tilbake», og jeg har ingen bevis fordi det kun var meg i samtalen. Som den svake part har jeg ingenting å komme med, jeg hørte jo bare feil, misforsto osv. 

 

Er det noen som vet hvordan man kan finne ut dette, kan man møte opp på Nav med en advokat liksom eller hva er det de har gjort de som har funnet dette ut? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SaraLynn skrev (På 14.4.2024 den 9.33):

Jeg har stor grunn til å tro at noen i Nav har snoket på mine opplysninger. 
Det har blant annet kommet fram i samtale med en tredjepart i privat sammenheng. 
 

Men, det ble raskt «tatt tilbake», og jeg har ingen bevis fordi det kun var meg i samtalen. Som den svake part har jeg ingenting å komme med, jeg hørte jo bare feil, misforsto osv. 

 

Er det noen som vet hvordan man kan finne ut dette, kan man møte opp på Nav med en advokat liksom eller hva er det de har gjort de som har funnet dette ut? 

Du kan kontakte nav og be om innsyn i hvem som har åpnet din sak/dine papirer. Du kan få utskrift av nav sine logger over dette. Du behøver ikke advokat for å få det. Send en henvendelse eller ring dem og vær tydelig på at du ønsker innsyn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GP950mAh skrev (På 13.4.2024 den 20.29):

NAV må betale den boten og må finne pengene i sine budsjetter.

Å ja, hvor da?  Kutter de i stilinger så går det ut over alle som har med dem å gjøre. Ventelistene blir lengre. Kutter de i budsjettene for renhold av sine lokaler eller oppvarming, så går det utover de ansatte og arbeidsmiljøloven vil stoppe dem.  Kutter de i tjenester, som kurs og annet, så feiler de nok på andre bestemmelser.  Det offentlige er allerede kuttet til beinet på driftsutgiftene gjennom mange år med omorganiseringer og innsparinger.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

happygilmore skrev (16 timer siden):

Du kan kontakte nav og be om innsyn i hvem som har åpnet din sak/dine papirer. Du kan få utskrift av nav sine logger over dette. Du behøver ikke advokat for å få det. Send en henvendelse eller ring dem og vær tydelig på at du ønsker innsyn. 

Takk, skal gjøre det. 
 

Har prøvd å gjøre det før, men ble da fortalt at det kunne de ikke gi meg.
Og det godtok jeg bare fordi, vel fordi jeg bare finner meg i ting jeg ikke burde finne meg i. 
 

Men ikke neste gang👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 hours ago, happygilmore said:

Du kan kontakte nav og be om innsyn i hvem som har åpnet din sak/dine papirer. Du kan få utskrift av nav sine logger over dette. Du behøver ikke advokat for å få det. Send en henvendelse eller ring dem og vær tydelig på at du ønsker innsyn. 

Lykke til. NAV lyver. Du vil ikke få med all data de har lagret eller hvorfor. Man behøver ikke fortelle hvorfor man skal ha innsyn. Skal du gidde å bruke tid og energi på å gå etter NAV som setter folk i fengsel for feil de selv har begått. NAV er en råtten instutisjon med masse advokater. Du vil slite deg ut. Bruk energien på utdannelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

SaraLynn skrev (På 19.4.2024 den 12.19):

Takk, skal gjøre det. 
 

Har prøvd å gjøre det før, men ble da fortalt at det kunne de ikke gi meg.
Og det godtok jeg bare fordi, vel fordi jeg bare finner meg i ting jeg ikke burde finne meg i. 
 

Men ikke neste gang👍

Fra AAP-aksjonen som er linket til over:

du logger deg inn på Nav.no og sender en melding derfra (ikke igjennom aktivitetsplanen).
Du kan skrive:
Til Sikkerhetsseksjonen
Jeg ber om å få ut logg over Nav ansatte som har vært inne i min mappe i Nav sine fagsystemer.
Jeg ber om å få ut denne så langt tilbake i tid som mulig og minst for de siste 5 år.
Mvh.....

De har også lagt ut tilgang til flere artikler i Klassekampen hvor det vises hva nav har tilgang til-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...