Gå til innhold

Hvorfor tror folk så mye rart om humanistisk forbund?


Anbefalte innlegg

Hvorfor tror mange så mye rart om humanistisk forbund. Eller borgerlig livs syn?

Når vi skulle gifte oss så valgte vi human etisk. Vi er ikke religiøse,  og føltes feil å stå i kirken å love hverandre i godt og vondt i guds hus. Konfirmasjon føltes også like feil. Ønsket vel egentlig borgerlig konfirmasjon,  men fikk ikke det som alternativ og lot meg lure av at noen påsto at heg ikke kunne gifte meg om jeg ikke var konfirmert. Dette var jo selvsagt en løgn. Mitt valg var egentlig borgerlig eller ingen konfirmasjon.  

Iallefall når vi skulle gifte oss valgte vi humanistisk , fordi jeg har sterk tro på at en verden blir bedre med menneskerettigheter i bunnen. Noe som står sterkt i humanistisk forbund.   Men vi ble spurt av folk jeg trodde var oppegående om vi hadde blitt satanister pga vårt valg. Altså.... hvor har de det fra lurer jeg på. Satanist står vel enda lengre unna meg enn kristendommen.   Og har vel ikke akkurat oppført meg på noen måte som skulle tilsi det.

Anonymkode: afdf3...589

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men kjære deg, det er jo meningsløst å konfirmere seg og gifte seg human-etisk. Ekteskapet er en avtale med Gud det, hvis man ikke tror på hsm er det jo ingen grunn til å gifte seg, for man blir ikke noe mere kjærester av det. Dette er klassisk eksempel på "monkey see monkey doo" der man bare vil overta de kristne sine tradisjoner i en meningstom og uthulet form.

Anonymkode: be763...a98

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, folk har vel generelt mange rare tanker rundt livssyn? Jeg jobber med flyktninger og ble på ramme alvor spurt av en tidligere kollega om jeg ikke var redd for å bli islamifisert. Folk er rare og slemme. 
 

Vi gifter oss humanistisk og kan gjerne si noe til de som spør om hvorfor, men vi har ikke fått noen kritiske innvendinger. (Barna valgte humanistisk konfirmasjon, så det er kanskje forventet). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig ikke så langt mellom satanisme og humanisme som man skulle tro, ateistisk satanisme er jo et humanistisk livssyn med brodd (dvs blasfemi). Se her, feks: 

https://thesatanictemple.com/blogs/the-satanic-temple-tenets/there-are-seven-fundamental-tenets

Bare sånn for å slenge inn at om du tror mange mener mye rart om human-etisk forbund, så er de fordommene ingenting mot hvor misforstått satanismen er :) 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Men kjære deg, det er jo meningsløst å konfirmere seg og gifte seg human-etisk. Ekteskapet er en avtale med Gud det, hvis man ikke tror på hsm er det jo ingen grunn til å gifte seg, for man blir ikke noe mere kjærester av det. Dette er klassisk eksempel på "monkey see monkey doo" der man bare vil overta de kristne sine tradisjoner i en meningstom og uthulet form.

Enig, det er meningsløst. Men det er like meningsløst å gifte seg kristelig. Det er i bunn og grunn ikke noe mer enn et par signaturer på en papirbit.

Alt annet er bare for å gjøre noe seremonielt ut av det, og det skjønner jeg veldig godt at folk har lyst til, både humanister og kristne.

Anonymkode: 26de9...72b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kanskje noe med at det kan virke som om HEFs eneste mål og mening er å fjerne så mye av religion(spesielt Den norske kirke) som mulig, og ikke bare det; skyver muslimer foran seg når det er nettopp HEF-ere som ikke vil sende barna i kirka eller ha fri i påsken. Synes det er en katastrofe at NRK sender gudstjenester når dette enn så lenge er et tilbud mange, spesielt eldre som ikke lenger kommer seg til kirka, setter pris på. De har også tatt monopol fra hva et livssynsnøytralt samfunn er. Humanisme er også et livssyn på lik linje med andre religioner og er absolutt ikke livssynsnøytralt. Et samfunn hvor humanister alene får definere moral og etikk er ikke livssynsnøytralt eller livssynsåpent. 

HEF får også millioner i statsstøtte, men bruker lite på feks veldedighet, fritidstilbud for barn og ungdom, samlinger på sykehjem, gratis seremonier for de som ikke er medlem, har ikke bygg som må driftes etc. Jeg har også hørt om folk som har vigsel og begravelser i regi av HEF som ikke får lov til å bruke sanger/salmer med religiøst innhold noe som kan være veldig sårt for etterlatte. 

Anonymkode: 867d1...297

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men kjære deg, det er jo meningsløst å konfirmere seg og gifte seg human-etisk. Ekteskapet er en avtale med Gud det, hvis man ikke tror på hsm er det jo ingen grunn til å gifte seg, for man blir ikke noe mere kjærester av det. Dette er klassisk eksempel på "monkey see monkey doo" der man bare vil overta de kristne sine tradisjoner i en meningstom og uthulet form.

Anonymkode: be763...a98

Men kjære vene deg . Et ekteskap er en avtale mellom to mennesker. Det betyr noe for meg og min mann og våre barn. Samt alt praktisk iht papirer ol som staten har fastsatt gjelder for ekteskap. Skattemessig og arv. 

Trenger ikke noen gud for å formalisere et forhold. For meg kunne det hete noe annet enn ekteskap men med samme funksjon.  Men nå står det i offentlige papirer spm om du er samboende eller gift. 

Jeg har full respekt for at du har ditt syn på hva ekteskap er og skal være for deg. Men da må vel du også klare å ha samme respekt for oss andre med et annet syn på det

Anonymkode: afdf3...589

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men kjære deg, det er jo meningsløst å konfirmere seg og gifte seg human-etisk. Ekteskapet er en avtale med Gud det, hvis man ikke tror på hsm er det jo ingen grunn til å gifte seg, for man blir ikke noe mere kjærester av det. Dette er klassisk eksempel på "monkey see monkey doo" der man bare vil overta de kristne sine tradisjoner i en meningstom og uthulet form.

Anonymkode: be763...a98

Tuller du? Ekteskap er «en avtale med gud» om man gifter seg i kirken, men riter rundt det å gifte seg/inngå partnerskap har eksistert lenge før kristendommen, og eksisterer også i kulturer som ikke er kristne. Så det er vel heller du som er apekatten her.

TS, jeg møter ikke de samme fordommene som deg. I min familie har vi hatt borgerlige konfirmasjoner, borgerlig vielse og borgerlig gravferd, alt via Humanetisk Forbund, og vi har igrunnen ikke blitt møtt med annet enn respekt. 

Anonymkode: d4885...b64

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kålrota skrev (8 minutter siden):

Tja, folk har vel generelt mange rare tanker rundt livssyn? Jeg jobber med flyktninger og ble på ramme alvor spurt av en tidligere kollega om jeg ikke var redd for å bli islamifisert. Folk er rare og slemme. 
 

Vi gifter oss humanistisk og kan gjerne si noe til de som spør om hvorfor, men vi har ikke fått noen kritiske innvendinger. (Barna valgte humanistisk konfirmasjon, så det er kanskje forventet). 

Ja mine barn fikk velge selv. Kristelig, humanetisk eller ingen konfirmasjon.  Det lå an til en av hver. Men begge valgte humanistisk. De har et veldig fint opplegg de virkelig vokste på iht forståelse og respekt for andre mennesker. Og veldig glad de gikk for det. Dette er noe de har nytte av fortsatt.  Jeg har hatt 0 nytte av min kristelige konfirmasjon.  

Anonymkode: afdf3...589

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Enig, det er meningsløst. Men det er like meningsløst å gifte seg kristelig. Det er i bunn og grunn ikke noe mer enn et par signaturer på en papirbit.

Alt annet er bare for å gjøre noe seremonielt ut av det, og det skjønner jeg veldig godt at folk har lyst til, både humanister og kristne.

Anonymkode: 26de9...72b

Ikke meningsløst for kristne nei for ekteskap er en avtale med Gud. Da får Gud se at de to elskende hører sammen sånn at de kan møtes igjen i himmelen. Så nei ikke meningsløst for kristne nei, det er bare på grunn av den grundige utvanningsprosessen i vårt land at man tror det.

Anonymkode: be763...a98

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men kjære vene deg . Et ekteskap er en avtale mellom to mennesker. Det betyr noe for meg og min mann og våre barn. Samt alt praktisk iht papirer ol som staten har fastsatt gjelder for ekteskap. Skattemessig og arv. 

Trenger ikke noen gud for å formalisere et forhold. For meg kunne det hete noe annet enn ekteskap men med samme funksjon.  Men nå står det i offentlige papirer spm om du er samboende eller gift. 

Jeg har full respekt for at du har ditt syn på hva ekteskap er og skal være for deg. Men da må vel du også klare å ha samme respekt for oss andre med et annet syn på det

Anonymkode: afdf3...589

Det er ikke som man gifter seg og sier nå får du ikke være utro mere, det er selve forholdet som er avtalen mellom de to elskende. Ekteskapet er bare sånn at de får møte hverandre i himmelen når de er død.

Anonymkode: be763...a98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et hav av forskjell på human-etisk og humanistisk. Man ksn veldig godt være kristen OG humanist.

Anonymkode: 3eb23...c09

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tuller du? Ekteskap er «en avtale med gud» om man gifter seg i kirken, men riter rundt det å gifte seg/inngå partnerskap har eksistert lenge før kristendommen, og eksisterer også i kulturer som ikke er kristne. Så det er vel heller du som er apekatten her.

TS, jeg møter ikke de samme fordommene som deg. I min familie har vi hatt borgerlige konfirmasjoner, borgerlig vielse og borgerlig gravferd, alt via Humanetisk Forbund, og vi har igrunnen ikke blitt møtt med annet enn respekt. 

Anonymkode: d4885...b64

Jo jo men felles for dem alle er Gud. Ett ekteskap uten Gud er omtrent like mye mening som en krig uten fiender. Det er bare borgelige seremonier skapt for å herme etter de religiøse av frykt for å ikke få oppmerksomhet.

Anonymkode: be763...a98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har kanskje noe med at det kan virke som om HEFs eneste mål og mening er å fjerne så mye av religion(spesielt Den norske kirke) som mulig, og ikke bare det; skyver muslimer foran seg når det er nettopp HEF-ere som ikke vil sende barna i kirka eller ha fri i påsken. Synes det er en katastrofe at NRK sender gudstjenester når dette enn så lenge er et tilbud mange, spesielt eldre som ikke lenger kommer seg til kirka, setter pris på. De har også tatt monopol fra hva et livssynsnøytralt samfunn er. Humanisme er også et livssyn på lik linje med andre religioner og er absolutt ikke livssynsnøytralt. Et samfunn hvor humanister alene får definere moral og etikk er ikke livssynsnøytralt eller livssynsåpent. 

HEF får også millioner i statsstøtte, men bruker lite på feks veldedighet, fritidstilbud for barn og ungdom, samlinger på sykehjem, gratis seremonier for de som ikke er medlem, har ikke bygg som må driftes etc. Jeg har også hørt om folk som har vigsel og begravelser i regi av HEF som ikke får lov til å bruke sanger/salmer med religiøst innhold noe som kan være veldig sårt for etterlatte. 

Anonymkode: 867d1...297

Å kjempe for å styrke menneskerettigheten religionsfrihet, hvilket altså også innbefatter retten til frihet fra religion er en av kjernesakene deres ja. Og hva er galt med det? Hvorfor skal ateister påtvinges tro? 
 

De har derimot ikke tatt monopol på livssynsnøytralitet nei, HEF legger da vitterlig ikke skjul på at de ikke er nøytrale. 

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Men kjære deg, det er jo meningsløst å konfirmere seg og gifte seg human-etisk. Ekteskapet er en avtale med Gud det, hvis man ikke tror på hsm er det jo ingen grunn til å gifte seg, for man blir ikke noe mere kjærester av det. Dette er klassisk eksempel på "monkey see monkey doo" der man bare vil overta de kristne sine tradisjoner i en meningstom og uthulet form.

Anonymkode: be763...a98

Borgerlig konfirmasjon burde hete noe annet, ettersom ordet "konfirmasjon" er avledet av "confirmare", som betyr stadfestelse, i dette tilfellet av dåpsløftet. Jeg er selv borgerlig konfirmert, og synes det er fint at de som av ulike årsaker ikke vil konfirmere seg i kirken, har et alternativ. De fleste kulturer har jo sine "overgangsriter" fra barn til "voksen" også i førkristen tid, så sånn sett har ikke kristendommen hevd på dette, selv om jeg faktisk mener at begrepet "konfirmasjon" er knyttet til den kirkelige seremonien. 

Giftemål/bryllup er også en skikk som eksisterte i førkristen tid. Et ekteskap var da i første rekke en rettslig avtale mellom to ætter, og hadde både et sosialt og et økonomisk aspekt. Et viktig element i bryllupsfeiringen var brudeferden, hvor brudens medgift – heimanfylgjet – ble vist frem. Brudgommen måtte på sin side utløse bruden med en avtalt pengesum, benkegaven. Kvinnen ble så overgitt til mannen av hennes giftingsmann, og den rettslige avtalen mellom ættene var sluttet. (Kilde: snl.no). Og dette beskriver bare førkristent giftemål i Norge, andre kulturer rundt om i verden har, og har hatt, sine ekteskapsskikker.

Endret av Roci
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jo jo men felles for dem alle er Gud. Ett ekteskap uten Gud er omtrent like mye mening som en krig uten fiender. Det er bare borgelige seremonier skapt for å herme etter de religiøse av frykt for å ikke få oppmerksomhet.

Anonymkode: be763...a98

Les deg opp! Dette er så himmelstormende kunnskapsløst at jeg vet ikke hvor jeg skal begynne. Det du beskriver er hva ekteskapet er for deg og andre kristne, men dere er ikke alene i verden, dere har heller ikke mer rett på sannheten enn andre. Gud er ikke fellesnevneren for alle i verden, han er fellesnevneren for kristne, en religion som bygger sine riter og feiringer på riter og feiringer som både hedninger og tidligere tiders mytereligioner skapte.

Anonymkode: d4885...b64

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Les deg opp! Dette er så himmelstormende kunnskapsløst at jeg vet ikke hvor jeg skal begynne. Det du beskriver er hva ekteskapet er for deg og andre kristne, men dere er ikke alene i verden, dere har heller ikke mer rett på sannheten enn andre. Gud er ikke fellesnevneren for alle i verden, han er fellesnevneren for kristne, en religion som bygger sine riter og feiringer på riter og feiringer som både hedninger og tidligere tiders mytereligioner skapte.

Anonymkode: d4885...b64

Og hva kjennetegner alle disse mytereligionene og hedningene fra førkristen tid? Jo at de hadde guder. Svaret ditt er så fullt av selvmotsigelser og paradokser at det ligner en borgesisk labyrint.

Anonymkode: be763...a98

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har kanskje noe med at det kan virke som om HEFs eneste mål og mening er å fjerne så mye av religion(spesielt Den norske kirke) som mulig, og ikke bare det; skyver muslimer foran seg når det er nettopp HEF-ere som ikke vil sende barna i kirka eller ha fri i påsken. Synes det er en katastrofe at NRK sender gudstjenester når dette enn så lenge er et tilbud mange, spesielt eldre som ikke lenger kommer seg til kirka, setter pris på. De har også tatt monopol fra hva et livssynsnøytralt samfunn er. Humanisme er også et livssyn på lik linje med andre religioner og er absolutt ikke livssynsnøytralt. Et samfunn hvor humanister alene får definere moral og etikk er ikke livssynsnøytralt eller livssynsåpent. 

HEF får også millioner i statsstøtte, men bruker lite på feks veldedighet, fritidstilbud for barn og ungdom, samlinger på sykehjem, gratis seremonier for de som ikke er medlem, har ikke bygg som må driftes etc. Jeg har også hørt om folk som har vigsel og begravelser i regi av HEF som ikke får lov til å bruke sanger/salmer med religiøst innhold noe som kan være veldig sårt for etterlatte. 

Anonymkode: 867d1...297

 

Dette er jo bare tull sett fra en side. For det første iht konfirmasjon så lærte mine barn å resoektere alle religioner. Og satt opp masse dilemmaer de dikuterte . Fordi det blir jo konflikter på personlig nivå.  

At hef har jobbet for å få vekk kr fag og inn med religions fag er jeg veldig glad for. Hvorfor skal jeg som ikke troende sitte å bruke to skoletimer i uka på å lære salmer. Å lære mer om alle religioner bidrar jo mer iht å øke forståelsen for andre i et livsyn du ikke er en del av. Vi lærte ikke en dritt om det på skolen.  Og føler jeg ofte har et stort tomt hull i meg i møte med folk med religioner jeg ikke kjenner. Og infoen jeg finner i dag er jo en blanding av riktighet og fordommer.  Og ikke info jeg ønsker. Jeg kjenner religilse folk og det går fint fordi vi har en felles forståelse for å ikke dytte på hverandre et livssyn og vi er romslige iht at vi kan tråkke litt feil av og til.  

Mine unger med livsyns lære på skolen er mye mer opplyst enn det jeg er. Så veldig glad de har fått den kunnskapen.  Til tross for å ikke være religiøs selv , så bor je i en religiøs verden og må forholde meg til det. Jo mer kunnskap jo bedre blir verden. 

Å ha menneske rettigheter som min livs vei, så ligger også mitt kompass i rettog galt iht akkurat det. Noen ganger går det på tvers av en religion.  Som feks å mene at vi ikke skal kun ha kristendom på skolen  eller at jeg mener at ritualer som å sy igjen kjønnsorganer på små barn omskjæring ol ikke er ok før man er stor nok til å bestemme sånt selv. Feks. 

Anonymkode: afdf3...589

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og hva kjennetegner alle disse mytereligionene og hedningene fra førkristen tid? Jo at de hadde guder. Svaret ditt er så fullt av selvmotsigelser og paradokser at det ligner en borgesisk labyrint.

Anonymkode: be763...a98

Hvilke selvmotsigelser? Det er ingen som har påstått at førkristne kulturer ikke hadde guder? Men det er forskjell på kristendommens Gud, og de gudene man trodde på før kristendommen gjorde sitt inntog. Det kan godt hende at ekteskapsritualer var knyttet opp mot disse gudene, det vet jeg for lite om til å kunne uttale meg om det.

Anonymkode: 94cc8...19b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner meg ikke på Human-Etisk forbund av mange grunner. For det første, det er et helt misvisende navn. Human og etisk er de aller, aller fleste mennesker, og ikke bare noe man er hvis man er medlem i forbundet deres. 

For det andre, å si at blasfemi er greit, er for meg langt unna både humant og etisk.

("Retten til blasfemi står helt sentralt i det humanistiske livssynet. Vi mener at religionskritikk er nødvendig for et samfunn i stadig utvikling.

Vi forsvarer sterkt retten til blasfemi. Det er flere grunner til det." osv)

Greit at man er uenig i andres meninger og religioner, men man TRENGER da virkelig ikke gå rundt og åpent være blasfemiske.  Man kan og bør akseptere og respektere at andre har andre syn på livet enn seg selv. Jeg er selv hverken kristen eller har annen religion, men jeg respekterer jo at andre har det og aksepterer at deres livssyn er like viktig for dem som mitt er for meg.

Jeg har mange andre grunner til at jeg misliker Human-Etisk forbund, men jeg blir så irritert og oppjaget hver gang temaet kommer opp, at jeg lar det være med de to første grunnene jeg kom med. 😅

Anonymkode: 5facc...699

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...