Gå til innhold

Tips til å gjøre det kjekkere å gå tur?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg misliker sterkt å gå tur, og synes de evinnelige turene med hunden er dritkjedelige. Timevis med saaaaakte trasking pga han skal snuse/tisse/stirre/undersøke. 

Jeg forstår at det er noe jeg bare må gjøre, men skulle gjerne sluppet. Andre som har hund som har det sånn? Tips til hvordan gjøre det mer utholdelig? 

Har prøvd musikk, lydbok, å gå fortere/jogge, å gå mer spennende steder (?!) og å jobbe med innstillingen min. 

Anonymkode: 0a692...1d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Zombie run. Er en app :)

Anonymkode: bfd86...49e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvikklunsj ved snuplassen.

Anonymkode: 998cf...e98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke nødt til å la hunden snuse, lukte, tisse.... når dere går lang tur, og alt etter rase så kan de også ha mer glede av å trene på noe som passer den. Noen hunder liker sportrening, noen agility.... . Da kan snuse, tisse turene gjøres langt kortere

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med brukeren ovenfor angående å erstatte litt av turen med andre aktiviteter.

Ellers fungerer podkast fint for min manglende turglede. I tillegg minner jeg meg selv om at det er en fin måte å øke forbrenningen litt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går svært sjelden lange snuseturer med noen av hundene. Det er kun hvis jeg ikke får trent med de på andre måter og ofte bruker vi da heller snuseteppe eller snuseball osv inne for å aktivisere. snusing på tur er liksom siste utvei for vår del.. Hunder får ut mye mer energi ved å trene på fokus og kommandoer, rask gange er bra for både hunden og deg, sykkel ennå bedre om du og hunden liker det.. 

Anonymkode: 177ff...228

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Endre innstilling. Det er ikke farlig å kjede seg. Vær takknemlig for at du får mindre inaktivitet i livet ditt. Se på natur rundt deg og dagdrøm. 

Anonymkode: eb0fe...c6d

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geocaching eller stolpejakt kan være en måte å gjøre turen ekstra gøy på. 

Ellers er jeg litt uenig med de som sier at hunden ikke trenger snuseturer. Det gjør den definitivt. Vi synes nok det er kjedelig, men det er utrolig givende for hunden.

Det betyr ikke at alle turer må være rolige snuseturer, selvsagt, men det bør være en del av variert aktivisering av hunden.

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleide å synes det var kjipt og kjedelig, men så tok jeg en runde med med selv og setter nå så pris turene. Syns det er deilig å kunne koble av med både lydbok, podkast, ta en telefonsamtale til de jeg er glad som bor langt unna og samtidig få frisk luft og aktivitet selv.

I stedet for at hunden bare skal gå rundt å luffe og snuse i flere timer så varierer vi. I starten får han gå for eksempel 20-30 minutter i fred/til jeg blir litt lei for å snuse rundt, deretter øver vi på "triks" (sånn som å gå slalåm mellom beina mine, hoppe opp og ned steiner, balansere på benker/stubber, kaste godbiter i grøfta så han kan søke aktivt, jogge fot / full stopp, sitt og vent, ligg og vent, også videre), så får han sniffe rundt en god stund igjen. Hender jeg tar med en ball og kaster rundt så vi leker på turen også. 

Ble plutselig mye morsommere når vi begge engasjerte oss med hverandre. For min og hundens del er variasjon nøkkelen. Hvis vi tar en ren snusetur på flere timer uten den variasjonen blir han ikke spesielt sliten eller tilfreds😅

Snuseturer er nødvendig og givende for hunden, men man kan variere underveis så det blir litt mer "givende" for deg også.

Anonymkode: 64008...a85

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Endre innstilling. Det er ikke farlig å kjede seg. Vær takknemlig for at du får mindre inaktivitet i livet ditt. Se på natur rundt deg og dagdrøm. 

Anonymkode: eb0fe...c6d

Enig! Å kunne nyte nuet er viktig. Ikke stress for å komme videre, men være " her og nå" . 

Anonymkode: 47442...d2d

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Enig! Å kunne nyte nuet er viktig. Ikke stress for å komme videre, men være " her og nå" . 

Anonymkode: 47442...d2d

Der er hunder forbilledlige!

Anonymkode: eb0fe...c6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skaffet hundelufter 2 ganger i uken. Seriøst. Jeg dævver av å luffe rundt på tur dag inn og dag ut, særlig vinterhalvåret.

Anonymkode: 4230c...53b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første vil jeg påstå at lufteturene med snusing er viktig for både hunden og MEG. Det er hundens sosiale medieplatform og det tenker jeg den skal få lov til å holde på med. Og for meg er det viktig å bare få ned tempoet og kjede meg litt.

Det siste der er enormt viktig i dagens samfunn hvor alt er "på" og skal skje raskt. Vi får ikke nok tid på oss til å la tankene vandre fritt. Det gjør de når vi går tur. Klarer man ikke dette så vil jeg påstå man sliter med tankekjør eller vil gjøre det frem i tid.

Men det betyr ikke at alle turer må være snuseturer eller at det må være  timevis med snusing hver dag. Jeg har første og siste tur på dagen som snusetur nå for tiden. Og det virker det som om bikkja er happy med. Korte turer mellom der er utelukkende kun for tissing, eller mer aktivitet og høyere tempo.

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med de som sier at man bør endre innstilling, og at snuseturer er svært viktig for både hund og menneske. 

Jeg har adhd og kan være litt for fokusert på å komme meg gjennom oppgaver og aktiviteter så kjapt og effektivt som mulig. Når noe står i veien for det (som en snuseglad hund som vil stoppe her og der), kan frustrasjonen kjapt vokse seg stor. Her måtte jeg rett og slett endre innstilling om jeg ville nyte- og få en positiv effekt av gåturene.

I Japan har de noe som heter skogsbading. Man kan tenke seg frem til hva det betyr, men enkelt sagt, skogsbading er en aktivitet hvor man simpelthen eksisterer i nuet, lytter til lydene av skogen, vandrer hvor impulsene tar deg osv. Studier viser at dette senker blodtrykk, kolesterol, stresshormonet og generelt gir mange helsefremmende effekter på hode og kropp. Trass navnet, så trenger man ikke å praktisere dette kun i skogen.

Nå har jeg fått en helt annen innstilling til gåturene med hunden. Jeg vandrer uten mål og mening, lytter til lydene av miljøet vi er i, faller inn i en behagelig transe når hunden stopper opp for å lukte en plass (noe den gjør hvert tiende skritt 😅) og jeg tenker ikke fremover på alle de tingene jeg må få gjort den dagen. Jeg har satt av en tid for gåturen, og da trenger jeg ikke å tenke på at jeg må forte meg å bli ferdig med den. 

Vi gjør også andre ting i løpet av turene. Vi leker, setter oss ned en plass og observerer verden sammen, trener, hopper opp og ned av benker og steiner osv.

Etter at jeg sluttet å tenke på gåturene som en oppgave jeg måtte få unnagjort, så har de blitt utrolig givende. 

Anonymkode: 52818...007

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn mål med turene. Om det er geocatching, Stolpejakten, ingress, pokemongo spiller ingen rolle. 
Hunder trenger å snuse, men alle turer trenger ikke være rene snuseturer. 

Anonymkode: 722e3...1bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.4.2024 den 8.12):

Endre innstilling. Det er ikke farlig å kjede seg. Vær takknemlig for at du får mindre inaktivitet i livet ditt. Se på natur rundt deg og dagdrøm. 

Anonymkode: eb0fe...c6d

Nettopp, det å komme seg ut i bevegelse hver dag i seg selv er jo kjempe positivt. Jeg pleier ikke ha med mobilen engang, jeg nyter å kunne koble av litt. 

Anonymkode: 38d47...117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg syns det er gøy å øve på grunnleggende kommandoer med en frisbee og lang line. Har det gøy med frisbee lek, samtidig som vi trener på innkalling, bli, sitt og dekk. Så får han trent hodet og løpt fra seg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg inn litt hjernetrim for hunden 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/2/2024 at 10:36 AM, AnonymBruker said:

 

Nå har jeg fått en helt annen innstilling til gåturene med hunden. Jeg vandrer uten mål og mening, lytter til lydene av miljøet vi er i, faller inn i en behagelig transe når hunden stopper opp for å lukte en plass (noe den gjør hvert tiende skritt 😅) og jeg tenker ikke fremover på alle de tingene jeg må få gjort den dagen. Jeg har satt av en tid for gåturen, og da trenger jeg ikke å tenke på at jeg må forte meg å bli ferdig med den. 

Vi gjør også andre ting i løpet av turene. Vi leker, setter oss ned en plass og observerer verden sammen, trener, hopper opp og ned av benker og steiner osv.

Etter at jeg sluttet å tenke på gåturene som en oppgave jeg måtte få unnagjort, så har de blitt utrolig givende. 

Anonymkode: 52818...007

Jeg har mye samme erfaring som deg, og jeg har hatt så godt av å bare gire ned og se på turen med hunden etter jobb som en stilletid for meg selv. Vi utforsker nye steder, klatrer i bratt terreng, står og ser på sjøen sammen, leker med gamle fotballer, jeg prøver å gjøre meg til venns med kråkene i nabolaget, vi besøker kulturminner, grotter, steder hunden kan bade.

Jeg soner også helt ut når hun bruker en evighet på snusing, bruker det som en slags mindfullness tror jeg, bare lar verden passere.

En annen ting er at jeg også har investert i utstyr som gjør at både jeg og hunden kan gå ut i nesten all slags vær og fortsatt nyte turen. Det er absolutt verdt det, koser meg mye mer når jeg ikke fryser.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes du det er kjedelig så omplasser hunden. Podcast og musikk er NO GO. Du må kommunisere med hunden ikke minst når den treffer andre hunder. Jeg synes det er kjedelig å gå alene. Men med hund så opplever du mye mer! Særlig ute i naturen. Kom deg ut i skogen så skjønner du hva jeg mener. Du kommer til å oppleve turen og naturen på en helt ny måte. Og legg inn søketreninger underveis - Da får hunden i tillegg hjernetrening/mental trening  underveis. Ser forøvrig altfor mange triste skjebner hvor hunder bare får den faste turen langs fortauet/gangveiene hver eneste dag.😫

Anonymkode: c5d75...c69

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...