Gå til innhold

Litt for mye god mat i påsken - bursdag og inn i kjole i helgen. Tips?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er ikke noe problem å bare drikke vann/farris/te/svart kaffe. 
 

Men hvilken mat gjennom dagen bør jeg holde meg til, slik at jeg kan få av litt vannmengde som har satt seg ekstra av den salte maten (pinnekjøtt og lammelår)? La nok på meg litt ekstra av store porsjoner og et påskeegg gjennom helgen. Men det får gå.

Fem dager nå til lørdag, hva med rene egg (ikke omelett med ost og spekemat), havregryn? Eller mer lavkarbo?

Anonymkode: 0c590...ab7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prøv Rikshospitalets suppediett? Du går nok opp deler igjen, men du kommer deg kanskje inn i kjolen. Er nok mest vannvekt du trenger å miste og det er jo egentlig hva denne dietten vil gjøre. Unngå salt og karbo, det binder vann. 

Ellers vil lavkarbo go veldig raskt resultater, men gir ikke bedre resultater over tid enn vanlig lavkalori diett.

Periodisk faste?

Anonymkode: 95c13...058

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få en slank effekt til helgen kan du f.eks som nevnt i kommentaren ovenfor kutte ned på karbohydrater denne uka. Da vil du ta av energilagrene i kroppen, som vil gi en kortvarig effekt. Denne vekten vil du legge på deg igjen når du spiser normalt igjen.

Et annet triks kan være å drikke litt ekstra mye vann onsdag/torsdag. Det kan føre til at man kan kortsiktig kvitte seg med litt ekstra vannvekt. 

Du kan også prøve å gå noen lengre gåturer med lav effekt. 

En siste løsning, som sikkert ikke er løsningen du er på utkikk etter, kan være å gå for et annet plagg på lørdag. 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp ny kjole i en større størrelse. 

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påsken er en kort periode over max en uke - dersom noen klarer spise så mye at de fysisk gr opp enklesstørrelse på en uke er det mer å ta tak i enn det å komme inn i kjolen! 

Anonymkode: 53830...9db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så ille som det høres ut til, er mer følelsen av å kjenne at jeansen strammer litt ekstra i dag. Kjolen vil se ok ut, men jeg vil føle meg bedre. 
 

Periodisk faste - lavkarbo er nok tingen. Skal holde meg unna karbo og salt. 
 

Takk for tilbakemeldinger!

Anonymkode: 0c590...ab7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Påsken er en kort periode over max en uke - dersom noen klarer spise så mye at de fysisk gr opp enklesstørrelse på en uke er det mer å ta tak i enn det å komme inn i kjolen! 

Anonymkode: 53830...9db

Tja. Jeg spiser veldig sunt i hverdagen, men gir slipp f.eks i påsken. Jeg veier idag 1,5 kg mer nå enn for halvannen uke. Jeg har selvsagt ikke lagt på meg 1,5 kg med fett i løpet av påsken, men klær som akkurat passet før påsken ville vært litt trange nå.

Jeg stresser minimalt med det, da vekten og kroppen nok har stabilisert seg igjen innen 1-2 uker.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det handler mest om å føle seg mer vel, og kjolen passer, men ikke så godt som en ønsker, ellers hadde jeg foreslått ny kjole. Siden det er mer på komforten så reduserer på salt og karbohydrater. Jeg er normalt en som spiser mine karbohydrater med glede, men akkurat her så er det nok lurt å holde litt igjen fordi karbohydrater binder vann i kroppen. 

Jeg tipper du vil se fantastisk ut uansett 💚 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.4.2024 den 8.05):

Er ikke så ille som det høres ut til, er mer følelsen av å kjenne at jeansen strammer litt ekstra i dag. Kjolen vil se ok ut, men jeg vil føle meg bedre. 
 

Periodisk faste - lavkarbo er nok tingen. Skal holde meg unna karbo og salt. 
 

Takk for tilbakemeldinger!

Anonymkode: 0c590...ab7

For meg handler det om oppblåst mage når jeg har spist for usunt, på grunn av sukker og salt.

Motbakkeintervaller tar problemet mye raskere enn drastiske kutt i mat. Og man føler seg mye strammere ganske umiddelbart også. 

Anonymkode: d20f8...a49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

c_buk skrev (På 2.4.2024 den 8.06):

Tja. Jeg spiser veldig sunt i hverdagen, men gir slipp f.eks i påsken. Jeg veier idag 1,5 kg mer nå enn for halvannen uke. Jeg har selvsagt ikke lagt på meg 1,5 kg med fett i løpet av påsken, men klær som akkurat passet før påsken ville vært litt trange nå.

Jeg stresser minimalt med det, da vekten og kroppen nok har stabilisert seg igjen innen 1-2 uker.

men så er ikke ett kilo eller halvannet en klesstørrelse, dersom noe vr trangt og bare såvidt passet før er det ikke det at du gikk opp i vekt som er problemet heller men at kjolen evt var trang i utgangspunktet. 

Anonymkode: 53830...9db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo neppe spist SÅ jævla mye i løpet av én påske at du ikke kommer inn i dine vanlige klær, tipper det ble mye salt, sukker og karbohydrater som alle holder på mye vann og gjør en oppblåst. Da kan du tro du har lagt på deg mange kilo. Prøv å ikke spise så mye av dette de neste dagene så skal du se vannet renner av

Anonymkode: c239a...8f1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

c_buk skrev (På 2.4.2024 den 8.06):

Tja. Jeg spiser veldig sunt i hverdagen, men gir slipp f.eks i påsken. Jeg veier idag 1,5 kg mer nå enn for halvannen uke. Jeg har selvsagt ikke lagt på meg 1,5 kg med fett i løpet av påsken, men klær som akkurat passet før påsken ville vært litt trange nå.

Jeg stresser minimalt med det, da vekten og kroppen nok har stabilisert seg igjen innen 1-2 uker.

Du har vann i kroppen. 

Anonymkode: c239a...8f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er innimellom i samme situasjon ts. Mange av mine kjoler er figurnære, og man ser det tydelig dersom jeg feks er oppblåst eller holder på en del vann. Dere her som påstår man ikke kan gå opp en kjolestørrelse på en påske bruker kanskje ikke denne typen kjoler? Jeg pleier i alle fall å gå turer (minimum 1 time, RASKT), drikke mye vann og spise supper. Begrenser karbo litt, og fokuserer på å spise minst mulig salt. Mye frukt. For meg fungerer dette alltid veldig bra etter noen dager med mye salt og fett. Jeg pleier aldri å legge hardtrening til dagene rett før jeg bruker en sånn type kjole da kroppen min holder mye vann etter hard trening. 

Anonymkode: dfefe...cb8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er innimellom i samme situasjon ts. Mange av mine kjoler er figurnære, og man ser det tydelig dersom jeg feks er oppblåst eller holder på en del vann. Dere her som påstår man ikke kan gå opp en kjolestørrelse på en påske bruker kanskje ikke denne typen kjoler? Jeg pleier i alle fall å gå turer (minimum 1 time, RASKT), drikke mye vann og spise supper. Begrenser karbo litt, og fokuserer på å spise minst mulig salt. Mye frukt. For meg fungerer dette alltid veldig bra etter noen dager med mye salt og fett. Jeg pleier aldri å legge hardtrening til dagene rett før jeg bruker en sånn type kjole da kroppen min holder mye vann etter hard trening. 

Anonymkode: dfefe...cb8

Joda, men jeg mente at en ikke kan det i rent fett. Vannet kan en bli kvitt før helgen, men hormoner spiller også inn da. 

Anonymkode: c239a...8f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

c_buk skrev (På 2.4.2024 den 8.06):

Tja. Jeg spiser veldig sunt i hverdagen, men gir slipp f.eks i påsken. Jeg veier idag 1,5 kg mer nå enn for halvannen uke. Jeg har selvsagt ikke lagt på meg 1,5 kg med fett i løpet av påsken, men klær som akkurat passet før påsken ville vært litt trange nå.

Jeg stresser minimalt med det, da vekten og kroppen nok har stabilisert seg igjen innen 1-2 uker.

Slik er det her også, jeg tror jeg veier 2 kilo mer enn før påske, men om en ukes tid regner jeg med å være tilbake der jeg pleier å være.

TS, hvis kjolen er veldig kroppsnær så kan du jo kjøpe deg en "hold-in" underkjole? Er sannsynligvis ikke mer enn det som skal til for at den skal sitte pent.

(Jeg merker forresten ikke noe på klærne selv om vekten viser 2 kilo mer i dag enn den gjorde på skjærtorsdag).

Anonymkode: 20df5...789

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du har vann i kroppen. 

Anonymkode: c239a...8f1

Jepp. Det tenker jeg stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...