Gå til innhold

Hva skjer med været? Elendig vår!


AntiBullshit

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det kan komme snø i natt, men bakken er ikke frossen lenger så til kl 12 er alt vekk. Hva er det folk sutrer for? 

Anonymkode: fd711...066

Vel, nå er kl snart 12:00 og det ser sånn ut utenfor her. Du tenker at dette forsvinner i løpet av dagen, når det er meldt mer snø gjennom dagen? DSC_1073.thumb.JPG.620836e035a933ac9e08b65e42129fbf.JPG

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan bare snakke for sentrale Østland sin del, og her er det helt normalt med snø i april, til og med mai må man ta høyde for at det KAN komme en hvit centimeter før våren er her for godt, det er dog mer unntaket. Det som derimot er minst like normalt er kollektiv dårlig hukommelse. Det har så lenge jeg har kjørt bil, som er over 20 år nå, vært klaging og banning et par ganger i april i både nabolag og lokalavis, fordi noen har lagt på sommerdekk for tidlig.

Nå som mobilen har et bildearkiv som går mer enn et tiår tilbake, er det lett å avkrefte teorien om at dette er unormal vår i mitt område. Det er minst like vanlig med bilder av snø som barmark og vårstemning på denne tiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det hender, sånn som i dag, at jeg lurer på hvorfor i alle dager Norge ble bosatt. Hvem i himmelens navn syntes det var en god ide å vandre så langt nord at det er kald, mørkt og snø nesten hele året? Kanskje vi er etterkommere etter de dummeste menneskene noen sinne. De kunne stoppet i Frankrike, de kunne stoppet i Tyskland, de kunne stoppet i Danmark. Men nei da, det skal være litt jævlig å leve, liksom...

Og til alle som tror på en god sommer, på grunn av en grusom vinter: Vinteren i fjor var også helt ekstrem, hvor det i perioder snødde så mye at det knapt var mulig å komme seg ut døra. Og våren kom unormalt sent. Fjorårets sommer varte 1-2 uker i juni, resten var en form for tidlig høst. Jeg og håper vettet av meg på ordentlig sommer, jeg føler at noen skylder meg en sommer etter i fjor, men jeg kan ikke si at jeg er veldig optimistisk, dessverre. 

Og ja da, hadde jeg kunnet hadde jeg flyttet til et sted med mer humant klima for lenge siden. Får jeg en relevant jobb et sted hvor jeg ikke risikerer å behøve undertrøye og langermet for å bevege meg utendørs midt på sommeren, så er jeg over alle hauger før meteorologene rekker å si snø.

Anonymkode: 56da4...490

Som om jeg skulle skrevet det selv 😂

Vi har på dypeste alvor kikket på både Danmark og Frankrike, men, det skal være sagt at resten av Europa har sine utfordringer de også. 

Vi har været, og ja, enig det har vært skremmende dårlig i 1,5 år. Hver gang jeg klager får jeg høre at juni var fin i 2023. jada, jeg vet juni var fin, men det var 11 andre usedvanlig grå og kalde måneder ellers det året da.

Har ikke trua på 2024 heller. Frykter dette handler om klimaendringene. Hvis du ser på kartet til meterologene sitter Norge fast i en sånn blå isboble på verdenskartet mens resten av verden er rustrød og koker.

Bare å begynne å ta ansvar. Her er vi blitt vegetarianere, bruker kollektivt eller går og har senket forbruket radikalt. Vi alle må begynne å innse at vi må gjøre vårt.

Endret av Anononyma
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DelvisPresley skrev (15 timer siden):

Men må jo bli plussgrader før 25 cm snø forsvinner uansett.

Poenget er jo at uten frost i bakken legger ikke snøen seg så det blir 25 cm på bakken. 

Anonymkode: fd711...066

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mardina skrev (1 time siden):

Vel, nå er kl snart 12:00 og det ser sånn ut utenfor her. Du tenker at dette forsvinner i løpet av dagen, når det er meldt mer snø gjennom dagen? DSC_1073.thumb.JPG.620836e035a933ac9e08b65e42129fbf.JPG

Da er jeg glad jeg bor på Østlandet for her blåser det vekk det som kommer og det ligger ikke noe på bakken. 

Anonymkode: fd711...066

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Da er jeg glad jeg bor på Østlandet for her blåser det vekk det som kommer og det ligger ikke noe på bakken. 

Anonymkode: fd711...066

Dette bildet er også tatt på Østlandet 😄

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Poenget er jo at uten frost i bakken legger ikke snøen seg så det blir 25 cm på bakken. 

Anonymkode: fd711...066

Det kan vel skje og det har skjedd i mars/april tidligere. Det var ikke frost før det kom en drøy meter i januar heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mardina skrev (3 timer siden):

Dette bildet er også tatt på Østlandet 😄

Nei, tipper det er tatt på Det Sentrale Østland. 

Anonymkode: fd711...066

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Nei, tipper det er tatt på Det Sentrale Østland. 

Anonymkode: fd711...066

Ja, som sagt det er tatt på østlandet. Og det snør fortsatt og det har lagt seg 😒 Østlandet er stort og består ikke bare av Oslo og omegn.... 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mardina skrev (5 minutter siden):

Ja, som sagt det er tatt på østlandet. Og det snør fortsatt og det har lagt seg 😒 Østlandet er stort og består ikke bare av Oslo og omegn.... 😄

Jeg bor ikke i Oslo og omegn jeg, det er det som er det Sentrale Østland. Jeg bor mye lengere nord og der ligger det ingen snø. 

Anonymkode: fd711...066

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg bor ikke i Oslo og omegn jeg, det er det som er det Sentrale Østland. Jeg bor mye lengere nord og der ligger det ingen snø. 

Anonymkode: fd711...066

Men bildet jeg har lagt ut er fortsatt på østlandet.... DET er poenget mitt 😊 Her har det snødd jevnt og trutt i hele dag og det forsvinner nok ikke helt før over helgen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AntiBullshit skrev (På 2.4.2024 den 0.30):

Bor i Kristiansand og kan nesten ikke huske en så dårlig vår som det vi har i år

 

Dette er hva noen kaller "global oppvarming".. 😂😂😂

 

Anonymkode: a265f...227

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mardina skrev (49 minutter siden):

Men bildet jeg har lagt ut er fortsatt på østlandet.... DET er poenget mitt 😊 Her har det snødd jevnt og trutt i hele dag og det forsvinner nok ikke helt før over helgen. 

Da snør det lenger sør på Østlandet med andre ord. 

Anonymkode: fd711...066

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da snør det lenger sør på Østlandet med andre ord. 

Anonymkode: fd711...066

Nettopp 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmmwhatever skrev (På 3.4.2024 den 15.54):

Snø i april er helt normalt. Vi bor i Norge. Ta en titt på globusen…

Nei, det er ikke det. Nå på denne tiden på østlandet er det ofte lettskyet og 10-15 varmegrader.

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.4.2024 den 10.06):

Og ikke minst det må jo være en idiot fra nord som kommer med ett slikt utsagn og ikke minst ett slikt idiotisk smilefjes.

Anonymkode: 6084b...35e

Og så var det jaggu meg en idiot sørfra som tydeligvis tok seg nær av dette.....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 hours ago, AnonymBruker said:

Men Norge var befolket lenge før middelalderen. Nå har jeg ikke tid til å undersøke om det stemmer, men jeg mener det har vært snakk om at det har vært folk i Norge i i alle fall 10 000-12 000 år. Og jeg tviler på at det var veldig varmt her på tampen av siste istid. Var sikkert mye mer human klima i flere andre land i Europa, så hvorfor de absolutt skulle kave seg så langt nord som mulig er for meg fortsatt helt uforståelig.

Men ja, middelalderen var varm. 1600-tallet var kaldt, og kalles av og til for den lille istid. Med tanke på været de siste på årene så begynner jeg å bekymre meg for at vi er på vei inn i en ny kald periode. Og i så fall er det ikke annet å gjøre enn å flytte utenlands. 

Anonymkode: 56da4...490

Dette bildet gjør meg bare deppa !
fig4a_GCH2023_ERA5_surface_temperature_a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

 

Dette er hva noen kaller "global oppvarming".. 😂😂😂

 

Anonymkode: a265f...227

Det er global oppvarming enten det er for varmt, for kaldt, for mye snø, for lite snø, flom, tørke, vind, tordenvær. Det fins ikke vær som ikke er skapt av mennesker lengre. Sånn er det blitt. Man skulle nesten tro at naturen ikke gikk sine egne veier lengre og at all makt ligger hos mennesket.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FruKine skrev (På 2.4.2024 den 10.19):

I Trøndelag har det vært vår og snøfritt siden midten av februar. PÅ sørlandet har det vært dårlig. Østlandet som normalt. Alt i alt en mild vinter og god vår.

Østlandet har ikke hatt en normal vår, nei. Riktignok normalt med noen snøbyger i Mars/April, men det har vært ganske kaldt. 

Anonymkode: 0285d...d07

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er veldig respektløst av vinteren å drive på slik :jolie:Vinter du har hatt din tid, nå må du slippe våren til :rope:

  • Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...