Gå til innhold

hvorfor angriper Israel mål i Syria?


Anne Liese Braun

Anbefalte innlegg

jeg har gått glipp av hva som er Israels motivasjon her? 

.. På samme måte som jeg egentlig ikke helt fikk tak i hvorfor IS lanserte angrep i Moskva. 

Er det alle mot alle som gjelder nå egentlig? Eller har det brutt ut en kollektiv paranoia? 

Kan noen hjelpe meg med å finne den røde tråden? 

Israel og Syria – Siste nytt – NRK

Endret av Anne Liese Braun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hisbollah er i Syria, de har bestandig vært en terrorganisasjon. Når de får etteretning om hvor ledere befinner seg, handler de. Skulle ønske vesten våknet slik at alle kunne samarbeide om å fjerne ondskapen. De tar støyten, vi får mindre terrorangrep.

  • Liker 6
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aha - ok, forstår. 

I mitt lille hodet har jeg satt Hisbollah sammen med Iran og Libanon. Men de holder seg vel forsåvidt ikke strikt innenfor landegrenser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Israel angripes kollektivt av islamistiske ekststremistgrupper, og de angriper tilbake. Håper de tar dem én gang for alle. Houtiene, Hizbolla osv. 

  • Liker 10
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne Liese Braun skrev (1 time siden):

Kan noen hjelpe meg med å finne den røde tråden? 

Det er Hizbollah de angriper ja, selv om Hizbollah primært holder til i Libanon. Det har vært vekslinger mellom Hizbollah og Israel siden massakren i Gaza begynte, til sammen 150.000 libanesere og israelere er evakuert på begge sider av grensen. I motsetning til Hamas nå utgjør Hizbollah en reel og umiddelbar trussel mot Israel. De er regnet for å være den største hæren som ikke er knyttet til noe land, har masse raketter som kan nå mål dypt inne i Israel og har ca. 40.000 soldater (litt avhengig av hvilken kilder du tror på). De har også krigserfaring fra Syria.

Hvis det eskalerer kan Israel ende opp med en tofrontskrig. Høyst sannsynlig vil USA da støtte Israel med militære ressurser, og det vil øke spenningen i hele Midtøsten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Palestinerne har sendt 12.000 raketter mot Israel siste 5 mnd. Disse produserer , betales, doneres fraktes fra et sted. Israel tar ut sentrale ansvarlige personer, logistikkenkjeden for å forsøke å stanse tilførselen.

Slik jeg forstår det bomber Israels sentrale personer, lagerlokasjoner, produksjonslokaler og andre logistikksentre.

Hezbollah I Libanon disponere rundt 150-200.000 raketter. Produsert i Kina, Iran og lokalt. Alle er tiltenkt brukt mot Israel. 

Hezbollah’s Rocket, Missile And Drone Arsenal Is Huge And Varied (forbes.com)

Syria er sentrale i Irans stedfortreder krig og da blir de mål .

Endret av Commander
  • Liker 10
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det tok en general i IRGC, iranian revolutionary guard corps.

Iran lokker til seg terrorgrupper i hele regionen, finansierer disse, lærer dem opp, og gir dem våpen.

De kaller seg «axis of resistance», resten av verden kaller dem «axis of evil».

De styrer Iran, de styrer Assad regimet i Syria, de er de facto styre i Lebanon ved Hezbollah, de styrer Hoothiene i Jemen, med flere, ikke minst Hamas og IPJ i Gaza.
De får disse grupperingene til å gjøre de militære aksjonene for seg, slik at de får styre på i fred med å utvikle atombombene sine.

De lovet hevn på TV i dag, og at Israel skal snart lide store tap. 
Da blir det primært angrep fra Hezbollah som har mange og avanserte raketter. Iron dome vil ikke kunne fange opp alt, det er lang rekkevidde, og det vil sannsynligvis bli treff i storbyene i Israel om denne utviklingen blir en realitet.

  • Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (14 timer siden):

Det tok en general i IRGC, iranian revolutionary guard corps.

Iran lokker til seg terrorgrupper i hele regionen, finansierer disse, lærer dem opp, og gir dem våpen.

De kaller seg «axis of resistance», resten av verden kaller dem «axis of evil».

De styrer Iran, de styrer Assad regimet i Syria, de er de facto styre i Lebanon ved Hezbollah, de styrer Hoothiene i Jemen, med flere, ikke minst Hamas og IPJ i Gaza.
De får disse grupperingene til å gjøre de militære aksjonene for seg, slik at de får styre på i fred med å utvikle atombombene sine.

De lovet hevn på TV i dag, og at Israel skal snart lide store tap. 
Da blir det primært angrep fra Hezbollah som har mange og avanserte raketter. Iron dome vil ikke kunne fange opp alt, det er lang rekkevidde, og det vil sannsynligvis bli treff i storbyene i Israel om denne utviklingen blir en realitet.

Og hvis man lurer på hvorfor ikke Jordan, Egypt eller andre åpner sine grenser så er det jo bare å se på utviklingen i Libanon fra 1970 til i dag. Fullstendig ødelagt og fylt med væpnede motstandsgrupper og militser styrt av Iran og vennene.

Ingen land i regionen ønsker å risikere det.

 

Endret av Commander
  • Liker 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne Liese Braun skrev (På 1.4.2024 den 17.22):

jeg har gått glipp av hva som er Israels motivasjon her? 

.. På samme måte som jeg egentlig ikke helt fikk tak i hvorfor IS lanserte angrep i Moskva. 

Er det alle mot alle som gjelder nå egentlig? Eller har det brutt ut en kollektiv paranoia? 

Kan noen hjelpe meg med å finne den røde tråden? 

Israel og Syria – Siste nytt – NRK

Putin er bestis med president Bashar al-Assad i Syria og var med på å bekjempe IS. Utan den russiske millitære støtta så ville nok ikkje IS bli knekt. Slik eg forstår det så var angrepet i Moskva ei hemn for dette. 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Commander skrev (På 4.4.2024 den 10.52):

Og hvis man lurer på hvorfor ikke Jordan, Egypt eller andre åpner sine grenser så er det jo bare å se på utviklingen i Libanon fra 1970 til i dag. Fullstendig ødelagt og fylt med væpnede motstandsgrupper og militser styrt av Iran og vennene.

Ingen land i regionen ønsker å risikere det.

 

Det går jo ikke an å like dette, men du har helt rett. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, A new man said:

Det går jo ikke an å like dette, men du har helt rett. 

Om man ser på «stjeling» av land, så kan man den jordanske kongefamilien, og som kom fra den arabiske halvøy. Om jeg har forstått det riktig var landet Jordan en gave, for lojalitet i krigen. Helt uten tilknytning til landområder, og den palestinske befolkningen. Ikke særlig populær han heller, men kan jo tåles, for han var tross alt ikke jøde 🤔

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smascha skrev (6 timer siden):

Utan den russiske millitære støtta så ville nok ikkje IS bli knekt

..men.. bekjempe IS er vel mye mer et vestlig mål? Eller? Derfor synes eg at det var så merkelig at det ble angrep i Moskva.. Men  - her har jeg ikke oversikten - var det Wagnergruppa i sin tid som var med å kjempe mot IS da eller? De var jo kjent for å veldig brutal 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne Liese Braun skrev (2 minutter siden):

ar så merkelig at det ble angrep i Moskva..

altså, det jeg mener er at hvorfor ville IS så å si "støtte" Vesten ved å gå til et slikt angrep i Moskva? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anne Liese Braun skrev (57 minutter siden):

altså, det jeg mener er at hvorfor ville IS så å si "støtte" Vesten ved å gå til et slikt angrep i Moskva? 

For IS og andre islsmistiske grupper er alle ikke-muslimer mål. De skiller ikke på katolsk russer og kristen svenske. 

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne Liese Braun skrev (5 timer siden):

..men.. bekjempe IS er vel mye mer et vestlig mål? Eller? Derfor synes eg at det var så merkelig at det ble angrep i Moskva.. Men  - her har jeg ikke oversikten - var det Wagnergruppa i sin tid som var med å kjempe mot IS da eller? De var jo kjent for å veldig brutal 

 

Anne Liese Braun skrev (5 timer siden):

altså, det jeg mener er at hvorfor ville IS så å si "støtte" Vesten ved å gå til et slikt angrep i Moskva? 

Russland gjorde dette for å sikre sine eigne interesser. Putin måtte trø til då det såg ut at Assad skulle miste makta i Syria. Om Assad hadde falt hadde Russland mista ein av sine viktigste allierte i Midt-austen. 

Her må vi ikkje gløyme at Russland har ein stor millitærbase i hamnebyen Tartus i Syria, og sjølvsagt sikkert hadde gjort det meste for å behalde denne. Russland har altså millitære styrker ved Middelhavet (!), noko som er veldig underkommunisert i norske medier. 

Ja, Wagner-gruppa var i Syria. Men eg veit ikkje om dei var med på å "berre" bekjempe vanlege opprørarar og dissidentar, eller om dei også deltok mot IS. Men slik eg har forstått det så var det den massive bombinga, utført med russiske fly og flypersonell som var avgjerande. 

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...