Gå til innhold

Dialekt diskriminering


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Da er du ikke fra samme stedet i nord-vest som min mann. 

"Det er greit da" er reaksjonen. Uansett om bestemor har dødd, eller han er forfremmet med 500 000 i lønnsøkning. 

Men i og med at du skriver plettfri bokmål gjetter nord på nord-vestlandet, og bynært, der er ofte følelsesregisteret større. 

Anonymkode: 4f3f6...0b8

Hadde du lest min tekst så har jeg nevnt mine hjemtrakter

Anonymkode: c978b...352

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veldig regionale dialektord kan være vanskelig overalt, men i Osloområdet bor 1/4 av Norges befolkning og dialekter har der lett blitt vannet ut pga ønske om kommunikasjon. Jeg flyttet bort fra Østlandet og til Trøndelag og jeg kvittet meg med masse dialektord som jeg byttet ut med mer standard bokmålsord. Enkelte jeg studerte med nektet å tilpasse seg og det var ikke alt jeg forsto i starten (selv skånsk på svensk tv var enklere å forstå)  For meg trumfer god kommunikasjon behovet for å vise frem egen dialekt.  

Mine barn er helt elendige til å forstå andre dialekter - og svensk. De ser ikke på norske eller svenske ting på tv og blir ikke utsatt for det. I fjor fikk datteren ny lærer fra Jæren og hun fikk ikke med seg noe av hva læreren sa i starten .  Kom hjem og var skikkelig fortvilet og sa hun drømte om at alle snakket vanlig østlandsk…  Hun forsto jo læreren etterhvert, men det kostet mer energi og i hennes alder er man lat. 

 

Anonymkode: 7922b...642

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kaskazini skrev (2 timer siden):

For på resten av nordvestlandet kan de ikke skrive plettfri bokmål?

 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Haha, hæ? Jeg er fra ei skikkelig grisgrendt bygd helt sør på Sunnmøre og kjenner ingen som ikke skriver bokmål tilnærmet plettfritt. Det er ikke akkurat vanskelig.

Anonymkode: 7ee81...bed

 

Alltid nærtagende når noen fra Oslo kommenterer slikt, jeg er vant med den 😅

Nei. De fleste som er vokst opp i nynorsk-hjem, med nynorsk i grunnskolen, knoter det til en del. 

Samme gjør typisk bergensere. Selv om de har bokmål som skriftspråk så er avsløres de raskt med "en" endinger på hunkjønnsord. 

 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vedkommende tenker muligens på at sørlige deler av nordvestlandet er et av nynorskens kjerneområder. Og det er forsåvidt helt riktig.

Det er ikke dermed sagt at vi er dårlige i bokmål. Det fine med å ha nynorsk som hovedmål er at man får inn sidemålet omtrent gratis. Jeg skriver helt greit bokmål. Det blir riktignok mer utvungent på nynorsk, men å skrive nynorsk på kvinneguiden har jeg slutta med for lengst. Alltid noen som skal kverulere på målform i stedet for å diskutere innholdet.

Anonymkode: 599b3...15c

Dette er sannheten. Man er flinkere i bokmål enn de som er vokst opp med bokmål er i nynorsk. Så at man skriver godt, og helt greit, den er jeg med på. 

Anonymkode: 4f3f6...0b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hadde du lest min tekst så har jeg nevnt mine hjemtrakter

Anonymkode: c978b...352

 

I innlegget du siterer svarte jeg AB...15c. Som skriver hun er fra Nord-vest landet, og senere bekreftet indre strøk på sunnmøre. 

Du, TS, er AB...352. Og er fra Stord. 

Altså bekrefter du påstanden i mitt svar i denne tråden. Du er bare ganske hårsår i forhold til dette med østlendinger og dialekt 😅

Anonymkode: 4f3f6...0b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Alltid nærtagende når noen fra Oslo kommenterer slikt, jeg er vant med den 😅

Nei. De fleste som er vokst opp i nynorsk-hjem, med nynorsk i grunnskolen, knoter det til en del. 

Samme gjør typisk bergensere. Selv om de har bokmål som skriftspråk så er avsløres de raskt med "en" endinger på hunkjønnsord. 

Dette er sannheten. Man er flinkere i bokmål enn de som er vokst opp med bokmål er i nynorsk. Så at man skriver godt, og helt greit, den er jeg med på. 

Anonymkode: 4f3f6...0b8

Fascinerende. Jeg er ikke nærtagende, og har absolutt ikke tatt meg nær, men litt fascinert er jeg. Det skinner igjennom enormt med fordommer i innlegget ditt. Det er klart at i områder hvor nynorsk er hovedmålet blir kanskje bokmålet noe nedprioritert, men de fleste jeg kjenner som har nynorsk som hovedmål er like gode i bokmål. 

Jeg er selv fra sørvestlandet og har utpreget dialekt, men det kan jeg ikke tro at skinner igjennom i skriftspråket mitt. Hvis du tror du klarer det så er jeg spent på hvordan du resonnerer :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv kan du på stående fot plassere enhver dialekt? Eller er det bare Oslo-folk som forventes å ha full oversikt? Uansett vil jeg heller omgås folk med manglende dialektkunnskap enn noen med den type generaliserende fordommer (som jeg som Oslo-borger har fått høre på et nivå det aldri ville falt meg inn å bruke mot andre, uansett hvor de er fra og hvordan de snakker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er selv fra sør-vest og bor i hovedstaden. Aldri har jeg følt meg diskriminert / latterligjort pga dialekten min. Er et par (veldig mange) ganger jeg må si ting flere ganger / snakke tydelig for at mennesker skal forstå meg. Men samtidig er det ganske forståelig. Er ikke slik at jeg heller alltid synes trøndere eks er kjempeenkle å forstå. De fleste har ikke vokst opp med alle mulige dialekter rundt seg men vi har alle vokst opp med oslo dialekt så den kan absolutt alle. 

Anonymkode: 127a6...d72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer fra Kvinnherad, en liten ferjetur fra Stord, og har aldri hatt det problemet. 

Har hørt at jeg har en dialekt som er lett å forstå.

Virker ikke som Martha Leivestad har problemer med å bli forstått. Hun er jo stordabu.

Anonymkode: 1b563...5d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.4.2024 den 10.29):

Kanskje bergenserne har rett når de sier at de egentlig er Norge's hovedstad. Der snakker de alle dialekter og alle forstår hverandre. Sammenlignet med Bergen er Oslo bare en stor bygd. I folkeadferd, ikke i folketall. Byens størrelse gjør den ikke mer urban...

Anonymkode: 30d7b...1c1

Bergensere snakker alt for høyt og er alt for frempå for at alle skal kunne forstå hverandre. Den som skriker høyest blir hørt i Bergen. Og er det virkelig noen som snakker finere enn de flotte bergenske fruene? De snakker penere enn på Frogner i Oslo! 

Anonymkode: c0c60...1b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kaskazini skrev (30 minutter siden):

Fascinerende. Jeg er ikke nærtagende, og har absolutt ikke tatt meg nær, men litt fascinert er jeg. Det skinner igjennom enormt med fordommer i innlegget ditt. Det er klart at i områder hvor nynorsk er hovedmålet blir kanskje bokmålet noe nedprioritert, men de fleste jeg kjenner som har nynorsk som hovedmål er like gode i bokmål. 

Jeg er selv fra sørvestlandet og har utpreget dialekt, men det kan jeg ikke tro at skinner igjennom i skriftspråket mitt. Hvis du tror du klarer det så er jeg spent på hvordan du resonnerer :) 

Fordommer, ja... Etter 15 år i Bergen. Og 25 års ekteskap med en nord-vestlenning, som brenner for å bevare nynorsken. 

Her angripes det som angripes kan, når Oslofolk blander seg inn i en dialekttråd 😂

Anonymkode: 4f3f6...0b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kaskazini skrev (2 timer siden):

For på resten av nordvestlandet kan de ikke skrive plettfri bokmål?

Det kan de fleste! Men ikke alle vil. Jeg bor sør for grensa til Sunnmøre. Hele livet, i all fall fra jeg lærte å lese har jeg lest bokmål,TV -programmer var bare på bokmål, før i alle fall. Bare lokalavisene var på nynorsk. På skolen gikk det på nynorsk.  Vi hadde en fordel framfor de som bare var omgitt av bokmål- vi behersker begge målføre. 

Anonymkode: 594f1...c38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

 

 

Alltid nærtagende når noen fra Oslo kommenterer slikt, jeg er vant med den 😅

Nei. De fleste som er vokst opp i nynorsk-hjem, med nynorsk i grunnskolen, knoter det til en del. 

Samme gjør typisk bergensere. Selv om de har bokmål som skriftspråk så er avsløres de raskt med "en" endinger på hunkjønnsord. 

 

Dette er sannheten. Man er flinkere i bokmål enn de som er vokst opp med bokmål er i nynorsk. Så at man skriver godt, og helt greit, den er jeg med på. 

Anonymkode: 4f3f6...0b8

Du tror du kjenner flere nynorsk-folk enn noen fra nynorsk-land? :) Vil anta at jeg har et større naturlig sammenligningsgrunnlag enn deg.

Anonymkode: 7ee81...bed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...