AnonymBruker Skrevet 1. april #1 Del Skrevet 1. april Hva er det med dere Oslo folk? (Ja dere har vært de værste på dette) hvorfor spør dere en person fra Stord(i vestland) om de er fra Sverige? Er det så vanskelig? Du bor da nærmere Sverige og møter garantert flere svensker enn en stordabu😒 Spørre en trønder eller vestlending om å snakke bokmål fordi dere ikke forstår, det er så latterlig, denne adferden henger igjen av dere fra dansketiden og den rene fine talen, skjerp dere! elsker at dere hater nynorsk og dialekter på tv, elsker at nrk super har masse dialekter så barna deres ikke forstår. Anonymkode: c978b...352 3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april #2 Del Skrevet 2. april Kanskje bergenserne har rett når de sier at de egentlig er Norge's hovedstad. Der snakker de alle dialekter og alle forstår hverandre. Sammenlignet med Bergen er Oslo bare en stor bygd. I folkeadferd, ikke i folketall. Byens størrelse gjør den ikke mer urban... Anonymkode: 30d7b...1c1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #3 Del Skrevet 4. april AnonymBruker skrev (På 1.4.2024 den 16.10): Hva er det med dere Oslo folk? (Ja dere har vært de værste på dette) hvorfor spør dere en person fra Stord(i vestland) om de er fra Sverige? Er det så vanskelig? Du bor da nærmere Sverige og møter garantert flere svensker enn en stordabu😒 Spørre en trønder eller vestlending om å snakke bokmål fordi dere ikke forstår, det er så latterlig, denne adferden henger igjen av dere fra dansketiden og den rene fine talen, skjerp dere! elsker at dere hater nynorsk og dialekter på tv, elsker at nrk super har masse dialekter så barna deres ikke forstår. Anonymkode: c978b...352 Det er nok berre litt hersketeknikk som er ute og går? Eg budde sjølv 10 år i hovudstaden, og har vestnorsk dialekt, men vart aldri spurd om å snakke "bokmål". Heldigvis, for då hadde eg ledd meg i hjel. Anonymkode: c49dc...617 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #4 Del Skrevet 4. april AnonymBruker skrev (På 2.4.2024 den 10.29): Kanskje bergenserne har rett når de sier at de egentlig er Norge's hovedstad. Der snakker de alle dialekter og alle forstår hverandre. Sammenlignet med Bergen er Oslo bare en stor bygd. I folkeadferd, ikke i folketall. Byens størrelse gjør den ikke mer urban... Anonymkode: 30d7b...1c1 Bergensere er ekle klyser som er høyere på seg selv enn de narkomane er høye på heroin. Anonymkode: b6eb4...f0c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #5 Del Skrevet 4. april AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Bergensere er ekle klyser som er høyere på seg selv enn de narkomane er høye på heroin. Anonymkode: b6eb4...f0c Korleis seie "Jeg har aldri bodd i Bergen, uten å si jeg har aldri bodd i Bergen" ❤️ Anonymkode: c49dc...617 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #6 Del Skrevet 4. april Jeg har "dratt med meg" en vestlending til Oslo. Han har aldri opplevd dette. Han får kanskje et "hæ" litt oftere enn andre, men det ligger da ingen vond vilje bak. Husker en nær slektning sa at de følte det var flaut når de ikke forstod. Du må da virkelig være hårsår for kommentarer. Eller omgås veldig rare folk. Anonymkode: 4f3f6...0b8 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #7 Del Skrevet 4. april AnonymBruker skrev (På 1.4.2024 den 16.10): elsker at nrk super har masse dialekter så barna deres ikke forstår. Anonymkode: c978b...352 Nå må du bestemme deg for om folk har vondt i viljen og ikke forstår. Eller om de faktisk ikke forstår 😅 Anonymkode: 4f3f6...0b8 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #8 Del Skrevet 4. april Når folk insisterer på at deres bruk av «kjerring» trumfer min bruk av «kjerring» og at jeg må endre på min dialekt sånn at de ikke blir støtt så tenker jeg at det er kolonialisme? Anonymkode: d3fec...29a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #9 Del Skrevet 4. april AnonymBruker skrev (3 timer siden): Når folk insisterer på at deres bruk av «kjerring» trumfer min bruk av «kjerring» og at jeg må endre på min dialekt sånn at de ikke blir støtt så tenker jeg at det er kolonialisme? Anonymkode: d3fec...29a 😂 Anonymkode: c49dc...617 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #10 Del Skrevet 4. april Jeg er fra nordvestlandet og opplever i liten grad at ordene jeg sier ikke blir forstått. Derimot kommer jeg ofte opp i situasjoner der kommunikasjonsformen er dypt avvikende fra spesielt Oslo vest og Bærum men også i stor grad resten av østlandet. Det har både med gradering å gjøre, østlendinger kan finne på å si "det var kjedelig" om en situasjon som er inn i gamperæva forpult elendig, eller "det var koselig" om noe som er helt fantastisk bra. Det er som om deres følelsesregister går fra -1 til +1 der vi i resten av landet går fra -100 til +100. Og så skal man stadig gå rundt grøten om saker og ting, "jo, sånn kan man se det.. det finnes absolutt argumenter for et slikt standpunkt..". For i helvete, det er ikke noe i veien for å si "det er jeg uenig i" om det er det man mener. Trenger ikke bruke flere minutter på å komme til poenget, vi blir jo gamle før samtalen er over og vi kan gå tilbake til oppgavene våre.. Jeg har etterhvert lært meg til et språklig avflatet stemningsleie og omstendelig kommunikasjon i jobbsammenheng der jeg må ha med andre enn nære kollegaer å gjøre. Nære kollegaer har derimot sett hvor mye mer effektivt det er med tydelighet. Men så kommer foreldremøter og andre situasjoner også. Vi kunne blitt ferdig på under halvtimen, men skal være så forsiktige og ha alle følere ute. Så vi sitter der til det blir mørkt ute. Anonymkode: 599b3...15c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #11 Del Skrevet 4. april AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er fra nordvestlandet og opplever i liten grad at ordene jeg sier ikke blir forstått. Derimot kommer jeg ofte opp i situasjoner der kommunikasjonsformen er dypt avvikende fra spesielt Oslo vest og Bærum men også i stor grad resten av østlandet. Det har både med gradering å gjøre, østlendinger kan finne på å si "det var kjedelig" om en situasjon som er inn i gamperæva forpult elendig, eller "det var koselig" om noe som er helt fantastisk bra. Det er som om deres følelsesregister går fra -1 til +1 der vi i resten av landet går fra -100 til +100. Og så skal man stadig gå rundt grøten om saker og ting, "jo, sånn kan man se det.. det finnes absolutt argumenter for et slikt standpunkt..". For i helvete, det er ikke noe i veien for å si "det er jeg uenig i" om det er det man mener. Trenger ikke bruke flere minutter på å komme til poenget, vi blir jo gamle før samtalen er over og vi kan gå tilbake til oppgavene våre.. Jeg har etterhvert lært meg til et språklig avflatet stemningsleie og omstendelig kommunikasjon i jobbsammenheng der jeg må ha med andre enn nære kollegaer å gjøre. Nære kollegaer har derimot sett hvor mye mer effektivt det er med tydelighet. Men så kommer foreldremøter og andre situasjoner også. Vi kunne blitt ferdig på under halvtimen, men skal være så forsiktige og ha alle følere ute. Så vi sitter der til det blir mørkt ute. Anonymkode: 599b3...15c Da er du ikke fra samme stedet i nord-vest som min mann. "Det er greit da" er reaksjonen. Uansett om bestemor har dødd, eller han er forfremmet med 500 000 i lønnsøkning. Men i og med at du skriver plettfri bokmål gjetter nord på nord-vestlandet, og bynært, der er ofte følelsesregisteret større. Anonymkode: 4f3f6...0b8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaskazini Skrevet 4. april #12 Del Skrevet 4. april Jeg har aldri opplevd dette med min ganske distinkte dialekt fra sørvestlandet. Jeg tror jeg, uten at det er helt bevisst, prater litt senere og legger vekk de "verste" dialektordene når jeg er på østlandet, men jeg gjør det samme i Trøndelag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #13 Del Skrevet 4. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da er du ikke fra samme stedet i nord-vest som min mann. "Det er greit da" er reaksjonen. Uansett om bestemor har dødd, eller han er forfremmet med 500 000 i lønnsøkning. Men i og med at du skriver plettfri bokmål gjetter nord på nord-vestlandet, og bynært, der er ofte følelsesregisteret større. Anonymkode: 4f3f6...0b8 Indre strok, Sunnmøre. Skriver nokså plettfri bokmål, og like plettfri nynorsk. Snakker sånn halvbrei sunnmørsdialekt uten antydning til bymål. Anonymkode: 599b3...15c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #14 Del Skrevet 4. april Det er rett og slett mobbing. De forstår, men vil ikke forstå. Fordi det "ikke er like kult" som bokmål, ifølge dem selv. Anonymkode: d6a95...bb1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
visp Skrevet 4. april #15 Del Skrevet 4. april Hvor i Sverige er du fra da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaskazini Skrevet 4. april #16 Del Skrevet 4. april AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men i og med at du skriver plettfri bokmål gjetter nord på nord-vestlandet, og bynært, der er ofte følelsesregisteret større. Anonymkode: 4f3f6...0b8 For på resten av nordvestlandet kan de ikke skrive plettfri bokmål? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #17 Del Skrevet 4. april De gangene jeg har vært i Oslo så har jeg blitt kalt for "jævla bondeknøl" og behandla som om jeg blei født i går av vilt fremmede. Turene går knirkefritt når jeg ikke snakker med folk eller sier såpass lite at dialekta ikke kommer fram. Er ikke rart at Oslo-folk får dårlig rykte på seg🤷♀️ Måten de snakker på og hvilke ord de bruker er lett å gjenkjenne, men samme gjelder folk fra andre områder som har sine egne merksnodige snakkemåter, eller hva enn jeg skal kalle det😋 Anonymkode: bf817...6a3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #18 Del Skrevet 4. april kaskazini skrev (4 minutter siden): For på resten av nordvestlandet kan de ikke skrive plettfri bokmål? Vedkommende tenker muligens på at sørlige deler av nordvestlandet er et av nynorskens kjerneområder. Og det er forsåvidt helt riktig. Det er ikke dermed sagt at vi er dårlige i bokmål. Det fine med å ha nynorsk som hovedmål er at man får inn sidemålet omtrent gratis. Jeg skriver helt greit bokmål. Det blir riktignok mer utvungent på nynorsk, men å skrive nynorsk på kvinneguiden har jeg slutta med for lengst. Alltid noen som skal kverulere på målform i stedet for å diskutere innholdet. Anonymkode: 599b3...15c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #19 Del Skrevet 4. april AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Da er du ikke fra samme stedet i nord-vest som min mann. "Det er greit da" er reaksjonen. Uansett om bestemor har dødd, eller han er forfremmet med 500 000 i lønnsøkning. Men i og med at du skriver plettfri bokmål gjetter nord på nord-vestlandet, og bynært, der er ofte følelsesregisteret større. Anonymkode: 4f3f6...0b8 Haha, hæ? Jeg er fra ei skikkelig grisgrendt bygd helt sør på Sunnmøre og kjenner ingen som ikke skriver bokmål tilnærmet plettfritt. Det er ikke akkurat vanskelig. Anonymkode: 7ee81...bed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #20 Del Skrevet 4. april AnonymBruker skrev (10 timer siden): Nå må du bestemme deg for om folk har vondt i viljen og ikke forstår. Eller om de faktisk ikke forstår 😅 Anonymkode: 4f3f6...0b8 Er ikke jeg som er den som spiller dum😅 Anonymkode: c978b...352 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå