Gå til innhold

Hvorfor drikker du alkohol?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg drikker alkohol for å slappe av og kose meg. Jeg orker ikke mennesker som ikke drikker alkohol. Dersom de ikke kan kose seg med et glass vin da er de et fremmeelement i et selskap. De overvåker og følger med, åpner seg ikke opp for andre. For meg er det usympatisk. Å være edru i slike sammenhenger fordi du må, er noe annet. Å være med på en fest og bidra med et glass vann eller brus, er bare dumt. Da blir du aldri med på en fest. Da er du sjåfør og ordensvakt, ikke festdeltager.

Anonymkode: caca9...d58

Der summerte du ganske fint opp drikkepresset her til lands. 

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hva kaller du en som bruker narkotiske stoffer? Narkoman? Eller en som bare "koser" seg...

Anonymkode: ae729...eef

Jeg har aldri prøvd narkotika, men jeg ser for meg at man kose seg på khat-blader, coca-blader eller marihuana på lik linje med at man koser seg med et glass rødvin, en kopp kaffe eller en sigar.

»Misbruk» blir det når inntaket er til skade for helse, sosial omgang eller økonomi. Og/eller om bruk av stoffet er kriminelt.

Anonymkode: 79f6c...ecc

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drakk som mange andre for å bli full når jeg var 18-20. Nå midt i livet er det å regne som et arbeidsuhell om jeg blir full.

Jeg kan like kombinasjonen av en fyldig rødvin sammen med rødt kjøtt. Eller en juleøl til lutefisken. Smaken av god alkohol sammen med den milde skuldersenkningen som 1-2-3 glass utgjør for en mann på to meter er for meg en lykke. Jeg er enig i at litt alkohol gjør det lettere å snakke fritt med nye mennesker, noe som jeg setter pris på.

Fyll og rølp er ikke noe for meg lengre.

Anonymkode: 79f6c...ecc

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker kun i sosiale lag der det forventes at man "joiner" de andre og tar et glass. Når en venninne byr meg et glass vin og jeg sier først neitakk (fordi jeg egentlig ikke har lyst på), og hun begynner å nøde meg og si "kom igjen da, ta et glass så jeg slipper å drikke mitt alene", så sier jeg ja og tar et glass likevel. 

Har ikke helt oversikten over hvor ofte jeg drikker alkohol, men det er ikke særlig ofte. De fleste jeg kjenner har sluttet å mase om at vi skal drikke alkohol når vi treffes, for jeg er ingen stordrikker uansett. Men av og til blir det tatt frem vin, og da føler jeg at jeg bør si ja, f.eks. på en fin sommerkveld en fredag jeg er på besøk.

Det var en jordbærrød, søt boblevin jeg drakk for noen år siden som faktisk var veldig god. Men dessverre har jeg glemt hva den heter. Den kunne jeg jo kjøpt og hatt i hus og bydd på neste gang jeg får venninnebesøk. Noen som vet hvilken jeg mener?

 

EDIT; glem det. Jeg fant ut hva den heter, den heter Fresita.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker dels fordi alkoholprodukter smaker godt alene eller i kombinasjon med mat, men i hovedsak fordi det er et sosialt glidemiddel. For noen av oss som har slitt med sosial angst, vanskeligheter med smalltalk osv hele livet, så er alkohol et godt verktøy for å kunne fungere som et litt utadvent og sosialt menneske en kveld i blant. 

Anonymkode: 77402...d88

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat i denne påskeuken har jeg faktisk drukket 2 glass vin noen kvelder. Bare pga at jeg liker smaken godt. Ellers drikker jeg stort sett aldri. Prøver å bli gravid, men å ha vært avholds i nesten ett år har ikke hjulpet på fertiliteten da vi har prøvd i over ett år. Så jeg har tatt meg noen glass i påsken med god samvittighet. 

Anonymkode: 32acf...4e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi det gjør livet 1000 ganger bedre. Enkelt og greit.

Anonymkode: 46389...758

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (5 minutter siden):

Det var en jordbærrød, søt boblevin jeg drakk for noen år siden som faktisk var veldig god. Men dessverre har jeg glemt hva den heter. Den kunne jeg jo kjøpt og hatt i hus og bydd på neste gang jeg får venninnebesøk. Noen som vet hvilken jeg mener?

Det finnes noen Italienske røde musserende søtviner. Lambrusco?

Anonymkode: 79f6c...ecc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det finnes noen Italienske røde musserende søtviner. Lambrusco?

Anonymkode: 79f6c...ecc

Jeg fant den på Vinmonopolets sider ved å søke på jordbær. Den heter Fresita 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg drikker alkohol for å slappe av og kose meg. Jeg orker ikke mennesker som ikke drikker alkohol. Dersom de ikke kan kose seg med et glass vin da er de et fremmeelement i et selskap. De overvåker og følger med, åpner seg ikke opp for andre. For meg er det usympatisk. Å være edru i slike sammenhenger fordi du må, er noe annet. Å være med på en fest og bidra med et glass vann eller brus, er bare dumt. Da blir du aldri med på en fest. Da er du sjåfør og ordensvakt, ikke festdeltager.

Anonymkode: caca9...d58

Litt enig her. Jeg stoler ikke på folk som er avholds, men skal ikke nekte dem å være med på fest, jeg klarer finte å koble de ut.

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg har aldri prøvd narkotika, men jeg ser for meg at man kose seg på khat-blader, coca-blader eller marihuana på lik linje med at man koser seg med et glass rødvin, en kopp kaffe eller en sigar.

»Misbruk» blir det når inntaket er til skade for helse, sosial omgang eller økonomi. Og/eller om bruk av stoffet er kriminelt.

Anonymkode: 79f6c...ecc

Det kan helt fint være kos, men kanskje ikke helt på samme måten. Marijuana har jo en helt annen og egentlig motsatt effekt av alkohol, så det er ikke noe for meg. Det koker egentlig ned til kultur, tradisjon og preferanser.

Jeg har prøvd en del av alternativene, men foretrekker det ganske ukompliserte virkningen av alkohol.

Anonymkode: b36b1...c51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Litt enig her. Jeg stoler ikke på folk som er avholds, men skal ikke nekte dem å være med på fest, jeg klarer finte å koble de ut.

Det kan helt fint være kos, men kanskje ikke helt på samme måten. Marijuana har jo en helt annen og egentlig motsatt effekt av alkohol, så det er ikke noe for meg. Det koker egentlig ned til kultur, tradisjon og preferanser.

Jeg har prøvd en del av alternativene, men foretrekker det ganske ukompliserte virkningen av alkohol.

Anonymkode: b36b1...c51

Hvorfor stoler du ikke på dem? Hva er du tror kommer til skje? Spør fordi jeg er genuint nysgjerrig på dette fenomenet.

Anonymkode: 7795c...8c0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva kaller du en som bruker narkotiske stoffer? Narkoman? Eller en som bare "koser" seg...

Anonymkode: ae729...eef

En narkoman er en som er avhengig av narkotika, en alkoholiker er en som er avhengig av alkohol. Jeg er ikke alkoholiker om jeg drikker iblant, og heller ikke narkoman om jeg tar en joint blant. 

Det er forskjell på bruk og misbruk, ingen normale folk kaller de som tar et glass vin til maten for alkoholiker 

Anonymkode: ad18c...42e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater avholdsfolk og andre skattesnytere! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Man blir jo alltid spurt hvorfor man ikke drikker alkohol 😅.

Som tidligere vinentusiast kuttet jeg helt ut alkohol, er så mye bedre uten. Noen har hvit mnd, men det er ikke nok. Prøv 1år, da ser du virkelig resultatet. Det er også trist å se at alkoholen alltid skal være med, uansett hva man skal finne på her i Norge. Til og med på fjelltur, fylla er for utbredt dessverre.

Alkohol er ikke noe sosialt, mange sier de liker smaken. Men det er jo rusen som er grunnen til at folk drikker alkohol. Er så mange som støtter seg på alkoholen, må ha det for å slappe av. En krykke i livet.

❤️😊

Anonymkode: ae729...eef

Tråder der åpningsinnlegget har så voldsom slagside og TS later som h*n stiller et åpent spørsmål, men egentlig er ute etter å misjonere og fordømme svarer jeg faktisk bare ikke på. 

:hjerte: 

 

:paff:

Anonymkode: f2eab...3dd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svak rus er deilig. Fyll er veldig lite sjarmerende, spesielt når det gjelder andre voksne jeg kan være i lag med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Man blir jo alltid spurt hvorfor man ikke drikker alkohol 😅.

Som tidligere vinentusiast kuttet jeg helt ut alkohol, er så mye bedre uten. Noen har hvit mnd, men det er ikke nok. Prøv 1år, da ser du virkelig resultatet. Det er også trist å se at alkoholen alltid skal være med, uansett hva man skal finne på her i Norge. Til og med på fjelltur, fylla er for utbredt dessverre.

Alkohol er ikke noe sosialt, mange sier de liker smaken. Men det er jo rusen som er grunnen til at folk drikker alkohol. Er så mange som støtter seg på alkoholen, må ha det for å slappe av. En krykke i livet.

❤️😊

Anonymkode: ae729...eef

Jeg hater alkohol,dvs øl,vin og champagne etc har jeg aldri drukket da jeg brekker meg av smaken🤢

Så jeg drikker kun cider eller søte drinker (alt må smake saft) noen få ganger i året om jeg skal på fest.

Så ingen fare for å bli alkoholiker her🤣

Anonymkode: 90bcd...610

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 hours ago, AnonymBruker said:

Man blir jo alltid spurt hvorfor man ikke drikker alkohol 😅.

Som tidligere vinentusiast kuttet jeg helt ut alkohol, er så mye bedre uten. Noen har hvit mnd, men det er ikke nok. Prøv 1år, da ser du virkelig resultatet. Det er også trist å se at alkoholen alltid skal være med, uansett hva man skal finne på her i Norge. Til og med på fjelltur, fylla er for utbredt dessverre.

Alkohol er ikke noe sosialt, mange sier de liker smaken. Men det er jo rusen som er grunnen til at folk drikker alkohol. Er så mange som støtter seg på alkoholen, må ha det for å slappe av. En krykke i livet.

❤️😊

Anonymkode: ae729...eef

Tja, sitter her ute akkurat nå på terrassen i solen med et glass øl. Er deilig, men tenker det ikke hadde vært så deilig om man drikker øl i tide og utide. Boksen ølet kommer ble kjøpt i en sixpack i desember. Så alt med måte. 

Endret av skrue
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært uten alkohol i mange år, men merket ikke noen resultater 🤔🤷‍♀️ Hvilke resultater er det snakk om? Kanskje mest for stordrikkerene det, eller? 

Jeg synes alkoholrusen er veldig gøy (et must) på fest og bytur, ellers har jeg ikke interesse for verken alkoholen eller rusen. 

Anonymkode: dc8c4...c96

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva kaller du en som bruker narkotiske stoffer? Narkoman? Eller en som bare "koser" seg...

Anonymkode: ae729...eef

Med din tankegang ville 80 prosent av det norske befolkningen vært alkoholikere

Anonymkode: efdc0...5b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smaken. En tørr hvitvin, eller en god rødvin. Er noe jeg virkelig liker å kjenne smaken av. Det handler ikke om "alkohol", i går åpnet vi en flaske av "Hygge" vin som mannen hadde fått på jobben. Det ble med tre slurker for min del. Og det er mange varianter av alkohol du ikke får meg til å ta en slurk av. Jeg drikker ikke sprit, eller brunt. 

Og ikke minst smaken i kombinasjon med mat. Jeg har hatt noen fantastiske matopplevelser. Michelinrestauranter. Og kjent hvordan vinen løfter maten flere hakk. 

Men også den rolige følelsen du får om du har stått i bakken en halv dag, og tar en iskald øl i solveggen (drikker kun øl etter aktivitet). Eller et glass rødvin i det du setter deg ned på sofaen en fredag. Det skal jeg innrømme, i akkurat disse settingene, at alkohol gir noe i seg selv. Men igjen, liker jeg ikke typen drikke som er tilgjengelig, så drikker jeg ikke. 

Anonymkode: 0e3b3...3dc

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...