Gå til innhold

Hvorfor drikker du alkohol?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg respekterer de som velger å ikke drikke alkohol og legger meg aldri oppi hvorfor. Men en del av de som har blitt avholds har en ganske nedlatende holdning ovenfor de som drikker alkohol, som om det er mer "riktig" og være avholds.

Det er kjempefint for de som liker å holde seg edru at de koser seg med det, men da bør de også kunne respektere at noen syns det er gøy/godt/avskappende med alkohol også, uten at "det et så synd at det er slik".

 

 

Anonymkode: 5c0da...820

Du finner ikke mer dømmende folk på dette feltet enn tørrlagte alkoholikere faktisk. Så bra for dem at de har klart å slutte drikke. Men de skal ofte opphøye seg selv til noe veldig spesielt og advare alle mot hvor farlig det er. 

Anonymkode: cbb55...2ef

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Så du er alkoholiker føler du?

Anonymkode: ae729...eef

Så hvis man drikker alkohol så man alkoholiker? Er ikke det en smule svart-hvit tankegang. 

Anonymkode: efdc0...5b7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan gi en ganske behagelig rus, som passer meg som kan ha et snev av sjenert og introvert i meg. Jeg fungerer bedre sosialt, selv om jeg med årene har lært meg å fungere godt sosialt uten alkohol også.

Så er det også det gastronomiske perspektivet. Det finnes mange alkoholholdige drikker som er gode på smak og jeg er glad i prøve ut og eksperimentere med nye smaker og kombasjoner av mat og drikke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er rett og slett ikke så glad i å være edru 🥴

Anonymkode: b36b1...c51

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Man blir jo alltid spurt hvorfor man ikke drikker alkohol 😅.

Som tidligere vinentusiast kuttet jeg helt ut alkohol, er så mye bedre uten. Noen har hvit mnd, men det er ikke nok. Prøv 1år, da ser du virkelig resultatet. Det er også trist å se at alkoholen alltid skal være med, uansett hva man skal finne på her i Norge. Til og med på fjelltur, fylla er for utbredt dessverre.

Alkohol er ikke noe sosialt, mange sier de liker smaken. Men det er jo rusen som er grunnen til at folk drikker alkohol. Er så mange som støtter seg på alkoholen, må ha det for å slappe av. En krykke i livet.

❤️😊

Anonymkode: ae729...eef

Hvis man drikker for å bli full eller få rus kan man vel egentlig ikke kalles entusiast.
Jeg er ølentusiast men blir aldri beruset, som entusiast er jeg opptatt av smaken, smaker meg frem til malt, humle, gjærtype og andre ting som kan være i ølet. Jeg kan kjøpe ei ølflaske til mange hundre kroner, smake på ølet før jeg spytter det ut og resten av flaska går i vasken, tar frem nytt glass til en annen øl og følger samme prosedyre igjen.

Anonymkode: b1c9a...900

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du finner ikke mer dømmende folk på dette feltet enn tørrlagte alkoholikere faktisk. Så bra for dem at de har klart å slutte drikke. Men de skal ofte opphøye seg selv til noe veldig spesielt og advare alle mot hvor farlig det er. 

Anonymkode: cbb55...2ef

Det samme gjelder folk som har stumpet røyken, de er ofte helt ekstreme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Så hvis man drikker alkohol så man alkoholiker? Er ikke det en smule svart-hvit tankegang. 

Anonymkode: efdc0...5b7

Hva kaller du en som bruker narkotiske stoffer? Narkoman? Eller en som bare "koser" seg...

Anonymkode: ae729...eef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kuttet ned siden år 2020, men når jeg drikker er det pga deilig rus og den avslappende følelsen det gir.

Når jeg går måneder uten så er det ikke noe savn. Men klarer ikke bli helt avholds heller. I påska har jeg drukket 5 dager på rad.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å drikke et glass vin eller cider i helgen. Dvs, det blir ikke hver helg. Ikke glad i fyll.

Anonymkode: b9262...87e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føyer meg inn i meningen til de fleste som kommenterer her. Jeg gjør det for smaken og følelsen det gir.  Begge deler.  Iskald øl smaker nydelig til salt mat og jeg liker best av alt mago ipa eller all slags øl med fruktsmak,  men også for følelsen.  Når jeg kommer i det moduset hvor jeg ikke er full, men merker effekten, slapper jeg helt av og er på et sted i livet hvor jeg skulle ønske jeg kunne være mye oftere. Angsten forsvinner,  tankekjøret stilner,  følelsen er mer positive og jeg ser lysere på livet. Det er  som  å få  verdens største  omfavnelse.  Jeg skulle ønske jeg kunne ha denne følelsen mye oftere.  Jeg elsker den følelsen noen glass øl gir. 

 

Jeg er fullstendig klar over at å gjøre det på jevnlig basis mildt sagt ikke er godt for helsen, så det blir med en sjelden gang i blant, men da nyter jeg det. 

Anonymkode: c8e23...7ae

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleide å drikke en del i sosiale settinger, fordi jeg slet med sosial angst og alkoholen fjernet mange hemninger. Jeg innså hvor skadene det var for meg selv, og var redd om jeg fortsatte at det fort kunne blitt avhengende. Så jeg drikker aldri lengre, og lever veldig mye bedre uten. 

Anonymkode: f0ce9...f96

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker alkohol for å slappe av og kose meg. Jeg orker ikke mennesker som ikke drikker alkohol. Dersom de ikke kan kose seg med et glass vin da er de et fremmeelement i et selskap. De overvåker og følger med, åpner seg ikke opp for andre. For meg er det usympatisk. Å være edru i slike sammenhenger fordi du må, er noe annet. Å være med på en fest og bidra med et glass vann eller brus, er bare dumt. Da blir du aldri med på en fest. Da er du sjåfør og ordensvakt, ikke festdeltager.

Anonymkode: caca9...d58

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg et jævla patetisk 

Anonymkode: d2f67...ea4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg drikker alkohol for å slappe av og kose meg. Jeg orker ikke mennesker som ikke drikker alkohol. Dersom de ikke kan kose seg med et glass vin da er de et fremmeelement i et selskap. De overvåker og følger med, åpner seg ikke opp for andre. For meg er det usympatisk. Å være edru i slike sammenhenger fordi du må, er noe annet. Å være med på en fest og bidra med et glass vann eller brus, er bare dumt. Da blir du aldri med på en fest. Da er du sjåfør og ordensvakt, ikke festdeltager.

Anonymkode: caca9...d58

Oi.. Dette var da veldig dømmende? Hvorfor plager det deg sånn at andre ikke drikker? Hvorfor tror du at de “overvåker” deg? 🤷‍♀️

Anonymkode: 7795c...8c0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikker to glass to ganger for året. På sosiale sammenkomster med jobb. Liker ikke smaken men siden vi får det gratis og siden det er lettere å sosialisere med enn uten (sikkert mest psykisk men..) så er det lettere å la de skjenke enn å si neitakk. 

Anonymkode: 6627b...09c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg drikker alkohol for å slappe av og kose meg. Jeg orker ikke mennesker som ikke drikker alkohol. Dersom de ikke kan kose seg med et glass vin da er de et fremmeelement i et selskap. De overvåker og følger med, åpner seg ikke opp for andre. For meg er det usympatisk. Å være edru i slike sammenhenger fordi du må, er noe annet. Å være med på en fest og bidra med et glass vann eller brus, er bare dumt. Da blir du aldri med på en fest. Da er du sjåfør og ordensvakt, ikke festdeltager.

Anonymkode: caca9...d58

Dette er mye av grunnen til at jeg holdt meg unna fester i russetiden. Har aldri trivdes med å drikke for å bli rusa og følte meg som et fremmedelement. Og alle maste om at jeg måtte ta meg en øl. Så jeg gikk glipp av det sosiale fordi jeg feiget unna. 

Drikker til maten på julebord og sommerfest for det blir annerledes, ikkeno fyll eller ubehageligheter. 

Anonymkode: 6627b...09c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Liker smaken, liker effekten, liker å være sosial når jeg drikker. Hater å være rundt fulle folk når jeg selv er edru.  

Alkohol er jo tross alt "sosialt glidemiddel".  

Anonymkode: 45844...4d4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikker et par øl 2-3 ganger i løpet av året. Elsker godt øl, men får så vondt i magen av det. Derfor jeg ikke drikker mer en 2-3 ganger i året.

Anonymkode: 6e207...079

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikker typ tre ganger i året, men aldri for å bli full. Hater rusen. Men liker vin, særlig til god mat. Så da blir det maks et par glass før jeg ikke har lyst på mer. Men er altså smaken da, som veldig mange andre også nevner her. Drikker aldri for å bli full, for det synes jeg er pyton.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg drikker alkohol for å slappe av og kose meg. Jeg orker ikke mennesker som ikke drikker alkohol. Dersom de ikke kan kose seg med et glass vin da er de et fremmeelement i et selskap. De overvåker og følger med, åpner seg ikke opp for andre. For meg er det usympatisk. Å være edru i slike sammenhenger fordi du må, er noe annet. Å være med på en fest og bidra med et glass vann eller brus, er bare dumt. Da blir du aldri med på en fest. Da er du sjåfør og ordensvakt, ikke festdeltager.

Anonymkode: caca9...d58

Sjelden jeg har sett så mange rød flagg på så få setninger. 
Du har et særdeles problematisk forhold til alkohol 😊

Anonymkode: 6e207...079

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...