Gå til innhold

Gudstrua på veg opp igjen i Noreg. Såg ikkje den komme...


Anbefalte innlegg

Alle målingar dei seinaste åra har vist at trua på Gud gått nedover og nedover her i Noreg. Men no ser det ut til at trenden har snudd! Nye tal fra Norsk Monitor viser at 21 prosent av befolkningen no kallar seg «personleg kristen». Det er like mange som det var i 1985.

Kanskje det ikkje var så rett det alle trudde, at vi i det vestlige, demokratiske, opplyste samfunnet ikkje har bruk for Gud lenger i livene våre? 

Anonymkode: 8bab2...65c

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Alle målingar dei seinaste åra har vist at trua på Gud gått nedover og nedover her i Noreg. Men no ser det ut til at trenden har snudd! Nye tal fra Norsk Monitor viser at 21 prosent av befolkningen no kallar seg «personleg kristen». Det er like mange som det var i 1985.

Kanskje det ikkje var så rett det alle trudde, at vi i det vestlige, demokratiske, opplyste samfunnet ikkje har bruk for Gud lenger i livene våre? 

Anonymkode: 8bab2...65c

Har nok veldig mye å si over hvem som innvandrer til Norge, disse 70.000 ukrainerne blant annet. Også folk fra hele Øst-Europa som er kommet hit blant annet polen. Takk og pris for disse ! Så får vi håpe at de tar bedre vare på de tradisjonelle kristne verdiene en mange fra det falne norske folk. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomKrus skrev (1 minutt siden):

Har nok veldig mye å si over hvem som innvandrer til Norge, disse 70.000 ukrainerne blant annet. Også folk fra hele Øst-Europa som er kommet hit blant annet polen. Takk og pris for disse ! Så får vi håpe at de tar bedre vare på de tradisjonelle kristne verdiene en mange fra det falne norske folk. 

Hvilke tradisjonelle kristne verdier mener du at det falne norske folk har forsømt?

Anonymkode: 7539a...0ba

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i såfall bra, for moral og etikk er på vei ned! Meg, meg og meg og ingen nestekjærlighet. 

Anonymkode: 8ccf3...fc2

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvilke tradisjonelle kristne verdier mener du at det falne norske folk har forsømt?

Anonymkode: 7539a...0ba

Du skal ikke drive hor, sikkert, blant annet, og ha deg med din nestes ektefelle...?

Anonymkode: 7f1eb...658

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Alle målingar dei seinaste åra har vist at trua på Gud gått nedover og nedover her i Noreg. Men no ser det ut til at trenden har snudd! Nye tal fra Norsk Monitor viser at 21 prosent av befolkningen no kallar seg «personleg kristen». Det er like mange som det var i 1985.

Kanskje det ikkje var så rett det alle trudde, at vi i det vestlige, demokratiske, opplyste samfunnet ikkje har bruk for Gud lenger i livene våre? 

Anonymkode: 8bab2...65c

Hvis dette er riktig så kanskje det også forklarer hvorfor IQ - nivået i befolkningen er dalende? 

https://www.klikk.no/vitenskap/forskning-religiose-folk-er-mindre-intelligente-4353928

Anonymkode: 37328...b68

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Polakker, konservatisme og blå politikk.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du skal ikke drive hor, sikkert, blant annet, og ha deg med din nestes ektefelle...?

Anonymkode: 7f1eb...658

Folk har aldri hatt mindre sex enn i dagens samfunn, det blir bare mer tydeliggjort i media.

Anonymkode: 7539a...0ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje nordmenn innser at de må ta tak så ikke de forkvaklede muslimene overtar alt?

Anonymkode: 9e64f...6b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det norske tror de er opplyste ved å være ateister, uten å se at intellektuelt er ateisme like svakt som å tro bastant på noe. Akademisk og hermeneutisk er svaret: «Jeg vet ikke». Altså agnostiker. 

Anonymkode: 4e3ed...717

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det norske tror de er opplyste ved å være ateister, uten å se at intellektuelt er ateisme like svakt som å tro bastant på noe. Akademisk og hermeneutisk er svaret: «Jeg vet ikke». Altså agnostiker. 

Anonymkode: 4e3ed...717

Begrepet "ateist" brukes nok litt for bredt, i tillegg legger ulike mennesker ulik betydning i ordet. Veldig mange såkalte ateister er egentlig agnostikere, og mener at i mangel av en beviselig gud, så tror man ikke. Det er nok lett å fremstå som bastant når temaet diskuteres, selv om man i bunn og grunn selv er klar over at man ikke vet. Gnostiske ateister er vel det korrekte begrepet på de som kategorisk benekter at det finnes noe guddommelig. 

Selv er jeg nok en agnostisk ateist, eller agnostiker, alt ettersom. Gitt de "fakta" vi har, ser jeg ingen grunn til å bli religiøs, men med en solid dose håndfaste bevis er jeg åpen for å endre mening, jeg. Det tviler jeg dog veldig sterkt på at kommer til å skje, og siden jeg fort kan begynne å argumentere mot at det finnes en Gud (eller flere), har jeg nok nettopp av den grunn titt og ofte blitt oppfattet som en gnostisk ateist.

 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange har meldt seg inn som motvekt til andre religioner.

Anonymkode: 88752...ab8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skremmende.

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Kanskje nordmenn innser at de må ta tak så ikke de forkvaklede muslimene overtar alt?

Anonymkode: 9e64f...6b7

Bekjempe vrangforestillinger med vrangforestillinger altså? Makes sense…

Anonymkode: 2f633...13d

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oi. Tydelig at mange ligger brakk etter pandemien og økonomisk nedtur. En del begynner tydeligvis å bli desperate. Trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt å ha en Gud i livet sitt, noe som er større enn seg selv. Man må ikke være kristen for å ha det. Gud for meg er en jeg sender takknemlighet til når jeg har det bra, som jeg deler mine tanker med når jeg ikke har det bra. Det har hjulpet meg gjennom mye i livet.

Anonymkode: 736c1...602

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Skremmende.

Bekjempe vrangforestillinger med vrangforestillinger altså? Makes sense…

Anonymkode: 2f633...13d

Vel, egentlig ja ;) Jeg er enig i at det er vrangforestillinger - men statistisk sett produserer muslimer 2-3 ganger så mange barn som sekulære - så fremtiden ser IKKE lys ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ateister får jo nesten ikke barn i dette landet, så det er vel ikke så rart? 

Anonymkode: 0f34b...f1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ateister får jo nesten ikke barn i dette landet, så det er vel ikke så rart? 

Anonymkode: 0f34b...f1f

Kilde?

Anonymkode: 381ab...f6e

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Alle målingar dei seinaste åra har vist at trua på Gud gått nedover og nedover her i Noreg. Men no ser det ut til at trenden har snudd! Nye tal fra Norsk Monitor viser at 21 prosent av befolkningen no kallar seg «personleg kristen». Det er like mange som det var i 1985.

Kanskje det ikkje var så rett det alle trudde, at vi i det vestlige, demokratiske, opplyste samfunnet ikkje har bruk for Gud lenger i livene våre? 

Anonymkode: 8bab2...65c

Antall nordmenn som sliter psykisk øker også, dette henger ofte sammen. 

Anonymkode: 77e79...ac4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Antall nordmenn som sliter psykisk øker også, dette henger ofte sammen. 

Anonymkode: 77e79...ac4

Da synes jeg du skal forklare den sammenhengen.

Anonymkode: 163b3...41d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...