Gå til innhold

Hvilke funksjoner synes dere er godt å ha i huset?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 1.4.2024 den 11.32):

Vi skal bygge hus når vi omsider får råd, og har begynt å se på noen løsninger som gjør det mest mulig funksjonelt og praktisk.

Vi vil for eksempel ha brødskjærefjøl innebygd i kjøkkeninnredningen ((Vil ikke anbefale, det er regelrett urpaktisk) innebygd hylle i kjøkkenskap for kjøkkenmaskin som kan dras ut (også bedre i teori enn i praksis) vaskerom med mye benkeplass (definitivt verdt det) og innebygd strykebrett, vaskemaskin og tørketrommel i god arbeidshøyde med hylle til kurv under, og en innebygd hylle i dusjen. Underlimt vask på kjøkkenet er et must. Skal også ha skuffer istedenfor skap i baderomsinnredningen.

Er ute etter flere sånne løsninger som gjør livet litt lettere, og er takknemlig for alle tips! :)

Anonymkode: 2b56b...06e

Det jeg umiddelbart kommer på:

Skikkelig løsning i hjørneskapene på kjøkkenet. Der finnes mye elendig, og et par bra løsninger. Vi har uttrekkshyller som utnytter plassen. 

Stor kjøkkenvask. Vi valgte bort stor+liten for å få en som er stor nok til å legge stekeplater og ovnsskuffer flatt. Kunne av og til ønskt en liten skyllekum, men ikke på bekostning av luksusen det er å ha en vask som er stor nok.

Uttrekkshyller i høyskapet. Da når man det som står bakerst.

Om det lar seg gjøre, vaskerom i tilknytning til kjøkken. Uvurderlig å kunne bruke vaskerommet som grovkjøkken når man har større middager/selskaper. Ekstra arbeidsflater og tilgang til vann. Minner meg på, vask på vaskerommet er et must. Jeg har vært i hus der dette ikke finnes, og det er noe stort tull. Må jo ha røropplegg til vaskemaskinen uansett, sparer null og nix på å droppe vasken der inne.

Om du har plass og råd, gjestetoalett. Veldig greit at ikke gjestene roter rundt inne på vårt bad, og hadde de sett ungenes bad ville de svimt av. Der er det reint og ryddig et kvarter i uka, når det skal inspiseres før utbetaling av lommepenger.

Ekstra lydisolering mellom etasjer. Verdt hver ei krone.

Mange flere strømuttak enn du kan se for deg å noensinne trenge. Vi overdrev i 2016, og nå kunne vi godt hatt noen stikk til.

Strømbryter i stue/kjøkken som tar strømmen i alle kontaktene i et rom man ikke spesifikt velger å ha utenom. Strømbryteren vår tar alle veggstikk så nær som de bak TV. Kjøleskap, ventilator og komfyr er på egne kurser og blir selvsagt ikke skrudd av med bryteren.  

Anonymkode: e61a0...2ee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Det jeg umiddelbart kommer på:

Skikkelig løsning i hjørneskapene på kjøkkenet. Der finnes mye elendig, og et par bra løsninger. Vi har uttrekkshyller som utnytter plassen. 

Stor kjøkkenvask. Vi valgte bort stor+liten for å få en som er stor nok til å legge stekeplater og ovnsskuffer flatt. Kunne av og til ønskt en liten skyllekum, men ikke på bekostning av luksusen det er å ha en vask som er stor nok.

Uttrekkshyller i høyskapet. Da når man det som står bakerst.

Om det lar seg gjøre, vaskerom i tilknytning til kjøkken. Uvurderlig å kunne bruke vaskerommet som grovkjøkken når man har større middager/selskaper. Ekstra arbeidsflater og tilgang til vann. Minner meg på, vask på vaskerommet er et must. Jeg har vært i hus der dette ikke finnes, og det er noe stort tull. Må jo ha røropplegg til vaskemaskinen uansett, sparer null og nix på å droppe vasken der inne.

Om du har plass og råd, gjestetoalett. Veldig greit at ikke gjestene roter rundt inne på vårt bad, og hadde de sett ungenes bad ville de svimt av. Der er det reint og ryddig et kvarter i uka, når det skal inspiseres før utbetaling av lommepenger.

Ekstra lydisolering mellom etasjer. Verdt hver ei krone.

Mange flere strømuttak enn du kan se for deg å noensinne trenge. Vi overdrev i 2016, og nå kunne vi godt hatt noen stikk til.

Strømbryter i stue/kjøkken som tar strømmen i alle kontaktene i et rom man ikke spesifikt velger å ha utenom. Strømbryteren vår tar alle veggstikk så nær som de bak TV. Kjøleskap, ventilator og komfyr er på egne kurser og blir selvsagt ikke skrudd av med bryteren.  

Anonymkode: e61a0...2ee

Det siste her er også veldig lurt! Vi har en bryter ved soverommet som skrur av alle lys i f.eks. stuer, kjøkken, bad etc. Vi har tre etasjer, så dette blir forhåpentligvis veldig praktisk. Ved utgang har vi en bryter vi kan velge «ute», «inne» og «bortreist», hvor lys skrur seg av, gardiner trekker seg for, varme og ventilasjon skrus ned etc. Vi kan også stille inn at dette skjer når alle telefoner har forlatt huset eller noen kommer tilbake. 

Anonymkode: e2f16...15c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker meg mest av alt to ting, det ene er grovkjøkken/spisskamer i tilknytning til kjøkkenet. Trenger ikke å være stort men må kunne lukkes og ha benkeplass. Skal ha alle kjøkkenmaskin der, alt fra Kitchenaid til brødbakemaskin.

Og to, også en liten bod med dør - eventuelt en større vaskerom- i tilknytning til gang. For å lagre evige mas med sportsutstyr for alle aktiviteter, og klær for alle sesongene for alle familiemedlemmer, slik som været endrer seg her jeg bor, der barna trenger solbriller en dag, regntøy neste dag og boblejakker en dag etter det. 

Ting jeg kunne aldri tenke meg - er å bygge inn masse teknologi som blir utdatert om få år. F.eks en smarthus-system der du låser deg til en leverandør. Ikke gjør det, heller satse på en fleksibel system som ikke krever innbygging (slik som Philips hue). Aldri i verden kunne jeg vurdert å bygge inn et lydsystem. Eller veldig spesielle duppedingser innbygd på kjøkkenet - sånn støvsuger i sokkel f.eks, eller kaffemaskin bygd inn i et kjøkkenskap, eller sånne stikkontakter som kan kjøres opp og ned fra benkeplate, nei takk. Alt dette kommer bare til å gå i stykker og bli til irritasjon. Men, sier ikke nei til vinskap neste gang, må dog ikke være innebygd.

En annen ting som jeg merkelig nok ikke vil ha, er felles klesskap for hele familien. Er fornøyd med å ha egne klær for meg selv. Har to barn, de er av forskjellige kjønn, og de er også fornøyde med egne klesskap, tror jeg, og muligheten til å velge egne klær selv, når de vil og hvordan de vil. Jeg tror mødrene som ønsker seg stort felles klesskap i tilknytning til bad er bare litt fortapt i småbarnsliv og klarer ikke helt å se at dette er en veldig kort periode, der du som mor MÅ velge klær for barna dine. Barna lærer fort å hente egne klær selv, og legge egne skitne klær i vask.

Anonymkode: 1f9e7...7a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.4.2024 den 14.10):

Jeg er overrasket over at så mange vil ha varme i golv, til og med cannbåren varme? Hvorfor synes dere detcer viktig i et moderne hus som knapt krever oppvarming? Vi har ikke hatt på varme i andre rom enn badet siden vi flyttet inn for tre år siden.

Stikkontakter var viktig for oss. Jeg har alltid tidligere hatt innebygd skjærefhøl, og ønsket ikke det. Foretrekker vanlig brødfjøl. Kokende vann i springen og innebygd avtrekk i komfyr fungerer fint. Var viktig å slippe damphette/ventilator over koketoppene. Valgte gassbluss, og de blr brukt mer enn jeg trodde på forhånd.

Oppbevaringsplass og godt vaskerom. Dyp vaskerom på vaskerommet til vaske/skylling av større ting.

Anonymkode: 45302...cdc

Du skulle prøvd å stå opp i første etasje her uten varme,før jeg tar på ovnen. Da er det bra kaldt her. Men vi har ikke vannbåren varme eller varmekabler,kun frittstående ovn.

Anonymkode: 883e7...5a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.4.2024 den 19.43):

Sigdal og HtH har, muligens også Drømmekjøkkenet. Stort sett alle kjøkkenleverandører som har høy sokkel (må være over 10 cm). 

Anonymkode: e2f16...15c

Kan bekrefte at Drømmekjøkkenet tilbyr sokkelskuffer. Vi har ganske lite kjøkken, så jeg hadde ikke klart meg uten den ekstra lagringsplassen.

Og mitt tips er å få ei dame til å tegne kjøkkenet. Kjøkkenet der vi bodde før ble tegnet av en mann, og det var ganske upraktisk (bortsett fra steikeovnen som var plassert i benkehøyde). Det kjøkkenet vi har nå ble tegnet av ei dame i 40-årsalderen og er så nær perfekt som det er mulig å få det her i huset.

Anonymkode: 65afa...a18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville hatt en gang hvor besøk kommer inn og en grov gang hvor vi selv henger i fra oss alt av klær. Ville også hatt et kombinert stort vaskerom og walking closet hvor alle husets klær er på for å slippe klesskap på hvert soverom og for lettere å holde orden i klesvasken. Litt sentralt i huset.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tørkeskap eller annen egnet løsning for daglig tørking av barnas våte sko og yttertøy.

Eget skap til støvsuger og vaskebøtte, gjerne i nærheten av stue og kjøkken. 

Eget vaskerom med tørkemuligheter.

Spisskammers/matbod ved siden av kjøkkenet.

Komfyr med pyrolyse og dør til kjøkkenet som kan lukkes. (Ellers stinker du ut huset og dreper kanarifuglen.)

Benkeplate i metall rett ved siden av komfyren.

Oppvaskkum med avrenning.

Minst mulig integrert, slik at det er lett å bytte og justere etter behov.

Et hus som fungerer strømmen forsvinner et par dager midtvinters. Generelt litt lei av alt som må lades eller trenger nye batterier til stadighet.

Anonymkode: 2419c...e78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Ting jeg kunne aldri tenke meg - er å bygge inn masse teknologi som blir utdatert om få år. F.eks en smarthus-system der du låser deg til en leverandør. Ikke gjør det, heller satse på en fleksibel system som ikke krever innbygging (slik som Philips hue). Aldri i verden kunne jeg vurdert å bygge inn et lydsystem. Eller veldig spesielle duppedingser innbygd på kjøkkenet - sånn støvsuger i sokkel f.eks, eller kaffemaskin bygd inn i et kjøkkenskap, eller sånne stikkontakter som kan kjøres opp og ned fra benkeplate, nei takk.

Anonymkode: 1f9e7...7a8

Ang. Smarthus-system så kan man jo velge KNX. Det er en standard som svært mange leverer utstyr til, så den blir neppe utdatert om kort tid. Med Philips Hue kan man vel ikke styre f.eks persienner og markiser?

Lydsystem, vel. Vi har innebygde høyttalere i stua til full surround. Innfelt i vegg, fra Klipsch. De er i samme farge som veggen og bortimot usynlige når deksel er på. Super lyd, uten "svarte bokser" av noe slag. Men dette er vanlige, "dumme" høyttalere da som er kablet opp mot en hjemmekino-receiver som enkelt kan byttes ut. Så høyttalerne holder nok i svært mange år. 

Stikkontakter i benkeplate er topp, skjønner ikke helt hvor vi ellers skulle hatt kontakter på kjøkkenøya. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.4.2024 den 11.32):

Vi skal bygge hus når vi omsider får råd, og har begynt å se på noen løsninger som gjør det mest mulig funksjonelt og praktisk.

Vi vil for eksempel ha brødskjærefjøl innebygd i kjøkkeninnredningen, innebygd hylle i kjøkkenskap for kjøkkenmaskin som kan dras ut, vaskerom med mye benkeplass og innebygd strykebrett, vaskemaskin og tørketrommel i god arbeidshøyde med hylle til kurv under, og en innebygd hylle i dusjen. Underlimt vask på kjøkkenet er et must. Skal også ha skuffer istedenfor skap i baderomsinnredningen.

Er ute etter flere sånne løsninger som gjør livet litt lettere, og er takknemlig for alle tips! :)

Anonymkode: 2b56b...06e

Nok bodplass, tenk på alt dere trenger innendørs bod til. Vi har bod til sengetøy, juleting, sportsting (til mange personer), verktøy, ekstra stoler til gjester, kofferter og bager, klær og sko som skal arves/venter på ny sesong++

og så er vi veldig fornøyd med kokevann i kranen på kjøkkenet

Anonymkode: 32e6c...f5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.4.2024 den 19.44):

Sigdal har ikke innebygget fjøl, men selger en fjøl som kan legges oppå en skuff og går inn i benken. Så den blir som innebygget, men du kan ta den av og vaske. 

Anonymkode: e2f16...15c

Takk:) 

Anonymkode: e79b1...9aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annig skrev (12 timer siden):

Jeg ville hatt en gang hvor besøk kommer inn og en grov gang hvor vi selv henger i fra oss alt av klær. Ville også hatt et kombinert stort vaskerom og walking closet hvor alle husets klær er på for å slippe klesskap på hvert soverom og for lettere å holde orden i klesvasken. Litt sentralt i huset.

Vi har egen inngangsdør til vaskerommet og det er den som bli brukt. Der inn kommer alt av skitne sko og yttertøy. skuffer til alle sine votter, luer osv. det jeg skulle ønske jeg hadde plass til var et tørkeskap (spes da barna var i bhg, men vi kom også langt med gulvvarme, knagger og skotørker). Integrert skapplass til strykebrett er nevnt og det skulle vi også gjerne hatt, men det ble ikke plass. Vaskerommet kan aldri bli stort nok 😆

Anonymkode: 32e6c...f5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varmepumpe !!

Anonymkode: b89b3...ebe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.4.2024 den 14.01):

- varme i gulv (hvertfall i stue og gang)

- stort nok kjøkken med mest mulig sammenhengende kjøkkenbenk. Er grusomt å bake/lage mat når man bare har 50 cm kjøkkenbenk så kommer vask så 30 cm kjøkkenbenk så kokeplate osv. Elsker kjøkkenet jeg har nå med masse benkeplass

- stor innglasset veranda, har det nå og elsker den!! Særlig når det er sol, men mye vind.

-  nok stikkontakter, man trenger mye mer enn man tror.

- praktisk vaskerom med plass til oppbevaring av støvsuger, mopp ++. Er så mange boliger i dag hvor jeg tenker «hvor i Guds navn har de tenkt at man skal oppbevare stygge nødvendigheter som nettopp støvsuger, vaskebøtte osv». Bør også være god planløsning slik at man ikke irriterer seg og kvier seg for å vaske/brette klær.

- store soverom. Haaater hater hater disse soverommene som er mindre enn en gjennomsnittlig fengselscelle som altfor mange boliger i Norge er utstyrt med - gir meg helt klaus

- ikke stue og kjøkken i ett. Vil kunne lage mat/slappe av i stua uten å forstyrre/bli forstyrret. Ikke noe deilig å sitte med oppvasken i sidesynet osv. kan godt være et L formet rom med kjøkkenet i den korte delen av L-en, men orker ikke ett svært allrom hvor alt skal foregå - har prøvd det og liker det ikke.

-  vinduer i allle rom!! Helt avhengig av dagslys

- masse takhøyde! Det gir meg skikkelig frihetsfølelse. Takler ikke lave skråtak hvor man må gå krokbøyd, stanger hodet i taket når man våkner osv - igjen: Klaus!

 

Anonymkode: 21fab...3c3

Vi hadde stue og kjøkken separert, men slo sammen og var veldig fornøyd. Da barna var små og lekte i stuen etter bhg kunne jeg følge med på alt når jeg lagde mat. Jeg synes også det er fint når jeg enten lager mat bare til familien eller når vi har gjester, da kan den som står på kjøkkenet alltid ta del i selskapet selv om gjestene er «i stuen».  Ulempen er selvsagt rot på kjøkkenet når man skal slappe av og må holde dette i orden.. (vi har et gammelt hus og det var derfor et lite kjøkken som gjorde det nødvendig.)

Anonymkode: 32e6c...f5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min store drøm er spiskammers/matbod! Og at den er lett å holde kjølig (ikke beregn å ha ekstra fryser der inne f.eks. som avgir varme. Har vokst opp med det i barndomshjemmet, utrolig praktisk.

 

Ellers syns jeg dere har tenkt på mye lurt😊 Jeg hadde derimot ikke valgt utdragbar skjærefjøl, har hatt det og synes det er så stort og kronglete å få rengjort den når det trengs. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Direkte inngang fra garasje via en grovgang/garderobe er nok den funksjonen jeg setter aller mest pris på i huset mitt.

Ellers er det meste allerede nevnt, men har noen løsninger jeg IKKE ville hatt:

Kjøkkenvask under vindu - nei. Synes det er rart å prioritere vasken på et sted hvor man heller kunne hatt benkeplate og arbeidsområde. Fint med dagslys/naturlig lys på kjøkkenbenken synes jeg, ikke på oppvasken. Når jeg vasker eller skyller kopper ser jeg ned på koppene, ikke på utsikten.

En hel vegg med høyskap på kjøkkenet - nei. Hva har folk i disse skapene? Kjøleskap, komfyr og matvarer? Virker veldig upraktisk. Ved siden av kjøleskap og komfyr vil jeg ha avlastningsplass på benk til å sette matvarer eller ildfaste former fra ovnen. Ville ikke hatt f.eks. ovnen midt på en sånn vegg. Ofte er det en kjøkkenøy foran høyskapveggen, men da må man snu seg rundt for å sette fra seg det man har i hendene.

Ser poenget med å ha ovnen i arbeidshøyde - men da må det også være avlastningsplass rett ved siden av.

Hvis kjøkkenet er stort nok ville jeg hatt masse benkeskap med skuffer og kun noen få veggskap (maks 3-4 stk). Veggskap over vasken er kjekt til glass og andre ting man fyller vann i.

Hvis det er åpen eller semiåpen kjøkken-stueløsning er det nok med en spiseplass. Trenger ikke både kjøkkenbord og spisebord. Disse kvadratmeterne ville jeg brukt til noe annet, som flere soner i stua eller bodplass.

Foretrekker semiåpen løsning der kjøkkenet og sofakroken ikke ligger i direkte linje pga. støy og forstyrrelser. L-form er fint.

Ellers har jeg aldri helt forstått hvorfor verandadøra ofte er plassert midt i stua. Jeg ville hatt den nærmest mulig kjøkkenet. Mesteparten av trafikken til verandaen går jo via kjøkkenet. Jeg ville hatt utendørs spiseplass rett utenfor kjøkkenet. Skjønner at det kan ha med sol og lys å gjøre, men for meg er det ikke et must å ha masse direkte sollys fra sør i stuekroken. 

Anonymkode: a3964...cd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skuffer i stedet for skap på badet har jeg dårlig erfaring med.   Anbefales ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jegermeg83 skrev (2 timer siden):

Skuffer i stedet for skap på badet har jeg dårlig erfaring med.   Anbefales ikke. 

Vi har hatt skap på badet alle steder der vi har bodd før, og har skuffer nå. Vi ELSKER skuffene, og synes det er noe av det beste med badet. SÅ mye enklere å finne frem og å holde orden. Ville aldri ha valgt skap igjen!

Anonymkode: dc932...16d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stikkontakter oppe der du planlegger julestjerner :)

Stikkontakt over skap på bad for eventuelle høytalere.

Stikkontakt inni skuffer og skap på bad for tannbørsteladere og hårfønere som bare ka  stå tilkoblet hele tiden.

smart styring av lys og varme slik at man kan programmere en lysbryter til å slå av alt lys i hele huset før man går hjemmefra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Malvinka said:

Stikkontakter oppe der du planlegger julestjerner :)

Stikkontakt over skap på bad for eventuelle høytalere.

Stikkontakt inni skuffer og skap på bad for tannbørsteladere og hårfønere som bare ka  stå tilkoblet hele tiden.

smart styring av lys og varme slik at man kan programmere en lysbryter til å slå av alt lys i hele huset før man går hjemmefra

jeg har gjort dette - som jeg uthever, og angrer egentlig. Betalte elektriker 1200 kr for hver ny stikkontakt, men "alle" julestjerner kommer nå med mulighet for batteri og er oppadbare, så man trenger ikke stikkontakt.  Så det er egentlig bortkastet penger. 

Endret av RedFox81
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...