Gå til innhold

Trening og metformin


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Prednisolon har gitt meg en kraftig redusert glukosetoleranse/insulinresistens, og etter å ha håndtert det med kosthold og aktivitet i mange år måtte jeg tilslutt få medisinsk hjelp.

Som de fleste andre ser ikke jeg på Metformin som en erstatning for andre tiltak som kosthold og aktivitet, det er et hjelpemiddel i tillegg til disse.

Vekt er ikke et problem for meg, men fordelingen av fett er det, og jeg håper at jeg kan få litt drahjelp for å få noen færre cm rundt midjen.

Men jeg har et spørsmål om trening som jeg håper noen med erfaring og kunnskap kan svare på.

Jeg merker at etter at jeg begynte på Metformin oppleves de vanlige øktene mine plutselig mer intensive enn før.
Jeg får høyere puls enn før, kroppen responderer på en annen måte, jeg blir støl av belastningen som ikke gjorde meg støl før osv.

Er dette tilfeldig, eller kan det være at Metformin påvirker treningen?  I så fall, kan noen forklare hvorfor dette skjer?

 

Anonymkode: 9becc...d4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ps: Jeg må legge til, øktene mine er lagt opp til å være lavintensive på grunn av hyperkortisolisme, så derfor er det ikke en senket melkesyreterskel som viser seg.

Anonymkode: 9becc...d4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Prednisolon har gitt meg en kraftig redusert glukosetoleranse/insulinresistens, og etter å ha håndtert det med kosthold og aktivitet i mange år måtte jeg tilslutt få medisinsk hjelp.

Som de fleste andre ser ikke jeg på Metformin som en erstatning for andre tiltak som kosthold og aktivitet, det er et hjelpemiddel i tillegg til disse.

Vekt er ikke et problem for meg, men fordelingen av fett er det, og jeg håper at jeg kan få litt drahjelp for å få noen færre cm rundt midjen.

Men jeg har et spørsmål om trening som jeg håper noen med erfaring og kunnskap kan svare på.

Jeg merker at etter at jeg begynte på Metformin oppleves de vanlige øktene mine plutselig mer intensive enn før.
Jeg får høyere puls enn før, kroppen responderer på en annen måte, jeg blir støl av belastningen som ikke gjorde meg støl før osv.

Er dette tilfeldig, eller kan det være at Metformin påvirker treningen?  I så fall, kan noen forklare hvorfor dette skjer?

 

Anonymkode: 9becc...d4b

Det er ikke sikkert det har  noe med metformin å gjøre. Når du  sier at  øktene har  blitt mer intensive så går jo pulsen opp, og du blir mer støl. Jeg har til tider tatt 500 mg Metformin og har ikke merket noe som helst annet enn at blodsukkeret har falt litt.  Jeg synes du beskriver noe så enkelt som at du har fått mer fart i kroppen, som kanskje skyldes overskudd grunnet jevnlig trening.

Anonymkode: 97e8d...6c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du trener lavintensivt så brenner du mer fett enn karbohydrater, og det betyr at du har mye mer  overskudd mot slutten av økta. Dette overskuddet kan føre til at du yter mer på slutten og blir mer støl. 

Anonymkode: 97e8d...6c1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer! Nyere forskning viser at metformin muligens beskytter mot kreft og forlenger livet.  Når det kommer til trening kan metformin muligens ha en virkning, men meg bekjent er det vel prednisolon som egentlig skal redusere makspuls og ikke metformin? Ville kanskje tatt en periode med lavintensiv trening. Da kan du se om du er overtrent, kroppen må venne seg til metforminen eller om metformin i seg selv er problemet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har en plage som du får medisiner for. Denne kombinasjonen av plage og medisiner og trening er det vel helst din profesjonelle lege som kan gi råd om.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har genetisk diabetes 2. Ikke overvektig. Ble først satt på Metformin, i 6 mnd. Tålte den ikke. Skjelvinger i kroppen, ustødig på beina, dårlig mage, og generelt dårlig almenntilstand. Det er svært mange som ikke tåler Metformin. Det vanlige da, er å bytte til Glucophage. Samme medisin, men annen produsent. Jeg tålte ikke den heller. Nå tar jeg bare en Jardiance daglig, og regulerer med kost. Fikk livet tilbake da jeg fikk slutte med Metformin/Glucophage.

Anonymkode: 9bdf9...53f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har genetisk diabetes 2. Ikke overvektig. Ble først satt på Metformin, i 6 mnd. Tålte den ikke. Skjelvinger i kroppen, ustødig på beina, dårlig mage, og generelt dårlig almenntilstand. Det er svært mange som ikke tåler Metformin. Det vanlige da, er å bytte til Glucophage. Samme medisin, men annen produsent. Jeg tålte ikke den heller. Nå tar jeg bare en Jardiance daglig, og regulerer med kost. Fikk livet tilbake da jeg fikk slutte med Metformin/Glucophage.

Anonymkode: 9bdf9...53f

Takk for svar. 
 

Jeg tror du misforstår meg litt, jeg skrev ikke at øktene var mer intensive, men at de oppleves slik. 
For eksempel kunne jeg gå på tredemøllen i 5 km/t og fremdeles ha puls under 100 bpm.  Etter metformin må jeg langt ned i belastning for å holde samme lave puls. 
 

Som sagt kan det være tilfeldig, men Metformin er den eneste forskjellen, og det er viktig for meg å finne ut av dette 😊

Anonymkode: 9becc...d4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har genetisk diabetes 2. Ikke overvektig. Ble først satt på Metformin, i 6 mnd. Tålte den ikke. Skjelvinger i kroppen, ustødig på beina, dårlig mage, og generelt dårlig almenntilstand. Det er svært mange som ikke tåler Metformin. Det vanlige da, er å bytte til Glucophage. Samme medisin, men annen produsent. Jeg tålte ikke den heller. Nå tar jeg bare en Jardiance daglig, og regulerer med kost. Fikk livet tilbake da jeg fikk slutte med Metformin/Glucophage.

Anonymkode: 9bdf9...53f

Beklager, siterte feil 😊

Anonymkode: 9becc...d4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Takk for svar. 
 

Jeg tror du misforstår meg litt, jeg skrev ikke at øktene var mer intensive, men at de oppleves slik. 
For eksempel kunne jeg gå på tredemøllen i 5 km/t og fremdeles ha puls under 100 bpm.  Etter metformin må jeg langt ned i belastning for å holde samme lave puls. 
 

Som sagt kan det være tilfeldig, men Metformin er den eneste forskjellen, og det er viktig for meg å finne ut av dette 😊

Anonymkode: 9becc...d4b

Puls under 100 er jo nesten ikke trening, er det legen din som har funnet på at du skal ta i såpass forsiktig? Man kan jo få mistanke om at du er i dårligere form fordi du bruker lite tid med puls 120+. Klassisk lavintensitetstrening er mye hardere enn det du driver  med, og da kan pulsen være f.eks. 70% av maxpuls eller nesten så mye du klarer uten å bli anpusten.

Anonymkode: 97e8d...6c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen, jeg tar det med videre for å se hva jeg kan få ut av det. :)

Angående rådet om å oppsøke lege.  Det har jeg gjort, og svaret der var at jeg måtte prøve og feile litt, derfor tenkte jeg at jeg kunne lære litt av andres erfaringer.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Puls under 100 er jo nesten ikke trening, er det legen din som har funnet på at du skal ta i såpass forsiktig? Man kan jo få mistanke om at du er i dårligere form fordi du bruker lite tid med puls 120+. Klassisk lavintensitetstrening er mye hardere enn det du driver  med, og da kan pulsen være f.eks. 70% av maxpuls eller nesten så mye du klarer uten å bli anpusten.

Anonymkode: 97e8d...6c1

Denne ville jeg svare spesifikt på.

Hvorvidt denne pulsen kan kvalifisere som trening eller ikke er egentlig lite relevant for meg.
100 bpm er ca 65% av min makspuls, og en grense jeg ikke kan overskride så veldig ofte fordi jeg ikke restituerer særlig godt.

Jeg ER i dårlig form fordi jeg ikke kan trene med høyere intensitet, men alternativet er ingen trening, og da vet jeg hva jeg velger.

 

Anonymkode: 9becc...d4b

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (3 timer siden):

Gratulerer! Nyere forskning viser at metformin muligens beskytter mot kreft og forlenger livet.  Når det kommer til trening kan metformin muligens ha en virkning, men meg bekjent er det vel prednisolon som egentlig skal redusere makspuls og ikke metformin? Ville kanskje tatt en periode med lavintensiv trening. Da kan du se om du er overtrent, kroppen må venne seg til metforminen eller om metformin i seg selv er problemet 

En liten ekstra takk til deg for at du satte meg på sporet 😊

Et kjapt søk viser at Metformin blsnt annet kan øke pulsen til de som ikke er overvektige, OG makspuls (samt aerobisk kapasitet) kan reduseres ved bruk av Metformin.  
 

Da fant jeg svaret jeg behøvde der. 😊

Neste skritt må være å finne den nye terskelen jeg kan ligge på fremover 😊

Anonymkode: 9becc...d4b

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk for svar alle sammen, jeg tar det med videre for å se hva jeg kan få ut av det. :)

Angående rådet om å oppsøke lege.  Det har jeg gjort, og svaret der var at jeg måtte prøve og feile litt, derfor tenkte jeg at jeg kunne lære litt av andres erfaringer.

Denne ville jeg svare spesifikt på.

Hvorvidt denne pulsen kan kvalifisere som trening eller ikke er egentlig lite relevant for meg.
100 bpm er ca 65% av min makspuls, og en grense jeg ikke kan overskride så veldig ofte fordi jeg ikke restituerer særlig godt.

Jeg ER i dårlig form fordi jeg ikke kan trene med høyere intensitet, men alternativet er ingen trening, og da vet jeg hva jeg velger.

 

Anonymkode: 9becc...d4b

Du sier at legen sier du skal prøve deg fram. Generelt er 65% av maks puls lav intensitet, men hva  skjer dersom du går til 70% eller helt opp til 75%. Blir du helt slått ut? Hvor lenge må du da restituere før du er et velfungernde menneske igjen?

Anonymkode: 97e8d...6c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du sier at legen sier du skal prøve deg fram. Generelt er 65% av maks puls lav intensitet, men hva  skjer dersom du går til 70% eller helt opp til 75%. Blir du helt slått ut? Hvor lenge må du da restituere før du er et velfungernde menneske igjen?

Anonymkode: 97e8d...6c1

Det korte svaret er at jeg blir syk.  Hvor syk, og varigheten av sykeperioden, kommer an på graden og varigheten av overbelastningen.

Jeg ble mildt overbelastet i går.  Det ble jeg ved å ha 103-110 bpm i ca 40 minutter. Etter dette økte hvilepuls med 5 bpm, hrv sank med 10 milisekunder, jeg har milde symptomer på oppbluss av kronisk betennelsessykdom.   Ved å ta det med ro den kommende uken vil det ikke få større konsekvenser enn dette.

Hvis jeg pusher på med litt forhøyet intensitet over lengre tid vil konsekvensene bli større.  Sist jeg pushet på for å prøve øke toleransen kunne jeg ikke trene på 3 år etterpå og det var etter ca 3 mnd med ca 70% av makspuls.

Anonymkode: 9becc...d4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det korte svaret er at jeg blir syk.  Hvor syk, og varigheten av sykeperioden, kommer an på graden og varigheten av overbelastningen.

Jeg ble mildt overbelastet i går.  Det ble jeg ved å ha 103-110 bpm i ca 40 minutter. Etter dette økte hvilepuls med 5 bpm, hrv sank med 10 milisekunder, jeg har milde symptomer på oppbluss av kronisk betennelsessykdom.   Ved å ta det med ro den kommende uken vil det ikke få større konsekvenser enn dette.

Hvis jeg pusher på med litt forhøyet intensitet over lengre tid vil konsekvensene bli større.  Sist jeg pushet på for å prøve øke toleransen kunne jeg ikke trene på 3 år etterpå og det var etter ca 3 mnd med ca 70% av makspuls.

Anonymkode: 9becc...d4b

Jeg skjønner, du ligger allerede på grensa med 100 bpm. At hvilepulsen øker etter trening, det skjer med alle, men betennelses-sykdommen din er et ordentlig problem. Er det sånn at du må vente til hvilepulsen er tilbake til normalt før du gjør neste mosjonsøkt?

Anonymkode: 97e8d...6c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde å google. Leser litt nå om metformin og hjerte, men det er  på engelsk og jeg skjønner det ikke helt. https://cardiab.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12933-020-01176-4

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28709719/

Sitat fra pubmedlink: "

Results: At the cellular level metformin's produces both AMP-activated kinase (AMPK) dependent and independent effects. At the systemic level, possibly also through other pathways, this drug improves endothelial function, protects from oxidative stress and inflammation, and from the negative effects of angiotensin II. On the myocardium it attenuates ischemia-reperfusion injury and prevents adverse remodeling induced by humoral and hemodynamic factors. The effects on myocardial cell metabolism and contractile function being not evident at rest or in more advanced stages of cardiac dysfunction, could be relevant during transient ischemia, during an acute increase in workload and in the early stages of diabetic/hypertensive cardiomyopathy as confirmed by few small clinical trials and some observational studies. The overall evidence emerging from both clinical trials and real world registry is in favor of a protective effect of metformin with respect to both coronary events and progression to heart failure.

Conclusions: Given this potential, its efficacy and its safety (and also its low cost) metformin remains the central pillar of the therapy of diabetes."

Her står det at metformin beskytter mot inflammasjon, og det bør vel være fint for deg, TS?

Jeg tror egentlig Metformin på en eller annen måte reduserer blodsukker, og at høyt blodsukker sliter på blodårer , særlig de minste ytterste årene.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3120188/

Utdrag fra denne: "

RESULTS

Metformin increased heart rate and plasma lactate during exercise (both P ≤ 0.01) but lowered respiratory exchange ratio (P = 0.03) without affecting total energy expenditure, which suggests increased fat oxidation. Metformin plasma concentrations were greater at several, but not all, time points on the exercise day compared with the nonexercise day. The glycemic response to a standardized meal was reduced by metformin, but the reduction was attenuated when exercise was added (metformin × exercise interaction, P = 0.05). Glucagon levels were highest in the combined exercise and metformin condition.

CONCLUSIONS

This study reveals several ways by which metformin and exercise therapies can affect each other. By increasing heart rate, metformin could lead to the prescription of lower exercise workloads. Furthermore, under the tested conditions, exercise interfered with the glucose-lowering effect of metformin."

I denne siste artikkelen står det altså at pulsen øker med Metformin og at dette kan lede til anbefaling av lavere treninigsintensitet.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg skjønner, du ligger allerede på grensa med 100 bpm. At hvilepulsen øker etter trening, det skjer med alle, men betennelses-sykdommen din er et ordentlig problem. Er det sånn at du må vente til hvilepulsen er tilbake til normalt før du gjør neste mosjonsøkt?

Anonymkode: 97e8d...6c1

Det stemmer, jeg ligger helt på grensen nå. 
 

Når det gjelder hvilepuls: 
61-65 er vanlig for meg. 
65-67, da må jeg ta det med ro, men kan fremdeles være litt hverdagsaktiv. 
68 og oppover, da må jeg «hvile meg frisk». 
Jeg har dessverre veldig lett for å bli systemisk overbelastet. 
 

Nå steg hvilepulsen fra 63 til 68 over natten, og da kan jeg ikke gå tilbake til normal hverdag inntil den blir bedre. 
 

I Grosny skrev (1 time siden):

 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3120188/

Utdrag fra denne: "

RESULTS

Metformin increased heart rate and plasma lactate during exercise (both P ≤ 0.01) but lowered respiratory exchange ratio (P = 0.03) without affecting total energy expenditure, which suggests increased fat oxidation. Metformin plasma concentrations were greater at several, but not all, time points on the exercise day compared with the nonexercise day. The glycemic response to a standardized meal was reduced by metformin, but the reduction was attenuated when exercise was added (metformin × exercise interaction, P = 0.05). Glucagon levels were highest in the combined exercise and metformin condition.

CONCLUSIONS

This study reveals several ways by which metformin and exercise therapies can affect each other. By increasing heart rate, metformin could lead to the prescription of lower exercise workloads. Furthermore, under the tested conditions, exercise interfered with the glucose-lowering effect of metformin."

I denne siste artikkelen står det altså at pulsen øker med Metformin og at dette kan lede til anbefaling av lavere treninigsintensitet.

Tusen takk for at du tok deg tid til dette, det satte jeg veldig pris på. Den siste artikkelen var en av de jeg fant også, og jeg kom til samme konklusjon, at jeg bør trene med enda lavere intensitet enn før, så får jeg heller øke litt etter litt, og finne tålegrensen min. 
 

At Metformin kan virke antiinflammatorisk er veldig bra, men det får være en postitiv ekstrabonus hvis det skjer. 
Akkurat nå er jeg bare overlykkelig for at jeg kan spise en moden banan 😊
 

Anonymkode: 9becc...d4b

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...