Gå til innhold

Topping og selektering i barneidretten

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
TomKrus skrev (1 minutt siden):

Vinne er viktig hele tiden også for barn, om du tror noe annet har du ikke peiling. Og om du som trener ikke vet dette vil barna fryse ut de som er dårlige og ikke når opp også på privaten når du ikke kan følge med !  For å si det litt enkelt de "dårligste" får skylden. Barn er nådeløse slik sett. Derfor må treneren ha dette klart for seg, og ha begge disse tingene for øyet. Stille et godt lag, og også finne plass for de som ikke henger helt med.  For det er jo som du sier, ellers slutter jo alle de som ikke får spille, og man sliter med å stille lag. Det er en kjent problemstilling i alle fall på bygda. 

Glad for at du ikke er trener for mine barn sine lag hvertfall. Du dreper motivasjonen for de som ikke er best om de ikke får spille men bare skal være der for at de beste skal kunne stille lag.

Og ja, barna vet utmerket hvem som er best. Din rolle som trener er selvfølgelig å skape lagfølelse og aksept for alle og å utvikle det enkelte det barn etter dettes ferdigheter og muligheter, ikke å fyre opp under dårlige holdninger blant barn (og voksne) der de dårligste konsekvent vises til benken og ikle får lov å være med. Dårlige holdninger på laget kommer fra slik pedagogikk som din.

Anonymkode: 7e91a...9fe

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Glad for at du ikke er trener for mine barn sine lag hvertfall. Du dreper motivasjonen for de som ikke er best om de ikke får spille men bare skal være der for at de beste skal kunne stille lag.

Og ja, barna vet utmerket hvem som er best. Din rolle som trener er selvfølgelig å skape lagfølelse og aksept for alle og å utvikle det enkelte det barn etter dettes ferdigheter og muligheter, ikke å fyre opp under dårlige holdninger blant barn (og voksne) der de dårligste konsekvent vises til benken og ikle får lov å være med. Dårlige holdninger på laget kommer fra slik pedagogikk som din.

Nei det gjør det overhodet ikke, tar du dette som bare lek ? De beste søker andre lag om de har muligheten og de gjør det !  Da faller også laget sammen! Så her må en trener ha begge disse to tankene i hodet samtidig. For de fleste går jo dette bra, så lenge man er klar over problemstillingen. 

Så må hele gruppen sakte tilvennes at de beste spiller jo eldre barna blir, fra gutteklassen av og opp ? Da spiller de beste mest uansett, og uten tilvenning over litt tid ? Man er sjanseløs i henhold til å få et lag til å fungere. 

Endret av TomKrus
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

At laget er sterkest mulig (i betydningen å vinne hele tiden) er fullstendig feil fokus når barna er under 12 år. Et sterkt lag er et lag med mange spillere som kan vare også inn i ungdomstiden, de fem beste som er de eneste som gidder fortsette er ikke er nok til et lag. 

Vinne er ikke det viktigste når barna er små. Er du litt smart som trener er det viktigste å kunne lage individuelle mål for den enkelte spiller. For en som ikke er så flink til å gå på mål i håndball er det kanskje et mål å prøve seg tre ganger på en omgang (ikke fokus på antall mål, men å gå på mål og prøve å skyte), mens for en egoist er det et bedre mål å si at «du får skyte tre ganger selv, men etter det er din oppgave å lage skikkelig gode pasninger til dine medspillere» eller «nå skal du øve på høyrevenstrefinte/underarmsskudd/you name it». Da bygger man lag, ikke egotripp, og man har fokus på å mestre viktige elementer som er viktig senere og sikrer en god utvikling av den enkelte spiller. Å bare vinne skaper ikke en dritt på lang sikt, det er noe som kommer ut av god spillerutvikling og det å ha et godt og bredt lag med godt samhold. 

Ditt fokus er jo nettopp det som er feil i barneidretten nå - vi skal vinne for enhver pris og så skal vi hurtigst mulig bli kvitt de dårlige. Husk på at uten et lag er det ingenting igjen, og den som aldri har tatt i en ball når han er 6 år kan bli skikkelig god om han får god og kompetent opplæring. 

I tillegg er det å lære å tape en viktig del av det å bli god. Man må lære at man ikke vinner hver gang og man må lære at om man skal gjøre det bedre neste gang så må man også trene hardere.  Spillerne på et lag blir jo ikke bedre av at man nekter de dårligste å spille.  Det eneste man gjør er å skjule de dårligste.  Barna blir bedre av å jobbe hardere.   Og som du sier så får man ikke de dårligste til å jobba hardere ved å nekte dem å spille. De ender kun med at de dårligste slutter.  

Anonymkode: 891ba...fda

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
TomKrus skrev (1 minutt siden):

Nei det gjør det overhodet ikke, tar du dette som bare lek ? De beste søker andre lag om de har muligheten og de gjør det !  Da faller også laget sammen! Så her må en trener ha begge disse to tankene i hodet samtidig. For de fleste går jo dette bra, så lenge man er klar over problemstillingen. 

De beste får alltid et tilbud, og er det et annet sted er det kanskje like greit? De beste trenger også å lære å kjempe, takle motstand, håndtere å tape, heie på sine lagkamerater og å gjøre andre bedre. Sportsnorge gir 0,00001 % som virkelig er gode, mens folkehelse og idrettsglede er målet for resten. Mobber du folk ut fordi de er dårlige når de er 10 år har du totalt misforstått hva barneidretten handler om. 

Nei, laget faller ikke sammen om 2 av 30 går videre på en elitesatsing, men om 20 av 30 blir mobbet ut før de fyller 13 har du et problem. De gode går nok videre i eliteklubben uansett - særlig om morklubben ikke lengre har lag eller man ikke har vennene sine der fordi treneren mobbet de ut.

Noe annet jeg har sett hos oss (håndball) er dessuten at de som er gode gjerne gjør samme finta hver eneste gang. Plutselig funker det ikke lengre siden motstanderen har lært seg å hpndtere det i forsvaret, og da faller plutselig alt i grus når ingen kan gå på mål og den som var god plutselig ikke var så god lengre.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

I tillegg er det å lære å tape en viktig del av det å bli god. Man må lære at man ikke vinner hver gang og man må lære at om man skal gjøre det bedre neste gang så må man også trene hardere.  Spillerne på et lag blir jo ikke bedre av at man nekter de dårligste å spille.  Det eneste man gjør er å skjule de dårligste.  Barna blir bedre av å jobbe hardere.   Og som du sier så får man ikke de dårligste til å jobba hardere ved å nekte dem å spille. De ender kun med at de dårligste slutter.  

Edit:  Samme gjelder når man lar de beste få spille kamper selv om de ikke gidder å komme på trening når det er dårlig vær.  Skal man få noen gode så må man selvsagt belønne innsats. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Edit:  Samme gjelder når man lar de beste få spille kamper selv om de ikke gidder å komme på trening når det er dårlig vær.  Skal man få noen gode så må man selvsagt belønne innsats. 

Slutt å henge deg opp i andres grunner til å ikke delta på trening og bruk heller energi til å bidra til utvikling av eget barn og aller helst utvikling av barnets lag !    Stemningen blir også mye bedre.  Igjen, Du vet ikke alltid årsak til fravær og slutt å overføre negative holdninger om andre spillere og trenere.  

Foreldre uten erfaring kan ikke alltid se alle spillerenes positive og negative sider. 

Men når dere klager i innlegg her, skriv inn alder på barna, for forventninger i barnefotball og ungdomsfotball er ikke det samme

Anonymkode: 2fe79...e32

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Slutt å henge deg opp i andres grunner til å ikke delta på trening og bruk heller energi til å bidra til utvikling av eget barn og aller helst utvikling av barnets lag !    Stemningen blir også mye bedre.  Igjen, Du vet ikke alltid årsak til fravær og slutt å overføre negative holdninger om andre spillere og trenere.  

Foreldre uten erfaring kan ikke alltid se alle spillerenes positive og negative sider. 

Men når dere klager i innlegg her, skriv inn alder på barna, for forventninger i barnefotball og ungdomsfotball er ikke det samme

Det er snakk om 10-11 åringer i tråden her om du leser hovedinnlegget.

Ja, det er annerledes når ungene biller 12-13, men det er fortsatt viktig å bevare laget og bredden - ellers er det plutselig bare de beste igjen. Folkehelsa er ikke tjent med det, og plutselig har du noen som blir gode seint. 

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Nei, jeg vet ikke årsaken og jeg kunne ikke brydd meg mindre heller.  Det er ingen som har blitt gode av å  komme med unnskyldninger for hvorfor man ikke kan trene når det er dårlig vær. 

Angående dette med å bruke energien konstruktivt. Du kan jo selv bruke energien din på å skaffe sponsorpenger og offentlige tilskudd slik at barna i området ditt får innendørshaller å trene på i helgene  og betalte trenere i stedet for å klage over at dere ikke har penger til slikt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nei, jeg vet ikke årsaken og jeg kunne ikke brydd meg mindre heller.  Det er ingen som har blitt gode av å  komme med unnskyldninger for hvorfor man ikke kan trene når det er dårlig vær. 

Angående dette med å bruke energien konstruktivt. Du kan jo selv bruke energien din på å skaffe sponsorpenger og offentlige tilskudd slik at barna i området ditt får innendørshaller å trene på i helgene  og betalte trenere i stedet for å klage over at dere ikke har penger til slikt. 

Jeg faktisk sitter i styret i klubben til sønnen og bor i område hvor kommunen motarbeider alle tiltak gjennom å trenere reguleringsplaner for utbygging så gjør det jeg kan, men det er tungt.  Klubben får midler gjennom ulike stiftelser, men ikke til alt.  Det er dessverre ingen lokale hjørnestensbedrifter her som kan sponse ny tomt og bygg.  Vi er heller langt fra eneste klubben i kommunen.  

Tilbudet om betalt trener får man gjennom ekstratiltak FFO/Akademi. Ungdomslag får betalt trener (to årskull samlet) 

AnonymBruker
Skrevet

Her har trenerne til min eldste meldt på ett lag i bredde, og ett lag i øvet. De deles etter evner, men også ønsker. Det vil si at dersom barna har lyst å delta får de lov. Ikke alle kampene, dersom mange har ønske. Det synes jeg er fint. Mitt barn hører definitivt hjemme i bredde, men har også deltatt i øvet, etter eget ønske. Når de fleste er gode, er det gøy å være med. Jeg ser at trenerbarna (som ofte er de beste), kun melder på sine barn i bredde ved behov for flere spillere. Det synes jeg er fint. Jeg ser at de vanlige breddespillerne får prøve seg mye mer når de «beste» ikke er med. Det er også sånn at når de som normalt spiller på øvet spiller med bredde, har de de litt mindre sentrale plasseringene, slik at de ikke dominerer spillet. Dette tror jeg er «topping» av god sort. 

Anonymkode: f5ca7...c6a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har veldig god erfaring med differensiering på trening. De svakeste får mye mer ballkontakt/involveringer, og man kan tilpasse øvelsene til å jobbe mer med basisferdigheter. De bedre får større tempo i spillet, og flere utfordringer tilpasset sitt nivå. Motivasjon og mestring for alle. 

Utfordringen er jo de få som etter flere år enda knapt løper, forstår hvor de skal plassere seg på banen, eller kan ta i mot en ball. Her har trenere vært gode på inkludering, men ingen av lagene vi møter lenger har spillere som er på samme nivå som våre 2-3 svakeste. Barna er flinke til å backe disse det gjelder, men det er jo forståelig nok frustrerende. Og dessverre helt nødvendig at de beste tar mer ansvar og er mer selvstendig ("ego"), ellers er vi sjanseløse i alle kamper. 

Anonymkode: 1e19f...319

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har veldig god erfaring med differensiering på trening. De svakeste får mye mer ballkontakt/involveringer, og man kan tilpasse øvelsene til å jobbe mer med basisferdigheter. De bedre får større tempo i spillet, og flere utfordringer tilpasset sitt nivå. Motivasjon og mestring for alle. 

Utfordringen er jo de få som etter flere år enda knapt løper, forstår hvor de skal plassere seg på banen, eller kan ta i mot en ball. Her har trenere vært gode på inkludering, men ingen av lagene vi møter lenger har spillere som er på samme nivå som våre 2-3 svakeste. Barna er flinke til å backe disse det gjelder, men det er jo forståelig nok frustrerende. Og dessverre helt nødvendig at de beste tar mer ansvar og er mer selvstendig ("ego"), ellers er vi sjanseløse i alle kamper. 

Ja, om man faktisk klarer å beholde disse spillerne helt opp mot og oppi i ungdomsfotballen og de er på banen kan det føles som man har 1-2 spillere mindre på banen.  Ja, det er fortsatt 17-18 åringer som er med på lag som ikke ville klare å treffe nettet fra så nærme som 16-meteren i øvelsen nettsus engang og har spilt siden 1. klasse.  (fotball)  Miljøet er nok i overkant bra om disse spillerne ikke slutter selv med minimal mestring. De fleste stiller nok litt mer krav til egen mestring for å bli værende på en aktivitet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Her har trenerne til min eldste meldt på ett lag i bredde, og ett lag i øvet. De deles etter evner, men også ønsker. Det vil si at dersom barna har lyst å delta får de lov. Ikke alle kampene, dersom mange har ønske. Det synes jeg er fint. Mitt barn hører definitivt hjemme i bredde, men har også deltatt i øvet, etter eget ønske. Når de fleste er gode, er det gøy å være med. Jeg ser at trenerbarna (som ofte er de beste), kun melder på sine barn i bredde ved behov for flere spillere. Det synes jeg er fint. Jeg ser at de vanlige breddespillerne får prøve seg mye mer når de «beste» ikke er med. Det er også sånn at når de som normalt spiller på øvet spiller med bredde, har de de litt mindre sentrale plasseringene, slik at de ikke dominerer spillet. Dette tror jeg er «topping» av god sort. 

Dette er differensiering på en god måte og forhåpentlig ser foreldrene at denne nivåinndelingen gir mest mestring. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Når jeg betegner spillere som ego, mener jeg ikke selvstendige spillere. Jeg mene spillere som virkelig ikke sentrer, og for all del selv skyter på mål selv om det er spillere som er bedre plassert foran mål de lett kunne spilt til. De er særdeles flinke til å gi kommentarer til medspillerne sine om de ikke sentrer eller spiller slik de selv ville gjort og viser med hele kroppen at de er misfornøyde. Denne arrogansen tar de så klart med seg i andre sosiale sammenhenger også og de andre vil jo da helst ikke omgås dem på fritiden, men da er foreldrene deres raskt på banen med å si at «alle må med»!
Vi snakker ikke om spillere som tar ansvar og «bare» vil vinne.   Bare sånn at det er helt klart 😀 

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Dette er differensiering på en god måte og forhåpentlig ser foreldrene at denne nivåinndelingen gir mest mestring. 

Helt enig. Jeg er enig i at alle må få utfordringer, problemet oppstår når det ikke er klare regler og barna selv ikke aner hva som er utslagsgivende, bortsett ferdigheter. Jeg tenker jo at er treneren så klare på hvilke ferdigheter de ønsker å ha på et topper lag bør de også være såpass at de tar seg tid til å snakke med barna det gjelder og gi de helt konkrete tips og råd om hva som skal til for at skal bli bedre. Det nytter ikke å si «kom på alle treninger» og de kommer på alle treninger og ikke noe skjer. 
problemet mitt er altså at treneren bare topper lag uten å få med seg helheten eller ser hvert enkelt barn. 
det knekker jo lysten for alle som ikke er så gode.

AnonymBruker
Skrevet
123Frustrert skrev (5 timer siden):

Må sitter dere begge to for, nei, det er ikke kapasitet hos trenerne nok til å holde fokus på begge deler. De toppe og har valgt dette fremfor å bevare alle i idretten. Det er stort sett trenernes barn som får ekstra utfordringer. Det er nok av flinke fotballspillere på laget, som så absolutt kunne spilt opp. Det er her problemet ligger, ikke i toppingen selv. Det er måte det gjøres på. Full fokus på de som er «best» og ingen konsekvenser for dårlig oppførsel på banen, og ja, det er så klart dårlige rollemodeller som er årsaken. Trener-foreldre kjefter og smeller de også, og spillere blir tatt ut med en gang. Hadde de fått til begge deler, både et hadde det vært kjempe fint!! 

Frafall i ungdomsidretten er noe annet enn det jeg snakker om her, selv om det godt kan være et resultat avhopping det også. Det er jo Damm bør begynne med det, og ikke i 2-3 klasse som de gjorde hos oss. Nå er det knapt spillere igjen.

Hadde alle fått mestring hadde det vært kjempe fint, men slik er det ikke hos oss. Det handler heller ikke om noen barn som ikke er så interessert i idretten og ikke trener så mye som andre. 

Det jeg underet meg over er at det a) stort sett er fedre som holder på slik og b) de forholdende ikke til barneidrettensbestemmelser. Hvorfor er det slik? 

Jeg kjenner igjen mye av det du sier ettersom min også drev med fotball før hen valgte å slutte med dette for å satse på den individuelle idretten hen er på landslaget i.  Og jeg var selv en forelder som sa ifra hos fotballklubben fordi foreldretrenernes unger fikk delta på flere kamper enn de andre ungene. Det ble ikke godt mottatt for å si det slik.

Som nevnt tidligere så tror jeg det er slik fordi disse fedrene aldri nådde opp selv, og dermed ser en ny sjanse til å leve ut fotballdrømmen gjennom ungene om en mulig proffkarriere. Til info så var det ingen av disse foreldretrenerungene som noen gang nådde opp til kretslag, langt mindre til landslag.

Jeg er ellers ikke enig i at barneidrettsbestemmelsene alltid bare er et gode. For å få matche barna på  høyt / internasjonalt nivå så må man reise til utlandet for at de skal få delta på konkurranser. Fordi de ikke får konkurrere på nasjonalt nivå før de er 13  i Norge. Så barneidrettsbestemmelsene kan også være en ulempe hvis man er veldig god.

Men jeg er enig med deg i at så lenge man konkurrerer i Norge så skal bestemmelsene følges. Derfor sa jeg selv ifra til klubben (og kretsen) da de ikke ble fulgt i vår klubb.

Anonymkode: ee302...3d4

AnonymBruker
Skrevet

Topping kan meldes inn til NFF når det skjer i barnefotballen. Lokal klubb her står og sier at soilleren er viktigere enn laget. For noe tull. Spilleren er ingenting uten laget. Det er så mange inkompetente foreldretrenere det ute at jeg blir helt kvalm. 

Anonymkode: a5dd0...2c2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Høres ut som kloke foreldre og trenere! 

Anonymkode: 37560...d42

AnonymBruker
Skrevet

Datteren min spiller håndball på jenter 12 år og vi har en ENORM forskjell i utvikling på spillerne. Jeg tenker det må være de absolutte ytterkanter på hele trinnet. 

Tenk selv da hvor utrolig liten man føler seg når en vanvittig god og erfaren spiller nesten ikke tør å kaste ballen til deg fordi du stort sett mister den? Eller at du som veldig god sjelden lærer noe nytt fordi folk ikke følger med eller er redde for ballen? Eller ikke orker å løpe… 

Her har vi to lag der vi tilpasser etter hvem vi skal spille mot. Hvis vi vet det er et godt lag, setter vi p

AnonymBruker
Skrevet

Datteren min spiller håndball på jenter 12 år og vi har en ENORM forskjell i utvikling på spillerne. Jeg tenker det må være de absolutte ytterkanter på hele trinnet. 

Tenk selv da hvor utrolig liten man føler seg når en vanvittig god og erfaren spiller nesten ikke tør å kaste ballen til deg fordi du stort sett mister den? Eller at du som veldig god sjelden lærer noe nytt fordi folk ikke følger med eller er redde for ballen? Eller ikke orker å løpe… 

Her har vi to lag der vi tilpasser etter hvem vi skal spille mot. Hvis vi vet det er et godt lag, setter vi på flere gode spillere. Hvis noen ikke orker å løpe tas de av banen. Det må man faktisk kunne forvente at de klarer når de er 12 år. De oppfordres til å jogge for å få opp kondisen. De beste jogger jo uansett. 
Den beste og dårligste settes ikke ved siden av hverandre på banen. 
De to beste hospiterer opp et nivå, men de er strengt på at dette må komme i tillegg til eget nivå og de stiller alltid på alt som er av trening og opplegg.

Neste år blir det 1. og 2.lag, men det skal våre bevegelse mellom lagene og jeg tipper cirka 6-7 spillere av 30 vil spille på begge lagene. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...