Gå til innhold

Har dere datet eller hatt sex med noen over deres liga? Tenker dere på deres fremtidige kjærester når dere gjør det?


Majer

Anbefalte innlegg

I denne artikkelen fra NRK påpekes det at svært mange kvinner har sex med noen over deres liga, og at det er derfor de ikke oppnår forhold https://www.nrk.no/ytring/jakten-pa-kjaerligheten-1.16801262

Personlig har jeg alltid vært av den oppfatning at man egentlig har relativt god kontroll over sin egen verdi på datingmarkedet, men jeg merker jo selv at det er mye lettere for meg å matche med damer som er 2-6 år eldre enn meg enn motsatt vei. Jeg har tenkt at det enten er fordi de har brukt tiden sin på å møte menn med høyere markedsverdi enn dem selv eller fordi de har lavere markedsverdi enn det eks bildene på tinder gir inntrykk av

Så det gjør også at når jeg har på eldre kvinner på datingapper så innbiller jeg meg at jeg har større markedsverdi enn jeg egentlig har, men at jeg får en reality check når jeg skrur ned alderen på aktuelle kandidater. Så kommer jo spørsmålene. Hvordan skal man som kjæreste føle seg når man vet at en kjæreste har datet noen med høyere markedsverdi tidligere? Og hva er poenget med datingapper dersom de reduserer din markedsverdi?

Endret av Majer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke over, men under. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet man hva slags markedsverdi en selv og andre har?

  • Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yodas skrev (1 minutt siden):

Hvordan vet man hva slags markedsverdi en selv og andre har?

Nei, det er bare tull vettu. Merkelig måte å tenke på.

Anonymkode: 8c65c...bae

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror heller jeg har gått stadig opp i "markedsverdi" (teit ord men). Har stort sett hatt sex kun med kjærester, har få ons bak meg og det var ikke med noen jeg heller ville vært kjæreste med. Så kjennetegn meg personlig lite igjen i den tendensen. 

Anonymkode: 2248f...18b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (14 minutter siden):

I denne artikkelen fra NRK påpekes det at svært mange kvinner har sex med noen over deres liga, og at det er derfor de ikke oppnår forhold https://www.nrk.no/ytring/jakten-pa-kjaerligheten-1.16801262

Personlig har jeg alltid vært av den oppfatning at man egentlig har relativt god kontroll over sin egen verdi på datingmarkedet, men jeg merker jo selv at det er mye lettere for meg å matche med damer som er 2-6 år eldre enn meg enn motsatt vei. Jeg har tenkt at det enten er fordi de har brukt tiden sin på å møte menn med høyere markedsverdi enn dem selv eller fordi de har lavere markedsverdi enn det eks bildene på tinder gir inntrykk av

Så det gjør også at når jeg har på eldre kvinner på datingapper så innbiller jeg meg at jeg har større markedsverdi enn jeg egentlig har, men at jeg får en reality check når jeg skrur ned alderen på aktuelle kandidater. Så kommer jo spørsmålene. Hvordan skal man som kjæreste føle seg når man vet at en kjæreste har datet noen med høyere markedsverdi tidligere? Og hva er poenget med datingapper dersom de reduserer din markedsverdi?

"Hardt arbeid krever tid, og tid har du begrenset av. Bruk tiden din godt. Ergo, kom deg ut av mannosfæren!" 

Rådet til menn fra denne psykologen som ser på pardannelse fra et evolusjons psykologisk perspektiv.

Når det han skriver om kvinner (populasjon gjennomsnitt) så er dette noe som for eksempel Tinder prøver å hindre, som er taps aversjon.

TS, til ditt spørsmål så er kona min over min liga (sett fra mitt ståsted) , og jeg håper jeg er over hennes liga (sett fra hennes ståsted) . Da den kombinasjonen gir de lykkeligste forholdene. 

 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke over, bare under. I nøden spiser fanden fluer osv. 

Anonymkode: f0a0e...fa1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg er pen og ettertraktet har jeg gått under, rett og slett fordi jeg hadde en oppspist selvfølelse etter mobbing i ungdomsårene. Har alltid fått mye oppmerksomhet men gått etter «trygge» menn som ingen vil ha. Nå som jeg har jobbet med meg selv har jeg våget å øke standard og jaggu har jeg sjans der også 😊

Anonymkode: 902bd...b6c

  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sluttet å tenke på disse tingene. Mennene med lav selvtillit behandlet meg elendig, jeg tar ikke i dem med en ildtang lenger. Da er jeg heller enslig. Jeg synes godt han som skrev innlegget kunne ha tatt med oss som gladelig lever alene heller enn å kompromisse.

Anonymkode: 2a29c...d54

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid vært med pene gutter og flere har jobbet som fotomodell.

Nå er jeg i 50-årene og utseendet mitt er nedadgående, men da jeg var i 20 og begynnelsen av 30-årene var jeg ganske søt men ikke modell pen.

Har alltid vært slank, hatt en fin kropp og kledd meg kult, så  tror det kan ha vært årsaken.

Anonymkode: 13c64...222

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Majer said:

I denne artikkelen fra NRK påpekes det at svært mange kvinner har sex med noen over deres liga, og at det er derfor de ikke oppnår forhold https://www.nrk.no/ytring/jakten-pa-kjaerligheten-1.16801262

Personlig har jeg alltid vært av den oppfatning at man egentlig har relativt god kontroll over sin egen verdi på datingmarkedet, men jeg merker jo selv at det er mye lettere for meg å matche med damer som er 2-6 år eldre enn meg enn motsatt vei. Jeg har tenkt at det enten er fordi de har brukt tiden sin på å møte menn med høyere markedsverdi enn dem selv eller fordi de har lavere markedsverdi enn det eks bildene på tinder gir inntrykk av

Så det gjør også at når jeg har på eldre kvinner på datingapper så innbiller jeg meg at jeg har større markedsverdi enn jeg egentlig har, men at jeg får en reality check når jeg skrur ned alderen på aktuelle kandidater. Så kommer jo spørsmålene. Hvordan skal man som kjæreste føle seg når man vet at en kjæreste har datet noen med høyere markedsverdi tidligere? Og hva er poenget med datingapper dersom de reduserer din markedsverdi?

Off dette markedsverdi/redpill tankesettet er så patetisk. Det er mennesker, ikke boliger. Slutt å konsumer sånt tull. Se etter noen som er snill, gøy å være med og digg å ligge med. Drit i hva andre måtte mene.

  • Liker 17
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg har gått ned i liga pga tidligere lsv selvtillit. Har datet og hatt sex med menn jeg i mitt stille sinn har tenkt har vært dumme som brød, men så har jeg liksom bortforklart det for meg selv.

De har muligens trodd de har vært parten som gikk ned i liga da.

Anonymkode: 41b99...ff8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mann på 35. Synes "liga" kan være ganske misvisende.   Hvor lett det er å få date/sex kommer veldig an på hvor man leter. Jeg har ikke sjans til å få noe som helst på  Tinder.  Men er jeg i en bursdag med felles venner så kan jeg bli sjekket opp av gjennomsnittlig pene damer.  Enkelte ganger kan jeg også bli sjekket opp av svært pene damer. Jeg har noen venner som er veldig flinke  til å  legge inn godt ord for meg og det kan gi svært mange plusspoeng når man møter damer blant felles vener. 

Anonymkode: 70336...f92

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Markedsverdi? Sorry, jeg kom uten prislapp. Jeg har datet og vært i forhold med alt fra plattformsjefer,inginør ,økonomer, selgere, IT konsulent, forskere,arkitekt,vekter,militær, mekanikere, rike og midt på treet økonomisk samt slitere. Det er ikke noe markedsverdi. Men om man treffer noen på samme bølgelengde er vel målet. Og jeg selv var tidvis renholder, vekter, eget firma som fotograf,logistikk, dørvakt. Ikke rik, men midt på treet. Jeg er ikke super pen, ei heller stygg. Høy og mørk som man sier. Men med humor og glimt i øyet så skaper man kontakt. Men siden jeg er ja menneske og har endt opp med å flytte med utfordringer så har forhold gått i bakevjen gjennom 20 årene for at jeg ville prøve alt nytt og jaget etter utfordringer. Men markedverdi...nope. Jeg har verdi som menneske, men om noen ser ned eller opp tenker jeg er deres problem.  Jeg ser rettfram og møter blikket med et smil. 

  • Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fundert rundt dette med markedsverdi, og klarer ikke helt se tegningen. Subjektiviteten er som å gå på en dør. Det er lett å få seg en over trynet da.
Skjønner at det er grad av fysisk attraktivitet det er snakk om, men hvem er pen for andre, og hvordan kan du bedømme deg selv på vegne av andre?

Jeg er ikke lav i markedsverdi, hverken fysisk eller som menneske, men etter funderingen mener jeg oppriktig at jeg kun har hatt sex med kvinner som er hakket opp fra meg. Herav to lange forhold med to utrolig flotte og attraktive kvinner som menn ligger langstrak etter når de er singel. Jeg mener, det er rart å tenke i ettertid at jeg har vært så heldig. 

Og når det er slik, så må jeg kanskje ha en høyere markedsverdi enn hva jeg selv tror? Kanskje var jeg i tilsvarende liga som de? Nei, det går da ikke an. Så har disse da tatt "til takke med" meg fordelt på 10 år?

Føles rart ut, for jeg hadde det meget bra på alle mulige måter med begge to - selv om forholdene gikk i vasken tilslutt.

Det sagt så har jeg fått tilbud fra kvinner jeg ikke har vært tiltrukket av, som jeg har takket nei til. Er de da under min liga? Kanskje i mine øyne, men på en annen side har iallfall to av disse kvinnene funnet seg menn som er minst like bra/dårlig som meg. Så tar jeg da feil med å tenke at de var under min liga da?

Blir litt sprø av å tenke på dette med markedsverdi og liga, altså.

For øvrig er jeg fornøyd med å være i Obosligaen, og finne kvinner der. Gjerne på 8-4. plass. Eliteserien er ikke noe for meg. ;) 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en gang. Dette ligasystemet er en pervers konstruksjon skapt av folk med mye usikkerhet rundt dating og besatt av å finne forklaringer. Kulørpressen digger jo sånt. 

Bruk heller vanlig markedsteori, det gjør det hele enklere. Markedsverdien din er hva nå enn markedet er villig til å betale. Med andre ord, når to dater genuint, er begge verd like mye, eller egentlig mener begge at de har gjort en bedre deal enn den andre. 

Hva som definerer om folk er i sånn eller sånn liga er fullstendig subjektivt. 

Temaet er bullshit og kun egnet til å nøre opp under usikkerheten til folk. 

Anonymkode: e35a0...02e

  • Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har aldri tenkt på liga med de jeg har vært med. 

Syns det er sårbart å møte en ny, for har jo usikkerheten og det kan være kleint og vondt å åpne seg, bli kjennt, blottlegge kropp og sjel. Men med riktig person tror jeg det vil gå fint. 

Anonymkode: f4e90...7b7

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig tenker jeg liga er noe dynamisk. Kristne damer må eks ta til takke med menn som ofte blir ansett som mindre attraktive enn dem selv. Det gjør at disse mennene er i en høyere liga rundt kristne damer enn ateister. Jeg har hatt sex med omtrent to titalls jenter som har vært venners venner, men ingen på byen. Nå er jeg riktignok ikke interessert i fulle jenter, men er helt klart i en lavere liga på byen enn vors 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (47 minutter siden):

Personlig tenker jeg liga er noe dynamisk. Kristne damer må eks ta til takke med menn som ofte blir ansett som mindre attraktive enn dem selv. Det gjør at disse mennene er i en høyere liga rundt kristne damer enn ateister. Jeg har hatt sex med omtrent to titalls jenter som har vært venners venner, men ingen på byen. Nå er jeg riktignok ikke interessert i fulle jenter, men er helt klart i en lavere liga på byen enn vors 

Kanskje det handler om bekjentskap? 

Anonymkode: f4e90...7b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Nok en gang. Dette ligasystemet er en pervers konstruksjon skapt av folk med mye usikkerhet rundt dating og besatt av å finne forklaringer. Kulørpressen digger jo sånt. 

Bruk heller vanlig markedsteori, det gjør det hele enklere. Markedsverdien din er hva nå enn markedet er villig til å betale. Med andre ord, når to dater genuint, er begge verd like mye, eller egentlig mener begge at de har gjort en bedre deal enn den andre. 

Hva som definerer om folk er i sånn eller sånn liga er fullstendig subjektivt. 

Temaet er bullshit og kun egnet til å nøre opp under usikkerheten til folk. 

Anonymkode: e35a0...02e

Hva er forskjell på markedsverdien man har og ligaen man er i? Det går vel på det samme?   Og markedsverdi er vel akkurat like egnet til å nøre opp under usikkerheten til folk som ligasystem?

Anonymkode: 70336...f92

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...