Titti72 Skrevet 8. februar 2006 #41 Skrevet 8. februar 2006 Jeg får helt når jeg leser dette her. Trodde voksne mennesker skulle holde seg for gode til å krangle om barnas klær. Denne skjenneprekenen sendes begge veger. Jeg vet med meg selv at jeg ikke har gjort noe galt i forbindelse med han/henne/datteren min så det skjennepreknene preller av på meg. Vil bare si at jeg ikke kranglet om dette med nr. 2. Når hun krevde klær min datter fikk som 7 åring, og 3 år etter at BF flyttet ut, så sa jeg at det var et ikke tema. Registrerer at noen stemødre er mer opptatt av at omgivelsene skal tenke at hun ikke kan kle opp ungen sin skikkelig. Og 1. koner som mener de har rett til å beholde barnas klær hjemme Da var det bare å ta fri fra jobben og reise og kjøpe nytt. Jeg er både enig og uenig. Det var ikke kult å sende med nytt tøy som jentungen ville bruke, og ikke få det igjen før det var utvokst. Flere ting ble faktisk kun brukt 2-3 ganger hjemme før det "ble igjen" hos dem. Det var ikke en eneste helg hvor de klarte å sende med alt tilbake. Og ekstra kjipt var det når de ringte bra BHG for å be meg om å levere regntøy når det sprutregnet og de hadde "glemt" å levere det med ungen mandags morgenen. ←
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2006 #42 Skrevet 8. februar 2006 Og jeg kan fortelle alle som lurer at dette faktisk ikke er MIN unge. ← Det blir galt det også, for da tar du ikke ansvar for barnet - og det forventer alle at du gjør. Jeg kjøpte en egen "mandagsbukse" til stesønnen fordi jeg ble så lei av at ungen alltid kom fillete til oss. Faren fikk formidlet dette til barnets mor, og det fungerte en stund. Men vi opplevde likevel , f.eks. å hente ungen på skolen, iført strømpebukse og treningsbukse som begge hadde spjæring i skrittet. Vi snakker om spjæring nedpå låra her, så det var ikke et lite pekefingerhull, nei! Er det rart man blir litt lei? Det har heldigvis endret seg, men jeg er ikke videre imponert over denne moren.
Floja Felíz Skrevet 8. februar 2006 #43 Skrevet 8. februar 2006 Jeg får helt når jeg leser dette her. Trodde voksne mennesker skulle holde seg for gode til å krangle om barnas klær. Denne skjenneprekenen sendes begge veger. Enig! En ting må da være klart for alle: Klærne tilhører barna, og er ikke noe som hører felles bo til. Enkelte tenåringer liker til og med å gå i hullete bukser. Skjønner at det ikke alltid er enkelt å være 2. kone, og at dere trenger en frustrasjonstråd. Har hørt hva noen 1. koner får seg til å gjøre (i the real life), og det er forkastelig. Dessverre er enkelte mannfolk også vanskelig å få med på en diskusjon om barna, for ikke å snakke om det å ta ansvar for dem og tingene deres. Så sant, så sant Må likevel minne om at det ofte er en grunn til at kone nr 1 kastet mannen ut av huset (SE: Ofte, ikke alltid). ← -Eller en grunn til at mannen kastet kone nr. 1 ut av huset! ...
Nabodama Skrevet 8. februar 2006 #44 Skrevet 8. februar 2006 Dette er ingen frustrasjonesmelding fra meg, heller et "lettelsens sukk", som det sies, for at jeg har sluppet slike konflikter. Mannen min har ingen barn selv, og har derfor ikke kontakt med sin eks. Min eksmann har hatt ny kjæreste i to år (de bor ikke sammen), og selv om hun faktisk har fire barn selv, bryr hun seg også om våre, og har omsorg for dem. Flott! Mannen min og min eksmann har ingen såre følelser seg i mellom, og tar heller hverandre i forsvar enn å kritisere. Jeg ser 1. koneproblematikken på nært hold nå gjennom en venninne, og jeg er sjokkert over hva/hvor mye det går an å finne på for å ødelegge så mye som mulig for mannen og hans nye samboer.
Gjest whoopsaltrollet Skrevet 8. februar 2006 #45 Skrevet 8. februar 2006 Må tilstå at vi ofte har sendt stesønnen på skolen uten regntøy o.l. Jeg dro først om morgenen og satte ofte posen med regntøy ved siden av skolesekken hans før jeg gikk. Men når jeg kom hjem, sto posen der... Det var HUN som hadde kjøpt det, så jeg mente det var viktig å få sendt det med tilbake = unngå bråk. Ungen skulle jo heller ikke gå våt annen hver uke. Faren på sin side, mente at om han sendte det med kom det ikke tilbake neste uke. Og i hans uke var det tur-dag på skolen bla bla bla.... Måtte jo ha regntøyet da, osv. Og denne mannen skal bli far til MINE barn? Får i alle fall sørge for å ikke skille meg fra ham, slik at JEG beholder kontrollen.
Gjest Gjest Skrevet 16. mai 2009 #46 Skrevet 16. mai 2009 Jeg får helt når jeg leser dette her. Trodde voksne mennesker skulle holde seg for gode til å krangle om barnas klær. Denne skjenneprekenen sendes begge veger. Registrerer at noen stemødre er mer opptatt av at omgivelsene skal tenke at hun ikke kan kle opp ungen sin skikkelig. Og 1. koner som mener de har rett til å beholde barnas klær hjemme En ting må da være klart for alle: Klærne tilhører barna, og er ikke noe som hører felles bo til. Enkelte tenåringer liker til og med å gå i hullete bukser. Skjønner at det ikke alltid er enkelt å være 2. kone, og at dere trenger en frustrasjonstråd. Har hørt hva noen 1. koner får seg til å gjøre (i the real life), og det er forkastelig. Dessverre er enkelte mannfolk også vanskelig å få med på en diskusjon om barna, for ikke å snakke om det å ta ansvar for dem og tingene deres. Må likevel minne om at det ofte er en grunn til at kone nr 1 kastet mannen ut av huset (SE: Ofte, ikke alltid). Det hender faktisk at mannen får nok og går. Har du levd med eit menneske i 13 år som kaller det for både det eine og det andre, truer med viss ditt eller datt så skal det skillast. Når dei skal på besøk eller på arangement, ombestemmer ho seg i det dei skal gå ut døra og furta verre enn ein unge. Til slutt hadde mannen fått nok etter over eit år med megling på familievernkontoret. Han gjekk lei av hersinga og flytta.
Gjest cona* Skrevet 16. mai 2009 #47 Skrevet 16. mai 2009 Utrolig enig i det Helene skriver! Synes det er utrolig sjokkerend at voksne folk skal oppføre seg slik. Damene er redd for at folk skal tro "fillefrans ungen" er deres og derfor kjøper nytt tøy. IKKE FORDI UNGEN TRENGER KLÆR, MEN FOR AT DAMA IKKE SKAL BLI FLAU!! At DERE ikke blir flaue over dere selv. Og hva så om pappan ikke synes klær er så viktig? Kanskje det ikke ER så viktig?? Ellerer imaget til dama mer viktig?? Dette gjelder begge veier. Jeg for min del er 1. kona, håper virkelig ikke at kone nr2. synes så ille om meg.... Vet jeg er mer opptatt av riktig utstyr og mer nøye på leksene. Men det anser jeg som pappan sitt ansvar, ikke hans kone, som forøvrig er en merkelig skrue, men folk er forskjellig. Og takk for det! At pappan er et surrehuet viste jeg jo fra før, har tross alt levd med han i mange år, hehe! Men å bruke det mot nye kona? Ste søskenet til mitt barn?? Kunne ikke falle meg inn. Jeg kan endre meg selv, mitt reaksjonsmønster. Men jeg kan ikke oppdra andre voksne folk. Jeg har nok med litt liv. Så lenge mitt barn blir tatt godt vare på, elsket og respektert, så er alt bra.
Gjest Gjest Skrevet 16. mai 2009 #48 Skrevet 16. mai 2009 Min eks fikk rent tøy i helga og alt kom møkkete hjem. Jeg ba om han kunne kjøpe iallfall noen sokker og undertøy. Ble ikke gjort. Ergo så pakket jeg ned ekstra. Alt av ski og akebrett mm fraktet jeg fram og tilbake. Heftet ikke for det kom unger til gode. Eks kunne jeg ikke gjøre noe med. Jeg har også vært i 2. koneklubben. Må si at min kjæres eks er et flott menneske og en tøff dame. Hun har sine ting og er ikke en perfekt mor, men jeg har jo også mitt. Uansett sa har hun 4 flotte barn og kan jo ikke ha vært helt ubrukelig. samtidig så har jeg selv vært alenemor og vet hva hun har stått på for å få ting til. All ære til henne.
Gjest Gjest Skrevet 17. mai 2009 #49 Skrevet 17. mai 2009 Han er neppe så ille som jeg vil ha det til, folk er jo sjelden det, men jeg har sparket alt jeg kan. Han mener det vil skape unødvendig konflikt med eks.kona om han tar opp saken med henne. bedre å sende ungen tilbake med nye klær og late som ingen ting. Han er livredd for bråk med eks.kona. Dessuten var jo ikke dette noe problem før JEG kom inn i bildet og påpekte at slikt ikke går an. Ungen så jo vanstelt ut Men dette er kanskje en vanlig greie i nyfamilien - mannen er redd for bråk med eks.en, mens 2.kona er mer enn klar for å fortelle 1.kona at hun bør skjerpe seg. Er det lov for 2.kona å ta saken i egne hender???? kanskje dere har ulik oppfatning av hva som er vanstelt og ikke. Kanskje du er snobbete?? Kanskje du aldri har opplevd å ha dårlig råd og ikke alltid kan kjøpe nye klær akkurat når du burde?? Hadde du (som andrekone) fortalt meg hva som går an og ikke, og hvilke klær du godkjenner og ikke, så hadde jeg LEDD av deg. Ikke lag mer problemer enn nødvendig, bare fordi det IRRITERER deg at mannen din har hatt en kone før deg. For det er der problemet til dere snerpete andrekoner ligger... (BTW: Er andrekone selv, og kunne ikke kommet på å kritisere førstekonen engang...) Skaff deg ditt eget liv, og slutt å være så opphengt i førstekonen.
Gjest Gjest Skrevet 17. mai 2009 #50 Skrevet 17. mai 2009 Klær og utstyr er nok et våpen i krigen mellom konene. Stesønnen har nådd 10 år, og har nå et sett av det meste i hvert hjem. Det løste en del problemer for oss, men ungen har desverre blitt veldig opptatt av hva han har hos mamma eller pappa, og at ting/klær ikke må flyttes mellom hjemmene. Da blir mamma sint. Så DET var en konflikt mellom foreldrene før jeg kom inn som 2.kone. Men jeg har vel holdt liv i den, for neimen om jeg kler opp ungen for henne også. Hun har faktisk 50% ansvar. Stakkars unger som må leve slik og tenke på sånne ting som dette, bare for at dere voksne ikke klarer å samarbeide. Dere burde skamme dere!
Gjest Gjest Skrevet 18. mai 2009 #51 Skrevet 18. mai 2009 .... men løsningen er jo enkel: jeg kan slutte å kjøpe klær til ungen, så kan foreldra hans sørge for ungen sin selv. Og jeg kan fortelle alle som lurer at dette faktisk ikke er MIN unge. Flere av oss som har gjort det til slutt ! Siste løsning, i full fortvilelse over å ha blitt pådyttet det hele økonomiske ansvar for unger som ikke er dine. Sier hele ansvaret fordi ingen av foreldrene tydeligvis klarte å se at ungen ikke ville ha sko på fordi skoene var for små, at joggebukse ikke er kult for en gutt som nærmer seg tenårene, at votter og lue kan være greit på vintern. Så sa jeg ifra etter å ha brukt på 10.000 vis av kroner i flere år 8senger, sykler, klær og leiker). Skjedde det noe da ? Nei. Da flyttet jeg, men synes synd på ungene.
ViljaH Skrevet 18. mai 2009 #52 Skrevet 18. mai 2009 Jeg vasker faktisk ikke klær som er hullete (revna både her og der), for små og fulle av blekk/grønske-flekker, selvom jeg selvsagt burde gjort det og sendt ungen tilbake til mora slik han kom til oss. Men her gjør jeg faktisk det med stesønnen som jeg ville gjort for egne barn: jeg sørger for at han ser velstelt ut. Jeg synes du er veldig frekk her - nekter å vaske klær som har grønske-flekker på seg men kaster dem istedet! Når barn leker ute slik barn bør få lov å leke, så blir klærne deres iblandt møkkete og hullete. De sklir på gresset og ramler, de klatrer i trær og spjærer buksa. SLIK ER BARN. De trenger annet tøy enn voksne, de trenger ikke klær som er til pynt slik at foreldrene kan vise dem frem som dukker! Det er mulig mora skiller på skoleklær og lekeklær, slik at det som har fått flekker som ikke går bort i vask og huller blir degradert til lekeklær. Huller kan man fint lappe så barna kan klatre i trær med dem flere ganger. Jeg hadde blitt forbanna om jeg hadde måttet sende mitt barn til en slik ekstrem-materialist som deg, som kaster ungens klær istedet for å vaske dem...
Gjest Sidonie Skrevet 18. mai 2009 #53 Skrevet 18. mai 2009 Pinlig lesning. Når noen som har et barn, gir dette barnet en steforeldre, vil denne steforeldren naturlig bli en del av konflikt og sambarbeidsproblematikken. Det er for lettvindt å si at det bare er barnets to biologiskeforeldres ansvar. Kanskje det er litt for lettvint å bli andrekone? Kanskje man burde vente lenger med å bli det? Være kjærester lenge før man involverer seg, få oversikt over alle for og i mot, før man havner midt oppi en innmari slitsom situasjon som barna også taper masse på? Er forelskelse og ønske om et samliv noe som rettferdiggjør og forklarer alle situasjoner, uansett hvem som må "betale"? Er det ingen som tenker gjennom disse tingene før de havner midt i kryssilden med ekser og unger? Og så blir man overrasket og oppgitt når hverdagen kommer - er ikke det litt for dumt i våre dager? Det blir for lettvint, synes jeg... voksne folk burde være i stand til å ta en kjapp konsekvensanalyse før de setter seg selv i en slik situasjon, og å klage over det er bare pinlig å høre på. Kvinner er altfor villige til å tenke "jamen dette ordner seg bare vi vil det nok" og blir geskjeftige og skal inn og ordne opp... noen ganger går det bare ikke, noen folk har et håpløst brudd og det vil alltid være slik, og hvis flere tenkte på det før de frivillig gikk inn i det, ville mange barn sluppet masse konflikter. Nå for tiden er det så vanlig med skilsmisser og oppløste hjem at det burde være en del helt åpenlyse ting som springer en i øynene når man møter en mann, og jeg blir stadig like overrasket over hvor mange som ender opp som "forurettet andrekone". Når det er sagt vet jeg om noen førstekoner som er fra helvete - men igjen; her kommer det inn igjen hvor fort man involverer seg. Går du inn i et forhold med bagasje, må du faktisk tenke deg om mer enn én gang. Går du inn i det, burde det være med åpne øyne, og da kan du i grunnen bare skylde deg selv. Har null forståelse for å beklage seg over eksisterende dramaer som andrekoner prøver å forbedre - å komme inn i noens historie og prøve å misjonere En Bedre Måte Å Gjøre Ting På er vel sjelden vellykket... barna var der først, og det forblir det viktigste. Synd det er så mange som ikke tar tilstrekkelig høyde for hva det innebærer. Synd ikke flere ser det som et alternativ å forbli særbo, om ikek for alltid så i hvert fall lenger. Man hører sjelden om folk som flyttet sammen for SEINT, men utrolig mange gjør det for tidlig... Pinlig lesning at ikke voksne folk oppfører seg bedre overfor barn, uansett om det er første, andre eller tredjekone - eller ubrukelige fedre som ikke tar sitt ansvar. Pinlig, pinlig, pinlig.
Gjest Gjest Skrevet 18. mai 2009 #54 Skrevet 18. mai 2009 Så VELDIG enig, Sidoine Tror slett ikke det er alle andrekoner som har tenkt over hva de går til. Har også inntrykk av at mange synes det er litt spennende med en unge på kjøpet også i begynnelsen. Og veldig mange irriterer seg over ekskona FØR de i hele tatt har sett/opplevd henne. Bare fordi hun var der først, liksom... Er man voksen og har gått inn i et forhold som dette, får man la være å sutre også, og prøve å gjøre det beste ut av situasjonen. Prøv også å se dette litt fra førstekona sin vinkel. Det er tross alt hun som må svelge flest kameler. Det er vanskelig nok å dele ungene sine med et ukjent kvinnemenneske, om ikke vedkommende skal begynne å stille nye krav og kritisere også...
Gjest balla Skrevet 19. mai 2009 #55 Skrevet 19. mai 2009 Begynner å bli skikkelig lei av disse trådene som ender opp i sånn krangel om hvilken gruppe(stemor/biomor) som er de beste og hvem som er verst. Ærlig talt, vi er da alle kvinner, finnes like mange egoistiske,slemme og krevende kvinner i stemor sko som det finnes i biomor sko. Tror alt hadde gått bedre hvis man hadde respektert hverandres roller. Moren er moren til barnet og kan bestemme helt selv hva hun kler på/hvordan hun oppdrar ungen sin. Med mindre det er noe som kategoriseres som omsorgssvikt, har ikke stemor noe med det. Hva hun gjør i sin fritid og i sin samværstid er hennes sak. ikke bland dere inn i forholdene hennes til stefar. Mens biomor burde respektere at det er stemor som er partner til far og det er de som er den nærmeste familien nå, med barnet selvfølgelig. Biomor kan ikke kreve at far skal være bestevennen hennes eller at han skal være hennes handyman. Hva stemor og far gjør sammen med barnet når de har samvær har ikke biomor noe med, med mindre det er omsorgssvikt selvfølgelig. ikke bland dere inn i forholdet til stemor/far. Det alt handler om er å sette barnets behov før egene ønsker, men det gjelder både stemor og biomor. Bit tenna sammen når du møter stemor/biomor og vær høffelig for barnets skyld. Aldri si et stygt ord om biomor/stemor til barnet eller over hodet på barnet. Ikke bland deg inn i krangler mellom barnet og biomor/stemor/stefar/far la folk ordne opp selv og respekter at de voksene har ulike krav og regler i de ulike husene. Ingen kan bestemme over den andre familien til barnet.
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2009 #56 Skrevet 19. mai 2009 Ærlig talt, vi er da alle kvinner, finnes like mange egoistiske,slemme og krevende kvinner i stemor sko som det finnes i biomor sko. Sant nok, men biomor vil alltid være biomor, og skal leve videre med de minnene og den oppdragelsen barna har fått. Stemor har kanskje flydd videre til en ny mann og nye stebarn... Så er det ikke så nøye hvem som er "best", men hvem som er barnas virkelige foreldre... Forøvrig enig i alt det du sier.
Gjest second wife Skrevet 19. mai 2009 #57 Skrevet 19. mai 2009 Sant nok, men biomor vil alltid være biomor, og skal leve videre med de minnene og den oppdragelsen barna har fått. Stemor har kanskje flydd videre til en ny mann og nye stebarn... Så er det ikke så nøye hvem som er "best", men hvem som er barnas virkelige foreldre... Forøvrig enig i alt det du sier. Slik som biomor og biofar antakeligvis også har gjort??
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2009 #58 Skrevet 19. mai 2009 Slik som biomor og biofar antakeligvis også har gjort?? Ja, men de er likevel mor og far. Det var poenget mitt også.
Gjest second wife Skrevet 19. mai 2009 #59 Skrevet 19. mai 2009 Ja, men de er likevel mor og far. Det var poenget mitt også. Jada, men det var noe med måten du formulerte deg på, som om stemødre var ofte flyfiller..
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2009 #60 Skrevet 19. mai 2009 Men det er ikke bare snakk om tenåringer her, i alle fall ikke i mitt tilfelle. Skulle likt å se tiåringen sørge for å dra med seg klærne sine mellom hjemmene, slik at han alltid hadde boblebukse osv. der han faktisk befant seg. Han klarer jo knapt nok huske skolesekken når han går ut døra.... men løsningen er jo enkel: jeg kan slutte å kjøpe klær til ungen, så kan foreldra hans sørge for ungen sin selv. Og jeg kan fortelle alle som lurer at dette faktisk ikke er MIN unge. For en god ide! Det er nemlig ikke din unge. Alle har forskjellig oppfatning av hva som er BRA NOK, både når det gjelder klær, utstyr, mat og alt annet. Det betyr at det faktisk ikke er akkurat DU som har den riktige innstillingen/smaken. Helt enig: slutt å kjøpe klær til ungen, det er nemlig ikke din oppgave! Og da har du jo en ting mindre å irritere deg over også
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå