Gå til innhold

Brukte for mye vann og grønnsåpe på laminat


Qwert123

Anbefalte innlegg

Jeg brukte en del vann og grønnsåpe til å vaske det nye laminatgulvet, tenkte ikke helt klokt. Det var en del støv som jeg ønsket å fjerne etter at snekkeren var ferdig. Jeg tørket ikke etter meg, ikke nøye nok. Laminatet har sugd til seg en del vann, mest sannsynlig ettersom insekter har begynt å dukke opp overalt, de var ikke der før. Det er lite, kun 30 kvadratmeter, men bør jeg fjerne laminaten så fort som mulig og kaste den? Eller går det an å tørke den og deretter sette den på igjen? 

Endret av Qwert123
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva mener du med mye vann. Regner med du ikke har helt vann på gulvet og latt det ligge?

Her har jeg til tider skrubbet gulvet med vann og tørket opp aldri merket noe innsekter. Er det skadde så sveller parketten pga mye fukt

Anonymkode: eb4f9...cde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hva mener du med mye vann. Regner med du ikke har helt vann på gulvet og latt det ligge?

Her har jeg til tider skrubbet gulvet med vann og tørket opp aldri merket noe innsekter. Er det skadde så sveller parketten pga mye fukt

Anonymkode: eb4f9...cde

Parketten er helt fin. Men ja jeg overdrev med vannet og prøvde å tørke over, men det ble en del vannrester liggende igjen etter vaskingen og tørkingen.  Disse fjernet jeg først etter 24 timer. 

Endret av Qwert123
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan ikke folk få inn i hodet at grønsåpe IKKE skal brukes å vaske med med mindre man har ubehandlet tre? ! 

Og man skal aldri bruke mye vann, helt unødvendig! 

Anonymkode: e4736...8fd

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gogglebox skrev (17 timer siden):

Det er nok grønnsåpa som er problemet og ikke vannet du har brukt. På laminat og andre flater som ikke er heltre så legger grønnsåpa en hinne med såpe som du ikke vil klare å fjerne.  https://viivilla.no/interior/gulv/derfor-ma-du-aldri-rengjore-et-laminatgulv-med-gronnsape/

TS skriver: "det ble en del vannrester liggende igjen etter vaskingen og tørkingen.  Disse fjernet jeg først etter 24 timer."

Om det er brukt så mye vann at det etter 24 timer fortsatt er synlige "vannrester" på gulvet, så tror jeg absolutt at vannet i seg selv er et problem, jo. 

Anonymkode: cfd81...412

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 hours ago, Qwert123 said:

Parketten er helt fin. Men ja jeg overdrev med vannet og prøvde å tørke over, men det ble en del vannrester liggende igjen etter vaskingen og tørkingen.  Disse fjernet jeg først etter 24 timer. 

Hvor mye vann brukte du om det fortsatt var vått 24 timer etterpå? 
Og om det er slik du vasker gulv tror jeg du bør lese deg opp om hvordan man vasker gulv. Og hus generelt. 
Og grønnsåpe sluttet man å bruke til gulvvask da den moderne parketten kom til verden for 80 år siden

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at så lenge laminaten er helt fin, så er det bare å la den ligge. Ha på varme i rommet, så tørker gulvet. Insektene trenger ikke å ha noe med dette å gjøre, men i såfall blir de også borte når alt er tørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (7 timer siden):

Hvor mye vann brukte du om det fortsatt var vått 24 timer etterpå? 
Og om det er slik du vasker gulv tror jeg du bør lese deg opp om hvordan man vasker gulv. Og hus generelt. 
Og grønnsåpe sluttet man å bruke til gulvvask da den moderne parketten kom til verden for 80 år siden

En fjerdedel av ei bøtte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kvart bøtte med vann igjen på gulvet etter et døgn? 
Kan du ta opp en video og vise hvordan du vasker gulv innendørs? Skjønner taktikken i en utehage eller svømmehall, men inni huset er det rimelig spesiell fremgangsmåte

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Qwert123 skrev (På 30.3.2024 den 14.36):

Parketten er helt fin. Men ja jeg overdrev med vannet og prøvde å tørke over, men det ble en del vannrester liggende igjen etter vaskingen og tørkingen.  Disse fjernet jeg først etter 24 timer. 

Hva mener du da er problemet? Om laminaten er «helt fin», hvorfor ser du for deg at det har oppstått et behov for å fjerne den? 

Man vasker, for ettertiden, gulv ved å ha vann (man trenger ikke såpe i et privat hus uten at dyr eller barn har tisset på gulvet) på en klut og vri den opp gå godt menneskelig mulig. Og så tørker man over gulvet med denne. Man vasker i en s-bevegelse og skyller kluten ved behov. Å helle vann utover gulv og så «svabre» rundt har ingenting med hygiene å gjøre - det er slikt man gjør fordi man synes det er moro å søle med vann.

Anonymkode: 8f490...c98

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hva mener du da er problemet? Om laminaten er «helt fin», hvorfor ser du for deg at det har oppstått et behov for å fjerne den? 

Man vasker, for ettertiden, gulv ved å ha vann (man trenger ikke såpe i et privat hus uten at dyr eller barn har tisset på gulvet) på en klut og vri den opp gå godt menneskelig mulig. Og så tørker man over gulvet med denne. Man vasker i en s-bevegelse og skyller kluten ved behov. Å helle vann utover gulv og så «svabre» rundt har ingenting med hygiene å gjøre - det er slikt man gjør fordi man synes det er moro å søle med vann.

Anonymkode: 8f490...c98

Fordi det har oppstått krypdyr, ene dagen var det mange, i går var det to, i dag fant jeg en. Det har aldri vært krypdyr der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (39 minutter siden):

En kvart bøtte med vann igjen på gulvet etter et døgn? 
Kan du ta opp en video og vise hvordan du vasker gulv innendørs? Skjønner taktikken i en utehage eller svømmehall, men inni huset er det rimelig spesiell fremgangsmåte

Det ble forsøkt å tørke så godt som mulig, men det ble igjen en del vann igjen ja. Som først igjen ble helt fjernet etter ett døgn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

newman01 skrev (2 timer siden):

En kvart bøtte med vann igjen på gulvet etter et døgn? 
Kan du ta opp en video og vise hvordan du vasker gulv innendørs? Skjønner taktikken i en utehage eller svømmehall, men inni huset er det rimelig spesiell fremgangsmåte

Det ble forsøkt å tørke så godt som mulig, men det ble igjen en del vann igjen ja. Som først igjen ble helt fjernet etter ett døgn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Fant også dette bak en list… Hmm grønt.. ser ikke bra ut. Er det sopp? Mugg? 

image.jpg

Endret av Qwert123
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hvordan dette er mulig..? 🤔

Anonymkode: 725a9...7cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Qwert123 skrev (7 minutter siden):

Fant også dette bak en list… Hmm grønt.. ser ikke bra ut. Er det sopp? 

image.jpg

Det har nok vært der en stund. Sopp vokser ikke så raskt frem

Anonymkode: 0c55f...a2b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått snekkere til å legge nytt gulv, vasket det med så mye vann at du vurderer å ta det opp og legge det på nytt, selv om det ikke er skadet? Alt fordi du har fått krypdyr i huset? Krokodiller, salamandere og komodoiguan er kjipt å ha under sofaen, jeg ser den, men det er ikke på grunn av laminaten eller grønnsåpe. 
Svertesopp bak lista burde snekkere sagt fra om, for det var der før de startet. Slikt kommer ikke på en dag. 
 

Slutt å trolle, selv om påsken er litt kjedelig

Endret av newman01
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
newman01 skrev (21 timer siden):

Du har fått snekkere til å legge nytt gulv, vasket det med så mye vann at du vurderer å ta det opp og legge det på nytt, selv om det ikke er skadet? Alt fordi du har fått krypdyr i huset? Krokodiller, salamandere og komodoiguan er kjipt å ha under sofaen, jeg ser den, men det er ikke på grunn av laminaten eller grønnsåpe. 
Svertesopp bak lista burde snekkere sagt fra om, for det var der før de startet. Slikt kommer ikke på en dag. 
 

Slutt å trolle, selv om påsken er litt kjedelig

Hva er løsningen? Prøvde å spraye i går, fant mange døde insekter i dag. Hva om laminaten under er veldig fuktig? Det har aldri vært insekter der før. 

Endret av Qwert123
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant sølvkre på laminat, hjelper det å slå på varme! Eller er det umulig å tørke fuktigheten nå? 

IMG_8950.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...