Gå til innhold

Hva er en god grense for meg selv i denne situasjonen (folk som ikke svarer på meldinger)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har flere i omgangskretsen som kronisk er dårlig på å svare på meldinger.

Hos noen bryr det meg ikke så mye, jeg har tatt det opp, de har sagt hva det handler om, vi har avtalt at å ringe er bedre. Så hvis det skjer legger jeg det på "deres kappe" og legger ikke så mye i det. Vet også at dette er relasjoner der det er rom for å snakke om ting man føler på. 

Så har jeg familiemedlemmer der relasjonen pga andre ting er preget av mer såre følelser. En søster er fæl på å glemme å svare på meldinger. Hun legger opp til en dialog og når jeg svarer på det hun skriver om, og følger opp (med spørsmål, så er ingen tvil om at det er en melding det er naturlig å svare på) så faller hun brått av. Dette synes jeg er sårende. Er jo godt mulig jeg overtenker, men for meg fremstår det som respektløst å "leave someone hanging", det er også sånne helt vanlige mangel på folkeskikk som å ønske god påske tilbake o.l. Nå er naturligvis denne relasjonen preget av andre såre ting, så for meg blir det hele en slags påminnelse om vonde ting så hver gang dette skjer så føler jeg meg som en liten dritt. Jeg har jobbet mye med dette, vet jeg ikke er det, men likevel ender jeg der. 

Derfor vil jeg sette noen bedre rammer for meg selv, så dette ikke hele tiden skjer. Jeg har tenkt f.eks å foreslå at vi bare ringes. Vi ringes aldri så dette blir egentlig som å ødelegge for relasjonen. Jeg kommer ikke på noe annet. Men det skrives hele tiden om hvordan man skal ta ansvar for seg selv og sette grenser som dekker egne behov, så jeg ber egentlig helt enkelt om hjelp til hvordan jeg kan gjøre det i denne situasjonen? 

Eventuelt om andre har løst slikt, enten med venner eller familie, på andre måter? 

PS: dette handler ikke om at jeg ikke forstår at "ting skjer", vi har begge småbarn, har naturligvis forståelse for at jeg ikke er førsteprioritet, samtidig tenker jeg det ikke burde koste så mye å skrive "hektisk her, svarer senere" eller "tar opp tråden til helgen" eller "god påske så lenge" et eller annet. 

Anonymkode: 2c1f6...2d0

  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ring hvis det er noe viktig, og send aldri "fikk du meldingen min". Selv om det dog skal sies at spesielt facebook messenger har begynt å sluke meldinger i det siste. Ser ofte at folk sender meg det samme jeg allerede har sendt dem før, og folk som skriver til meg om noe de har sendt og som jeg aldri fikk. 

Anonymkode: 3bd67...158

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har flere i omgangskretsen som kronisk er dårlig på å svare på meldinger.

Anonymkode: 2c1f6...2d0

Livet er for kort til å svare på alle mulige likegyldige meldinger. 

Anonymkode: 3c453...422

  • Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som man skal ha kontakt med må forventes å ha samme folkeskikk på melding som ansikt til ansikt. Du krever ikke mye.

Folk som er uforutsigbare i kommunikasjon og kutter å svare for å markere at de kan "la deg henge":
Forklar ansikt til ansikt at "Jeg ser hva du driver med, du lar være å svare fordi du vet at det plager meg. Det er en adferd jeg ikke finner meg i. Hvordan syns du vi skal kommunisere?" Om det leder til brutte forhold: So be it.

Det finnes faktisk folk som finner glede i at du kryper for dem, blir lei deg osv. fordi de ser på kommunikasjon mer som en kampform enn som en måte å holde sammen på. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke skyv ditt problem over på andre. Grensene setter du for deg selv. Bestem deg for å slutte å irritere deg over slikt. Flytt fokus. 

Anonymkode: baaa8...1ef

  • Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andro skrev (38 minutter siden):

Folk som man skal ha kontakt med må forventes å ha samme folkeskikk på melding som ansikt til ansikt. Du krever ikke mye.

Folk som er uforutsigbare i kommunikasjon og kutter å svare for å markere at de kan "la deg henge":
Forklar ansikt til ansikt at "Jeg ser hva du driver med, du lar være å svare fordi du vet at det plager meg. Det er en adferd jeg ikke finner meg i. Hvordan syns du vi skal kommunisere?" Om det leder til brutte forhold: So be it.

Det finnes faktisk folk som finner glede i at du kryper for dem, blir lei deg osv. fordi de ser på kommunikasjon mer som en kampform enn som en måte å holde sammen på. 

Hæ? Altså hæ? Hva slags folk er det du har i vennekretsen din???

Anonymkode: 82af4...9eb

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hæ? Altså hæ? Hva slags folk er det du har i vennekretsen din???

Anonymkode: 82af4...9eb

Hva i all verden har vennekretsen min med dette å gjøre?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke skyv ditt problem over på andre. Grensene setter du for deg selv. Bestem deg for å slutte å irritere deg over slikt. Flytt fokus. 

Anonymkode: baaa8...1ef

Det er vel derfor jeg spør hvilke grenser jeg skal sette for meg selv, fordi jeg tar ansvar for det. Å bestemme meg for å "slutte å irritere meg" eller bli såret som er tilfellet, er den mest naive løsningen jeg hører. 

TS

Anonymkode: 2c1f6...2d0

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andro skrev (1 time siden):

Folk som man skal ha kontakt med må forventes å ha samme folkeskikk på melding som ansikt til ansikt. Du krever ikke mye.

Folk som er uforutsigbare i kommunikasjon og kutter å svare for å markere at de kan "la deg henge":
Forklar ansikt til ansikt at "Jeg ser hva du driver med, du lar være å svare fordi du vet at det plager meg. Det er en adferd jeg ikke finner meg i. Hvordan syns du vi skal kommunisere?" Om det leder til brutte forhold: So be it.

Det finnes faktisk folk som finner glede i at du kryper for dem, blir lei deg osv. fordi de ser på kommunikasjon mer som en kampform enn som en måte å holde sammen på. 

Jeg tenker litt likt som deg, samtidig ser jeg at andre ikke nødvendigvis tenker likt. Tror ikke det er beste løsning å anta at dette gjøres i vond vilje for det tror jeg det ikke er. Tror ikke at de gjør det med vilje, eller liker at jeg blir lei meg. Tror det er ubetenksomhet, at disse menneskene ikke tenker over hvordan det er respektløst o.l. 

Jeg trenger å sette en grense for meg selv, men synes brutte forhold er å dra det litt langt i første omgang. 

Setter pris på å høre at det er andre også som tenker at en skal ha samme folkeskikk på melding som ansikt til ansikt. Det verste er vel at dette kunne min søster funnet på å gjøre ansikt til ansikt også, bare plutselig begynne å snakke med noen andre om noe annet. 

TS

Anonymkode: 2c1f6...2d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du kan kommentere når søsteren din starter en samtale på melding, og så bare forsvinner. Da kan du skrive etterpå at du synes det ble rart at hun spurte deg om noe, og så ikke leste svaret du gav henne. 

Det kan være greit å kommentere på det når det skjer, så har du i hvert fall ikke bare svelget det i deg.

Anonymkode: f92a2...5ae

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du skal tenke litt over hva du skriver og forventer svar på og hvor ofte. 

Selv svarer jeg generelt på meldinger. Men da må jeg ikke åpne den før jeg har tid til å svare.  Også tar det mye tid å svare frem og tilbake . Så foretrekker mest tlf om det er mer enn ja nei spm. 

Jeg har ei som sender bilder av hunden sin feks. Hele tiden.  I perioder flere ganger om dagen. Jeg må innrømme at jeg føler meg uhøflig iht denne personen.  Fordi jeg skjønner ikke hva jeg skal svare. Det blir så kleint med sanme svar hver gang. Noen ganger er det bare et bilde andre ganger med tekst. Sofus spiser mat, sofus bader i bekken, sofus koser oppå papoaen sin. Hva skal jeg svare liksom? Ååå så flink sofus er til å spise mat....sååå det ender opp med at jeg oftest ikke svarer.  For all del bare hyggelig at hun deler ddt hun er optatt av. Men jeg håper det ikke forventes at det kommer et svar. For jeg aner virkelig ikke hva jeg skal svare på når bilde nr 100kommer. 

Hvis jeg spør om vi skal ta en kaffe og ikke får svar. Tenker jeg først at det kan ha kokt bort. Men skjer det samme 3 gangee på rad. Da tenker jeg de ikke er interessert i det, og sender ikke flere meldinger om de ikke på et tidspunkt tar kontakt selv. 

Men her ser jeg jo også an hvem, jeg vet jo om noen som er konflikt sky og ikke tør å svare at det ikke passer.  

Anonymkode: bb3cf...e0e

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kjenner din søster best. Er hun sånn fordi hun har nok med seg selv eller fordi hun prøver å såre deg? Kjenner du henne så dårlig at du ikke vet om du har grunn til å bli såret eller ikke? 

Jeg tenker at vi har ikke eierskap og rett på folk sin tid. Skriver jeg hei, og får hei dagen etter, så er de bare opptatt. Jeg har mitt å tenke på. 

Jeg legger vekk tlf etter jobb feks. Jeg er ikke parat, for å svare en evt melding som skulle komme. 

Og det er ofte jeg ikke har overskudd til å svare på meldinger. 

Anonymkode: d2df1...c17

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg orker ikke lange meldingsutvekslinger. Tror nok det stemmer for mange?

Det tar alt for mye tid og oppmerksomhet vekk fra de menneskene jeg faktisk er sammen med.

Grunnregel for deg selv:

Om du ønsker å svare på et spørsmål med spørsmål - ring heller. Om du er genuint interessert og ikke bare tørrprater.

Jeg irriterer meg over folk som forsøker å presse meg inn i lange, unødvendige meldingsdialoger. Å svare på et enkelt spørsmål med flere spørsmål tilbake er frekt. Det oppleves som forsøk på å kreve min tid og oppmerksomhet - fordi det ofte samtidig er forventninger om at meldinger må leses nokså raskt, og da besvares med en gang. Ellers blir den andre sur og fornærmet.

Det er slitsomt å forholde seg til.

Tenk gjennom om meldingen virkelig er nødvendig?

Og husk, det er jo ikke bare deg som sender meldinger og forventer svar. Er en normalt sosial av seg, så er det mange mennesker en er i kontakt med i løpet av en dag, med samme forventninger.

 

Anonymkode: 7c2df...b6f

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg unngår en del mld, ikke fordi jeg driter i andre, men pga av at chaten aldri tar slutt, noe jeg finner stressende. Ønsker å spise i fred, kunne legge meg uten chat hengende over hodet. Svarer neste dag i arbeidstiden🥸

Anonymkode: e4132...2e9

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andro skrev (21 timer siden):

Folk som man skal ha kontakt med må forventes å ha samme folkeskikk på melding som ansikt til ansikt. Du krever ikke mye.

Folk som er uforutsigbare i kommunikasjon og kutter å svare for å markere at de kan "la deg henge":
Forklar ansikt til ansikt at "Jeg ser hva du driver med, du lar være å svare fordi du vet at det plager meg. Det er en adferd jeg ikke finner meg i. Hvordan syns du vi skal kommunisere?" Om det leder til brutte forhold: So be it.

Det finnes faktisk folk som finner glede i at du kryper for dem, blir lei deg osv. fordi de ser på kommunikasjon mer som en kampform enn som en måte å holde sammen på. 

Vet du hva, jeg er egentlig helt uenig med deg.

Ja, man bør svare på meldinger. Men det å skrive meldinger er egentlig en ganske påtrengende måte å ta kontakt på, i hvertfall hvis man «forventer at den andre skal svare». Hvis du ringer kan den andre i det minste velge å ikke svare, om det ikke passer.

Virker som folk har glemt dette med privatliv, og privatlivets fred. Det er faktisk en rettighet man har.

Husker vi hadde en kollega som kunne skrive ikke viktige meldinger til folk på ettermiddag/ kveld, fikk alltid kjeft dagen etter hvis vi ikke svarte.

Tenker folk som blir lett fornærma når folk ikke alltid svarer på meldinger, er eller i det minste har narsissistiske trekk.

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg synes du kan kommentere når søsteren din starter en samtale på melding, og så bare forsvinner. Da kan du skrive etterpå at du synes det ble rart at hun spurte deg om noe, og så ikke leste svaret du gav henne. 

Det kan være greit å kommentere på det når det skjer, så har du i hvert fall ikke bare svelget det i deg.

Anonymkode: f92a2...5ae

 

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Kanskje du skal tenke litt over hva du skriver og forventer svar på og hvor ofte. 

Selv svarer jeg generelt på meldinger. Men da må jeg ikke åpne den før jeg har tid til å svare.  Også tar det mye tid å svare frem og tilbake . Så foretrekker mest tlf om det er mer enn ja nei spm. 

Jeg har ei som sender bilder av hunden sin feks. Hele tiden.  I perioder flere ganger om dagen. Jeg må innrømme at jeg føler meg uhøflig iht denne personen.  Fordi jeg skjønner ikke hva jeg skal svare. Det blir så kleint med sanme svar hver gang. Noen ganger er det bare et bilde andre ganger med tekst. Sofus spiser mat, sofus bader i bekken, sofus koser oppå papoaen sin. Hva skal jeg svare liksom? Ååå så flink sofus er til å spise mat....sååå det ender opp med at jeg oftest ikke svarer.  For all del bare hyggelig at hun deler ddt hun er optatt av. Men jeg håper det ikke forventes at det kommer et svar. For jeg aner virkelig ikke hva jeg skal svare på når bilde nr 100kommer. 

Hvis jeg spør om vi skal ta en kaffe og ikke får svar. Tenker jeg først at det kan ha kokt bort. Men skjer det samme 3 gangee på rad. Da tenker jeg de ikke er interessert i det, og sender ikke flere meldinger om de ikke på et tidspunkt tar kontakt selv. 

Men her ser jeg jo også an hvem, jeg vet jo om noen som er konflikt sky og ikke tør å svare at det ikke passer.  

Anonymkode: bb3cf...e0e

Ja, situasjonen her er ikke slik. Det er min søster som starter disse meldingsutvekslingene, og så "leaves me hanging". Selv sender jeg SMS som oftest om det gjelder å avtale møter. 

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du kjenner din søster best. Er hun sånn fordi hun har nok med seg selv eller fordi hun prøver å såre deg? Kjenner du henne så dårlig at du ikke vet om du har grunn til å bli såret eller ikke? 

Jeg tenker at vi har ikke eierskap og rett på folk sin tid. Skriver jeg hei, og får hei dagen etter, så er de bare opptatt. Jeg har mitt å tenke på. 

Jeg legger vekk tlf etter jobb feks. Jeg er ikke parat, for å svare en evt melding som skulle komme. 

Og det er ofte jeg ikke har overskudd til å svare på meldinger. 

Anonymkode: d2df1...c17

Jeg kan ikke tenke meg at det er for å såre. Mer ubetenksomhet. Jeg tenker heller ikke at en har rett på folk sin tid, og jeg forstår at jeg ikke er øversteprioritet. Samtidig synes jeg det er respektløst å starte meldingsutvekslinger og så bare la dem bli hengende i luften. Hvorfor starte dem i utgangspunktet da? Hvis jeg f.eks er den som starter og det går noen dager tenker jeg at hun var opptatt, men når hun har engasjert til en dialog og deretter bare ignorerer det så får en jo samme inntrykk som IRL at man er uviktig og som luft, usynlig. Da tenker jeg det er bedre at jeg lar være å delta siden hun uansett ikke følger dem opp. Om det gir mening? 

TS

Anonymkode: 2c1f6...2d0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg synes du kan kommentere når søsteren din starter en samtale på melding, og så bare forsvinner. Da kan du skrive etterpå at du synes det ble rart at hun spurte deg om noe, og så ikke leste svaret du gav henne. 

Det kan være greit å kommentere på det når det skjer, så har du i hvert fall ikke bare svelget det i deg.

Anonymkode: f92a2...5ae

Dette var et godt og praktisk tips. Handler nok mye om at jeg bare "svelger ting i meg", og at dette gjelder mange andre ting også. 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg orker ikke lange meldingsutvekslinger. Tror nok det stemmer for mange?

Det tar alt for mye tid og oppmerksomhet vekk fra de menneskene jeg faktisk er sammen med.

Grunnregel for deg selv:

Om du ønsker å svare på et spørsmål med spørsmål - ring heller. Om du er genuint interessert og ikke bare tørrprater.

Jeg irriterer meg over folk som forsøker å presse meg inn i lange, unødvendige meldingsdialoger. Å svare på et enkelt spørsmål med flere spørsmål tilbake er frekt. Det oppleves som forsøk på å kreve min tid og oppmerksomhet - fordi det ofte samtidig er forventninger om at meldinger må leses nokså raskt, og da besvares med en gang. Ellers blir den andre sur og fornærmet.

Det er slitsomt å forholde seg til.

Tenk gjennom om meldingen virkelig er nødvendig?

Og husk, det er jo ikke bare deg som sender meldinger og forventer svar. Er en normalt sosial av seg, så er det mange mennesker en er i kontakt med i løpet av en dag, med samme forventninger.

 

Anonymkode: 7c2df...b6f

Jeg kjenner meg ikke helt igjen i dette. Hvis min søster er den som starter dialogen om tørrprating, så er det jo ikke jeg som presser henne inn i lange, unødvendige meldingsdialoger. Og det handler da ikke om "med en gang", det tror jeg at jeg var klar på i HI. Men kan uansett oppklare her, det er snakk om da at det går både 4+ dager og kanskje uker. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg unngår en del mld, ikke fordi jeg driter i andre, men pga av at chaten aldri tar slutt, noe jeg finner stressende. Ønsker å spise i fred, kunne legge meg uten chat hengende over hodet. Svarer neste dag i arbeidstiden🥸

Anonymkode: e4132...2e9

Jeg ser den, og jeg kjenner det mye på samme måte, og derfor trenger jeg å lage en grense for meg selv som gjør det bedre, for her ender jeg med å ha det å vente på å avslutte dialogen hengende over hodet, fordi svaret trekker ut. Så i stedet for at en dialog er over på 10 minutter, så tar den 2 uker. 

AllahBallah skrev (54 minutter siden):

Vet du hva, jeg er egentlig helt uenig med deg.

Ja, man bør svare på meldinger. Men det å skrive meldinger er egentlig en ganske påtrengende måte å ta kontakt på, i hvertfall hvis man «forventer at den andre skal svare». Hvis du ringer kan den andre i det minste velge å ikke svare, om det ikke passer.

Virker som folk har glemt dette med privatliv, og privatlivets fred. Det er faktisk en rettighet man har.

Husker vi hadde en kollega som kunne skrive ikke viktige meldinger til folk på ettermiddag/ kveld, fikk alltid kjeft dagen etter hvis vi ikke svarte.

Tenker folk som blir lett fornærma når folk ikke alltid svarer på meldinger, er eller i det minste har narsissistiske trekk.

Jeg forstår ikke helt om dette er til HI. Når det er den andre personen som starter en meldingsutveksling, så er det da ikke påtrengende å følge dette opp. Klart jeg forventer svar når noen har startet en dialog med meg, å ikke gjøre det er respektløst. Det sier "hei, nå ser jeg deg, bare tulla, gidder ikke å respektere tiden din til å følge opp svaret, dust av deg at du trodde vi hadde en samtale nå bare fordi jeg stilte deg spørsmål på melding". 

Det handler heller ikke om å få svar samme dag. Det forstår jo jeg også at ofte er vanskelig, det er snakk om mange dager, og eventuelt ikke. Å starte en dialog for så å droppe den ser jeg som ufint. 

Og jeg tenker at du kan ha rett i at jeg blir lett fornærmet her, det er flere ting som har vært vanskelig med min søster. Derfor vil jeg sette grenser (for meg selv) så jeg ikke havner i den situasjonen flere ganger. Narsissistiske trekk har jeg ikke, det fremstår noe dramatisk å påstå. :P 

TS

Anonymkode: 2c1f6...2d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg sender en melding er det som å snakke face to face; da svarer man innen rimelig tid. Rimelig tid er samme dag! 

Og så blir jeg litt oppgitt når folk er skriver ; hvis det er noe viktig så ringer du. Når man i andre tråder sier ; jeg tar tlf bare når jeg vil. 

Hva skal man tro da? 

Anonymkode: a3ea0...9c4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Når jeg sender en melding er det som å snakke face to face; da svarer man innen rimelig tid. Rimelig tid er samme dag! 

Og så blir jeg litt oppgitt når folk er skriver ; hvis det er noe viktig så ringer du. Når man i andre tråder sier ; jeg tar tlf bare når jeg vil. 

Hva skal man tro da? 

Anonymkode: a3ea0...9c4

Har du et forslag til en god grense jeg kan sette for meg selv? 😊 

Jeg tenker likt som deg. Og tenker at hvis min søster/eller andre ikke har tenkt å følge opp tråden så er det unødvendig å stille spørsmål på melding i utgangspunktet. 

TS

Anonymkode: 2c1f6...2d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde bare slutta å svare på meldinger fra de, så kunne de ringe om de faktisk lurte på noe. Er normalt sett tilhenger av direkte kommunikasjon, men sånne folk kommer bare med pjattete unnskyldninger og forandrer seg aldri.

Anonymkode: 20954...c0e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...