Gå til innhold

Ting man har gått rundt og uttalt feil hele livet ....


Million

Anbefalte innlegg

Blander enda og ennå😉.

På Sørlandet sier mange pyJamas og bagUettE. Kanskje andre steder også?

Takk for oppklaring om unkrabonøkkel! Alltid gøy for språknerder å lære noe nytt😊.

Feil bruk kj-lyd og manglende r/R er greit nok på TV, men plagsomt på radio🙈.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huldra85 skrev (2 minutter siden):

Blander enda og ennå😉.

På Sørlandet sier mange pyJamas og bagUettE. Kanskje andre steder også?

Takk for oppklaring om unkrabonøkkel! Alltid gøy for språknerder å lære noe nytt😊.

Feil bruk kj-lyd og manglende r/R er greit nok på TV, men plagsomt på radio🙈.

På min dialekt bruker vi bare enda. Når brukes enda og når brukes ennå? 

Anonymkode: ed37e...e95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Østlendinger sier «leiern» og ikke «leiren» som det jo skrives og uttales!  Og GRANG HOTEL, ikke Grand Hotel… som vel helst uttales m stum d i Grand ? Ihvertfall ikke GranG ;) 

Anonymkode: 62adf...cab

Vi litt eldre, dvs Helene Uri og jeg, sier grang  kommer av ordets franske opprinnelse, som "pangsjon" nevnt tidligere i tråden.

Anonymkode: cbc2e...3f1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.3.2024 den 17.41):

Kompitabel....

Anonymkode: a3232...424

Det er et av ordene jeg sier feil også, til min manns stooore fornøyelse. 😂

Anonymkode: ef282...e55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Samme på nord-norsk. De som påstår at alle voksne og velutdannede i Norge uttaler med e-lyd har ikke reist særlig mye rundt i landet og snakket med folk.

Jeg sier også "te-sjei" og av og til sjukehus, men det er jo dialekt.

Jeg husker jeg var godt opp i tenårene da jeg lærte at forevige uttales "for-evige" og ikke "fore-vige". Jeg trodde seriøst at man fore-viget folk med kameraet... 😅

Jeg var godt voksen da jeg lærte at diskret og diskré ikke betyr det samme og at jeg har brukt feil ord...

Ellers synes jeg det er utrolig gøy å forvirre folk med å tulle med ord og uttrykk. Jeg elsker å si ting som "fot i hanske" eller "den skarpeste skjeen i skuffa" (eventuelt "den smarteste kniven i skuffa"). Folk blir helt satt ut og klør etter å rette på meg. :ler:

Anonymkode: 8e954...437

Diskré og diskret er er samme ord, så der er du blitt lurt  :D

https://naob.no/ordbok/diskré

Anonymkode: cbc2e...3f1

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

På min dialekt bruker vi bare enda. Når brukes enda og når brukes ennå? 

Anonymkode: ed37e...e95

Etter et googlesøk ser jeg at enda er riktig bruk på bokmål. 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Innfinne seg og avfinne seg må jeg tenke meg om når jeg bruker.

Det heter å innfinne seg når man skal møte opp. "Du må innfinne deg på skolen klokka 8:00 i morgen"

Og avfinne seg med når man må innse at slik blir det. "Vi må avfinne oss med situasjonen".

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

å uttale sj som s etterfulgt av j er mer "rett" enn å blande dem til én lyd som mange andre dialekter gjør. S+J er den opprinnelige uttalen.

Man "bør" også skille mellom sj og skj, noe jeg tror er mer vanlig på (Nord)vestlandet enn på Sørlandet?

Anonymkode: b1432...270

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Humlemor said:

Jeg vet jeg både sier og skriver en masse feil. Meste er vel fordi jeg er hardt rammet av dysleksi, men noe er og fordi jeg alltid har trodd det var slik det skulle uttales (og skrives)

Noe jeg alltid har uttalt feil er: 

 

Pang-sjon. 

:fnise:

Fabelaktig :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/2/2024 at 5:32 PM, AnonymBruker said:

Har alltid trodd det heter KONTIGENT, har både skrevet og sagt det. Det heter visst KONTINGENT..Det tok meg 60 år å lære det.🙄

Anonymkode: ae3c6...e0b

Jeg orker ikke!! HÆ???? :sjokk: Dette var selvsagt nytt for meg også, og hèlt sikkert alle andre..

De tør bare ikke innrømme det :fnise: :flau:

Vet ikke om jeg tør å lære mer :knegg:

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Humlemor
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Man "bør" også skille mellom sj og skj, noe jeg tror er mer vanlig på (Nord)vestlandet enn på Sørlandet?

Anonymkode: b1432...270

Jeg sliter med å uttale sj, skj og kj rett. Jeg skriver rett men uttaler det feil uansett hvor mye jeg en prøver.

Kylling - Sjylling :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 1.4.2024 den 13.30):

Den forklaringen står rett før innlegget du svarer på: Det kommer fra fransk.  

Anonymkode: 0a06e...f1c

Jeg vet det, men det gir ikke svar på hvorfor vi velger å uttale det så toskete her til lands.

Anonymkode: 33291...117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.4.2024 den 1.27):

Men hva heter egentlig de hvite stripene der man kan krysse veien? (Tror det er en kombinasjon av noen få av disse: vei, gang, over, kryss, felt) Er det hodetelefoner eller øretelefoner? Og hva heter den tingen jeg setter varme gryter på for å beskytte bordet?

Uansett har jeg blitt veldig glad i begrepet Poseidons kyss, selv om jeg ikke har så mange anledninger til å bruke det.

Anonymkode: db8db...3af

Fotgjengergangoverfelt. I ett ord så klart. Sagt det hele livet og må ta meg selv i å ikke si det nå også. Da jeg tok kjøretimer så var jeg naturlig nok stresset og sa det automatisk. Til slutt så endte kjørelæreren opp med å begynne å si det også.  
Kjørelæreren forsøkte å lære meg å enten bruke ordet fotgjengerovergang eller gangfelt, til ingen nytte. 

Jeg sliter med å vite om det heter høretelefoner eller øretelefoner. 30+ og er fortsatt ikke heeelt sikker hvilket av de to ordene er riktig 🙈

Den siste vet jeg ikke, her i huset kaller vi for "Den brune tingen oppi skapet". Selv om at jeg nå har av stål fra IKEA, så heter det fortsatt det. 

Anonymkode: 84a22...243

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærte for noen år siden at det heter "straffskyld", ikke "straffeskyld". Jeg sier fortsatt "straffeskyld", "straffskyld" høres veldig rart ut i mine ører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Million skrev (På 30.3.2024 den 6.43):

Har ingen anelse om hvorfor jeg har gjort det, men jeg har i alle mine dager gått rundt og uttalt ordet "sædcelle" med "æ" lyd, altså som sÆdcelle. Ikke sEdcelle, som selveste Språkrådet på sine sider opplyser om at det skal! Det oppdaget jeg først for to dager siden!

Heldigvis er det ikke såååå ofte man får bruk for å snakke om sæd eller sædceller med folk her og der, i alle fall ikke fremmede eller folk på jobb og sånn, men det er litt flaut likevel 😂.

Hvorfor har det aldri demret for meg, hvorfor har jeg ikke skjønt at den æ'en skal uttales som e? Jeg vet jo at at andre ord, som "væske" (flytende stoffer som vann etc) som også staves med æ, ikke skal uttales med æ, men skal uttales med e, som "veske".

Dette er flaut i en alder av 50+, altså 😛

Andre der ute som i voksen alder har oppdaget et og annet ord de har uttalt helt feil hele sitt liv? Fortell! 

Fordi man som regel lærer det av barn og ungdommer som ikke vet hvordan ting uttales. Lærer man ordet av en naturfaglærer som kan språk og biologi så blir det riktig uttalt ;) Stemmer at det uttales med "e"... med mindre man er fra de stedene "revunge" uttales... jah... men det er en del voksne som uttaler det feil også, og heller begynner å heller uttale "væske" med "æ" enn å innse at de har uttalt "sæd" feil hele livet 😝

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fins en type små edderkoppdyr som heter mosskorpioner. Jeg uttalte dette som Moss-skorpioner og tenkte at de var oppkalt etter byen Moss. Men det uttales altså mos med lang o.

Anonymkode: 0c7e7...c10

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Diskré og diskret er er samme ord, så der er du blitt lurt  :D

https://naob.no/ordbok/diskré

Anonymkode: cbc2e...3f1

Språkrådet sier at det er to forskjellige ord.  Men dette brukes mye feil, antakelig på grunn av Nokia mobiltelefoner som hadde lydinnstillingen "Diskret" når de egentlig mente "Diskré".

https://www.sprakradet.no/sprakhjelp/Skriverad/Feil-bruk-av-ord-og-uttrykk/#d

Anonymkode: 0c7e7...c10

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tviholdt på ordet "entreppenør" alltid, selv om jeg vet at det heter entrepRenør. Jaja. Samma det.  :nigo: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...