AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #121 Del Skrevet 3. april 2024 Humlemor skrev (13 minutter siden): Jeg vet jeg både sier og skriver en masse feil. Meste er vel fordi jeg er hardt rammet av dysleksi, men noe er og fordi jeg alltid har trodd det var slik det skulle uttales (og skrives) Noe jeg alltid har uttalt feil er: Fløflekk. Ballbere. Varanda. Ekspresso. Pang-sjon. Sulte-tøy. Kaffi-traktor. Påmm-fri. Bulemi. Sjuke-hus. Te-sjei. Hångkle. Kaffi-traktor… lurer på om de har det ekstrautstyret til traktor på Felleskjøpet? Jeg kjenner et par som hadde trengt det. Selv har jeg nok konstantert en del ting i mitt liv. Og jeg var glad jeg ikke jobbet på apoteket da dama foran meg i køen skulle ha sår-kompressorer (fikk noen merkelige bilder i hodet da, ja). Anonymkode: 6b132...fbd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #122 Del Skrevet 3. april 2024 Jeg har en tendens til å si "pogrammer" istedenfor programmer, den er ganske flau! Anonymkode: f1817...5d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #123 Del Skrevet 3. april 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det er så mange som uttaler psykiatri med en ekstra r. PsykRiatri 😡😆 Anonymkode: be96e...559 Det får jeg rett og slett høyt blodtrykk av. På linje med de som skriver værre og værst 😤 Anonymkode: 8c699...f4f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #124 Del Skrevet 3. april 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Har lagt merke til mange som sier "konstantere". Anonymkode: 2b93c...56d Og gelantin og dalmantinere. Anonymkode: 9187a...3da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #125 Del Skrevet 3. april 2024 AnonymBruker skrev (På 1.4.2024 den 0.14): Hjerneteppe... det er som om et teppe havner over hjernen din, og den blir helt stille, som en fugl i bur når du legger teppe over buret. 😚 Jernteppe har ingenting med hjernen din å gjøre. Anonymkode: ad12f...26a Det heter JERNTEPPE når det blir helt tomt og du ikke husker noe.. Anonymkode: 62adf...cab 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #126 Del Skrevet 3. april 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Dette lurer jeg også på 😂😂 hva er fasit, da? Anonymkode: 4ed74...0bc Vrist Anonymkode: 62adf...cab 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #127 Del Skrevet 3. april 2024 Østlendinger sier «leiern» og ikke «leiren» som det jo skrives og uttales! Og GRANG HOTEL, ikke Grand Hotel… som vel helst uttales m stum d i Grand ? Ihvertfall ikke GranG Anonymkode: 62adf...cab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #128 Del Skrevet 3. april 2024 Er tilflytter på Sørlandet og noen rare uttalelser jeg har lagt merke til her: - sjokolade (med skikkelig trykk på SJ) - skinke (uttalt sjinke - tilsvarende som SJ-okolade) - horn (hårn) - helga (helja) - jacuzzi (shakusi) - psykiatri (psykriatri) - lakris (lakkriss - overdreven trykk på k) - espresso (ekspresso) - kokos (kokus) Anonymkode: 8f816...575 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #129 Del Skrevet 3. april 2024 AnonymBruker skrev (På 1.4.2024 den 0.39): Du tror vel det, du. Jeg er verken veldig ung eller lavt utdannet, men på bergensdialekt uttales både væske og veske med æ-lyd. Prøver jeg med e-lyd så høres det ikke bergensk ut lenger. Anonymkode: b612e...dd4 Samme på nord-norsk. De som påstår at alle voksne og velutdannede i Norge uttaler med e-lyd har ikke reist særlig mye rundt i landet og snakket med folk. Humlemor skrev (6 timer siden): Jeg vet jeg både sier og skriver en masse feil. Meste er vel fordi jeg er hardt rammet av dysleksi, men noe er og fordi jeg alltid har trodd det var slik det skulle uttales (og skrives) Noe jeg alltid har uttalt feil er: Fløflekk. Ballbere. Varanda. Ekspresso. Pang-sjon. Sulte-tøy. Kaffi-traktor. Påmm-fri. Bulemi. Sjuke-hus. Te-sjei. Hångkle. Jeg sier også "te-sjei" og av og til sjukehus, men det er jo dialekt. Jeg husker jeg var godt opp i tenårene da jeg lærte at forevige uttales "for-evige" og ikke "fore-vige". Jeg trodde seriøst at man fore-viget folk med kameraet... 😅 Jeg var godt voksen da jeg lærte at diskret og diskré ikke betyr det samme og at jeg har brukt feil ord... Ellers synes jeg det er utrolig gøy å forvirre folk med å tulle med ord og uttrykk. Jeg elsker å si ting som "fot i hanske" eller "den skarpeste skjeen i skuffa" (eventuelt "den smarteste kniven i skuffa"). Folk blir helt satt ut og klør etter å rette på meg. Anonymkode: 8e954...437 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Humlemor Skrevet 3. april 2024 #130 Del Skrevet 3. april 2024 (endret) AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Samme på nord-norsk. De som påstår at alle voksne og velutdannede i Norge uttaler med e-lyd har ikke reist særlig mye rundt i landet og snakket med folk. Jeg sier også "te-sjei" og av og til sjukehus, men det er jo dialekt. Jeg husker jeg var godt opp i tenårene da jeg lærte at forevige uttales "for-evige" og ikke "fore-vige". Jeg trodde seriøst at man fore-viget folk med kameraet... 😅 Jeg var godt voksen da jeg lærte at diskret og diskré ikke betyr det samme og at jeg har brukt feil ord... Ellers synes jeg det er utrolig gøy å forvirre folk med å tulle med ord og uttrykk. Jeg elsker å si ting som "fot i hanske" eller "den skarpeste skjeen i skuffa" (eventuelt "den smarteste kniven i skuffa"). Folk blir helt satt ut og klør etter å rette på meg. Anonymkode: 8e954...437 Hehe ja det er ekstra gøy når folk ikke forstår bæret. Her hvor jeg bor sier vi mye rart. Har ei venninne som kommer fra Oslo, hun klør seg ofte i hodet når jeg sier ord som: ho hi, hann hinn, hisia, ani og slaur Endret 3. april 2024 av Humlemor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #131 Del Skrevet 3. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er tilflytter på Sørlandet og noen rare uttalelser jeg har lagt merke til her: - sjokolade (med skikkelig trykk på SJ) - skinke (uttalt sjinke - tilsvarende som SJ-okolade) - horn (hårn) - helga (helja) - jacuzzi (shakusi) - psykiatri (psykriatri) - lakris (lakkriss - overdreven trykk på k) - espresso (ekspresso) - kokos (kokus) Anonymkode: 8f816...575 Hvor på Sørlandet er dette her? 🧐 Skal oversette til kristiansandsk: - Sjokkolade (det er trykk på sjokk) - Skinke - Horn - Jakussi/jakusi (hørt begge deler) - Hælja (mulig du bare ikke tenkte på æ-en?) - Psykiatri (folk som sier psykriatri finnes i hele Norge, og er ingen sørlandsk feil) - Lakkriss (riktig) - Æspræsso/espræsso (samme som psykriatri - dette høres over hele Norge, og er ingen sørlandsk feil) - Kokkos Iblant er det vanskelig å si om enkelte e-endinger egentlig uttales ø. F.eks sjokoladø. Ikke det beste eksempelet, men kommer ikke på noe i farta. Jeg har aldri hørt kokus og hårn, heller ikke shakusi? Sistnevnte høres ut som en typisk feil ala psykriatri og ekspresso, og ikke noe typisk sørlandsk. Anonymkode: 4acec...801 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #132 Del Skrevet 3. april 2024 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Og GRANG HOTEL, ikke Grand Hotel… som vel helst uttales m stum d i Grand ? Ihvertfall ikke GranG Anonymkode: 62adf...cab Det er korrekt norsk uttale av franske låneord. Akkurat slik som interessant, engasjement, abonnement osv. Anonymkode: 41c94...122 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #133 Del Skrevet 3. april 2024 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Er tilflytter på Sørlandet og noen rare uttalelser jeg har lagt merke til her: - sjokolade (med skikkelig trykk på SJ) - skinke (uttalt sjinke - tilsvarende som SJ-okolade) - horn (hårn) - helga (helja) - jacuzzi (shakusi) - psykiatri (psykriatri) - lakris (lakkriss - overdreven trykk på k) - espresso (ekspresso) - kokos (kokus) Anonymkode: 8f816...575 Men hva er feil med å si sjinke? Skal man liksom si sKinke med trykk på K'en? Og sjokolade skjønte jeg ikke helt? Anonymkode: 37d72...205 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #134 Del Skrevet 3. april 2024 AnonymBruker skrev (På 30.3.2024 den 13.36): Hard g er jo det vanlige i veldig mange dialekter. Anonymkode: 35ab2...f23 Mener du uttale av g i "og" (ikke "òg") eller hard g foran f.eks. i? Uansett er det feil å si at dette er vanlig i veldig mange dialekter, det er det nemlig ikke Anonymkode: b1432...270 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #135 Del Skrevet 3. april 2024 Forhåndsregler heter det ikke, men forholdsregler. Tror jeg har sagt feil i 40 år. Anonymkode: 539c5...e93 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #136 Del Skrevet 3. april 2024 Rabarbara istedet for rabarbra 😂 Anonymkode: aad89...090 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #137 Del Skrevet 3. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men hva er feil med å si sjinke? Skal man liksom si sKinke med trykk på K'en? Og sjokolade skjønte jeg ikke helt? Anonymkode: 37d72...205 Mange sørlendinger uttale sj-lyden akkurat som den skrives, ikke schokolade, og de uttaler skinke sjinke, ski, sji osv. Anonymkode: 4466f...2e9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #138 Del Skrevet 3. april 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Men hva heter egentlig de hvite stripene der man kan krysse veien? (Tror det er en kombinasjon av noen få av disse: vei, gang, over, kryss, felt) Er det hodetelefoner eller øretelefoner? Og hva heter den tingen jeg setter varme gryter på for å beskytte bordet? Uansett har jeg blitt veldig glad i begrepet Poseidons kyss, selv om jeg ikke har så mange anledninger til å bruke det. Anonymkode: db8db...3af Bordskåner og fotgjengerovergang. Anonymkode: 4466f...2e9 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #139 Del Skrevet 3. april 2024 AnonymBruker skrev (På 1.4.2024 den 0.25): Den siste skal jeg ikke lastes for, for de fleste sier og skriver risgrøt Anonymkode: 1191e...d5f Mulig det stemmer, jeg er ikke sikker, men risengrynsgrøt er ikke akkurat et uvanlig ord AnonymBruker skrev (På 1.4.2024 den 1.11): Var lenge usikker på om stedet oppe på foten mellom ankel og tær het «vrist» eller «rist». Anonymkode: 1e477...7cb Begge deler er rett. Perelandra skrev (20 timer siden): Jeg sier hjerteinfart selv om jeg vet at det heter hjerteinfarkt, med k. Dette er vel vanlig? Sterkt -> stert. Mørkt -> mørt Million skrev (10 timer siden): Jeg pleide (da jeg var tenåring og litt ung voksen) å si "advokado" 😆 Ikke så dumt, et annet ord for det er jo faktisk advokatpære. https://naob.no/ordbok/advokatpære AnonymBruker skrev (1 time siden): Er tilflytter på Sørlandet og noen rare uttalelser jeg har lagt merke til her: - sjokolade (med skikkelig trykk på SJ) - skinke (uttalt sjinke - tilsvarende som SJ-okolade) - horn (hårn) - helga (helja) - jacuzzi (shakusi) - psykiatri (psykriatri) - lakris (lakkriss - overdreven trykk på k) - espresso (ekspresso) - kokos (kokus) Anonymkode: 8f816...575 Mye av dette er vel bare dialekt. Og det skal sies at f.eks. horn med ó som i sol er mer "feil" enn horn (eller honn) med ò som i Norge (i mange dialekter identisk med Å). AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mange sørlendinger uttale sj-lyden akkurat som den skrives, ikke schokolade, og de uttaler skinke sjinke, ski, sji osv. Anonymkode: 4466f...2e9 å uttale sj som s etterfulgt av j er mer "rett" enn å blande dem til én lyd som mange andre dialekter gjør. S+J er den opprinnelige uttalen. Anonymkode: b1432...270 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #140 Del Skrevet 3. april 2024 De som legger til bokstaver som ikke hører til i ord gir meg høyt blodtrykk. Advocado, dektektiv, psykriatri og ekspresso for å nevne noen. For ikke å glemme posene med små kanelboller, de heter gifflar, ikke GRIFFLAR som «alle» sier. Anonymkode: e7f2a...5d6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå