Gå til innhold

Hvilke navn synes du er høystatus/lavstatus?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 29.3.2024 den 19.51):

"Høystatus": Dobbelte navn, gjerne hebraiske, greske eller germanske, som Eva Katharina, Cecilia Magdalene, Elisabeth Maria, Ingeborg Kristine, Georg Fredrik, Peter Ambrosius, Simon Andreas, Benjamin Kristoffer, osv. 

"Lavstatus": Typisk amerikanske og franske navn, populære navn i tiden og konstruerte navn, som Tom, Chris, Tommy, Jonny, Ronny, Roger, André, Kenneth, Max, Liam, Leander, Chrisander, Monika, Anita, Desiree, Linda, Melissa, Jeanette, Janniche, Tanja, Michelle , Renate, Ariel, Kaylee osv.

Anonymkode: 53786...82b

Enig i dette.

Høystatus er for meg gjerne de tradisjonelle og mer tidløse navnene som brukes år etter år. Lavstatus forbinder jeg med mange av de navnene som var populære og moderne i min generasjon (født på 70-tallet)

Høystatus: Sigrid, Astrid, Elisabeth, Kristine, Viktoria, Sofie, Olav, Fredrik, Håkon, Sigurd, Magnus, Peder, Kristian, Johannes 

Lavststus: Tanja, Anita, Linda, Jeanette, Monika, Wenche, Ronny, Johnny, Tommy, Roger, Jan, Kim, Frode, Roar.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg anser høystatusnavn for å være klassiske/tradisjonelle navn, forholdsvis enkle. Ikke sjeldne, men heller ikke typisk topp 10. Navn som ofte brukes over flere generasjoner. Håkon, Carl, Henrik, Johan, Peter, Olav, Magnus (ganske mange kongenavn blant guttene ;) ), Anna, Elisabeth, Eva, Ingeborg, Marie.

Lavstatusnavn er jålete, "hjemmelagde" eller angloamerikanske navn som fungerer dårlig på norsk. Navn med manglende/kort tradisjon i landet det brukes i. Navn som plutselig blir populære (eller etterligninger av sådanne), men fort blir "ut" igjen. Ronny, Kenneth, Kim, Liam, Leander, Jeanette, Leah, Michelle, Veronica.

De fleste navn er imidlertid ingen av delene ;) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn ble ikke født i Norge og har bodd i et par ulike land (begge foreldre er norske) Vi valgte derfor å ikke gi barna veldig tradisjonelle norske navn som andre ville få problem med å uttale.  Mange vil nok si det er lavstatusnavn.  

Så før man dømmer noen for navn tenk litt på bakgrunn for navn. 

Anonymkode: 0887a...6e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Kniv & gaffel said:

Enig i dette.

Høystatus er for meg gjerne de tradisjonelle og mer tidløse navnene som brukes år etter år. Lavstatus forbinder jeg med mange av de navnene som var populære og moderne i min generasjon (født på 70-tallet)

Høystatus: Sigrid, Astrid, Elisabeth, Kristine, Viktoria, Sofie, Olav, Fredrik, Håkon, Sigurd, Magnus, Peder, Kristian, Johannes 

Lavststus: Tanja, Anita, Linda, Jeanette, Monika, Wenche, Ronny, Johnny, Tommy, Roger, Jan, Kim, Frode, Roar.

 

Cecilia er trashy

Anonymkode: 9257d...c89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det absolutt styggeste guttenavnet jeg vet om er Kim Remi. Tenk å kalle barnet sitt noe sånt, det er krise. 

Anonymkode: c631f...9fc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt at navna på to av barna til bekjente av meg, som er 'kremen av fintfolk' er nevnt gjentatte ganger som lavstatusnavn i denne tråden.

Mens mannen min og jeg, som jeg vet er lavstastatusfolk i manges øyne, har valgt navn som faktisk ikke er nevnt i tråden i det hele tatt.

 

Anonymkode: 0e52d...22f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De verste er amerikanske navn med amerikansk uttale som brukes, spesielt i kombinasjon med et norskt etternavn. Typisk Samantha, Hayley osv.

Og disse verdensrom-navnene(hundenavn); Nova, Luna, Stella 

Anonymkode: 1d433...f23

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/29/2024 at 6:55 PM, AnonymBruker said:

Høystatus: James. Erik. Rikard. Edvard. Haakon. Alexander. David. Magnus. William. Timothy. Isak. Thor / Tor. Phillip. Christopher / Kristoffer. Anna. Angelina. Nora.

Lavstaus: Ronny. Niels / Nils. Jan. Knut. Vidar. Torstein. Morten. Silje. Tove. Liv. Margrethe. Lisbeth. Aira. Camilla. Wenche. Hege. Paula. Ingvild. Monika. Kaja. Siv. 

Anonymkode: 6dcfc...6e6

Jeg ser på Niels som høystatus😅

Anonymkode: bf25d...cc9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

svartkatt skrev (På 29.3.2024 den 19.53):

Jeg skjønner ikke dette opphenget med å sette ting i høy eller lav status-bokser. 

Det er bare tåpelig! 👍

Anonymkode: 17da4...c81

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kent Conny André 

Anonymkode: 8c7b9...b24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lukas er den nye bølla i klassen

De nye bøllene
Disse navnene er hentet fra, og vært populære i, mange andre land i Europa og USA, og har blitt kjempepopulære på kort tid her i Norge. Det kan gjøre at de på sikt vil få lav status, og kan være gode kandidater for å overta etter Roger, Ronny og Tommy: Lukas, Liam, William, Noah, Leon, Julian, Oliver og Jacob

Har du øst- eller vestkantnavn?

Gamle artikler, men er nok fortsatt gjeldene.

Anonymkode: fb2ec...550

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Lukas er den nye bølla i klassen

De nye bøllene
Disse navnene er hentet fra, og vært populære i, mange andre land i Europa og USA, og har blitt kjempepopulære på kort tid her i Norge. Det kan gjøre at de på sikt vil få lav status, og kan være gode kandidater for å overta etter Roger, Ronny og Tommy: Lukas, Liam, William, Noah, Leon, Julian, Oliver og Jacob

Har du øst- eller vestkantnavn?

Gamle artikler, men er nok fortsatt gjeldene.

Anonymkode: fb2ec...550

Interessant 

Anonymkode: 9257d...c89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.3.2024 den 17.42):

Høystatus: Elisabeth, Christian, Henrik, Magnus, Sverre, Alice, Victoria, Matilde/a, Cathrine, Cecilie, Benedikte,  Helena, Fredrik, Håkon,  Josefine, Fillipa, Iben, Astrid, Margrete 

Lavstaus: Spesielle /utenlandske navn som: Matheo , Maxmillian, Nelia, Lowe.

Heller ikke fan av Amanda/Yolanda/Susanne 

Anonymkode: 9257d...c89

Alle navn er unike på hver sin måte, synes det er så tullete og kalle det lavstaus og høystatus

Anonymkode: 31472...be5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, AnonymBruker said:

Alle navn er unike på hver sin måte, synes det er så tullete og kalle det lavstaus og høystatus

Anonymkode: 31472...be5

Mer tullete å ikke kunne forskjell på å/og;)

Anonymkode: 9257d...c89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gudrun er høystatus 

Anonymkode: fb6c0...156

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motstrømmen skrev (På 29.3.2024 den 19.05):

Navn skjemmes ingen. Det å tro navn betydning sier noe om status av ett menneske er ganske "la oss sende ut kjedebrev" må sendes til 10 ellers går det deg ille. Jeg kjenner Tommy narkoman og Tommy selv oppbygget mangen millionær. Ronny fengselfugl og Ronny respektert IT sjef. 

Helt enig. Selv registerer jeg nesten ikke med venner at Tommy og Tommy da heter det samme. Navnet blir liksom ulikt selv om det er det samme.

Anonymkode: cf59e...193

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For meg er tradisjonelle norske navn som Øyvind, Geir, Rune, Ola, Olav osv. høy status.

Har ikke sansen for bibelske eller degosnavn.

Anonymkode: c5407...847

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen over nevnte en rekke navn de mente var typisk vestkantnavn, men, jeg er fra et rikt strøk på vestkanten og de navnene som ble nevnt var ikke akkurat populære. INGEN jeg kjenner på min alder derfra heter for eksempel Elisabeth.

Julie. Marie. Sofie / Sophie. Benedicte. Julia. Victoria. Ganske vanlige navn som var populære i mitt kull.

Anonymkode: da4fd...945

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Noen over nevnte en rekke navn de mente var typisk vestkantnavn, men, jeg er fra et rikt strøk på vestkanten og de navnene som ble nevnt var ikke akkurat populære. INGEN jeg kjenner på min alder derfra heter for eksempel Elisabeth.

Julie. Marie. Sofie / Sophie. Benedicte. Julia. Victoria. Ganske vanlige navn som var populære i mitt kull.

Anonymkode: da4fd...945

Er fra samme strøk, ingen Julie føler Julia. Benedicte og Victoria, ja. Vi hadde 2 Helena/e, to Cecilie, en Celine, en Nora, en Cornelia og noen andre navn i klassen. 

Flere Cathrine/Elisabeth i kullene over oss. 

Anonymkode: 9257d...c89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...