svartkatt Skrevet 29. mars #21 Del Skrevet 29. mars Jeg skjønner ikke dette opphenget med å sette ting i høy eller lav status-bokser. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars #22 Del Skrevet 29. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Mange av de du nevner som «høystatus» ser jeg på som omvendt Anonymkode: ebf70...6b1 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Høystatus: Elisabeth, Christian, Henrik, Magnus, Sverre, Alice, Victoria, Matilde/a, Cathrine, Cecilie, Benedikte, Helena, Fredrik, Håkon, Josefine, Fillipa, Iben, Astrid, Margrete Lavstaus: Spesielle /utenlandske navn som: Matheo , Maxmillian, Nelia, Lowe. Heller ikke fan av Amanda/Yolanda/Susanne Anonymkode: 9257d...c89 Her i Oslo hører jeg foreldre rope Iben overalt. Føler Iben har blitt det nye Kamilla/Camilla eller Kathrine/Cathrine, uten at jeg vet om det var høy- eller lavstatus da det var populært på 80- og 90-tallet. Anonymkode: e558b...cad 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars #23 Del Skrevet 29. mars Lavstatus tenker jeg er navn som: noelle, liam, matheo, leander, chrisander, leo, leon, christel, noah, olivia, lucy, mileah, mille, milla. Generelt «hjemmelagde» navn ellee navn som er engelske og liksom skal funke på et norsk barn. Anonymkode: e1fa1...510 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars #24 Del Skrevet 30. mars AnonymBruker skrev (13 timer siden): Høystatus: Elisabeth, Christian, Henrik, Magnus, Sverre, Alice, Victoria, Matilde/a, Cathrine, Cecilie, Benedikte, Helena, Fredrik, Håkon, Josefine, Fillipa, Iben, Astrid, Margrete Lavstaus: Spesielle /utenlandske navn som: Matheo , Maxmillian, Nelia, Lowe. Heller ikke fan av Amanda/Yolanda/Susanne Anonymkode: 9257d...c89 Cathrine? CATHRINE? Når ble det «høystatus»?! Anonymkode: 16ded...433 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars #25 Del Skrevet 30. mars Lavstatus; Roger, Raymond, Johnny, Ronny, Matheo, Leander, Noah, Joakim, Lea, Anine, Mathea, Tiril, Sebastian Høystatus; Ingrid, Ada, Oskar, Jakob, Martine, Martin, Håkon, Olav, Ina, Herman, August, Trailertrash/hundenavn; Molly, Mio, Milo, Ask, Isabell, Chanel, Kim, Christian, Anonymkode: 7c2d7...e38 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bælfeit Skrevet 30. mars #26 Del Skrevet 30. mars høystatus/lavstatus? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sententia Skrevet 30. mars #27 Del Skrevet 30. mars Høystatus: Ferner Lavstatus: Jacobsen Så jeg handler på Ferner Jacobsen og føler meg som en god mellomting. Jeg føler ikke navn gir status, men jeg ser jo at et navn som Ingrid (som finnes i alle samfunnslag) er mye brukt blant sosioøkonomiske sterke familier. Det er ikke Raymond. Det senker likevel ikke statusen til Raymond’ene i livet mitt ❤️ 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars #28 Del Skrevet 30. mars Om noe synes jeg navn som det er færre av, har mer status enn dem som har flere enn 100. For eksempel: Benedicte : 2725 kvinner Fredrik : 14755 menn Henrik : 16949 menn Johanne : 5320 kvinner Emma : 13771 kvinner Elisabeth : 1263 kvinner Christian : 14360 menn Magnus : 17669 menn Sverre : 8548 menn Alice : 1653 kvinner Victoria : 7136 kvinner Cecilie : 8339 kvinner Helena : 2505 kvinner Håkon : 13460 menn Josefine : 2690 kvinner Fillipa : 39 kvinner Iben : 2770 kvinner Astrid : 16159 kvinner Margrete : 1197 kvinner Maxmillian : 196 menn Nelia : 316 kvinner Lowe : 20 menn Amanda : 4673 kvinner Yolanda : 79 kvinner Susanne/Susanna : 4272 kvinner/399 kvinner Men fornavnene i seg selv betyr, som jeg har forstått, mye mindre enn etternavn. I hvert fall på vestkanten. -sen etternavn har alle fått lavere status over tid. Heter du Victoria + -sen etternavn så klinger ikke det like godt som Victoria Aftenstjerne Løwenskjold for å ta et fiktivt eksempel. Anonymkode: 04824...ff4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Morten1 Skrevet 30. mars #29 Del Skrevet 30. mars Rånny, Matheo , Maxmillian, alle andre teite navn som folk finner på for å virke spesielle 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Josephine Skrevet 30. mars #30 Del Skrevet 30. mars (endret) On 3/30/2024 at 7:33 AM, AnonymBruker said: Når ble det «høystatus»?! Anonymkode: 16ded...433 Jeg heter det og har aldri hatt navnet mitt alene blant jevnaldrende. Så for folk født på 80/90-tallet synes jeg det er heeelt mainstream. Endret 1. april av Josephine Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars #31 Del Skrevet 31. mars Lavstatus: Chrisander, Ailo, Matheo, Nathaniel, Julian, Børge, Tommy, Leif, Kim Linda, Renate, Siv, Peggy, Connie, Carla Høystatus: Preben, Leonard, Kristian, Vegard, Jens, Leonard Alexandra, Charlotte, Ingrid, Astrid, Louise, Vera, Clara Anonymkode: 5fdf3...448 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars #32 Del Skrevet 31. mars Kan noen hjelpe meg og forstå… for jeg lurer litt på hva er kriteriene for at et navn har status som lavstatus/høystatus? Har det med hvor utbredt navnet er i dagens samfunn? Hva influensere kaller ungene sine? uansett.. så synes jeg det på generelt grunnlag bare trist å ha status på navn, er det ikke bare å velge et navn man liker til barna sine? Anonymkode: 80c34...d84 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars #33 Del Skrevet 31. mars Navn er gratis, til manges fortvilelse. Man ønsker noe eksklusivt, og ender opp med samme navn som en glamourmodell. Man kommer lengst med å veøge de navnene man liker best av de man tenker tåler tidens tann. Altså å styre unna de største motenavnene. Anonymkode: 59c8c...5de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars #34 Del Skrevet 31. mars Tenker også at disse unge mødre/white trash navnene er lavstatus. Eller skamharry i alle fall. Liam, Matheo, Nathaniel, Chrisander, Theo osv og gjerne mikset i kombinasjon med hverandre. Anonymkode: ddae3...4ca 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fru Alving Skrevet 31. mars #35 Del Skrevet 31. mars Navn som Matheo, Emilian, Liam, Julian, Krisander, Kevin, Theo, Leo,Mio, Isabell, Michelle, Angelica, Hayley, Samantha, Leah, Melissa, Vanessa, Estelle, Vendela og Savanna. Sorry liker ikke amerikanske navn på norske barn uten engelsktalende foreldre. Disse navnene er lavstatus. Så har du navn som Kristian, Preben, Fredrik, Håkon, Martin, Margrethe, Ingrid, Astrid, Benedicte, Karoline som er typiske vestkantnavn. Det jeg ser på som høystaus i dag er navn som Sverre, Ivar, Knut, Bendik,Ola, Thorbjørn, Liv, Synnøve, Åse, Ingebjørg og Halldis, blir varm om hjerteroten når jeg hører en liten med et typisk norsk ujålete navn. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars #36 Del Skrevet 31. mars Lavstatus for meg er Ronny, Johnny og Tommy. Dette er kroppsarbeidere som drikker seg god og full i helgene. Hei til deg kjære fordommer! Høystatus er fisefine lengre navn med th og c. Dette er typisk jenter hvor foreldrene tror de har fått englebarn. Anonymkode: 6e811...bb5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars #37 Del Skrevet 31. mars Hva skjer med dere som skriver at noen navn er «white trash» egentlig? Les dere opp, og slutt å bruk det uttrykket. Anonymkode: 07da7...669 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars #38 Del Skrevet 31. mars AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva skjer med dere som skriver at noen navn er «white trash» egentlig? Les dere opp, og slutt å bruk det uttrykket. Anonymkode: 07da7...669 Enig! White trssh er et begrep oppfunnet om og brukt spesifikt om en gruppe mennesker i USA. Det er upresist og fordummende nok når brukt riktig, og enda mer når det brukes urenfor denne konteksten. Anonymkode: 59c8c...5de 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars #39 Del Skrevet 31. mars Preben er sånn typisk navn som gies til guttungen i en tamilsk innvandrerfamilie 😂 Anonymkode: fe4fd...afe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars #40 Del Skrevet 31. mars AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Preben er sånn typisk navn som gies til guttungen i en tamilsk innvandrerfamilie 😂 Anonymkode: fe4fd...afe Hahahaha Anonymkode: 0acdd...1f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå