Gå til innhold

Hvordan er det å reise til Marokko som kvinne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har så lyst å dra dit, det ser så eksotisk og fint ut der. Marrakech, Essaouira, kanskje en safari i ørkenen. Er snakk om en venninnetur, vi er 35 år. Noen som har vært der? Er klar over at det kan være mye mas på soukene og at man ikke skal reke rundt dritings der. 

 

Anonymkode: aabb7...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Just now, AnonymBruker said:

Har så lyst å dra dit, det ser så eksotisk og fint ut der. Marrakech, Essaouira, kanskje en safari i ørkenen. Er snakk om en venninnetur, vi er 35 år. Noen som har vært der? Er klar over at det kan være mye mas på soukene og at man ikke skal reke rundt dritings der. 

 

Anonymkode: aabb7...e1c

Jeg har vært bare på bytur, men opplevde det uproblematisk å være kvinne. Verre å bli mast på over alt om å kjøpe ting. 

Anonymkode: 5f76c...66e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reiser av prinsipp ikke til muslimske land, da jeg ikke ønsker å støtte det forkvaklete kvinnesynet deres og kvinnefiendtlige holdningene med mine turistkroner.

I slike land ligger man tynt an som kvinne om man blir overfalt og voldtatt. Selv om voldtektsmannen er kjent, blir han ikke straffet, fordi det anses å være kvinnens feil. Hun gikk ikke tildekket nok, fristet menn med vilje osv.

Anonymkode: accb9...8cc

  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å google Maren Ueland før du evt reiser dit.

Anonymkode: f261e...6f0

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært der en del. Også over lengre periode. 
 

Det er et helt annet land og en annen kultur. Derfor, det du nevner om å «reke rundt dritings» er rett og slett en umulighet uansett. Det serveres generelt ikke alkohol annet enn på utesteder. Muligens noe på hotellet men det kommer an på. Det er jo et muslimsk land.
 

Du må aldri gå ut med singlet eller kort shorts, det anses som undertøy, og du vil kunne få masse negativ oppmerksomhet.  Kle deg passende og anstendig. Dekk knær og skuldre. Ved poolen kan du jo være i bikini. Det går fint å være kvinne der, dere er jo voksne. Lite kvinner å se utendørs etter 21, men sånn er det, man vil ikke utsette seg for noe unødvendig heller. 

Anonymkode: f1814...eba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke reist dit alene/med bare damer. 

Anonymkode: d1602...fba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Marokko fortjener ikke besøk fra kvinner, alle burde ta avstand fra dem etter drapet på Maren og Louisa.

Anonymkode: d9537...0af

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppfør deg like fornuftig og klokt som du hadde gjort i Oslo/andre land, så er ikke det et problem. 

Angående plagsomme selgere smiler man og sier neitakk, og man bør aldri gå med noen som skal vise deg steder/varer. Disse er betalt for slikt, og fører deg til butikk som har unødvendig dyre varer man kan finne overalt, og så får de provisjon. Å si neitakk og avvise konsekvent holder. La shukharan! 

Angående menn som vil flørte er følgende setning veldig god å kunne; Ana marra msjosja. (Jeg er en gift kvinne. Drit i om du faktisk er det, de har respekt for ekteskapet. Menn som løper etter turistkvinner har ikke lyst på problem med ektemann eller noe nytte av gift kvinne. Disse søker jo til turister for å bli kjent med kvinne som kan gi dem visum til Europa. )

Min mann er fra Marokko, jeg elsker landet og kulturen, og føler meg veldig trygg der. Marokkanske folk har ikke nordmenns redsel for å gripe inn om noen oppfører seg ugreit. Vi treffer ofte kvinner som er der på tur alene. Til og med unge kvinner som reiser rundt helt alene. De er klar over triksene jeg nevner over, og at de må klare å avvise høflig men konsekvent, men Marokko blir av disse kvinnene beskrevet som et godt land å reise rundt i som kvinne. Marokkanske folk er vennlige og nysgjerrige, men oppfører seg også respektfullt som regel. Om du trenger hjelp til å finne veien så spør aldri menn som henger rundt på markedet. De henger der for å tjene penger på slikt som regel. Spør politiet, folk som jobber i butikk, andre turister og kvinner/familier med barn. Med mindre du er ok med å betale en for å vise deg veien. Avtal isåfall pris først. De er alltid "misfornøyd " med prisen dersom de har utført oppdraget før pris avtales. 

Se til at taxi slår på takstameteret. Fra flyplassen er det ikke noe problem, for det er innført fastpriser. 

Ikke la noen bære/dra din bagasje uten å være innstilt på å betale for det. Huk gjerne tak i en med tralle om du ønsker bagasje fraktet for deg, men igjen, avtal pris først. 

Pruting er ikke alle nordmenn komfortabel med, men det er mye til fastpris på markedet også. Om man skal begi seg ut på pruting bør man ende opp med maks halvparten av turistprisen man først ble servert, så begynne lavere enn det. 

Sist vi var i Marokko ble vi blant annet kjent med en nydelig blondine som nettopp hadde vært to uker helt alene så langt sør i Marokko at få/ ingen turister kommer dit, samt en Belgisk kvinne på 20 år som skulle være i Marokko 3 måneder alene. (Var halvveis da vi møttes.) Ingen utfordringer sa de, men de var begge bereist og kloke kvinner. Hyggelige, men ikke dumdristige og naive. Satte klare og høflige grenser. Oppførte seg ikke tåpelig, som å reke rundt full på natta. 

Språket er ofte utfordringen for oss nordmenn. Stor fordel om en i reisefølget snakker fransk. Stedene du nevner er imidlertid ingen stor utfordring angående å bare snakke engelsk. Du kan til og med finne passer å bo som eies av nordmenn. De fleste riader og hoteller er gjerne eid av europeere. Det er dog mye franskmenn, og de oppfører seg ofte dårligere enn marokkanske folk dessverre. 

Drapet på den norske og den danske kvinnen er noe marokkanske folk skammer seg mye over, men burde ikke dømmes mer for enn vi nordmenn for ABB. 

Marokko er et herlig land jeg virkelig anbefaler deg. ❤️

Anonymkode: b3853...326

  • Liker 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.3.2024 den 14.44):

Jeg reiser av prinsipp ikke til muslimske land, da jeg ikke ønsker å støtte det forkvaklete kvinnesynet deres og kvinnefiendtlige holdningene med mine turistkroner.

I slike land ligger man tynt an som kvinne om man blir overfalt og voldtatt. Selv om voldtektsmannen er kjent, blir han ikke straffet, fordi det anses å være kvinnens feil. Hun gikk ikke tildekket nok, fristet menn med vilje osv.

Anonymkode: accb9...8cc

Drammen, Oslo og Østfold er jo snart muslimsk land..

Anonymkode: eb384...e49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Marokko fortjener ikke besøk fra kvinner, alle burde ta avstand fra dem etter drapet på Maren og Louisa.

Anonymkode: d9537...0af

Tenker du også at ingen bør besøke Norge på grunn av ABB? 

Anonymkode: 88aba...598

  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.3.2024 den 14.44):

Jeg reiser av prinsipp ikke til muslimske land, da jeg ikke ønsker å støtte det forkvaklete kvinnesynet deres og kvinnefiendtlige holdningene med mine turistkroner.

I slike land ligger man tynt an som kvinne om man blir overfalt og voldtatt. Selv om voldtektsmannen er kjent, blir han ikke straffet, fordi det anses å være kvinnens feil. Hun gikk ikke tildekket nok, fristet menn med vilje osv.

Anonymkode: accb9...8cc

Svært feil. Marokkanske kvinner kler seg selv så utfordrende når de går ut at vi norske kvinner gjerne føler oss tildekket og pripne ved siden av dem. Marokkanske kvinner er sterke og tøffe i ord og handlinger mot menn som oppfører seg dumt mot dem. Er en mann en idiot i oppførsel får han som regel ikke bare høre det av kvinnen han var idiot mot selv, men hennes tirade mot ham tiltrekker seg også folkene i nærheten, som gir sin støtte. Har man som mann lyst til å drikke seg drita og være ufin mot kvinner bør man styre langt unna Marokko. 

Anonymkode: b3853...326

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde det som helt uproblematisk å reise i Marokko. Spennede land med mye fint å se, og folk var veldig gjestfrie og hjelpsomme. Eneste stedet jeg opplevde som litt skummelt var Casablanca. Men ikke pga av at jeg er en kvinne. Jeg fikk låne en giftering som jeg hadde på meg på reisen, og den satte en stopper for men som ville flørte. 

Reiste dit alene da jeg var 35. 

Anonymkode: 1a578...47d

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.3.2024 den 14.46):

Anbefaler deg å google Maren Ueland før du evt reiser dit.

Anonymkode: f261e...6f0

Du reiser kanskje ikke til Danmark heller du da. Eller Tyskland eller Oslo.

Anonymkode: 88aba...598

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Opplevde det som helt uproblematisk å reise i Marokko. Spennede land med mye fint å se, og folk var veldig gjestfrie og hjelpsomme. Eneste stedet jeg opplevde som litt skummelt var Casablanca. Men ikke pga av at jeg er en kvinne. Jeg fikk låne en giftering som jeg hadde på meg på reisen, og den satte en stopper for men som ville flørte. 

Reiste dit alene da jeg var 35. 

Anonymkode: 1a578...47d

Casablanca er dessverre en skitten roteby man som turist like gjerne kan holde seg unna. Byen har ingen kvaliteter man ikke har mye bedre av andre steder i Marokko. 

Anonymkode: b3853...326

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Oppfør deg like fornuftig og klokt som du hadde gjort i Oslo/andre land, så er ikke det et problem. 

Angående plagsomme selgere smiler man og sier neitakk, og man bør aldri gå med noen som skal vise deg steder/varer. Disse er betalt for slikt, og fører deg til butikk som har unødvendig dyre varer man kan finne overalt, og så får de provisjon. Å si neitakk og avvise konsekvent holder. La shukharan! 

Angående menn som vil flørte er følgende setning veldig god å kunne; Ana marra msjosja. (Jeg er en gift kvinne. Drit i om du faktisk er det, de har respekt for ekteskapet. Menn som løper etter turistkvinner har ikke lyst på problem med ektemann eller noe nytte av gift kvinne. Disse søker jo til turister for å bli kjent med kvinne som kan gi dem visum til Europa. )

Min mann er fra Marokko, jeg elsker landet og kulturen, og føler meg veldig trygg der. Marokkanske folk har ikke nordmenns redsel for å gripe inn om noen oppfører seg ugreit. Vi treffer ofte kvinner som er der på tur alene. Til og med unge kvinner som reiser rundt helt alene. De er klar over triksene jeg nevner over, og at de må klare å avvise høflig men konsekvent, men Marokko blir av disse kvinnene beskrevet som et godt land å reise rundt i som kvinne. Marokkanske folk er vennlige og nysgjerrige, men oppfører seg også respektfullt som regel. Om du trenger hjelp til å finne veien så spør aldri menn som henger rundt på markedet. De henger der for å tjene penger på slikt som regel. Spør politiet, folk som jobber i butikk, andre turister og kvinner/familier med barn. Med mindre du er ok med å betale en for å vise deg veien. Avtal isåfall pris først. De er alltid "misfornøyd " med prisen dersom de har utført oppdraget før pris avtales. 

Se til at taxi slår på takstameteret. Fra flyplassen er det ikke noe problem, for det er innført fastpriser. 

Ikke la noen bære/dra din bagasje uten å være innstilt på å betale for det. Huk gjerne tak i en med tralle om du ønsker bagasje fraktet for deg, men igjen, avtal pris først. 

Pruting er ikke alle nordmenn komfortabel med, men det er mye til fastpris på markedet også. Om man skal begi seg ut på pruting bør man ende opp med maks halvparten av turistprisen man først ble servert, så begynne lavere enn det. 

Sist vi var i Marokko ble vi blant annet kjent med en nydelig blondine som nettopp hadde vært to uker helt alene så langt sør i Marokko at få/ ingen turister kommer dit, samt en Belgisk kvinne på 20 år som skulle være i Marokko 3 måneder alene. (Var halvveis da vi møttes.) Ingen utfordringer sa de, men de var begge bereist og kloke kvinner. Hyggelige, men ikke dumdristige og naive. Satte klare og høflige grenser. Oppførte seg ikke tåpelig, som å reke rundt full på natta. 

Språket er ofte utfordringen for oss nordmenn. Stor fordel om en i reisefølget snakker fransk. Stedene du nevner er imidlertid ingen stor utfordring angående å bare snakke engelsk. Du kan til og med finne passer å bo som eies av nordmenn. De fleste riader og hoteller er gjerne eid av europeere. Det er dog mye franskmenn, og de oppfører seg ofte dårligere enn marokkanske folk dessverre. 

Drapet på den norske og den danske kvinnen er noe marokkanske folk skammer seg mye over, men burde ikke dømmes mer for enn vi nordmenn for ABB. 

Marokko er et herlig land jeg virkelig anbefaler deg. ❤️

Anonymkode: b3853...326

Takk for tips! Jeg syns det virker som et spennende land. Ser at Albatros arrangerer gruppereiser til Marokko så vurderer det om vi reiser. Da får vi opplevd ganske mye :) Jeg kan litt arabisk og fransk/spansk så regner med det vil gå fint å dra dit.

TS

Anonymkode: aabb7...e1c

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var der med mamma for noen år siden, tror det er det landet jeg har likt best av de jeg har reist til. Var ikke noe problem å være to kvinner alene 😊 Men praktisk å kunne fransk! 

Anonymkode: eb38b...23d

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Var der med mamma for noen år siden, tror det er det landet jeg har likt best av de jeg har reist til. Var ikke noe problem å være to kvinner alene 😊 Men praktisk å kunne fransk! 

Anonymkode: eb38b...23d

Så bra du likte det :) Jeg har vært mye i Marseille der det er masse marokkanere og har jobbet i Cairo en periode. Kjenner derfor til kulturen ganske godt. 

Var du i ørkenen og? 

Anonymkode: aabb7...e1c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Takk for tips! Jeg syns det virker som et spennende land. Ser at Albatros arrangerer gruppereiser til Marokko så vurderer det om vi reiser. Da får vi opplevd ganske mye :) Jeg kan litt arabisk og fransk/spansk så regner med det vil gå fint å dra dit.

TS

Anonymkode: aabb7...e1c

Mange selskaper som arrangerer gruppereiser dit. Marokko har de siste årene rangert høyt på lista over land man bør oppleve, og det ikke uten grunn. Det er millioner av turister i Marokko til enhver tid, og likevel et land der man tross dette virkelig får oppleve en annen kultur på en spennende måte. De er flinke til å bevare det autentiske marokkanske, tross så mange turister. 

Anonymkode: b3853...326

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Marokko fortjener ikke besøk fra kvinner, alle burde ta avstand fra dem etter drapet på Maren og Louisa.

Anonymkode: d9537...0af

Ja, for et helt land må jo defineres av handlingene til en noen få avskum. 🙄

Anonymkode: a07d4...4a6

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...