Gå til innhold

Føler ikke så mye tilknytning til babyen i magen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er førstegangsgravid i uke 26. fyller snart 20 så er ganske ung og kjenner ingen andre som er gravide. jeg sliter ganske mye med å føle en tilknytning til babyen i magen. Jeg vet at jeg skal ha en baby snart og vet at den kommer men syntes det er vanskelig å tenke over at det faktisk kommer en baby. En baby som er min som jeg skal ta vare på. Er så utrolig takknemlig for at kroppen min klarer å bygge et menneske. Men klarer ikke å forstå at det faktisk er sant.
Litt backstory, graviditeten var ikke planlagt men vi er veldig glade for det, jeg har slitt ganske mye psykisk og fysisk gjennom hele graviditeten og jeg liker ikke å være gravid. Jeg vil bare bli ferdig. Jeg er sykemeldt og har vært det nesten hele graviditeten. 
det er så utrolig vanskelig å skjønne at det faktisk er en baby der inne, kan like så godt være hva som helst annet der inne. 
jeg vet jo at jeg elsker den lille tingen, men er også redd for at jeg ikke kommer til å føle det når den blir født. Føler meg så forferdelig og har så skyldfølelse for at jeg føler det sånn. 
Er ikke hver dag jeg føler det sånn men føler det ofte. Det var ikke sånn i starten men har kommet nå de siste 6-7 ukene. Har allerede handlet masse til babyen og har begynt å gjøre klar rommet. Så jeg gleder meg jo. 
noen andre som har følt det sånn? Har det endret seg for noen når de går mot slutten av graviditeten evt når ungen er født? 
 

Anonymkode: 99f79...123

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde kunnet behov for å beskytte babyen frem til godt ut i permisjonen, først da kom kjærligheten snikende innpå. Det er ikke nødvendigvis sånn at man eksploderer av kjærlighet så fort man får to streker på pinnen. 

Anonymkode: 37a00...552

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt vanlig, og det er også helt vanlig å ikke føle tilknytning til barnet i begynnelsen når det er født.

Anonymkode: e51fe...d43

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du beskriver er 100% normalt. 
Jeg sier ikke at 100% av gravide har det helt likt som deg, men det er helt normalt.

Pust med magen og slapp av. Mange føler heller ikke tilknytning før det har gått forholdsvis lang tid etter selve fødselen. Det er også normalt.

Igjen. Du beskriver et normalt svangerskap😊

Anonymkode: bc182...972

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følte ikke noen tilknytning til noen av ungene mine når jeg var gravid. Jeg hadde tøffe svangerskap, så i mitt stille sinn tenker jeg det egentlig er greit at jeg ikke kobler barna opp mot akkurat den opplevelsen. Jeg hadde heller ikke noen umiddelbar, overskyggende morskjærlighet for dem i det de ble født. Den vokste frem gradvis, og var stor og tydelig når ungene bekket 12 måneder. Jeg synes det er viktig å snakke om, da ikke alle får de store rosa følelsene med en gang. Det er ikke deg det er noe galt med, det kommer til å ordne seg, og er mer vanlig enn du skulle tro.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske normalt det du opplever, jeg slet med å knytte meg til nr.2 under graviditeten  fordi jeg var så dårlig og slet med å være tilstede for barnet vi allerede hadde. Fikk samtale med psykolog på helsestasjonen og det hjalp masse ☺️

Anonymkode: 3b162...3fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er helt vanlig, og det er også helt vanlig å ikke føle tilknytning til barnet i begynnelsen når det er født.

Anonymkode: e51fe...d43

Det er også helt vanlig å ikke føle en lykkerus eller at det er så fantastisk når man får barnet på brystet / magen :) 

Anonymkode: 826ae...7f5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt vanlig. 

Skulle ønske noen sa til meg at det var normalt å ikke føle enorm kjærlighet før barnet var flere måneder gammelt. Jeg beskyttet og passet på osv selvfølgelig, men den inderlige følelsen var ikke der.

Husk at du ikke er unormal om du ikke får den lykkerusen umiddelbart som mange snakker om!

Anonymkode: 1140e...c94

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt normalt. Anbefaler deg å ta opp dette med jordmor,det er godt å prate med noen om slike tanker. Jordmor kan også følge nøye med om det skulle utvikle seg og bli verre ❤️

Anonymkode: 5983b...4c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...