Gå til innhold

Kronisk halsbetennelse – går det an å leve greit med det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvilke medisiner bruker du? Noe du ikke kan spise? Er kronisk halsbetennelse ofte grunnet allergi?

Anonymkode: 154e2...541

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde det og ble henvist spesialist, som brente vekk de øverste lagene av mandlene i lokalbedøvelse. Gjort på ti minutter, litt sårt men helt levelig første uken, ingen halsbetennelser siden.

Anonymkode: 6fd31...511

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvilke medisiner bruker du? Noe du ikke kan spise? Er kronisk halsbetennelse ofte grunnet allergi?

Anonymkode: 154e2...541

Selvsagt går det fint. Det finnes langt verre diagnoser som mange må leve med.

Anonymkode: 7fbc0...dd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte operer bort mandlene, var syk i 10 mnd i, gikk på 10 antibiotikakurer. Jeg var veldig syk, fungerte ikke i det hele tatt

Gikk ned mye i vekt, for jeg klarte ikke å spise. Det å ta så mange antibiotikakurer var veldig hardt til kroppen.

Ikke vært sånn syk i ettertid, men slet lenge (mange år) med å få magen på lag igjen etter antibiotika.

Anonymkode: ac331...dbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker said:

Selvsagt går det fint. Det finnes langt verre diagnoser som mange må leve med.

Anonymkode: 7fbc0...dd1

Nyttig.

Anonymkode: de4fd...a87

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk forresten også en komplikasjon etter noen mnd med halsbetennelse, verkebyll i halsen. Klare ikke å gape mer en 2 cm. Det var kjempe vondt. 

Anonymkode: ac331...dbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Måtte operer bort mandlene, var syk i 10 mnd i, gikk på 10 antibiotikakurer. Jeg var veldig syk, fungerte ikke i det hele tatt

Gikk ned mye i vekt, for jeg klarte ikke å spise. Det å ta så mange antibiotikakurer var veldig hardt til kroppen.

Ikke vært sånn syk i ettertid, men slet lenge (mange år) med å få magen på lag igjen etter antibiotika.

Anonymkode: ac331...dbc

10 antibiotika-kurer på 10 mndr? Det er uforsvarlig av legen å skrive ut så hyppige antibiotika-kurer mht faren for antibiotikaresistens! 

IMG_6037.jpeg

Endret av Grüner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Selvsagt går det fint. Det finnes langt verre diagnoser som mange må leve med.

Anonymkode: 7fbc0...dd1

Selvfølgelig finnes det verre diagnoser som man må leve med, men man kan likevel søke råd for å minske de plagene man selv har selv om noen åpenbart har det verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok mandlene her også, hvorfor blir ikke dette vurdert? Ikke hatt det siden, og det er 19 år siden…

Anonymkode: 79780...539

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nyttig.

Anonymkode: de4fd...a87

#perspektiv

Anonymkode: 7fbc0...dd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mezzosoprena skrev (58 minutter siden):

Selvfølgelig finnes det verre diagnoser som man må leve med, men man kan likevel søke råd for å minske de plagene man selv har selv om noen åpenbart har det verre.

Jeg svarte på trådtittel.

Anonymkode: 7fbc0...dd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (1 time siden):

10 antibiotika-kurer på 10 mndr? Det er uforsvarlig av legen å skrive ut så hyppige antibiotika-kurer mht faren for antibiotikaresistens! 

IMG_6037.jpeg

Konsekvensen av å gå med ubehandlet streptokokk infeksjon (hvis det er det vedkommende har hatt), kan være mye mer fatal enn 10 antibiotikakurer… 

Anonymkode: f1229...288

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Konsekvensen av å gå med ubehandlet streptokokk infeksjon (hvis det er det vedkommende har hatt), kan være mye mer fatal enn 10 antibiotikakurer… 

Anonymkode: f1229...288

Konsekvensen av overforbruk av antibiotika og antibiotikaresistens er mer fatal for da vil ikke antibiotika virke for noen mennesker mot disse bakteriene og da kan mange dø. At ts gikk på 10 kurer uten å bli bedre er jo også et tegn på at denne bakterien har begynt å bli resistent.

Endret av Grüner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grüner skrev (6 minutter siden):

Konsekvensen av overforbruk av antibiotika og antibiotikaresistens er mer fatal for da vil ikke antibiotika virke for noen mennesker mot disse bakteriene og da kan mange dø. At ts gikk på 10 kurer uten å bli bedre er jo også et tegn på at denne bakterien har begynt å bli resistent.

Spørsmålet er jo om legen hennes (eller hans, om ts er en mann) varierte mellom ulike antibiotika-typer i løpet av disse ti kurene, eller kjørte på den samme hele tiden. Ble det tatt prøver av halsen for å identfisere den spesifikke bakterien for eksempel, slik at korrekt type antibiotika kunne skrives ut, som rettet seg spesifikt mot den bakterien? Eller var det en stresset og overarbeidet fastlege som bare skrev ut den samme, sikkert feile, kuren hver gang?

Det vet vi jo ikke, så da er det ikke sikkert det var resistente bakterier som hadde skylden for at ts ikke ble frisk. Det kan ha vært feil kur.

Det høres litt utrolig ut at en fastlege ikke skulle ta prøver av halsen når kuren feiler etter et par ganger, men... ikke noe forundrer meg. Nok av leger som feilbehandler og gjør tabber.

Anonymkode: a85aa...3dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Grüner said:

At ts gikk på 10 kurer uten å bli bedre er jo også et tegn på at denne bakterien har begynt å bli resistent.

 

1 hour ago, AnonymBruker said:

Spørsmålet er jo om legen hennes (eller hans, om ts er en mann)

Det vet vi jo ikke, så da er det ikke sikkert det var resistente bakterier som hadde skylden for at ts ikke ble frisk.

Anonymkode: a85aa...3dc


JEG, Ts, har ikke gått på noen kur. Jeg er en dame som har fått påvist øsofagitt (spiserørsbetennelse) i halsen grunnet allergi, halsbrann og sure oppstøt. Som jeg har forstått av overlege på sykehus så er det blitt kronisk. 
Går det an å leve med det?

Anonymkode: 154e2...541

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (3 timer siden):

10 antibiotika-kurer på 10 mndr? Det er uforsvarlig av legen å skrive ut så hyppige antibiotika-kurer mht faren for antibiotikaresistens! 

IMG_6037.jpeg

Du har åpenbart ikke skjønt hvordan antibiotikaresistens fungerer. Det er ikke farlig å få gjentatte kurer for behandling som krever AB, det er det å gi Ab der det ikke trengs som er farlig. Ubehandlet streptokokktonsilitt kan føre til sepsis, som betyr stor fare for død. 

Anonymkode: 6fd31...511

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg fjernet mandlene mine og fikk et mye bedre liv etter det. Dritkjipe to uker, men det var verdt det.

Anonymkode: f3067...b93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...