Sirah Skrevet 1. april #21 Del Skrevet 1. april Kanskje de prøver seg på et tafatt forsøk på likestilling 😁 Siden navnet er bøyd i både hankjønn og hunkjønn. Alle skal med lissom 🤣 Neida, joda…. Tusler stille ut igjen av tråden jeg 😬 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april #22 Del Skrevet 2. april AnonymBruker skrev (13 timer siden): En person som argumenterer med "liksom" i en tråd om språk klarer jeg rett og slett ikke å ta seriøst. Anonymkode: 6be93...c34 Trådstarteren benytter begrepet korrekt i sitt innlegg, alt du oppnår er å fremstille deg selv i et dårlig lys. Anonymkode: b8a41...5f8 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april #23 Del Skrevet 2. april AnonymBruker skrev (14 timer siden): For meg er det grammatisk ok når hotellets navn er Charmante, og charmante ikke er et beskrivende adjektiv. Anonymkode: 75b23...002 Enig med enne! Det er jo ikke "et sjarmerende hotell". Det er et hotell som heter "Charmante". Trenger ikke å være grammatisk kongruens da. Anonymkode: c1706...7d8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april #24 Del Skrevet 2. april AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Enig med enne! Det er jo ikke "et sjarmerende hotell". Det er et hotell som heter "Charmante". Trenger ikke å være grammatisk kongruens da. Anonymkode: c1706...7d8 Men hvorfor bruke hunkjønnsformen i så fall? Det er hankjønnsformen som er nøytral eller default-alternativet på fransk. Velger man hunkjønnsformen må man liksom ha en grunn. Jeg forstår virkelig ikke at navnet skal kunne leses sånn. Anonymkode: 24d2f...753 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april #25 Del Skrevet 2. april PS: Legger til at restauranten som er tilknyttet hotellet heter "Brasserie Chérie". Det navnet ser jeg lettere kan leses som "et brasserie som heter 'Chérie'", ikke som et "elsket brasserie". Men der er samtidig partisippet "chérie" bøyd i samme kjønn som substantivet "brasserie" har, altså hunkjønn. Anonymkode: 24d2f...753 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april #26 Del Skrevet 2. april AnonymBruker skrev (15 timer siden): For meg er det grammatisk ok når hotellets navn er Charmante, og charmante ikke er et beskrivende adjektiv. Anonymkode: 75b23...002 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Enig med enne! Det er jo ikke "et sjarmerende hotell". Det er et hotell som heter "Charmante". Trenger ikke å være grammatisk kongruens da. Anonymkode: c1706...7d8 Jeg heller mot å være enig med de ovennevnte avsnitt. Iallfall når man ser konstruksjonen av hotell-navnene under i norsk variant. Jeg synes det ville sett komplett tøysete ut om vi skulle kalle et hotell for "Grønt Hotell" eller "Grandiost Hotell". Både Grønn Hotell, Hotell Grønn, Grandios Hotell, Hotell Grandios ville vært bedre alternativ enn de "grammatisk korrekte" i eksemplene under. AnonymBruker skrev (13 timer siden): Nei vi bøyer ikke verb feminint/ maskuling, men jeg vil jo si at det kan sammenlignes med å kalle noe Stor Hotell i stedet for Stort Hotell. Grønn Hotell vs Grønt Hotell. Grandios Hotell vs Grandiost Hotell. Anonymkode: ff80c...289 Anonymkode: 97dd4...0a9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april #27 Del Skrevet 2. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men hvorfor bruke hunkjønnsformen i så fall? Det er hankjønnsformen som er nøytral eller default-alternativet på fransk. Velger man hunkjønnsformen må man liksom ha en grunn. Jeg forstår virkelig ikke at navnet skal kunne leses sånn. Anonymkode: 24d2f...753 Kanskje det er et implisitt hunkjønnsord det siktes til. "Hotell den sjarmerende (kvinnen/noe annen som på fransk er underforstått)" Anonymkode: c1706...7d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april #28 Del Skrevet 2. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Kanskje det er et implisitt hunkjønnsord det siktes til. "Hotell den sjarmerende (kvinnen/noe annen som på fransk er underforstått)" Anonymkode: c1706...7d8 I så fall burde det stått "la charmante", tenker jeg. Anonymkode: 24d2f...753 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoppetaujenta Skrevet 2. april #29 Del Skrevet 2. april Da får jeg si noe om stilen, mens dere tar dere av navnet. Jeg ser at det er annerledes, men jeg likte ikke stilen. Når jeg skal slappe av på et hotellrom, vil jeg slippe å bli bombardert med alle de inntrykkene som alle rommene der har. Altfor mye av alt og veldig glorete. Fant ikke baderommene, men de er vel i samme stilen de da. Altså; jeg drar ikke dit noen gang. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Macro Skrevet 2. april #30 Del Skrevet 2. april (endret) Hele Europa og verden forøvrig gir vel faen i fransk. Stygt språk og dårlig kultur. Endret 2. april av Macro 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hunmedham Skrevet 2. april #31 Del Skrevet 2. april Heter det ikke grammatikalsk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april #32 Del Skrevet 2. april AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg er mer opptatt av service, pris, gode senger og god mat, om det er en grammatisk feil i navnet driter jeg så tynt i at man kan pusse tennene i det. Anonymkode: 6ed64...f02 Men kan du stole på at de får til noen av de tingene der uten feil hvis de ikke engang kan få navnet sitt rett? Anonymkode: 17ed3...fd8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april #33 Del Skrevet 2. april Macro skrev (6 minutter siden): Hele Europa og verden forøvrig gir vel faen i fransk. Stygt språk og dårlig kultur. Du sier det, men Frankrike har fremdeles en hel sinnsyk mengde turister. Anonymkode: 17ed3...fd8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Macro Skrevet 2. april #34 Del Skrevet 2. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du sier det, men Frankrike har fremdeles en hel sinnsyk mengde turister. Anonymkode: 17ed3...fd8 Og jeg har enda til gode å høre om noen som tenker at en reise nr. 2 er en god ide. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april #35 Del Skrevet 2. april Macro skrev (17 minutter siden): Og jeg har enda til gode å høre om noen som tenker at en reise nr. 2 er en god ide. Jeg vil alltid tilbake til Frankrike. Og slutt å spore av tråden med oppgulp er du grei. Anonymkode: 24d2f...753 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april #36 Del Skrevet 2. april AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg vil alltid tilbake til Frankrike. Og slutt å spore av tråden med oppgulp er du grei. Anonymkode: 24d2f...753 Er ikke oppgulp. Er fakta. Anonymkode: 9c158...998 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pappi Skrevet 2. april #37 Del Skrevet 2. april Egennavn er vel ikke bundet av grammatikk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april #38 Del Skrevet 2. april Jeg henger meg veldig opp i slikt, er absolutt ikke stolt av det😅Jeg kan for lite fransk til at jeg ville oppdaget feilen i dette tilfellet. Men, jeg snakker og skriver spansk godt og henger meg ekstremt opp i at nordmenn sier «Tenerif» istedet for Tenerife som øya egentlig heter🙈 Anonymkode: 7ac7f...3a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april #39 Del Skrevet 2. april Hunmedham skrev (1 time siden): Heter det ikke grammatikalsk? https://ordbokene.no/bm/search?q=grammatisk&scope=ei Anonymkode: 24d2f...753 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april #40 Del Skrevet 2. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Men kan du stole på at de får til noen av de tingene der uten feil hvis de ikke engang kan få navnet sitt rett? Anonymkode: 17ed3...fd8 Selvfølgelig kan du det. Anonymkode: 24d2f...753 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå