Gå til innhold

Hvilke jobber kan man tjene bra, men ha minimalt samvær med kolleger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner en som er hovslager, som tilbringer timesvis i stallen hver dag.  Som selvstendig næringsdrivende får hun ingen invitasjoner til julebord eller kurs og  seminarer.   Hun har ingen kolleger. 

Den sosiale praten går mest mest ut på utført arbeid og lønn for jobben. 

Hun tjener omtrent en million, så det er bra.

Hvilke andre usosiale jobber finnes? 

 

Anonymkode: 9f6b4...34b

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Programmerer.

Anonymkode: 484a7...5be

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lokfører. Bonde, langtransportsjåfør, sjarkfisker, fangstmann på Svalbard, naturoppsyn ++

Anonymkode: 33bd2...772

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Lokfører. Bonde, langtransportsjåfør, sjarkfisker, fangstmann på Svalbard, naturoppsyn ++

Anonymkode: 33bd2...772

Er de ikke pålagt en del kurs som lokfører? Må de  ikke også forholde seg til konduktører på toget?

 

Anonymkode: 9f6b4...34b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykepleier/helsefagarbeider/vernepleier i nattevaktstilling på sykehjem/bolig. Ser kun kollegaer i rapporten.

Anonymkode: 89a62...a77

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Sykepleier/helsefagarbeider/vernepleier i nattevaktstilling på sykehjem/bolig. Ser kun kollegaer i rapporten.

Anonymkode: 89a62...a77

må de ikke møte opp på møter på dagtid også? Gjennomgå kurs? medarbeidersamtaler?

Anonymkode: 9f6b4...34b

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 hours ago, AnonymBruker said:

Lokfører. Bonde, langtransportsjåfør, sjarkfisker, fangstmann på Svalbard, naturoppsyn ++

Anonymkode: 33bd2...772

Ts spurte om bra betalt. Da kan man styre unna alt som har med transportbransjen å gjøre i alle fall. Langtransport er slett ikke bra betalt!! Hilsen tidligere sjåfør som satte seg på skolebenken igjen. Savner jobben men ikke den latterlig lave lønna

Anonymkode: b2597...b15

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

må de ikke møte opp på møter på dagtid også? Gjennomgå kurs? medarbeidersamtaler?

Anonymkode: 9f6b4...34b

Går på 2 møter i året, medarbeidersamtale må man vel ha i de fleste jobber? Noe kursing må påregnes,men det er ikke ofte.

Anonymkode: 89a62...a77

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ts spurte om bra betalt. Da kan man styre unna alt som har med transportbransjen å gjøre i alle fall. Langtransport er slett ikke bra betalt!! Hilsen tidligere sjåfør som satte seg på skolebenken igjen. Savner jobben men ikke den latterlig lave lønna

Anonymkode: b2597...b15

Vel, i forhold til at det faktisk ikke kreves noen form for utdanning utover noen uker på kurs, som veldig mange har fått dekka av ulike instanser, er det kanskje ikke kjempegalt. (Gitt at en får tarifflønn)
Jeg sier ikke at lønna er hipphurra, men det er overraskende liten forskjell mellom hva jeg får utbetalt som statsansatt med veldig mange år på skolen og hva venner som kjører gods og bare har ungdomsskolen/vgs får. De har jo også fordelen av å ha hatt lønna, fullt arbeid siden de var 18-20, mens jeg må «betale inn/ta igjen» fem år høgskole uten full inntekt i tillegg til å betale studielån. 
 

Ts spør jo bare om hvilke andre usosiale jobber som finnes 😊

Anonymkode: 33bd2...772

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Vel, i forhold til at det faktisk ikke kreves noen form for utdanning utover noen uker på kurs, som veldig mange har fått dekka av ulike instanser, er det kanskje ikke kjempegalt. (Gitt at en får tarifflønn)
Jeg sier ikke at lønna er hipphurra, men det er overraskende liten forskjell mellom hva jeg får utbetalt som statsansatt med veldig mange år på skolen og hva venner som kjører gods og bare har ungdomsskolen/vgs får. De har jo også fordelen av å ha hatt lønna, fullt arbeid siden de var 18-20, mens jeg må «betale inn/ta igjen» fem år høgskole uten full inntekt i tillegg til å betale studielån. 
 

Ts spør jo bare om hvilke andre usosiale jobber som finnes 😊

Anonymkode: 33bd2...772

Mulig du synst det. Jeg hadde 420 i grunnlønn når jeg slutta. 
Utdanningen tok et halvt år og kosta ca 120. For meg var lønnen utløsende årsak til at jeg slutta. I motsetning til deg så synst jeg det er for lite.

Flertallet i bransjen får dette ikke dekket.

så vet jeg at noen tjener mer enn dette. Det er fordi de også jobber langt mer. Tjener man 5-600 i bransjen så er det langt i fra snakk om 7,5 timers dager.

I posten jeg svarte på ble det foreslått langtransport. Da er man som regel bortreist på jobb hele uka. Fra søndag kveld til fredag ettermiddag er ganske vanlig. Friuke ordninger er også ganske sjelden vare. Og du som statsansatt med 7,5 timers dager har sannsynligvis bedre betalt.

 

Anonymkode: b2597...b15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:


 

Ts spør jo bare om hvilke andre usosiale jobber som finnes 😊

Anonymkode: 33bd2...772

Nei, TS spør faktisk om usosiale jobber der man kan tjene bra. Det gjør man ikke i transporten.

Men ellers er det veldig mye fint med yrket og jeg savner jobben.

Anonymkode: b2597...b15

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Vel, i forhold til at det faktisk ikke kreves noen form for utdanning utover noen uker på kurs, som veldig mange har fått dekka av ulike instanser, er det kanskje ikke kjempegalt. (Gitt at en får tarifflønn)
Jeg sier ikke at lønna er hipphurra, men det er overraskende liten forskjell mellom hva jeg får utbetalt som statsansatt med veldig mange år på skolen og hva venner som kjører gods og bare har ungdomsskolen/vgs får..Anonymkode: 33bd2...772

Sjekka tariffen nå foresten. Startlønn etter noen uker på kurs som du kaller det, er 390 k.

Hvilke utdanning og jobb har du i staten siden du ligger på ca samme nivå?

Anonymkode: b2597...b15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.3.2024 den 8.24):

Jeg kjenner en som er hovslager, som tilbringer timesvis i stallen hver dag.  Som selvstendig næringsdrivende får hun ingen invitasjoner til julebord eller kurs og  seminarer.   Hun har ingen kolleger. 

Den sosiale praten går mest mest ut på utført arbeid og lønn for jobben. 

Hun tjener omtrent en million, så det er bra.

Hvilke andre usosiale jobber finnes? 

 

Anonymkode: 9f6b4...34b

Det er svært få hovslagere som klarer tjene så bra, og da jobber de veldig mye. De fleste hovslagere ligger mer rundt 600 000,-, og man må være glad i å snakke med alle typer hesteeiere.
For å ikke snakke om at de fleste er lærling i to år.

Jeg vil ikke kalle det å jobbe hele dagen med kunder en usosial jobb.

Anonymkode: 41794...cd7

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 29.3.2024 den 9.24):

Lokfører. Bonde, langtransportsjåfør, sjarkfisker, fangstmann på Svalbard, naturoppsyn ++

Anonymkode: 33bd2...772

Tjener ikke så bra som bonde da, og ikke nødvendigvis så usosialt heller. 

Anonymkode: 40a52...5f0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er svært få hovslagere som klarer tjene så bra, og da jobber de veldig mye. De fleste hovslagere ligger mer rundt 600 000,-, og man må være glad i å snakke med alle typer hesteeiere.
For å ikke snakke om at de fleste er lærling i to år.

Jeg vil ikke kalle det å jobbe hele dagen med kunder en usosial jobb.

Anonymkode: 41794...cd7

Vel søskenbarnet mitt jobber som det, og hun tjener opp mot en mill i året.  Hun tilbringer mange timer i stallen med en eller to hester. Noe prat med hesteeiere, administrative ting etc men ikke i et slikt omfang som du beskriver . Hun er ikke spesielt sosial heller, så  smalltalk gir folk fort opp. 

Ja for å bli godkjent hovslager må de være lærlinger i to år. 

Anonymkode: 9f6b4...34b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tårnkranfører.

To ukers kurs og rett i jobb, godt betalt er det også.

Anonymkode: 5cb3a...4b8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Sjekka tariffen nå foresten. Startlønn etter noen uker på kurs som du kaller det, er 390 k.

Hvilke utdanning og jobb har du i staten siden du ligger på ca samme nivå?

Anonymkode: b2597...b15

Etter totalt 18 år på skole teknisk retning, starta jeg på 430. Det er noen år siden, men var ganske dårlig da også. 

Tunglappene er jo dyre hvis en dekker de selv. Så det blir jo skjevt når mange får det dekka og andre ikke. 
 

Anonymkode: 33bd2...772

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Etter totalt 18 år på skole teknisk retning, starta jeg på 430. Det er noen år siden, men var ganske dårlig da også. 

Tunglappene er jo dyre hvis en dekker de selv. Så det blir jo skjevt når mange får det dekka og andre ikke. 
 

Anonymkode: 33bd2...772

Det er ikke så mange som får de dekket egentlig. En del tar de på yrkesskole og tar fagbrev der og får de jo dekket da. Men det er ikke så veldig mange som får de dekket av NAV om det er det du tenker på. 

En del av de 18 årene på skole regner jeg med er de samme årene som jeg har gått, så det kan vel ikke helt forsvare lønnsforskjellen. 

390 som jeg refererte til er gjeldende tariff fra 2022. De fleste jeg kjenner har riktig nok litt mer enn det. Men godt betalt er det definitivt ikke. 

Nå skal jeg ikke kuppe tråden helt. Men at bransjen sliter og at lønnen er en del av årsaken til det er det ikke tvil om. Det er mulig at du synst det er bra nok betalt fordi man ikke trenger 5 år på skole. Men konsekvensen av det lave lønnsnivået blir jo at sånne som meg forlater yrket. Jeg kjørte i 5 år. Var meget flink i jobben min og en kunnskapsrik og  verdifull arbeidstaker og kollegaer. Jeg kjørte helt skadefritt i alle år og var svært godt likt av de faste kundene vi hadde.  Jeg trivdes også veldig veldig godt og skulle svært gjerne drevet med dette resten av livet. 

Men jeg gidder faktisk ikke ligge så langt under lønnsnivået som folk med utdanning har. Derfor er jeg nå godt i gang med siviløkonomstudie. Vel vitende om at jeg neppe noen gang finner en jobb jeg trives like godt i noen gang. Men jeg har lyst til å ha en hverdag der jeg har god råd. 

Anonymkode: b2597...b15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vel søskenbarnet mitt jobber som det, og hun tjener opp mot en mill i året.  Hun tilbringer mange timer i stallen med en eller to hester. Noe prat med hesteeiere, administrative ting etc men ikke i et slikt omfang som du beskriver . Hun er ikke spesielt sosial heller, så  smalltalk gir folk fort opp. 

Ja for å bli godkjent hovslager må de være lærlinger i to år. 

Anonymkode: 9f6b4...34b

Hvordan i all verden tjener hun så mye på å sko en eller to hester om dagen ?

Alle hovslagere jeg har benyttet skor 4-5 hester pr dag i lavsesong, og opp mot 10 stk i høysesong. Det tar rundt en time å sko en hest. Så kommer kjøring og administrative ting ved sidenav.

Anonymkode: 41794...cd7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvordan i all verden tjener hun så mye på å sko en eller to hester om dagen ?

Alle hovslagere jeg har benyttet skor 4-5 hester pr dag i lavsesong, og opp mot 10 stk i høysesong. Det tar rundtra  en time å sko en hest. Så kommer kjøring og administrative ting ved sidenav.

Anonymkode: 41794...cd7

Ja det er godt mulig hun ikke tjener så mye. Jeg fikk høre det fra noen andre, men jeg bør ikke ta alt for god fisk.

Anonymkode: 9f6b4...34b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...