Gå til innhold

Hvor lang tid tar det å bo seg inn i nytt hus?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ikke nytt akkurat da, men gammelt hus med halvdårlige løsninger, utslitt kjøkken og løse lister. Vi har ikke pusset opp så mye enda, men er så masse småting å fikse, så jeg syns aldri vi kommer ordentlig i orden. Klarer ikke å få laget gode systemer her. Og nå har vi straks bodd her i ett år. Hvor lang tid har dere andre brukt før dere har fått plassert alle eiendeler på et fast sted og funnet gode systemer? Blir litt gal av at det tar tid. 

Anonymkode: b9ec8...6a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det tar lengre tid når planløsninger og diverse ikke er optimalt.. tenker man må bare prøve å gjøre det beste utav det så lenge alt ikke er helt som man vil eller liker det. Ikke sikkert alt kan fikses opp heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke nytt akkurat da, men gammelt hus med halvdårlige løsninger, utslitt kjøkken og løse lister. Vi har ikke pusset opp så mye enda, men er så masse småting å fikse, så jeg syns aldri vi kommer ordentlig i orden. Klarer ikke å få laget gode systemer her. Og nå har vi straks bodd her i ett år. Hvor lang tid har dere andre brukt før dere har fått plassert alle eiendeler på et fast sted og funnet gode systemer? Blir litt gal av at det tar tid. 

Anonymkode: b9ec8...6a4

Ett år er fint.  Da har du oversikt over hva som ikke fungerer og kan legge en god plan. Bruk litt tid på den planen. Og ta hensyn til kostnader, realistisk mengde arbeid  og resultater.  Tegn gjerne opp rommet og klipo ut møbler ol som passer inn om du har det litt trangt.

Storyboard på farger og materialet er lurt. Ta ett og ett rom. Ikke begynn over alt. Da blir du aldri ferdig med noe. 

Skriv gjerne lister på hva du ikke syntes fungerer punktvis.

Og evnt en prioriteringsliste. 

Start altid med å pusse opp soverom.  Da har du ett sted som altid er ferdig når du legger deg på kvelden. 

Anonymkode: b74df...6e1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd her i 25 år, også i et hus med dårlige løsninger og utslitt kjøkken, og finner stadig bedre løsninger på ting, og jeg er ikke i mål ennå :)

De store tingene var på plass i løpet av de første 2 årene, det er småtingene som tar tid å finne gode løsninger på.  Akkurat nå prøver jeg å finne en god oppbevaringsløsning for duker, gardiner, sengetøy osv.  Jeg håper å finne plass til et innebygget lintøyskap, men enn så lenge ser det mørkt ut :)

Anonymkode: 2a130...d36

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips: ta utgangspunkt i hvilke type bolig du har og bland det litt med noe du liker om du ikke helt vet hvor du skal begynne. 

Er du veldig usikker her, så gå gjerne for litt nøytrale farger og putt på litt farger på gardiner og puter som skaper farge i rommet. En tapet på en vegg kan gjøre et rom mer spennende.  Om du liker litt mer liv. Spesielt på feks soverom, der det har lett for å bli store kjedelige flater. 

Et rom som føles trangt, vil også føles større med liggende striper.  Tapet er lett å sette opp. Lett å bytte ut om du syntes det ble helt feil

Anonymkode: b74df...6e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er i stadig utvikling. Har bodd her i 10 år, og innså forrige uke at løsning for oppbevaring av medisiner er håpløs, så nå ligger det inne bestilling på oppbevaringssystem hos Clas Ohlson.

Garasjen fikk seg et solid løft i fjor, da vi var lei av at ting fløt. Jeg brukte mye tid på å måle, tenke og tegne, før kjøpte system fra IKEA. Nå har alt fast plass, det er spann merket "flasker" og "plast", stativ der ski legges, med mer. 

Og så blar jeg litt på nett og Pintrest. Så blant annet en genial løsning for skooppbevaring for noen år siden, som så ble kjøpt inn og bygd bare dager senere. 

Anonymkode: fb874...a81

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg har bodd her i 25 år, også i et hus med dårlige løsninger og utslitt kjøkken, og finner stadig bedre løsninger på ting, og jeg er ikke i mål ennå :)

De store tingene var på plass i løpet av de første 2 årene, det er småtingene som tar tid å finne gode løsninger på.  Akkurat nå prøver jeg å finne en god oppbevaringsløsning for duker, gardiner, sengetøy osv.  Jeg håper å finne plass til et innebygget lintøyskap, men enn så lenge ser det mørkt ut :)

Anonymkode: 2a130...d36

For sengetøy og handklær bruker jeg store trådkurver, i skap på gjesterom. Ruller, og setter det oppreist. Da utnytter man hele skuffa, man ser alt man har, og det blir ikke rotete når du drar opp ett sett. 

Anonymkode: fb874...a81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det kan være fornuftig å se på boløsninger som midlertidige eller i stadig utvikling, og at man dermed ikke helt kommer i mål noen gang. Spesielt i et hus vil det alltid være noe å planlegge, tenke ut, og finne nye løsninger på. Det er mye av sjarmen! Med vanskelige planløsninger blir rammene mer satt, men desto mer spennende å finne det som funker. Og så går det noen år, og nye idéer og behov kommer. «Å bo seg inn» er noe som for meg tar flere år, men da tenker jeg også på omgivelser, turområder, hage/utendørs osv.

Anonymkode: d24b6...a96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill, dere 😊 Det er nettopp ting som medisiner, sengetøy, panteflasker, blomsterpotter, sportsutstyr, brettspill med mer som jeg ikke klarer å plassere. Huset har litt for liten plass føles det ut som (eller vi har for mye ting 🙈). Men vi har en ekstra etasje som nå er leid ut, men som vi kan disponere selv etterhvert som nok vil løse alle utfordringene. Jeg vet bare ikke når det skjer (6-24 mnd mest sannsynlig), og begynner å bli utålmodig. Samtidig som tiden ikke strekker til for å fikse alt som bør gjøres. 

Ts

Anonymkode: b9ec8...6a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder på på 11. året! ❤️

Et hjem er da dynamisk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for innspill, dere 😊 Det er nettopp ting som medisiner, sengetøy, panteflasker, blomsterpotter, sportsutstyr, brettspill med mer som jeg ikke klarer å plassere. Huset har litt for liten plass føles det ut som (eller vi har for mye ting 🙈). Men vi har en ekstra etasje som nå er leid ut, men som vi kan disponere selv etterhvert som nok vil løse alle utfordringene. Jeg vet bare ikke når det skjer (6-24 mnd mest sannsynlig), og begynner å bli utålmodig. Samtidig som tiden ikke strekker til for å fikse alt som bør gjøres. 

Ts

Anonymkode: b9ec8...6a4

Det er veldig mange fine oppbevaringsløsninger med diverse «ikea hacks» - oppbevaring langs hel vegg som ser innebygget ut, med ikea-hyller/skap som base, men sokkel og lister i forskjellige utforminger. Der får man plass til det meste!

Anonymkode: d24b6...a96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har bodd her i to år, og kommer gradvis mer i orden. Vi har også for lite oppbevaringsplass, men får mer når vi får råd til å bruke utleiedelen selv. Jeg har holdt på å selge unna ting vi ikke trenger mer med jevne mellomrom, så vi har tjent inn over 50000 kr på det. Disse pengene er øremerket reise, slik at jeg klarer å motivere meg til å fortsette å kvitte meg med ting; vi klarer ikke å ta oss råd til reise når det er så mye som skulle vært fikset i huset, og om jeg ikke hadde orket å selge, så hadde vi jo ikke hatt pengene.

Ellers har jeg kjøpt inn en del bokser og lignende for å skape mer orden. 

Anonymkode: 1aa9e...aca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Takk for innspill, dere 😊 Det er nettopp ting som medisiner, sengetøy, panteflasker, blomsterpotter, sportsutstyr, brettspill med mer som jeg ikke klarer å plassere. Huset har litt for liten plass føles det ut som (eller vi har for mye ting 🙈). Men vi har en ekstra etasje som nå er leid ut, men som vi kan disponere selv etterhvert som nok vil løse alle utfordringene. Jeg vet bare ikke når det skjer (6-24 mnd mest sannsynlig), og begynner å bli utålmodig. Samtidig som tiden ikke strekker til for å fikse alt som bør gjøres. 

Ts

Anonymkode: b9ec8...6a4

Nedskalering er alltid en god idè. 

Av handklær har vi to sett til hver i husstanden + fire sett til gjester. Tilsvarende med sengetøy. Helt tullete hvor mye skapplass vi brukte på dette før. 

Brettspill - vi har sortert ut de som er i bruk akkurat nå, de ligger lett tilgjengelig i skap i stue. Så har vi en stor plastkasse med øvrige spill, som roteres innimellom, som lagres i plastkasse på loft. 

Flasker og tilsvarende - settes på hylle i søppelskap. Den som har ansvar for søpla tar med seg flaskene til garasje når søppel sorteres. Her har vi høye spann fra IKEA for ulike kategorier.

Anonymkode: fb874...a81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Vi har bodd her i to år, og kommer gradvis mer i orden. Vi har også for lite oppbevaringsplass, men får mer når vi får råd til å bruke utleiedelen selv. Jeg har holdt på å selge unna ting vi ikke trenger mer med jevne mellomrom, så vi har tjent inn over 50000 kr på det. Disse pengene er øremerket reise, slik at jeg klarer å motivere meg til å fortsette å kvitte meg med ting; vi klarer ikke å ta oss råd til reise når det er så mye som skulle vært fikset i huset, og om jeg ikke hadde orket å selge, så hadde vi jo ikke hatt pengene.

Ellers har jeg kjøpt inn en del bokser og lignende for å skape mer orden. 

Anonymkode: 1aa9e...aca

Jeg har også masse ting som burde vært solgt nå.🙈 Har bare samlet det opp bak et forheng på et soverom som har skråtak. Hvis jeg klarer å bli kvitt de tingene har jeg oppbevaring til noe annet bak forhenget. Kanskje jeg skal prøve å motivere meg til å gjøre det nå i påsken 😊🐥

Ts

Anonymkode: b9ec8...6a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Vi har bodd her i to år, og kommer gradvis mer i orden. Vi har også for lite oppbevaringsplass, men får mer når vi får råd til å bruke utleiedelen selv. Jeg har holdt på å selge unna ting vi ikke trenger mer med jevne mellomrom, så vi har tjent inn over 50000 kr på det. Disse pengene er øremerket reise, slik at jeg klarer å motivere meg til å fortsette å kvitte meg med ting; vi klarer ikke å ta oss råd til reise når det er så mye som skulle vært fikset i huset, og om jeg ikke hadde orket å selge, så hadde vi jo ikke hatt pengene.

Ellers har jeg kjøpt inn en del bokser og lignende for å skape mer orden. 

Anonymkode: 1aa9e...aca

Personlig ville jeg heller basert meg på å rydde og kvitte meg med ting nå, enn å belage meg på mer oppbevaring om en stund. Min erfaring er at det ikke blir mer orden med mer plass til oppbevaring 😉

Anonymkode: 42c04...496

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...