Gå til innhold

Noen her inne som har sphynx eller kjenner noen som har det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mange spørsmål.

Jeg har ikke eid et kjæledyr før, men har vokst opp med hund. Ønsker virkelig et kjæledyr, og er veldig glad i katter. På grunn av jobbsituasjon og forhåpentligvis studier i nærmeste fremtid, kanskje om et par år, tenker jeg at hund kan bli litt vanskelig. Nå jobber jeg turnus og jeg har ingen som kan hjelpe meg med hunden, har tenkt mye på det og i mitt hode vil det rett og slett ikke gå opp. Tenker at hund er mer aktuelt den dagen jeg for det første bor i en litt større bolig, og når jeg har en jobb med stabil arbeidstid. 

Så jeg har sett litt på innekatter, da. Har mine tanker om innekatter, for meg gir det mening at kattene skal få gå inn og ut slik de vil, utforske og jakte i naturen osv. Jeg bor i blokk, første etasje, litt redd for at en katt da skal gå på verandaen til naboene, bli påkjørt da jeg bor nærme veien (ikke en veldig trafikkert vei dog). Det er egentlig kun dette som hindrer meg i å skaffe katt som kan gå ute. Har mulighet til å ordne katteluke i verandadøren.

Har sett en del på sphynx. Jeg blir bare mer og mer forelsket i disse kattene. Har sett mange videoer på youtube, de virker så koselige og flotte. Nysgjerrige og vil være med deg alle steder. De krever også en del stell, noe jeg syns er helt greit. Eneste jeg er litt skeptisk til er at det sies at de "stainer" møblene på grunn av oljete hud, men de kan jo bruke klær, så kan jo ha på en genser i blant. Sett at en del bruker klær på youtube og de virker komfortable med det. Om noen her inne har en slik katt eller kjenner til en så vil jeg gjerne høre deres erfaringer med rasen. Jeg har ikke møtt en sphynx katt i virkeligheten, dessverre, men tenkte jeg skulle høre litt rundt om noen kjenner noen som har en, og om jeg kan møte den. 

Andre ting jeg lurer på er.. 

1) Fryser de lett eller tåler de samme temperatur som mennesker?
2) Er de tilbøyelige til å smette ut vinduet når jeg lufter? Bør jeg ha de i eget rom eller vil de uansett holde seg nærme meg? 
3) Hender jeg drar på besøk til foreldrene mine som bor langt borte, vil gjerne ta de med dit, er de enkle å trene opp til biltur? 
4) Plassering av kattedo, går det greit å ha den på badet? Jeg har sjeldent på varmekablene på badet da jeg liker å ha det kjølig der (ja, litt uvant, hehe) 
5) MÅ jeg gå tur med de ute? Ser at enkelte har de i bånd ute. Det virker rart syns jeg. 

Siden dette også er sosiale katter som er glad i eieren sin regner jeg med de kan bli lett ensomme, så tenker at jeg vil ha to av de slik at de har selskap i hverandre. Setter pris på svar. 
 

Anonymkode: ccb95...c26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2) Du må regne med at alle innekatter kan smette ut. 
4) Ville personlig ikke hatt kattedo på badet. 
5) Nei, det trenger du ikke. 
 

Jeg ville ikke valgt Sphynx personlig. Det er ikke naturlig for en katt å ikke ha pels eller værhår. Det er en genetisk feil som mennesker har valgt å avle på. 

Anonymkode: ef5c8...724

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre raser har tilnærmede egenskaper, som feks orientaler eller Devon Rex, og de trenger ikke bades som en Sphynx. 
 

Jeg har orientalere, de har ikke så mye pels og spesielt den ene synes det er digg med klær. En liten stund. For vaske seg må han, og det går heller dårlig med genser! 
 

1. Ja

2. ja

3. individuelt! 
4. ja

5. Nei. Men det er spennende da! Men kaldt! Om sommeren må du bruke solkrem på dem, sikkert med påfølgende bad…

Veranda kan kattesikres med nett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neket skrev (3 timer siden):

Andre raser har tilnærmede egenskaper, som feks orientaler eller Devon Rex, og de trenger ikke bades som en Sphynx. 
 

Jeg har orientalere, de har ikke så mye pels og spesielt den ene synes det er digg med klær. En liten stund. For vaske seg må han, og det går heller dårlig med genser! 
 

1. Ja

2. ja

3. individuelt! 
4. ja

5. Nei. Men det er spennende da! Men kaldt! Om sommeren må du bruke solkrem på dem, sikkert med påfølgende bad…

Veranda kan kattesikres med nett. 

Vet lite om orientalere, men ser de ligner på sphynx. Er dette i utgangspunktet katter avlet for å være inne? Takk for svar!

 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

2) Du må regne med at alle innekatter kan smette ut. 
4) Ville personlig ikke hatt kattedo på badet. 
5) Nei, det trenger du ikke. 
 

Jeg ville ikke valgt Sphynx personlig. Det er ikke naturlig for en katt å ikke ha pels eller værhår. Det er en genetisk feil som mennesker har valgt å avle på. 

Anonymkode: ef5c8...724

Takk for svar. Hvorfor kunne du ikke tenke deg å ha kattedo på badet? 

Anonymkode: ccb95...c26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Vet lite om orientalere, men ser de ligner på sphynx. Er dette i utgangspunktet katter avlet for å være inne? Takk for svar!

Katter er jo i utgangspunktet ørkendyr, men orientalerne har ikke underpels, de er ikke «fluffy». 
Ingen katter er vel avlet for å være inne, men noen raser egner seg bedre enn andre. 
Bengal feks, må aktiviseres veldig for å trives inne, men ragdoll, perser etc er meget sedate i forhold. 
Orientaler og siameser er også regnet som aktive raser, de må lekes med (mine apporterer), men de er også sosiale, pratsomme og liker å ligge i haug, gjerne oppå deg. 
Silkemyk pels 😻
Elsker å ligge på varmekabler, under dyne/pledd og i solen. 

 

IMG_8296.jpeg

Endret av Neket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neket skrev (9 minutter siden):

Katter er jo i utgangspunktet ørkendyr, men orientalerne har ikke underpels, de er ikke «fluffy». 
Ingen katter er vel avlet for å være inne, men noen raser egner seg bedre enn andre. 
Bengal feks, må aktiviseres veldig for å trives inne, men ragdoll, perser etc er meget sedate i forhold. 
Orientaler og siameser er også regnet som aktive raser, de må lekes med (mine apporterer), men de er også sosiale, pratsomme og liker å ligge i haug, gjerne oppå deg. 
Silkemyk pels 😻
Elsker å ligge på varmekabler, under dyne/pledd og i solen. 

 

IMG_8296.jpeg

Så nydelige puser da ❤️❤️:) Jeg skal lese meg litt opp på rasen. Jeg har en leilighet på ca 72 kvm, er det stort nok? Jeg skal nok klare å aktivisere de godt. Utemuligheter er jeg som sagt veldig usikker på, det kan jo hende det blir rene innekatter, er redd for å ikke kunne gi de bra trivsel.  

Anonymkode: ccb95...c26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min leilighet er 55 kvadrat, og jeg har ofret plassen til spisebord for løpehjul og diverse klorestativ 😃

Har satt opp netting på terrassen så vi kan være ute sammen, det er stas synes de! 

Anonymkode: 0fc98...ae6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble anonym av gammel vane 🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke kjent med rasen, men har en perser som er innekatt. Jeg hadde kattedo på badet i den forrige leiligheten jeg bodde i og det var helt greit. Det eneste var at det var en del kattesand som måtte kostes daglig.

Vedr. å smette ut under lufting så er jeg veldig usikker og vil tro det har med hva katten er vant med samt personligheten til katten. Opplevde aldri at perseren smetta ut og kunne godt åpne døren uten at han pilte ut. Men når jeg da flyttet til et hus hvor det var mulighet for at han kunne lufte seg litt så gjorde han det. Eneste negative var da at mye vil ha mer, så han forventer å gå ut hver dag for å lufte seg 😂 men han gjør det kun på finværsdager. Det jeg opplevde som positivt med at han var vant til å være litt ute var at når samboer glemte lukke døren en dag han dro på jobb, så var det ikke sånn at katten stakk av - han satt pent på trappa og venta når jeg kom hjem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/29/2024 at 11:29 PM, AnonymBruker said:

Så nydelige puser da ❤️❤️:) Jeg skal lese meg litt opp på rasen. Jeg har en leilighet på ca 72 kvm, er det stort nok? Jeg skal nok klare å aktivisere de godt. Utemuligheter er jeg som sagt veldig usikker på, det kan jo hende det blir rene innekatter, er redd for å ikke kunne gi de bra trivsel.  

Anonymkode: ccb95...c26

Det er god plass. Man kan tilrettelegge for at kattene kan gå på hyller og kloretrær i høyden også, det utvider jo på en måte arealet de har å bevege seg på.

Aktivisering er viktigere enn plass 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...