Gå til innhold

Er så kjipt når tilliten blir brutt. Hva gjør man?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har datet en fyr i 4 mnd. Har følt meg så trygg med han. Jeg har et grusomt forhold bak meg med mange svik. Dette vet daten min. 

Så skjer det, at han lyver for meg. Ikke en veldig stor ting, men nok til at jeg blir såret. Og tilliten ble brutt. Tettheten jeg kjente på ble brutt. Må er det blitt slik at jeg fort blir i tvil om han er ærlig. Han har bedt om tilgivelse og sier det ikke skal skje igjen, men det har gjort noe med meg... Jeg blir usikker og redd for mer løgn. Jeg liker det ikke. 

Hvordan bygge opp tillit igjen? Er det mulig å bli trygg igjen? 

Og hvis dere lurer på hvorfor jeg ikke går, så er det jo fordi vi er en god match og fordi jeg liker så mye med han. 

What to do? 

Anonymkode: d38d2...1f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 hours ago, AnonymBruker said:

Så skjer det, at han lyver for meg. Ikke en veldig stor ting, men nok til at jeg blir såret

Trenger å vite hva han løy om. Av og til gjør vi alle feil midt i stresset.

Dagens snowflakes er dessverre ikke rustet til å tåle noe som helst. De føler tillit blir brutt over de minste ting, verden raser samnen når ting ikke stemmer med det verdensbildet de har, de blir krenket av alt og hevder å ha definisjonsretten på hva andre mener med hva de sier. Og en ting de aldri, aldri gjør så er det å ta tak i motgang med dialog, jobber igjennom ting og finner løsninger, enighet, tilgivelse og livslærdom man kan bygge et forhold videre på. Neida, de løper heller sin vei og sutrer som en 3-åring.

Hvis han løy om noe alvorlig så blir det vanskelig å si hva du skal gjøre. Enkelte ting kommer man ikke tilbake fra. 

 

Anonymkode: 1b18e...723

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker også at det kan være relevant å vite hva løgnen var. 

Generelt kan det være greit å se saker fra flere perspektiv.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind

Jepp. Må vite hva type løgn det var for å ta stilling.

Jeg er ekstremt opptatt av tillit så hva han sa vil avgjøre om jeg hadde blitt eller gått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de over. 

Hva han løy om er veldig relevant. Om du ikke ønsker å oppgi hva han løy om, så mistenker jeg at du tåler lite, og har laga en greie ut av noe som egentlig ikke var noe.

Anonymkode: 5a167...b58

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Ser dere trenger vite hva han løy om. Jeg skrev i HI at det ikke var veldig alvorlig. Det handler om at han feilsendte noen meldinger som ikke skulle til meg men til hans bestevenn. Men han løy og sa han bare "dillet" med telefonen og at han absolutt ikke skulle sende mld til kompis. I mld til kompis sto det at han grudde seg til en vanskelig samtale med meg. Og det stemmer jo at vi skulle prates om noe krevende. Jeg ble ikke veldig støtt av det, men at han ikke kunne innrømme at han feilsendte og at han ikke "dillet" med telefonen... 

Så nei, ikke en veldig stor ting men likevel kjipt og jeg skjønner ikke hvorfor lyve om noe sånt som kan skje den beste. 

Vi har snakket ut om det og han har sagt unnskyld. Men det bare er blitt litt småkjipt inni meg. 

Sånn, da må dere gjerne komme med råd 😊ts

Anonymkode: d38d2...1f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

WhisperingWind skrev (10 timer siden):

Jepp. Må vite hva type løgn det var for å ta stilling.

Jeg er ekstremt opptatt av tillit så hva han sa vil avgjøre om jeg hadde blitt eller gått.

Det er ikke noe jeg ville gått av overhode, men det jeg lurer på er hvordan jeg skal få tilbake tillit til han? Selvom det ikke var stort, så ble jeg skuffet og lei meg. Ts

Anonymkode: d38d2...1f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Trenger å vite hva han løy om. Av og til gjør vi alle feil midt i stresset. 

 

Anonymkode: 1b18e...723

 

svartkatt skrev (12 timer siden):

Tenker også at det kan være relevant å vite hva løgnen var. 

 

WhisperingWind skrev (10 timer siden):

Jepp. Må vite hva type løgn det var for å ta stilling.

 

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Enig med de over. 

Hva han løy om er veldig relevant. 

Anonymkode: 5a167...b58

Har svart litt lenger opp 😊

Anonymkode: d38d2...1f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nesten bare bestemme deg for å ha tillit til ham. Og klare å gjennomføre. Eller så må du belage deg på et liv med mye usikkerhet, tror jeg, de fleste opplever en og annen skuffelse fra de nære og kjære innimellom.

Å ha egne ting på gang, opparbeide mestringsfølelse og selvtillit hjelper antakelig, det er et krevende prosjekt men kan la seg gjøre. Å ha fokus på deg selv gir kontroll over det du kan kontrollere, og så må du bare enten sette grenser for deg selv eller godta andres oppførsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette er årsaken til at du mister tilliten så vil jeg anbefale deg å ikke være i noe forhold. Føler mer for kjæresten din enn det "sviket" du har følt. 

Anonymkode: 0e667...0a3

  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fremstår noe kontrollerende når du skal vite hvem han sender meldinger til? Du presser han jo til løgn når han åpenbart søker støtte fra en kamerat for at han gruer seg til dere skal ha en ubehagelig samtale. Gi fyren litt slakk. 

Anonymkode: fc579...341

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg lyver til mannen om hvor mye jeg er på KG. Han trenger ikke vite nøyaktig hvor mye jeg leser og skriver her inne, det er min privatsak. Betyr ikke at jeg går bak ryggen hans eller er utro, betyr bare at jeg har et privatliv.

Anonymkode: 0c926...1e9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger hjelp, dette er en ikke-sak. 

Anonymkode: 64fc3...c16

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var noe veldig ubetydelig å lyve om. Jeg kan skjønne at det på en måte er ganske tillitsbrytende likevel. Men jeg tenker at han så på det som såpass uviktig at han ikke tenkte noe videre over det. 

Jeg er litt enig i at man må bare velge å stole på folk. Eller ikke. Jeg tenker at jeg velger å stole på folk veldig ofte selv. Samtidig har jeg den klypen med salt i bakhånd. Det krever kanskje endel trening å ikke la tvil og mistro ødelegge. Og jeg kommer ikke på om jeg har opplevd noe lignende. Dvs jeg har det, men ikke i forhold til en kjærest. Om jeg hadde vært i din situasjon hadde hvertfall jeg prøvd å fortsette. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Og jeg lyver til mannen om hvor mye jeg er på KG. Han trenger ikke vite nøyaktig hvor mye jeg leser og skriver her inne, det er min privatsak. Betyr ikke at jeg går bak ryggen hans eller er utro, betyr bare at jeg har et privatliv.

Anonymkode: 0c926...1e9

Metoo 🤣

Anonymkode: 0e667...0a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Ts her. Ser dere trenger vite hva han løy om. Jeg skrev i HI at det ikke var veldig alvorlig. Det handler om at han feilsendte noen meldinger som ikke skulle til meg men til hans bestevenn. Men han løy og sa han bare "dillet" med telefonen og at han absolutt ikke skulle sende mld til kompis. I mld til kompis sto det at han grudde seg til en vanskelig samtale med meg. Og det stemmer jo at vi skulle prates om noe krevende. Jeg ble ikke veldig støtt av det, men at han ikke kunne innrømme at han feilsendte og at han ikke "dillet" med telefonen... 

Så nei, ikke en veldig stor ting men likevel kjipt og jeg skjønner ikke hvorfor lyve om noe sånt som kan skje den beste. 

Vi har snakket ut om det og han har sagt unnskyld. Men det bare er blitt litt småkjipt inni meg. 

Sånn, da må dere gjerne komme med råd 😊ts

Anonymkode: d38d2...1f8

Jeg får nesten en følelse av at han feilsendte den meldingen bevisst for å se hvordan du reagerte, eller for å vise deg at han slet med dette uten å si det til deg? 

Kanskje det er noe du kan gjøre for å trygge han i forhold til deg som også vil kunne gi deg tillit om at han tør å si til deg hva han tenker og føler?  

Her er f.eks hvordan jeg ville reagert hvis noe slikt hadde skjedd i min relasjon: 

"Du? Jeg fikk tilsendt meldingene som du skulle sende til "Kåre".  Først så vil jeg bare si at jeg er glad for forholdet du og Kåre har. Samtidig så vil jeg jo ikke at du skal grue deg til å ta opp noe med meg. Er det noe jeg kan gjøre for at det skal bli enklere for deg å ta opp ting med meg? "

Anonymkode: 5ff6e...af5

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Ts her. Ser dere trenger vite hva han løy om. Jeg skrev i HI at det ikke var veldig alvorlig. Det handler om at han feilsendte noen meldinger som ikke skulle til meg men til hans bestevenn. Men han løy og sa han bare "dillet" med telefonen og at han absolutt ikke skulle sende mld til kompis. I mld til kompis sto det at han grudde seg til en vanskelig samtale med meg. Og det stemmer jo at vi skulle prates om noe krevende. Jeg ble ikke veldig støtt av det, men at han ikke kunne innrømme at han feilsendte og at han ikke "dillet" med telefonen... 

Så nei, ikke en veldig stor ting men likevel kjipt og jeg skjønner ikke hvorfor lyve om noe sånt som kan skje den beste. 

Vi har snakket ut om det og han har sagt unnskyld. Men det bare er blitt litt småkjipt inni meg. 

Sånn, da må dere gjerne komme med råd 😊ts

Anonymkode: d38d2...1f8

Akkurat dette hadde jeg satt på tabbekontoen, selv om jeg også er ekstremt opptatt av å ikke bli løyet for. Takler utrolig dårlig selv små løgner. 

Strengt talt "dillet"/tullet/rotet han jo med telefonen når han sendte meldinger feil. Dette var mer en flau tabbe enn direkte løgn, selv om han sa at han ikke skulle sende til kompisen da han allerede hadde rotet seg inn i tabbenettet, og ble presset/stresset på det. Jeg aksepterer ikke løgn, men jeg kan akseptere at folk tabber seg ut og får litt panikk ved det, om de så lander og sier ting som de er når panikken har lagt seg. Hvilket jeg oppfatter at han her har gjort. 

Endret av Trolltunge
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At han ble litt perpleks etter å ha feilsendt en melding er ikke unaturlig. At han da i farten kom med en åpenbart falsk bortforklaring, kan skje den beste.

Hvis dette er noe ts vurderer tilliten hans på, bør han få slippe hele greia. Da er hun ikke verdt fyren i det hele tatt.

Anonymkode: a7fe7...c69

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du føler tillitsbrudd på grunn av en sånn liten brainfart, så sier det veldig mye mer om dine trust issues. Klønete av ham, men dette er sånt man legger bak seg. Ærlig talt. Du må være klar over at forhold møter større utfordringer enn det. 

Anonymkode: 1b18e...723

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han burde være takknemlig for å ha deg og respektere deg nok til å være ærlig.

 Jeg har også opplevd svik og løgner i fortiden, og det tar så mye krefter å bygge opp tillit igjen. Og når noen bare knuser den tilliten med en liten løgn, det er bare så frustrerende!

Du fortjener så mye bedre enn dette. Og jeg skjønner at du føler deg fanget i en slags limbo fordi dere har så mye bra sammen, men ærlighet og tillit er fundamentet i ethvert forhold. Uten det, hva har dere egentlig?

Jeg vil si, stå opp for deg selv! Sett klare grenser og forventninger, og hvis han ikke kan oppfylle dem, så er det hans tap. Du er for verdifull til å bli behandlet på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...