Gå til innhold

Har katten min vært i slåsskamp eller revet seg på noe?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hentet inn pus i sted, og så at han har en rød hoven flekk over øyet der huden/pels er borte.

Jeg var ute for å hente han i 20 tiden, men da ville han ikke inn men da hadde han ikke dette såret.

Håper jeg slipper til dyrlegen nå i påsken.

 

Anonymkode: ab578...ad3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hentet inn pus i sted, og så at han har en rød hoven flekk over øyet der huden/pels er borte.

Jeg var ute for å hente han i 20 tiden, men da ville han ikke inn men da hadde han ikke dette såret.

Håper jeg slipper til dyrlegen nå i påsken.

 

Anonymkode: ab578...ad3

Her er bilde av såret og pus20240329_012804.thumb.jpg.dd742c5ad827db0524089878d4fbc3e7.jpg

Anonymkode: ab578...ad3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville fulgt med gjennom natta - er det det samme eller verre i morgen tidlig ville jeg dratt til veterinæren.

Anonymkode: be418...419

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er heldigvis fint for deg å se/følge med på det! Da det var så synlig… Typisk område katter får sår/klor av andre katter.

Følg med det! Blåser det seg opp til en stor kul kan det fort være tegn på byll og da er det nok greit å komme seg til veterinæren. Men forblir det slik/legger seg en skorpe, så går jo dette greit…

 

pluss! Jeg hadde sjekket om øyet til katten ikke er skadet. Øyet er relativt tett på området skaden sitter :)

 

God bedring! 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ville fulgt med gjennom natta - er det det samme eller verre i morgen tidlig ville jeg dratt til veterinæren.

Anonymkode: be418...419

Har renset med klorhexidin og tenker å holde han inne til det har grodd. 

Det blir nok remjing av en annen verden når han ikke får ut, men tar ikke sjansen på at det kan bli infeksjon.

Ts

Anonymkode: ab578...ad3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pilga skrev (Akkurat nå):

Det er heldigvis fint for deg å se/følge med på det! Da det var så synlig… Typisk område katter får sår/klor av andre katter.

Følg med det! Blåser det seg opp til en stor kul kan det fort være tegn på byll og da er det nok greit å komme seg til veterinæren. Men forblir det slik/legger seg en skorpe, så går jo dette greit…

 

pluss! Jeg hadde sjekket om øyet til katten ikke er skadet. Øyet er relativt tett på området skaden sitter :)

 

God bedring! 

Øyet ser fint ut men har tenkt på at det kan være skadd likevel

Ts

Anonymkode: ab578...ad3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Øyet ser fint ut men har tenkt på at det kan være skadd likevel

Ts

Anonymkode: ab578...ad3

Er det slik at pus ikke har det oppe/myser

på det eller helst vil ha det igjen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pilga skrev (Akkurat nå):

Er det slik at pus ikke har det oppe/myser

på det eller helst vil ha det igjen?

Øyet er litt mindre åpent enn det andre, men det kan være fordi det er vondt og ubehagelig å ha det åpent.

Ts

Anonymkode: ab578...ad3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt vanskelig å vurdere ut fra bildet, men ser ut som hevelse/ blemme allerede. Hvis den er i bedring i morgen og katten bruker øyet normalt ville jeg sett an. 

Anonymkode: be418...419

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Øyet er litt mindre åpent enn det andre, men det kan være fordi det er vondt og ubehagelig å ha det åpent.

Ts

Anonymkode: ab578...ad3

Det med øyne er litt vanskelig! Og noe veterinærer tar relativt seriøst mtp at syn er viktig for dyra. Hvis katten ikke myser/holder det lukket i det hele tatt kunne man ha vært mer sikker og utelukket skade på øye.. 
 

Vanskelig å si om pus myser fordi såret er like ved eller om det er skade på linse 🤔… Og potensielt ikke lett for deg heller da veterinærer bruker sår-væske som farger skade på linse (grønn væske).

 

Uansett hva du velger å gjøre, hvis du ser pupillen/linsen begynner å ane grålig farge så hadde jeg dratt til veterinær relativt raskt! For det er en klar indikasjon på at øyet har sår. Men da er du egentlig litt for sen! 😐

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Litt vanskelig å vurdere ut fra bildet, men ser ut som hevelse/ blemme allerede. Hvis den er i bedring i morgen og katten bruker øyet normalt ville jeg sett an. 

Anonymkode: be418...419

Hørtes fornuftig ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hentet inn pus i sted, og så at han har en rød hoven flekk over øyet der huden/pels er borte.

Jeg var ute for å hente han i 20 tiden, men da ville han ikke inn men da hadde han ikke dette såret.

Håper jeg slipper til dyrlegen nå i påsken.

 

Anonymkode: ab578...ad3

Du ringer en eller annen veterinærvakt og spør! 

Anonymkode: fc5f6...7e5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pilga skrev (13 timer siden):

Hørtes fornuftig ut!

Uenig. Kommer katten hjem med en slik skade og man er usikker på om selve øyet er berørt kontakter man veterinær pronto.

Anonymkode: fc5f6...7e5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det ser ut som et skrubbsår, der pelsen er skrubbet bort. Kanskje et fall eller noe? Evt har en annen katt tatt bitetak, kun fått tak i en munnfull hår og revet det av. Men jeg heller mot skrubbsår teorien.

Holde den inne til det er grodd er nok en god ide selv om det blir klager fra den firbeinte. Da kan du rense det hver dag og holde det rent.

Man trenger ikke benytte seg av rådyre helligdagsåpne veterinærklinikker for et skrubbsår, altså... Kun hvis det ser ut til å begynne og væske av såret, altså at det blir betent eller noe.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her

Pus sin allmenntilstand er som normal og han har mast om å få komme ut, men han blir inne til såret har grodd.

Såret ser bedre ut i dag og øyet ser fint ut, så vi har ikke vært hos dyrlegevakten, men hvis det blir verre drar vi selvfølgelig med en gang.

 

Anonymkode: ab578...ad3

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...