Gå til innhold

Hvordan er det å jobbe natt på demens avd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fått vakter i sommer.  Tenger erfaringer, må man kunne gi medisin også? 

Anonymkode: 87c18...b2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen ganger helt rolig, andre ganger løper du fra rom til rom hele natten. Man vet aldri. 

Hvis du skal jobbe natt må du nok kunne gi medisiner ja. Er omtrent ingen som skal ha faste medisiner midt på natta, men ee jo noen som f.eks. skal ha medisinen sin i 23 tiden eller i 6 tiden. Og det er jo fortsatt på nattvakten. Da må jo noen som går nattvakt kunne gi medisin. Kan også oppstå at noen trenger det man kaller en "behovsmedisin", det kan f.eks. en paracet. 

Om du skal gi medisiner, og hvilke medisiner du skal gi bestemmer leder og du MÅ få god opplæring på dette før du har lov til å gi medisin.

Anonymkode: b8512...bfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags tittel har du? Sykepleier, helsefag, assistent?

Anonymkode: 5d848...d45

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hva slags tittel har du? Sykepleier, helsefag, assistent?

Anonymkode: 5d848...d45

Assistent.  Gir medisiner 😊

Ja mange står på eventuell med. 

Anonymkode: 87c18...b2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jobber selv ved ett lite sykehjem natt og er i hovedsak på skjermetavd. Som noen sier over meg, enkelte netter er det «ingenting» å gjøre- mens andre netter er det full fest. Hos oss har vi en ansvarsvakt som har opplæring og medisinkurs så vedkommende gir medisin på alle avd. 

Anonymkode: 2102e...e20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hei, jobber selv ved ett lite sykehjem natt og er i hovedsak på skjermetavd. Som noen sier over meg, enkelte netter er det «ingenting» å gjøre- mens andre netter er det full fest. Hos oss har vi en ansvarsvakt som har opplæring og medisinkurs så vedkommende gir medisin på alle avd. 

Anonymkode: 2102e...e20

Så det kan være tungt å jobbe på denne avd? 

Anonymkode: 87c18...b2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobbet en sommer på «vanlig» (ikke skjermet) langtids demensavdelinger som assistent i forkant av sykepleiestudiet. Jeg var godt kjent på den ene avdelingen, da jeg hadde jobbet mye dag/kveldsvakter der som assistent et par år i forkant.
Jeg ga ingen medisiner, de få pasientene som skulle ha kveldsmedisin fikk det av ansvarsvakt. Jeg måtte tilkalle ansvarsvakt èn gang der jeg hadde en svært urolig pasient (som jeg kjente godt), som ikke fant roen og var redd. konfererte med spl og hun ordnet beroligende/sovemedisin.

Jeg rullerte på å jobbe på fire avdelinger, og tempoet var ganske ulikt fra avd til avd. På den ene avdelingen, der jeg var kjent fra dag/kveld , var to av pasientene oppe og gikk i gangen minst hvert kvarter, omtrent hver natt, og lurte på om det var natta. Pasient med hjertesvikt med strengt drikkeregime var oppe og drakk mye. Pasienter som ringte på fordi de ønsket hjelp til snuing i seng. Gulvsensorer med fallfare som innimellom gikk av. Mye å passe på.

På den andre avdelingen var det svært rolig. Pasient som skulle snus og skiftes på til faste klokkeslett. Samme med katetertømming. Ellers rolig, så tempo kan variere veldig.

Uansett hvordan det er der du skal jobbe, så har du alltid kollegaer å snakke og konferere med hvis du blir usikker. Fortell gjerne kveldsvakten i rapporten at du er ny, og gjerne ønsker en litt grundig gjennomgang av de ulike pasientene. Ikke livshistorier nødvendigvis, men pasientenes personlighet, hvilke kommunikative tilnærminger ønsker de ulike pasientene, diagnoser osv. Ingen kjenner pasientene så godt som de som jobber 2-delt, så benytt sjansen i rapporten til å danne deg et helhetlig bilde.

Anonymkode: 5d848...d45

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være både og som andre sier. Det er gjerne perioder med mye vandrere, mens andre perioder med mindre. Kan være veldig travelt og mye å følge opp. Ingen selvfølge at alle var i seng når en kom på jobb, men de skulle helst være stelt. 

Har en ikke medisinkurs kommer det en fra annen avdeling og tar seg av det, mens ting som sonde, stomi og tildels forstøver får en opplæring i. Tror dette skal være ganske strengt, men var ihvertfall sånn der jeg har jobbet. 

Har opplevd at det gikk av mange alarmer om gangen, og det var hard prioritering på hvem som må tas, og hvem som dessverre må vente. 

Ofte ganske rolig midt på natten, mens en del mer å gjøre både i starten og slutten av vakten. 

Alltid lurt å sjekke hvem som faktisk kan stå på beina med kveldsvakten, eller andre på jobb, for jeg har opplevd pasienter som vil opp og på toalettet, sjekket med de andre, og nei den pasienten kan så vidt stå på beina, og er aldri oppe på nettene. Jeg sjekket før jeg gjorde noe, men det kunne vært farlig. Stod rullator på rommet som ble brukt til å holde seg i på dagen, så var lett å tenke at vedkommende kunne komme seg opp og på toalettet. 

Lykke til! Det går nok fint 😊

Endret av Daisy-love
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det er et par hissige personer der som er hardt angrepet av demens. Det er sikkert nokså vanlig å ha noen av de.

Anonymkode: 87c18...b2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær forberedt på at mange demente blir utagerende om natten og at mange av dem ikke er godt nok medisinert. Det finnes tryggere jobber. 

Anonymkode: a3f7a...cb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som et mareritt spør du meg. 

Anonymkode: 72df4...22a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.3.2024 den 1.51):

Vær forberedt på at mange demente blir utagerende om natten og at mange av dem ikke er godt nok medisinert. Det finnes tryggere jobber. 

Anonymkode: a3f7a...cb3

Så det kan være ganske heftig på disse avdelingene? 

Anonymkode: 87c18...b2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker det. Nettene varierer veldig fra helt rolig til at de er oppe og vandrer. Da lar jeg de vandre eller så følger jeg dem tilbake til sengen. Fyller på litt lager og rydder på fellesareale når det er rolige tider, og ser netflix :D 

Anonymkode: cb59b...615

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Så det kan være ganske heftig på disse avdelingene? 

Anonymkode: 87c18...b2a

Det kan det. Selv på «vanlig» demensavdeling, for det er langt fra plasser nok på skjermet eller forsterket skjermet. Eller alderspsykiatri for den saks skyld. Det går sikkert bra, men ikke tro at det er bare søte gamle bestemødre der. 

Anonymkode: a3f7a...cb3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.3.2024 den 18.28):

Høres ut som et mareritt spør du meg. 

Anonymkode: 72df4...22a

Da får vi håpe DU ikke blir noens mareritt på jobb når du blir gammel og kanskje dement.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (Akkurat nå):

Da får vi håpe DU ikke blir noens mareritt på jobb når du blir gammel og kanskje dement.

Det håper virkelig ikke jeg heller. 

Anonymkode: 72df4...22a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 1.4.2024 den 18.40):

Det kan det. Selv på «vanlig» demensavdeling, for det er langt fra plasser nok på skjermet eller forsterket skjermet. Eller alderspsykiatri for den saks skyld. Det går sikkert bra, men ikke tro at det er bare søte gamle bestemødre der. 

Anonymkode: a3f7a...cb3

Jeg jobbet på opplæring der forrige uke og skal nå alene. Skal være alene med 11 pasienter, det står det ganske mot til å gjøre føler jeg. Grugleder meg. Nei de er langt ifra bestemor/far skjønne noen av de, det er lov å si 😉

Anonymkode: 87c18...b2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ro, ro og atter ro. 
Skulle jeg jobba på demensavdeling på natt nå, ville jeg hatt med meg morgenkåpe og brukt. Dempe lyset, være mest mulig stille og ikke løpe rundt og vaske gulv. 
Har jobba på dementavdeling, er sykepleier. 
 

Jeg ville bedt om å få en opplæringsvakt på dag først for å bli bedre kjent med åssen beboerne er når de er våkne. 
Du kan ikke regne med at alle sover.Kanskje var de natteranglere som friske og. 
Medisiner har begrenset effekt ved demens. Noen har god hjelp, men mange blir bare mer forvirra og dårlig fungerende. Vi kan ikke dope ned pasientene for at det skal bli rolig på natt. Da blir resultatet fort fall> lårhalsbrudd osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av og til sover alle, og det skjer nada.

Andre netter løper du fra rom til rom og henter pasienter som ikke er der de bor, samtidig som enkelte kan være både utagerende og fotløse av f.eks nattmedisin. Du vet med andre ord aldri hvordan en nattevakt på demensavdeling er..

Anonymkode: 6e3a2...658

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...